ADS-B FPV? AIR2S? Werkend?

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

EmpieDrone

Active Member
Lid geworden
1 dec 2020
Berichten
195
Waarderingsscore
68
Punten
28
Leeftijd
63
Locatie
Gent
Hoi. Zonder een discussie uit te lokken over al dan niet ADS-B. Ik ben gewoon benieuwd. Ikzelf heb een MA2. De ADS-B zou erin zitten. Maar is door DJI enkel op actief gezet in Noord Amerika. De nieuwe FPV zou het ook ingebouwd hebben? En nu ook de allernieuwste Air2s. Deze werken allemaal met de DJI FLY software. Hoe zit het nu met de FPV en Air 2S? Is daar dan wél de ADS-B actief of ook (tijdelijk?) geblokkeerd? Al gebruikers van dit nieuwe speelgoed hier die het al dan niet kunnen bevestigen? Je kan zelfs een hack versie van DJI FLY aanschaffen om tóch de ADS-B aan te zetten en ook meteen te switchen naar de FCC standaard. Die hack zou ik nooit durven installeren om allerlei redenen. (zin? veiligheid? ) Kortom. Ik vroeg me het gewoon af.

Iemand had op het DJI forum ook de vraag gesteld blijkbaar. Dit was het antwoord van iemand van DJI :
Hi, RJn. Thanks for reaching out and posting your inquiry. The Mavic Air 2S does support AirSense (ADS-B) for the EU version.
 
Laatst bewerkt:
Hoi. Zonder een discussie uit te lokken over al dan niet ADS-B. Ik ben gewoon benieuwd. Ikzelf heb een MA2. De ADS-B zou erin zitten. Maar is door DJI enkel op actief gezet in Noord Amerika. De nieuwe FPV zou het ook ingebouwd hebben? En nu ook de allernieuwste Air2s. Deze werken allemaal met de DJI FLY software. Hoe zit het nu met de FPV en Air 2S? Is daar dan wél de ADS-B actief of ook (tijdelijk?) geblokkeerd? Al gebruikers van dit nieuwe speelgoed hier die het al dan niet kunnen bevestigen? Je kan zelfs een hack versie van DJI FLY aanschaffen om tóch de ADS-B aan te zetten en ook meteen te switchen naar de FCC standaard. Die hack zou ik nooit durven installeren om allerlei redenen. (zin? veiligheid? ) Kortom. Ik vroeg me het gewoon af.

Iemand had op het DJI forum ook de vraag gesteld blijkbaar. Dit was het antwoord van iemand van DJI :
Hi, RJn. Thanks for reaching out and posting your inquiry. The Mavic Air 2S does support AirSense (ADS-B) for the EU version.
Voor ADS-B heb je een soort zendvergunning nodig. Een EASA goedgekeurde installatie is daarvoor nodig. Er zijn nog geen EASA goedkeuringen in drones. Reken ook op flink kostenplaatje. Bovendien een registratienummer dat door een gecertificeerde installateur wordt geprogrammeerd.

Verzonden met mijn SM-N960F en de Dronepilots.nl app
 
Waarschijnlijk is het alleen ADS-B/In. Die mag je gebruiken. Je moet je wel realiseren dat de meeste vliegtuigen en helikopters in ongecontroleerd luchtruim in Europa niet over ADS-B beschikken. Je hebt er dus niet zo veel aan. De meeste vliegtuigen in ongecontroleerd luchtruim ‘zie’ je dus niet met ADS-B/In.

