Afhaken dankzij invoering Europese regelgeving

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'
Ik was van plan om fpv te gaan vliegen
Maar omdat ik in een ernstig laagvlieg gebied woon (apaches komen in kuddes over vliegen ) heb ik mijn Protek 25 maar weer verkocht
Wat ik me afvraag wat betreft veiligheid , je kunt je papiertje wel hebben maar dat wil niet zeggen dat je kunt vliegen
 
Het is weer een geweldig stukje Nederland om schijnveiligheid te creëren en een nagenoeg niet bestaan probleem uit te bannen.
Zelf geloof ik niet zo in al die regeltjes.

Gewoon beetje vertrouwen in de burger hebben die voor veel geld een drone gekocht heeft is blijkbaar moeilijk. Gezond verstand doet meer dan een gek die toch overal maling aan heeft.

Mijn inziens overregulering.
 
Het is weer een geweldig stukje Nederland om schijnveiligheid te creëren en een nagenoeg niet bestaan probleem uit te bannen.
Zelf geloof ik niet zo in al die regeltjes.

Gewoon beetje vertrouwen in de burger hebben die voor veel geld een drone gekocht heeft is blijkbaar moeilijk. Gezond verstand doet meer dan een gek die toch overal maling aan heeft.

Mijn inziens overregulering.
Is geen Nederlandse regelgeving, maar Europees. Nederland moet als minimum deze regels hanteren
 
Je gaat toch ook geen rijbewijs halen om auto te rijden, dus gewoon vliegen
Sorry maar als jij aanspoort om iets illegaals te doen, ben je wat mij betreft niet op t juiste adres, en mag je van mij betreft een ban krijgen.

Als je wilt auto rijden, moet je een rijbewijs halen. Wil je varen, met een snellere boot dan 9,9PK moet je een vaarbewijs halen.

als je wilt vliegen met een drone, moet je een vliegbewijs halen. Simpel als wat.
 
Het is weer een geweldig stukje Nederland om schijnveiligheid te creëren en een nagenoeg niet bestaan probleem uit te bannen.
Zelf geloof ik niet zo in al die regeltjes.

Gewoon beetje vertrouwen in de burger hebben die voor veel geld een drone gekocht heeft is blijkbaar moeilijk. Gezond verstand doet meer dan een gek die toch overal maling aan heeft.

Mijn inziens overregulering.

Dus we hoeven ook geen rijbewijs meer te halen voor de auto. Aangezien die bedragen hoger liggen dan een drone??
 
Sorry maar als jij aanspoort om iets illegaals te doen, ben je wat mij betreft niet op t juiste adres, en mag je van mij betreft een ban krijgen.

Als je wilt auto rijden, moet je een rijbewijs halen. Wil je varen, met een snellere boot dan 9,9PK moet je een vaarbewijs halen.

als je wilt vliegen met een drone, moet je een vliegbewijs halen. Simpel als wat.
Pfff zelfs een grapje/sarcasme wordt serieus genomen. Het was maar een grapje.

Als ik mensen met 1 zin had kunnen aansporen dan had ik wat anders verzonnen.

Er is al sh*t in de wereld dus niet alles serieus nemen.
 
Je gaat toch ook geen rijbewijs halen om auto te rijden, dus gewoon vliegen
Voor het geval dat sommige bovenstaande serieus en letterlijk nemen terwijl het sarcastisch was....

Gewoon aan de regels houden.

En niet zonder rijbewijs auto, motor, boot, vliegtuig, etc rijden/vliegen/varen


Mischien moet er ook een typenbewijs komen zodat men niet zomaar sarcastisch berichten plaats op een forum
 
Om even de vergelijking met de auto/het verkeer door te trekken: In het verkeer vallen in Nederland jaarlijks zo rond de 650 doden. Dat zie ik met drones zo gauw niet gebeuren. Toch vindt men niet dat we (verkeersdeelnemers) elke 5 jaar onze theoriekennis opnieuw hoeven te toetsen, wat bij dronepiloten van iets zwaardere drones nu dus wel het geval is.

Of we ook over 5 jaar opnieuw de geldklopperij van nu te zien krijgen? Ik weet het niet. Dat zal afhangen van de vraag of we opnieuw verplicht worden speciaal hiervoor ingerichte trainingen te moeten volgen, ongeacht of we de benodigde kennis en ervaring hebben.
 
