advies long range build en regels

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

sajansen

New Member
Lid geworden
19 jan 2021
Berichten
6
Waarderingsscore
2
Punten
3
Leeftijd
34
Locatie
Limburg
Hallo,
Ik ben nieuw hier en heb een tijdje gezocht maar kon niet echt vinden wat ik zocht.
Ik zou graag een long range drone willen bouwen maar heb echt geen idee wat momenteel wel en niet mag voor onder andere zend vermogen van video en dergelijke. Ik heb een jaar of 6 terug een DJI phantom 1 gehad en dat beviel wel qua vliegstijl. Ook heb ik een zelfbouw racedrone (zmr-250) gehad waar nu meer en deel van de onderdelen uit komen. Ik ben erachter gekomen dat racedrones niet helemaal mijn ding zijn en ik meer nijg naar cinematic beelden dan racen.

Ik heb nog wat onderdelen die ik graag zou hergebruiken indien mogelijk:
controller: FrSky Q X7
Goggles: Flysight SpeXman One SPX01 Diversity
VTX: ImmersionRC 25mw 5.8G (waarschijnlijk veel te licht maar was toen iets met zendvermogen regels?)
Antennes: SMA, 2x half ronde antenne en een vierkante (rond voor VTX en rond en vierkant voor op de goggles)
Motors: 4x antigravitymn2214-11 920KV 4x: emax mt2206 1900kv
Gopro hero 8 en 5

Waarschijnlijk kan ik de motors en de vtx niet echt hergebruiken, vtx zal te weinig vermogen zijn en de motors konden volgens mij tot 3s en 4s?
Ik was van plan om met (1 of 2x) Li-ion 6s pack te gebruiken. en dat zullen die motors niet leuk vinden.

Maar goed wat ik in gedachte had was een iets grotere quad die gericht is op long range. Ik weet niet of een 6s hier wel het beste idee voor is maar zou wel graag bij Li-ion cells willen blijven. Van wat ik op youtube gezien heb is dit voor long range niet verkeerd. Echter sta ik altijd open voor feedback.
Ik weet niet of het meteen al nodig is om een volledige ground station te bouwen. Voor nu wou ik eerst de drone af hebben en wat oefenen voordat ik echt verder weg ga. Ik heb al heel lang niet meer gevlogen dus het zou fijn zijn om een self leveling drone te maken zodat die ongeveer het zelfde vliegt als de phantom.

Ik weet dat het raar is maar de verandering in regels en dat het nu voor heel Europa de zelfde regels zijn heeft em toch weer terug getrokken naar het drone vliegen. Nu is het tenminste wat duidelijker wat nu wel en niet mag per plaats. Ik heb ze niet helemaal door gelezen en zijn er speciale dingen waar ik rekening mee moet houden voor long range?

Dus aan jullie de vraag welke onderdelen ik kan hergebruiken en wat vervangen moet worden. En voor het altijd vervelende stuk, budget, het liefst niet mega duur maar wel goed zeg maar. zat te denken voor de nieuwe onderdelen, 300 tot 400 euro? (zonder accus)
 
Wat vrij eenvoudig is aan de regels, je moet je drone met het blote oog kunnen zien tijdens de vlucht. VLS.
 
  • Leuk
Waarderingen: peSHIr
Ik kwam net deze long range drone tegen, heb alleen nog even wat vragen over de transmitter en recever.

Kan ik de Compatible R9mm+R9m receiver gebruiken in combinatie met mijn taranis q x7?
En ik ga er van uit dat de vtx gezien het 5.8 is ook werkt met de gogles die ik heb?
 
Als je cinematic wil zou je ook eens kunnen kijken naar de Geprc Cinepro. Wat betreft de long range en vls moet dat geen probleem zijn. Hooguit dat de vliegtijd te kort is naar je zin. Ik haal met de huidige temperaturen iets meer dan 4 minuten op een accu. Zonder de propguards moet daar nog een minuut bij kunnen. Van de zomer zal dat dan 6 tot 7 minuten zijn. En lichter dan 250 gram.
 
Ik was meer aan het denken in deze richting... alleen dan uiteraard zonder bergen.


met li-ion batterijen (6s2p) moet 15-20 min goed te doen zijn en zeker als het niet zou vriezen zoals in de video.
Mijn doel is om een quad te vinden/bouwen die toch wel een 20 min mee gaat. Anders zou een mavic mini de simpelste keuze zijn maar hou niet zo van de mavic mini omdat hij zo klein is. heb liever iets wat groter en steviger zodat ik ook met custom battery pacs (18650) kan vliegen. DJI in in dat geval gewoon erg duur en niet aanpasbaar naar wens.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tipe
Ah. Ik ging even uit van je wat je zelf postte. Die vliegt maar met wat langer. Maar dan gaat je vraag enkel over de long range een niet over de regels. Dan opent er een heel ander speelveld. Gewicht is dan ook geen issue? Als in, en kilo is ook goed?
 
nou ik zal met namen in Nederland en België vliegen volgens regels... ofjah zolang ze te doen zijn. Registreren moet je zoizo, los van gewicht. zodra je een camera erop hebt (alleen fpv of ook GoPro en opnemen) moet je zoizo registreren voor zover ik weet.

dus ja regels maken wel wat uit en heb ze nog niet allemaal goed door genomen gezien het niet bepaald netjes op een rij staat waar je wanneer op moet letten en in welke situaties...

Qua drone, liever iets groten zodat je niet zo last hebt van de wind en iets steviger is. Ook is het fijn om indien nodig zelf dingen te kunnen vervangen/aanpassen voor regels of weet ik wat voor reden.

Gewicht maakt me niet heel veel uit, gaat me meer om de vliegtijd, liefst zo lang mogelijk en als dat makkelijker is op een iets zwaardere drone dan is dat geen probleem. moet natuurlijk niet een cinema octacopter achtig iets worden want daar heeft niemand geld voor.
 
Registreren moet idd met camera maar als je boven de 250 gram gaat zit er ook weer een online training en gedoe aan vast. En omdat alles na 1-1-2023 weer veranderd kan het zinvol zijn even vooruit te kijken zodat je nu niet iets koopt waar je over 2 jaar nog nauwelijks mee mag vliegen.

Het is lastig om online betrouwbare reviews te vinden maar het lijstje (voor mij) aantrekkelijke long range drones omvat De Iflight Chimera 4, Flywoo Explorer 4 LR, Geprc Crocodile baby, Diatone Roma F4 LR en Eachine Shadow Fiend. Met een 4s li-ion pack kun je dan al snel 25 minuten vliegen en ene naked Gopro meenemen. Het long range deel zal voornamelijk van de ontvanger afhangen maar die kun je per model kiezen/zelf installeren.
 
hmm dan ga ik zoizo over het gewicht heen als ik een gopro erop wil doen. een gopro en een batterij is al ongeveer 250 gram.

dan blijft er niet veel over inderdaad...
 
Over de 250 gram ga je denk ik sowieso als je echt long range wil. 4s li-ion is uit mijn hoofd al goed voor 200 gram. Je zou net over de 500 gram tot moeten kunnen komen.

Maar, ik las van de week een mooie opmerking over long range: als hetgeen ik wil filmen ver uit de buurt is, dan rij ik er wel heen met de auto. Daar zit wel wat in.