Mavic 2 Pro Aircraft disconnected midden in vlucht

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Riho

Member
Lid geworden
30 jan 2021
Berichten
88
Waarderingsscore
49
Punten
18
Leeftijd
59
Locatie
Oostende
Hallo beste Pilots,

Ik ben vandaag terug gaan vliegen met mijn Mavic 2 Pro met mijn smart controller en werd 2 keer geconfronteerd met een vreemd voorval.
Ik had een normale vlucht, vloog op in manuele mode op stand T toen midden in mijn vlucht het scherm van mijn smart controller op zwart/wit ging, en in de linker bovenhoek verscheen "Aircraft Disconnected".
Ik had gelukkig visueel contact met mijn drone behouden en zag dat de drone toch nog 100% reageerde op de besturing van mijn de smart controller. Ik kom hem gelukkig genoeg dus terughalen en landen. Kaartinfo was ook uitgevallen en ik had geen batterij-info meer.

Ik liet me niet afschrikken, zette de drone uit en de smart controller en startte ze beiden terug op. Bij het heropstarten kreeg ik de melding dat er de version check een fout zag tussen die van de smart controller en de drone. Daarna volgde een refresh (ongeveer 3 minuten wachten), terug op de reset knop drukken van de drone om smart controller en drone te koppelen en ik was terug vertrokken.

Ik deed terug een vlucht, en kreeg opnieuw exact hetzelfde probleem. Gelukkig had ik terug visueel contact met de drone, maar stond tussen de bomen waardoor het heel wat behendigheid vroeg om veilig te kunnen landen. Het vreemde was dat ik toch via de smartcontroller het auditief signaal kreeg dat mijn flight battery om 25% gekomen was. Dus terug volledig uitvallen van kaart, batterij-informatie op het scherm, maar volledige manuele controle van de drone.

Ik legde alles terug af, startte opnieuw op en kreeg toen geen melding over mijn firmware. Mijn drone zit op firmware 01,00,0740, de remote controller op 01,00,0880. Toen ik thuis kwam checkte ik beiden en die zouden beiden op de laatste versie moeten zitten.

De drone en de smart controller waren volledig opgeladen.

Indien dit zou gebeuren terwijl ik de drone niet meer in het oog heb, dan zou ik met een dik probleem zitten omdat ik niet weet of de return to home nog zou werken. Dit zou volgens mij hoe dan ook niet mogen gebeuren.

Ik vertrouw het niet meer om terug gaan te vliegen, want alhoewel je altijd je drone in het oog moet hebben (VLOS) is dat niet eenvoudig als je af en toe je ogen afwendt om op je schermpje te kijken om een foto te nemen. Vaak is het dan serieus zoeken om het puntje in de lucht terug te vinden.

Heeft iemand een idee dat hier gaande zou kunnen zijn? Zou ik mijn drone best terugsturen? Ik heb hem nog geen maand en ik amuseerde me er eigenlijk echt mee :-|

Groeten,

Riho
 
  • Leuk
Waarderingen: Tipe
Ik ben geen Mavic 2 Pro eigenaar, laat ik dat voorop stellen. Maar verstoringen kunnen soms om de minst voor de hand liggende redenen optreden.
Zo heb ik wel eerder een dergelijke melding gehad, waarvan later bleek dat het een gevolg was van het feit dat de slede van de telefoonhouder tegen een van de knoppen van de telefoon aanduwde. Het zou ook zomaar kunnen zijn dat het kabeltje tussen controller en telefoon niet helemaal fris is. Maar ook best kans dat het in dit geval een heel andere oorzaak heeft.
Het is vaak een kwestie van wegstrepen van mogelijke oorzaken.
 
Hoi Snitser,

Omdat ik bang was voor dit type problemen kocht ik mijn drone met de smart controller, dus zijn al dat type problemen uitgesloten.
Ik ging vandaag eens terug naar de plek waar het gebeurde en ontdekte dat er een zendmast voor mobiles vrij dichtbij stond. Geen idee of de link er is, maar het zou zeker kunnen dat er interferentie was ..
Ik ben deze avond opnieuw gaan vliegen op enkele kilometers afstand daar vandaan en heb er voor gezorgd dat ik de drone constant kon blijven zien, en alles liep perfect ....

Ik zocht op andere sites ook info en daar was melding van exact hetzelfde fenomeen. De RTH knop zou naar het schijnt op dat moment nog blijven werken. Sinds ik dit voor had besteed ik nu iets meer aandacht aan mijn vertrekpunt en zorg dat ik loodrecht zeker in een straal van 5 meter geen obstakels heb zoals overhangende takken. Ik zette mijn RTH hoogte ook wat hoger in ....

Toch bedankt om mee te denken.

