Advies nodig mbt aanschaf drone

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Misael

New Member
Lid geworden
15 jun 2017
Berichten
18
Waarderingsscore
5
Punten
3
Leeftijd
35
Locatie
hellevoetsluis
Goede dag,

ik ben erg enthousiast voor de mogelijk aanschaf van een mavic pro. nu ben ik me behoorlijk aan het verdiepen in de regelgeving etc. en voel ik me toch erg gedemotiveerd om hier aan te beginnen na al die wetgeving. ik woon in hellevoetsluis en naar mijn idee is het bijna onmogelijk om een beetje leuk te kunnen vliegen met een drone in mijn omgeving behalve als ik echt een stuk gaat rijden hiervoor. zie ik wat over het hoofd?

mvg,

Misael
 
Je zit daar aardig ingebouwd tussen gebieden met beperkingen, inderdaad.

De Rotterdam CTR is echt een No-No. Daar kun je boetes voor krijgen die echt niet leuk zijn (luchtvaart boetes zijn al gauw 4 tot 10 keer hoger dan verkeersboetes).

Verder is de directe omgeving van Hellevoetssluis laagvlieggebied. Daar zou ik me niet te veel om druk maken, qua vliegen. Het is verplicht een waarnemer mee te nemen wanneer dat laagvlieggebied actief is (maandag 08:00 tot vrijdag 17:00, dus in het weekend niet actief). Doel daarvan is dat jij als piloot constant naar je drone kunt kijken, terwijl de waarnemer de omgeving afspeurt naar laagvliegende militairen (meestal Chinooks of Apaches) en jou aanwijzingen geeft of dat wellicht een gevaar oplevert. Die gasten vliegen trouwens echt laag en vaak snel, dus zo'n waarnemer is echt geen overbodige luxe.

Tsja en het Haringvliet is een Natura 2000 gebied waarvoor letterlijk een drone verbod is afgekondigd. De discussie over hoe rechtsgeldig dat verbod is wordt uiteindelijk bij de rechter uitgevochten. Als je je geroepen voelt om dat uit te proberen, ga dan in ieder geval zelf buiten het gebied staan en opereer je drone boven dat gebied. Gebiedsbeheerders hebben geen juridische zeggenschap over het luchtruim boven hun gebied. Dat gaat dan je argument zijn totdat je voor de rechter staat. Ik denk dat je juridisch sterk staat, maar ik zou het zelf niet ambiëren om proefkonijn te zijn.
 
bedankt voor je reactie!

Is het naar jou idee beter om te wachten met een eventuele aanschaf. Ik las namelijk dat er nog Europese wetgeving aankomt en dat ze bezig zijn om de natura2000 gebieden uit te breiden.
 
Uitstellen heeft geen zin. Tenzij je nog wat wilt sparen, natuurlijk ;)

Qua N2000 gebieden: in jouw regio is al een verbod van kracht, dus erger kan het niet worden met EU regelgeving.

En qua luchtruimstructuur zal er ook niet veel anders worden door EU drone regelgeving. Als er al iets in luchtruimstructuur specifiek voor drones gaat veranderen, dan nog verwacht ik niet dat je daar wat van gaat merken aan de "stub" aan de Rotterdam CTR, omdat dat nou eenmaal het verlengde van de landingsbaan is. Dwars daarop kan ik me nog voorstellen dat restricties minder streng gaan worden, maar dat heb ik nog nergens gelezen, dus dat zal dan hooguit in een volgende herziening gebeuren. En dat duurt dan typisch weer nog eens twee tot vijf jaar na de invoering van de EU wetgeving die nu in de maak is.
Sowieso duurt het nog tot "medio 2018" (wat ik meestal lees als "eind 2018") voordat de EU regelgeving van kracht wordt. En dat kan ook nog wel uitlopen, afhankelijk van de reacties op de consultatie die nu nog loopt tot ergens in augustus. Als daar nog grote wijzigingen uit voortkomen, zal de invoeringsdatum nog wat naar achteren geschoven worden.