Ik zag bij de documentatie van de door ICAO georganiseerde Drone enable 2019, dat er door ICAO een State Letter is uitgegeven met het dringende advies om drones geen gebruik te laten maken van ADS-B (out) of Mode S (of eigenlijk de frequentie die daarvoor wordt gebruikt). Dit vanwege mogelijke overbelasting van de frequentie. Het gaat dan alleen over het uitzenden van deze data. De FAA heeft al een verbod in de Amerikaanse regelgeving opgenomen voor het gebruik van ADS-B, Mode S en UAT door drones (zie documentatie van FAA remote-ID). Alleen drones die een gecontroleerde vlucht (klaring, vliegplan en tweezijdig radiocontact vereis) uitvoeren mogen dezelfde apparatuur gebruiken als de bemande luchtvaart, dus ook ADS-B. Europa zal dit advies denk ik ook op gaan volgen.
Maar zoals gezegd, ADS-B/In mag je gebruiken (zonder vergunning, niet gecertificeerd etc), zolang je je bewust bent van alle beperkingen. Ik zou er niet te veel geld aan uitgeven .


Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app
 
Laatst bewerkt:
Waarschijnlijk is het alleen ADS-B/In. Die mag je gebruiken. Je moet je wel realiseren dat de meeste vliegtuigen en helikopters in ongecontroleerd luchtruim in Europa niet over ADS-B beschikken. Je hebt er dus niet zo veel aan. De meeste vliegtuigen in ongecontroleerd luchtruim zie je dus niet.

Ik zag bij de documentatie van de door ICAO georganiseerde Drone enable 2019, dat er door ICAO een State Letter is uitgegeven met het dringende advies om drones geen gebruik te laten maken van ADS-B (out) of Mode S (of eigenlijk de frequentie die daarvoor wordt gebruikt). Dit vanwege mogelijke overbelasting van de frequentie. Het gaat dan alleen over het uitzenden van deze data. De FAA heeft al een verbod in de Amerikaanse regelgeving opgenomen voor het gebruik van ADS-B, Mode S en UAT door drones (zie documentatie van FAA remote-ID). Alleen drones die een gecontroleerde vlucht (klaring, vliegplan en tweezijdig radiocontact vereis) uitvoeren mogen dezelfde apparatuur gebruiken als de bemande luchtvaart, dus ook ADS-B. Europa zal dit advies denk ik ook op gaan volgen.
Maar zoals gezegd, ADS-B/In mag je gebruiken (zonder vergunning, niet gecertificeerd etc), zolang je je bewust bent van alle beperkingen. Ik zou er niet te veel geld aan uitgeven .


Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app
Goede info verbaasd me niets. Inderdaad ADS-B in heb je als drone vlieger niets aan in Europa. Misschien dat traumahelis en straaljagers ADS-B out hebben buiten de CTR waar drones mogen vliegen, maar dan houdt het wel op. In de US heeft ADS-B-in veel meer zin, want daar wordt mode S transponder info gerelayed naar ADS-B info door de overheid. Ook weersinfo is daar via ADS-B beschikbaar. Daar zijn in Duitsland wel experimenten mee geweest maar de overheden vinden dat te duur. Dus wordt ADS-B hier gemeengoed.

Verzonden met mijn SM-N960F en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: Tipe
Goede info verbaasd me niets. Inderdaad ADS-B in heb je als drone vlieger niets aan in Europa. Misschien dat traumahelis en straaljagers ADS-B out hebben buiten de CTR waar drones mogen vliegen, maar dan houdt het wel op. In de US heeft ADS-B-in veel meer zin, want daar wordt mode S transponder info gerelayed naar ADS-B info door de overheid. Ook weersinfo is daar via ADS-B beschikbaar. Daar zijn in Duitsland wel experimenten mee geweest maar de overheden vinden dat te duur. Dus wordt ADS-B hier gemeengoed.

Verzonden met mijn SM-N960F en de Dronepilots.nl app

Voor zover ik op ADS-B Exchange - tracking thousands of aircraft kan zien hebben de meeste helikopters en F16’s van de Luchtmacht alleen extended squitter en geen ADS-B. Bij de bron zie je ‘MLAT’ staan en geen ADS-B. Hetzelfde geldt voor de politie. Deze organisaties willen meestal niet op een eenvoudige manier zichtbaar zijn voor iedereen. Een ADS-B ontvanger heb je al voor relatief weinig geld. De traumaheli’s zie ik meestal wel met ADS-B als bron staan.


Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app