Groeten,

Riho
 
  • Leuk
Waarderingen: SnitserNL
Hoi Snitser,

Omdat ik bang was voor dit type problemen kocht ik mijn drone met de smart controller, dus zijn al dat type problemen uitgesloten.
Ik ging vandaag eens terug naar de plek waar het gebeurde en ontdekte dat er een zendmast voor mobiles vrij dichtbij stond. Geen idee of de link er is, maar het zou zeker kunnen dat er interferentie was ..
Ik ben deze avond opnieuw gaan vliegen op enkele kilometers afstand daar vandaan en heb er voor gezorgd dat ik de drone constant kon blijven zien, en alles liep perfect ....

Ik zocht op andere sites ook info en daar was melding van exact hetzelfde fenomeen. De RTH knop zou naar het schijnt op dat moment nog blijven werken. Sinds ik dit voor had besteed ik nu iets meer aandacht aan mijn vertrekpunt en zorg dat ik loodrecht zeker in een straal van 5 meter geen obstakels heb zoals overhangende takken. Ik zette mijn RTH hoogte ook wat hoger in ....

Toch bedankt om mee te denken.

Groeten,

Riho
Ja, dat kan dus ook. Ik had dat afgelopen zomer op het strand bij Hargen aan Zee. Ook daar stond een zender op de parking. Daarvoor nooit last van gehad en ook daarna nooit weer.
Mooi dat het nu weer goed is.

Verzonden met mijn SM-A320FL en de Dronepilots.nl app
 
Naar aanleiding van de ervaringen van Riho het volgende: ik was van plan een smartcontroller aan te schaffen maar ik vraag me nu af of ik dat wel doen zal omdat de indruk bestaat dat deze controllers vrij gevoelig kunnen zijn voor interferentie. En in artikelen over drone-besturing ben ik meerdere malen tegen gekomen dat GSM-masten wel degelijk een verstoring van het besturingssignaal van je drone kunnen veroorzaken.
En over dat bericht van Snitser nl: het is mij recent overkomen dat ik was opgestegen met een smartfone/controller combinatie en dat ik de melding kreeg dat ik geen beeld had. Ik heb toen het kabeltje tussen smartfone en de controller vervangen door een reservekabeltje en toen had ik weer gewoon beeld.
 
  • Leuk
Waarderingen: SnitserNL
Hoi Rowiri,

Ik ga eens op zoek op andere fora of dit probleem zich enkel voordoet met de smart controller.
Verlies van verbinding kan van 2 kanten komen, als je de drone uit zet krijg je dezelfde opmerking "Aircraft disconnected" vandaar dat ik vermoed dat de oorzaak bij de drone ligt. De smart controller hield nog wel contact met de drone, want via de controller kon ik toch nog sturen. Ik kon de drone terug brengen puur op zicht. Ik kreeg geen beelden of positie meer door van de drone. Het vreemde was dat ik toch de piepjes doorkreeg die wezen op minder dan 25% batterij ...
Het hele voorval blijft voor mij zeer vreemd.

De gevolgen van interferentie zijn wellicht hoe dan ook moeilijk in te schatten ...
 
Hallo Pilots,

Ik schuimde eens het internet af en zag dat een Aircraft Disconnected-fout niet enkel gebeurt met een smart controller. Het vreemde is dat ik dit probleem op fora vooral vind rond 2017 en 2018.
Tot nog toe kwam dit probleem niet meer voor.

Groeten,

Riho
 
Ik werk graag met Mavic 2 Pro en op de smartcontroller. Toch houd ik de “normale” controller bij de hand en in contact. Het is mij al vaker overkomen dat de verbinding hapert en dan vaak met de smartcontroller. De verbinding kwam wel terug maar ik zou dit vogeltje niet graag verongelukt zien. Het was mij geadviseerd om een sneller geheugen te plaatsen, daar een data overflow mogelijk de oorzaak zou zijn. Sindsdien geen last meer gehad .....
Een extra controller vind ik erg goed om de observer te bedienen. Dan kan ik mij goed op het beeld concentreren.
Ook mijn FPV voorzien van super snel geheugen. Just in case.
 
Hoi VikingRider,

als je zeg “een sneller geheugen” plaatsen, wat bedoel je daarmee? Gaat het om een ander geheugen op de printplaat van de controller?

Groeten,

Riho
 
Nee Riho, ik heb de SD in de drone vervangen.
 
Daaraan kan het bij mij niet liggen, er zit een supersnelle micro sd in: sandisk extreme van 64 gb met een schrijfsnelheid van 90 MB/s en een leessnekheid van 170 MB/s, wat in dit geval wellicht niet zo belangrijk is.
 
Hoi VikingRider,

als je zeg “een sneller geheugen” plaatsen, wat bedoel je daarmee? Gaat het om een ander geheugen op de printplaat van de controller?

Groeten,

Riho
Problem solved .... ik heb geen meldingen meer ontvangen. Ik zag wel dat ik "normale SD in mijn vogeltje had ....