afwegingen aanschaf drone.....

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

wannaberossi

New Member
Lid geworden
11 apr 2020
Berichten
18
Waarderingsscore
1
Punten
3
Leeftijd
49
Locatie
Rockanje
Goede avond.....


Beetje Youtube en google afstruimen om mijzelf wat wijzer te maken in de drone wereld. Allemaal best lastig eerlijk gezegd. Aankomende regelgevingen zijn een mogelijke beperking. In het kort kwam ik dit soort dingen tegen :
  1. Ik heb gelezen dat je straks met een drone mag vliegen in bepaalde gebieden maar alleen als je de drone nog kan zien....wat heeft het dan voor zin om een drone te hebben welke meer dan 8 km kan vliegen?
  2. Ik zie soms specificatie's van drone's met wel een hoogte van 500meter, maar volgens mij mag ik maar 120 meter hoog, moet ik dan zelf zorgen dat ik niet te hoog vlieg of zijn drone's toch begrend?
  3. Is mijn drone straks op afstand afleesbaar waardoor de positie en ID van de piloot kan worden uitgelezen?
  4. Zijn drone piloten van drone's boven de 250 gram straks beperkter in het gebruik daarvan?
  5. Mag ik voor eigen gebruik mijn woning eigenlijk wel filmen wanneer ik eventuele buren daarmee niet herkenbaar film?
  6. Mag ik wild (herten) filmen op particulier terein van iemand anders? (Ik woon in een landelijke buurt waar er veel reeën en wilde zwijnen etc zich in polders bevinden)
Zomaar wat vragen...
 
  1. Je moet te allen tijde je drone met het oog kunnen zien. Een drone die meer dan 8 km ver kan is inderdaad niet zinvol.
  2. Veel drones hebben een begrenzing in hun firmware zitten. Of er drones zijn die wel hoger dan de toegestane 120 meter kunnen weet ik niet. Zo ja, dan zul je er zelf op moeten letten.
  3. Uitlezen van een drone op afstand kan niet. Er zijn wel systemen die het radio-verkeer tussen zender en drone kunnen 'meeluisteren'.
  4. De regels worden strenger voor zwaardere drones. Om hetzelfde te mogen doen zul je je moeten certificeren.
  5. Je mag helemaal niet boven bebouwing vliegen, ook niet boven je eigen huis.
  6. Of dat juridisch is verboden weet ik eigenlijk niet. Ik zou zelf in ieder geval geen wild verstoren met een drone.
 
1. Ik heb gelezen dat je straks met een drone mag vliegen in bepaalde gebieden maar alleen als je de drone nog kan zien....wat heeft het dan voor zin om een drone te hebben welke meer dan 8 km kan vliegen?

Dat heeft in Nederland inderdaad totaal geen zin; iedere drone die nu verkocht wordt kan (veel) verder bij je weg bestuurd worden dan wettelijk is toegestaan.

2. Ik zie soms specificatie's van drone's met wel een hoogte van 500meter, maar volgens mij mag ik maar 120 meter hoog, moet ik dan zelf zorgen dat ik niet te hoog vlieg of zijn drone's toch begrend?

Als piloot moet jij altijd zorgen dat je niet verderweg of hoger vliegt dan op dat tijdstip en die plaats is toegestaan. Dit is niet anders dan een automobilist die dat met zijn snelheid moet doen.

De meeste drones buiten de speelgoedcategorie (vrijwel zeker alle DJI drones) hebben een instelbare maximale afstand en hoogte ten opzichte van het zogenaamde Home Point (meestal waar de drone is opgestegen, maar zelf instelbaar). Mits het niet harder waait dan de drone aan kan, en er geen problemen zijn met de hardware van de drone of de GPS-ontvangst komt de drone daar dan niet buiten.

Maar je blijft als piloot altijd zelf verantwoordelijk.

3. Is mijn drone straks op afstand afleesbaar waardoor de positie en ID van de piloot kan worden uitgelezen?

Als je een drone hebt die zwaar genoeg is om volgens de Europese regels zo'n functie te moeten hebben, en die regels zijn ingegaan, en je koopt na die ingangsdatum een nieuwe drone dan is het antwoord als het goed is ja. Maar dat is nog niet 100% duidelijk nu omdat de precieze technische invulling hiervan nog bezig is.

