Air 2s of toch een mini met de regelgeving?

lisastronomy

New Member
Lid geworden
30 dec 2024
Waarderingsscore
0
Punten
1
Leeftijd
21
Hoi,

Ik zit te denken om een air 2s te kopen, ipv een mini 4 pro (vooral omdat ik best eentje heb kunnen vinden voor een degelijke prijs en ik heb het idee dat hij net wat beter is dan de mini 4 pro). Alleen zit ik een beetje met de wetgeving. Ik zag dat een vliegbewijs ongeveer 50 euro kost, en voor 150 euro mag je dicht bij mensen en gebouwen vliegen. Ik weet helemaal niet hoe je fatsoenlijk kan inschatten dat je 150 m afstand houdt, maar goed dat is een ander verhaal. Daarnaast ziet er naar uit op de map dat je voor de rest gewoon op alle plekken hier in Nederland mag vliegen als de plekken met de mini, klopt dit (dus natuurlijk niet de rode zones)? en houdt dit ook voor de rest van europa? Ik zit ook te denken om misschien op vakantie te gaan naar Canada. Ik zag dat je daar dan ook je drone moet laten registeren. Moet je daar dan ook apart nog weer een bewijs hebben dat je daar mag vliegen? Ik zag dat dat best wel duur was. Is er nog iets wat ik vergeet, of rekening mee moet houden? Ik hoor het graag. En als jullie ervaringen hebben met andere landen (buiten europa), hoor ik het ook graag.

Edit: wat verhelderingen

Laatst bewerkt:
Hoi,

Ik zit te denken om een air 2s te kopen, ipv een mini 4 pro
De Air2S is sowieso de betere keuze.

Als aspirant piloot is het raadzaam om hier te starten met officiele informatie te verzamelen, en ja er zijn talloze andere websites die mogelijk verouderde of onjuiste informatie bevatten

De authoriteiten van Canada vind je hier:

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: lisastronomy
Daar lees ik: "If you are flying a drone that is less than 250 grams, you do not need to register the drone or get a drone pilot certificate."
Dat maakt de lichtere drone de beste keuze!

• Leuk
Voor mij is de remote ID verplichting met de unencrypted GPS locatie van je controller echt een struikelblok om naar een grotere drone te gaan. Ik snap de gedachte achter remote ID maar de huidige implementatie is vanuit privacy en veiligheidsgronden gewoon slecht.

• Leuk
maar de huidige implementatie is vanuit privacy en veiligheidsgronden gewoon slecht.
Hoezo? Licht dat eens nader toe? Ik ben benieuwd naar de reden aangezien Remote ID in zijn huidige vorm nooit persoonlijke informatie verstuurd.

• Leuk
Het stuurt de GPS locatie van de controller in een open formaat. Dus iedereen weet je waar je staat. Vergelijkbaar met als je het kenteken van een auto invoert in een app je vervolgens deze auto kunt volgen op Google Maps. De remote ID informatie is in het huidige protocol op geen enkele wijze afgeschermd en kan door iedereen met de juiste smartphone app ingezien worden.

Het is niet al te moeilijk om deze informatie zodanig te versleutelen (met een public / private key infrastruktuur) dat het alleen voor bevoegde handhavers in te zien is. Ook kun je dan veel beter waarborgen dat de informatie die door de piloot in de drone is ingevoerd, ook klopt met hetgeen wat bij de RDW bekend is.

Het stuurt de GPS locatie van de controller in een open formaat. Dus iedereen weet je waar je staat.
Dit is wat kort door de bocht. Iedereen 'zou kunnen' weten waar je staat is wat genuanceerder.
Vergelijkbaar met als je het kenteken van een auto invoert in een app je vervolgens deze auto kunt volgen op Google Maps.
Als vergelijkend voorbeeld begrijp ik deze. Maar zo'n app bestaat niet.
De remote ID informatie is in het huidige protocol op geen enkele wijze afgeschermd en kan door iedereen met de juiste smartphone app ingezien worden.
De informatie is niet versleuteld, dat klopt en is wat mij betreft ook dubieus. Echter alleen met een app ben je er niet. Je hebt ook hardware nodig en moet binnen het bereik van de ontvanger staan om het signaal van een drone op te kunnen vangen. Ook hier is 'iedereen' wat kort door de bocht.

De drone scanner app zegt alleen een smartphone of tablet met wifi en bluetooth connectivity nodig te hebben. Ik heb het nog niet geprobeerd maar die hardware drempel is niet al te hoog. Het klopt dat het signaal een redelijke korte dracht heeft. Maar ik vermoed dat iedereen binnen zeg een honderd meter jouw locatie kan uitlezen. Ik vind dat zelf niet zo prettig maar daar kunnen de meningen over verschillen.

Als vergelijkend voorbeeld begrijp ik deze. Maar zo'n app bestaat niet.
Met een goede reden. Het zou door iedereen als een enorme inbreuk op de privacy gezien worden als een dergelijke functionaliteit voor voertuigen zou bestaan. Dus waarom wel voor drones?

Ik kan me vinden in je privacy-punt. Ik vind het onversleuteld informatie versturen ook dubieus, zoals ik al aangaf. Alleen je onderbouwing dat iedereen het kan zien vind ik wat overdreven. De ontvangst van wifi of bluetooth op een telefoon maakt het bereik al helemaal klein. Degene die jouw drone-informatie kan ontvangen op een smartphone, mocht dat uberhaupt al werken, heeft jou zelf waarschijnlijk dan ook al in line of sight.
Kortom, versleutelen die informatie en dan zijn wij er ook uit met z'n 2-en.

Daar lees ik: "If you are flying a drone that is less than 250 grams, you do not need to register the drone or get a drone pilot certificate."
Dat maakt de lichtere drone de beste keuze!
Klopt, echter zodra er een camera op zit, daarvoor heb je meestal de drone, is registreren wel verplicht.

Let op in Canada. De meeste national parks mag je niet vliegen. Je verstoord wildlife en kans op brandgevaar bij neerstorten wordt op borden aangegeven.