  • Leuk
Waarderingen: Klaaz en Sjakie
Vreemd dat we klagen over de kosten van een Drone Vliegbewijs daar waar iedereen wel zijn rijbewijs heeft willen halen en ook vrijwel iedereen enkele honderden euro's uitgegeven heeft aan een drone / telefoon / tablet / goggles.
Kennis van zaken en regelgeving maken het mogelijk om VEILIG met een drone te vliegen en er voor te zorgen dat de bestuurder van de drone "weet wat hij doet".
De huidige drone's zijn relatief makkelijk, ook zonder opleiding, te bedienen. "Sticks los en de drone hangt stil" (denkt iedereen)
Maar dan moet je wel verstand hebben van de wind / temperatuur en invloeden van bijvoorbeeld vocht.

Autorijden hebben we allemaal moeten leren, met een instructeur naast ons.
Drone vliegen moet je jezelf leren. Begin dan in ieder geval met gedegen kennis over de omstandigheden.
Heel veel "ongelukken" met drone's zijn het gevolg van onvoldoende kennis van zaken (pilot errors)

Ik heb leren vliegen (helicopter) op een vliegschool. Als je daar je sticks los laat.... stort de heli neer en kan je mens en dier zeer serieus verwonden. Ik denk dat het voor iedereen goed is om eerst met een ervaren Drone operator te leren vliegen en sowieso over voldoende theorie kennis te beschikken. Voor dat laatste is het A1-A3 examen.

Het is geen teken van zwakte om aan een ervaren Drone Pilot om hulp te vragen.
Het is een teken van verantwoordelijkheidsgevoel.
 
Duur? Hier in België alleen maar beter... nu vragen we een toelating aan skeyes en die is gratis... daarvoor was het bij DGLV dat we moeten aankloppen om in een CTR te mogen vliegen en die rekende voor elke aanvraag € 205... kan je rekenen wat dit op een jaar kost :) Maar ik begrijp wel de frustraties mbt de regels die eigenlijk dus nog steeds niet hetzelfde zijn voor alle landen, daar elk land nog zen eigen zegje mag doen... en de regels zijn er voor de grote drones niet beter op geworden :-( ... maar als drone vliegen echt je passie is, dan heb je er wel wat voor over denk ik...
 
  • Leuk
Waarderingen: TonioRoffo
Vreemd dat we klagen over de kosten van een Drone Vliegbewijs daar waar iedereen wel zijn rijbewijs heeft willen halen en ook vrijwel iedereen enkele honderden euro's uitgegeven heeft aan een drone / telefoon / tablet / goggles.
Kennis van zaken en regelgeving maken het mogelijk om VEILIG met een drone te vliegen en er voor te zorgen dat de bestuurder van de drone "weet wat hij doet".
De huidige drone's zijn relatief makkelijk, ook zonder opleiding, te bedienen. "Sticks los en de drone hangt stil" (denkt iedereen)
Maar dan moet je wel verstand hebben van de wind / temperatuur en invloeden van bijvoorbeeld vocht.

Autorijden hebben we allemaal moeten leren, met een instructeur naast ons.
Drone vliegen moet je jezelf leren. Begin dan in ieder geval met gedegen kennis over de omstandigheden.
Heel veel "ongelukken" met drone's zijn het gevolg van onvoldoende kennis van zaken (pilot errors)

Ik heb leren vliegen (helicopter) op een vliegschool. Als je daar je sticks los laat.... stort de heli neer en kan je mens en dier zeer serieus verwonden. Ik denk dat het voor iedereen goed is om eerst met een ervaren Drone operator te leren vliegen en sowieso over voldoende theorie kennis te beschikken. Voor dat laatste is het A1-A3 examen.

Het is geen teken van zwakte om aan een ervaren Drone Pilot om hulp te vragen.
Het is een teken van verantwoordelijkheidsgevoel.
Gedeeltelijk mee eens.

Fietsen is gratis met de bovenstaande redenatie kun je die ook belasten.

Daarnaast verwacht ik dat als een en ander geld kost dat daarna regels wel duidelijk zijn. Zo niet dan niet belasten.

Is er nou een eenduidige kaart waarop duidelijk is waar je wel of niet mag vliegen?

Volgens mij niet
 
Laatst bewerkt:
Vreemd dat we klagen over de kosten van een Drone Vliegbewijs daar waar iedereen wel zijn rijbewijs heeft willen halen en ook vrijwel iedereen enkele honderden euro's uitgegeven heeft aan een drone / telefoon / tablet / goggles.
Dat men voor het behalen van het rijbewijs met geld over heeft lijkt me niet te vergelijken met het behalen van de papieren voor het vliegen met een drone voor hobby.

Maar los daarvan, niet iedereen heeft €1000 of meer over voor een drone of dat geld überhaupt beschikbaar daarvoor.
En als je niet meer te besteden hebt dan een paar honderd euro voor een drone, dan is €100 of €200 plus registratie inderdaad buiten verhouding veel geld en voor sommige mensen misschien niet eens betaalbaar....