Voor zover ik weet is van DJI drones de Mavic Mini de eerste drone met zo'n systeem (werkt via wifi broadcast, is optioneel, en op de professionele detectieapparatuur van DJI na is een consumenten-app die deze signalen kan lezen en op een kaart kan laten zien nog niet beschikbaar gemaakt).

Let wel: iedere drone met de benodigde hardware kan met firmware upgrades later zo'n systeem alsnog krijgen, al dan niet met een verplichting ertoe (inclusief mogelijk niet meer kunnen vliegen zonder de nieuwste firmware te hebben), dus eigenlijk kan niemand je nu nog een eenduidig antwoord op je vraag geven.

4. Zijn drone piloten van drone's boven de 250 gram straks beperkter in het gebruik daarvan?

In theorie zeker. Lees de categorie-beschrijvingen elders op internet (ook hier op het forum) er maar even op na. In de praktijk zou ik me er niet te druk om maken; als er een camera in je drone geïntegreerd zit ben je - ook al is de drone onder de 250 gram - verplicht je online als drone operator te registreren, waarbij je waarschijnlijk wat inhoudelijke basisvragen zult moeten beantwoorden. Dus ook met de huidige Mavic Mini bijvoorbeeld al.

5. Mag ik voor eigen gebruik mijn woning eigenlijk wel filmen wanneer ik eventuele buren daarmee niet herkenbaar film?

Op dit moment mag je niet te dicht (50m?) bij aaneengesloten bebouwing vliegen, dus als je in een rijtjeshuis woont zou dat strikt gezien niet mogen. Na 1 januari (of wanneer de nieuwe Europese regels in gaan) wordt het criterium voor vliegen de afstand tot mensen, en dan zou het best wel kunnen, qua vliegen.

Voor het maken van filmbeelden blijven dezelfde privacyregels van kracht die er nu al zijn. Eigenlijk hetzelfde als wanneer je op straat een foto met smartphone maakt.

6. Mag ik wild (herten) filmen op particulier terein van iemand anders? (Ik woon in een landelijke buurt waar er veel reeën en wilde zwijnen etc zich in polders bevinden)

Een particuliere eigenaar heeft volgens mij in principe geen zeggenschap over het luchtruim boven zijn terrein, mits je je aan alle andere regels houdt (afstand tot bebouwing, infrastructuur, mensen, no-fly-zones, NOTAMs, etc.), privacy, niet veroorzaken van overlast, etc., etc.

Natuurgebieden (zoek maar eens naar de combinatie "Natura 2000" en drones op indernet en elders op dit forum) zijn mogelijk een heel ander vaak onduidelijk verhaal.

Vaak staat een natuur- of recreatiegebied bijvoorbeeld geen drones op hun terrein toe, en is opstijgen/landen van een drone op het terrein niet toegestaan, onafhankelijk van alle andere regels.

Check altijd zelf deze plaatselinke regels.

Zomaar wat vragen...

Zomaar wat antwoorden.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de uitgebreide antwoorden.... Ik overweeg een drone te kopen voor de fun.....ik hoef niet de aller beste maar wil er wel graag een mee in staat zij om wat leuke foto's te maken en te kunnen filmen.
Als ik het goed begrijp maakt het qua beperkingen cq regels dus eigenlijk niet uit of je een DJI Mavic mini koopt of een Fimi x8 se koopt.
De kale DJI zit eerlijk gezegd wbt het budget wel op de max wat ik er op dit moment voor over heb. Maar het schijnt wel een redelijk probleemloze drone te zijn. Obstakel detectie lijkt me wel erg fijn maar dat zit voor zover ik weet niet op drone's in dit prijsbereik.
 
Obstakel detectie lijkt me wel erg fijn maar dat zit voor zover ik weet niet op drone's in dit prijsbereik.

Obstakeldetectie oogt, toont en klinkt cool, maar is vaak overrated. Helemaal blind erop varen kun je toch meestal niet, dus dan vlieg ik liever helemaal binnen de wettelijke regels op zicht, zeker met een kleine en lichte drone als de Mavic Mini.
 
Obstakeldetectie oogt, toont en klinkt cool, maar is vaak overrated
Volledig mee eens. Daarbij heeft het ook nog eens een aardige impact op het batterijverbruik. In de praktijk schakel ik de detectie eigenlijk altijd uit.