advies voor het halen van. Drone bewijs A1 & A3

Andre-zwl

New Member
Lid geworden
11 sep 2024
Waarderingsscore
0
Punten
1
Leeftijd
53
Goedenavond,

Ik ben van plan om het A1 + A3 dronebewijs te halen, omdat ik bijvoorbeeld de DJI Avata een fantastisch apparaat vind.
Gezien het gewicht van de drone lijkt het me verstandig om het bewijs te halen. Ik heb echter een aantal vragen en zit met een persoonlijk probleem.

- Zijn er demolessen en examens beschikbaar zodat je online kunt oefenen?
- Hoe moeilijk is het om te halen en hoeveel uren studeren zijn er ongeveer nodig? (Zijn er online lessen?)
- Is het examen online, en mag je naslagmateriaal gebruiken tijdens het examen?
- Hoe lang duurt het examen?
- Wat is het slagingspercentage? Hoeveel vragen moet je correct beantwoorden om te slagen?
- Ik las dat je het bewijs na 5 jaar moet verlengen. Is dit een eenvoudige verlenging zoals bij een rijbewijs, of moet je opnieuw examen doen?

Dan mijn probleem: ik kom uit de IT-wereld, waar ik in het verleden veel examens en herexamen moest doen voor bepaalde certificaten.
Na een black-out tijdens een examen, lukt het me echter niet meer om goed met examens om te gaan. Ik krijg een blokkade en vergeet alles, ook al ken ik het van tevoren goed.

Daarom wil ik graag antwoord op bovenstaande vragen. Ik moet dit rustig aanpakken, dan denk ik dat het me wel lukt.
Alvast bedankt voor jullie tips en advies!

Groet, Andre.

Om het dronebewijs A1/A3 te halen hoef je niet bepaald een raketgeleerde te zijn. In sommige EU-landen kun je de opleiding+examen gratis doen, tenminste dat was in het begin van de EU-regelgeving zo (heb eigenlijk geen idee meer hoe dat nu is). Over het algemeen moet je even wat theorie bekijken en dan een multiple choice testje doorlopen waarbij je doorgaans veel kansen krijgt om verkeerde antwoorden te herstellen.

Om het dronebewijs A1/A3 te halen hoef je niet bepaald een raketgeleerde te zijn. In sommige EU-landen kun je de opleiding+examen gratis doen, tenminste dat was in het begin van de EU-regelgeving zo (heb eigenlijk geen idee meer hoe dat nu is). Over het algemeen moet je even wat theorie bekijken en dan een multiple choice testje doorlopen waarbij je doorgaans veel kansen krijgt om verkeerde antwoorden te herstellen.
bedankt voor je reactie, maar ook enig idee of deze Theorie ergens te vinden is?
waarna ik het examen "vermoedelijk" online kan afnemen want daarop gaf je geen duidelijkheid dacht ik?

alvast bedankt.

Ik heb de gratis Luxemburgse cursus gedaan. Zo te zien is deze nog beschikbaar.
Hoewel in het engels fiets je er zo doorheen. Kostte mij drie uurtjes.
En aan het aantal herkansingen zaten geen beperkingen volgens mij.

Wiebe, heb je advies waar in Nederland ik het beste cursus&examen kan doen?
Dat het geld kost maakt mij niet echt uit eerlijk gezegd. is er een bepaalde aanbieder die goed bekend staat ?

Je kan eens kijken bij Dutch Drone Academy of Drone Flight Academy, maar er zijn vele andere.
Kijk eens wat de mogelijkheden zijn en of je bijv. gratis herexamen kan doen.
Verder is het een beetje op je gevoel af gaan.

• Leuk
Waarderingen: Andre-zwl
Goedenavond,

Ik ben van plan om het A1 + A3 dronebewijs te halen, omdat ik bijvoorbeeld de DJI Avata een fantastisch apparaat vind.
Gezien het gewicht van de drone lijkt het me verstandig om het bewijs te halen. Ik heb echter een aantal vragen en zit met een persoonlijk probleem.

- Zijn er demolessen en examens beschikbaar zodat je online kunt oefenen?
- Hoe moeilijk is het om te halen en hoeveel uren studeren zijn er ongeveer nodig? (Zijn er online lessen?)
- Is het examen online, en mag je naslagmateriaal gebruiken tijdens het examen?
- Hoe lang duurt het examen?
- Wat is het slagingspercentage? Hoeveel vragen moet je correct beantwoorden om te slagen?
- Ik las dat je het bewijs na 5 jaar moet verlengen. Is dit een eenvoudige verlenging zoals bij een rijbewijs, of moet je opnieuw examen doen?

Dan mijn probleem: ik kom uit de IT-wereld, waar ik in het verleden veel examens en herexamen moest doen voor bepaalde certificaten.
Na een black-out tijdens een examen, lukt het me echter niet meer om goed met examens om te gaan. Ik krijg een blokkade en vergeet alles, ook al ken ik het van tevoren goed.

Daarom wil ik graag antwoord op bovenstaande vragen. Ik moet dit rustig aanpakken, dan denk ik dat het me wel lukt.
Alvast bedankt voor jullie tips en advies!

Groet, Andre.
Hallo Andre,

Hier kun je inschrijven

Ik heb via die site mijn A1-A3 certificaat behaald en daarna bij Drone Class in Nederland het A2 certificaat.
Bij de aanvraag aan de RDW voor het certificaat A2 bijgesloten en certificaat A1-A3.
Met het certificaat A2 heb je veel meer mogelijkheden.

• Leuk
Waarderingen: Andre-zwl
Ik heb net met 95% het examen gehaald deet het bij de betaalde opleiding van 50 eu maar ik had veel steun aan de vele proefexamens die je kon maken en ook aan de hulp van gestelde vragen op dit forum de vragen waren wel iets anders dan ik in het proefexamen hier tegenkwam maar door de proefexamens op de cursus site bleek het erg makkelijk wel bleek het les matriaal van de gegeven opleiding te weinig te zijn dus even echt in de verschillende drone vraagbaken kijken O ja ik heb wel een goede naslag gemaakt met ook de examen vragen

• Leuk
Waarderingen: Flyingdutchman