Wat wel nog een struikelblok in jouw beslissing kan zijn is de aanscherping van de Nederlandse wetgeving, waarbij de maximale hoogte tot 50m beperkt wordt, in plaats van 120 m. Dat zit er met zekerheid aan te komen (per 1 juli 2017, meen ik). Het kan zijn dat met de invoering van EU wetgeving die limiet weer terug omhoog gaat, maar dat hoeft niet. Nederland mag zijn eigen wetgeving hebben, zolang die gelijk aan of strenger is dan de EU wetgeving en daarmee niet in conflict is. Houd er dus rekening mee dat die 50m gehandhaafd kan blijven in de toekomst.

Kortom: er zal niet wezenlijk veel wijzigen door de invoering van EU regelgeving. Dat is geen reden om nu te kopen of niet.
Of je met die 50m kunt leven (ik wel) is een persoonlijke keuze die ik niet voor jou kan maken. Die keuze is trouwens onafhankelijk van waar in NL je woont...
 
Nog even los van alle (strenge) regels, 50 meter is vaak ruim voldoende. De meeste drones hebben een groothoeklens. Dat geldt ook voor de Mavic Pro (hoewel een Phantom een nog grotere hoek heeft). Ik heb inmiddels, om te wennen, vast mijn maximale hoogte op 50 meter gezet en merk dat ik vaker op 20-30 meter vlieg dan behoefte heb aan 50 of meer. In een enkel geval kan meer dan 50 meter leuk zijn, maar in de praktijk is met een groothoeklens onder de drone onder de 50 meter toch het meest te beleven. Voor de meeste onderwerpen hoeft een maximale hoogte van 50 meter dus geen reden te zijn om geen drone te kopen.
 
Okee okee, goede informatie! bedankt allebei voor de tijd en moeite.

Ik gaat me nog even verder verdiepen en wellicht binnekort ook lekker dronen :D
 
Ha Misael, welkom op het forum. Ten eerste, wat @Eric-Jan zegt. Er zijn nogal wat beperkingen in de provincie Zuid-Holland, en in jouw directe omgeving. Toch denk ik dat je wel plezier kunt beleven aan je drone, ondanks alle restricties. Toevallig heb ik laatst ook bij jou in de buurt (Rockanje) wat drone-opnamen gemaakt, en van het voorjaar was het prachtig vliegen bij de bollenvelden op Goeree, ook niet al te ver weg. En ik neem aan dat je ook wel eens op vakantie gaat, of gewoon afreist naar een andere plek in Nederland, en dan kun je meestal je hart ophalen met het fotograferen en filmen vanuit de lucht. Ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken, maar ik zou gewoon een drone aanschaffen, me vervolgens goed inlezen, om daarna heel wat plezier te beleven aan de hobby, ook al zijn er flink wat restricties.
 
  • Leuk
Waarderingen: Theo026
ik zou gewoon een drone aanschaffen, me vervolgens goed inlezen, om daarna heel wat plezier te beleven aan de hobby, ook al zijn er flink wat restricties.
100% mee eens, gewoon halen dat apparaat. En er vooral veel plezier mee hebben. Uiteraard wel aan de regels houden, maar er niet de pret door laten bederven.
Elke hobby waar risico's aan vastzitten zijn voorzien van regels (duiken, kleiduiven schieten, etc.). Dat wil niet zeggen dat je er geen plezier aan kunt beleven.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dirkjan82
Nogmaals bedankt mannen. zeker voor de rijk gevulde reacties.

Ik denk dat ik met deze informatie wel een keuze heb kunnen maken :D
 
Probeer het van de positieve kant te bekijken.
Als ik op de kaart van Aeret kijk, dan zie ik precies om Hellevoetsluis een cirkel waar je wel vliegen mag.
Uitgezonderd dan boven aangesloten gebouwen, wegen, enz.
upload_2017-6-16_22-17-58.png
 
  • Leuk
Waarderingen: Sjakie