Mini 2 Absolute beginner - vragen rond DJI Mini 2

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'
Ha Wes,
Een dronie is een selfie maar dan met de drone.
Hij hangt vlak voor je en filmt jou.
Dan vliegt de drone omhoog en achteruit steeds jou in beeld houdend.
De helix is een vliegbeweging als een kurkentrekker.
Circle dan vliegt de drone in een cirkel om jou of een poi heen.
En bij een rocket stijgt de drone als een raket eerst langzaam en steeds sneller.

En inderdaad moet je deze alleen doen waar je niet achteruit in een boom of hoogspanningsmast terecht kunt komen.

Ruud
 
Ondertussen tweede reeks "vluchten" achter de rug en ik kan jullie vertellen ... het is toch niet eenvoudig als je alles in de gaten wil houden, zowel in de lucht zelf als op het scherm. Het zal dus nog wel even duren vooraleer ik erin slaag om een waardige video af te leveren vrees ik ... eerste gedachte is vooral om de Mini 2 niet te laten crashen terwijl ik teveel met alle instellingen op mijn schermpje bezig ben. Ik hou 't voorlopig dus het leren kennen van het toestel en dan vooral wat de nervositeit van de reacties op de handelingen met de joysticks betreft. Ik neem me dus voor om de volgende keren vooral veel te oefenen op stijgen/dalen/zwenken/...

Ik heb ondertussen ook een Landing Pad aangekocht omdat het blijkbaar niet aan te raden is om op te stijgen en/of te landen op plaatsen waar stof, gras, ... mogelijk de propellers, motoren of de lens kan beschadigen door het opwaaien ervan.

Enkele vraagjes :
  1. schieten jullie plaatjes in 4:3 of 16:9 (JPEG+RAW) ?
  2. ik oefen voorlopig op Cinematic mode (de traagste modus dus) en ik slaag er niet echt goed in om vlotjes in een cirkel te vliegen ... het lijkt alsof het toestel verder van me wegvliegt terwijl het licht draait maar dus niet snel genoeg naar mijn gevoel. Draait het toestel sneller in Normal of Sport Mode (en is het dus normaal dat het nemen van een bocht in Cinematic mode veel wijder lijkt te zijn) ?
 
Voorlopige gewoon JPG gebruiken tot je de foto's achteraf gaat bewerken.
Cinematic is inderdaad trager om vloeiende(r) beelden te krijgen. Ik zou gewoon in de Normal mode vliegen.
Daarna: oefenen, oefenen, oefenen! Veel uitproberen zodat je het in de vingers krijgt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Spectro
Zoals tvdwouw zegt: oefenen, oefenen, oefenen. Kan me wel voorstellen als je nog nooit hebt gevlogen met iets op afstandsbediening dit best wel wat wennen is. Zelf vlieg ik al 18 jaar met modelvliegtuigen dus heb ik dit voordeel al.
Ook moet ik nog wat zoeken in de instellingen hoe je mooie beelden kan maken.
Als ik eens veel tijd heb ga ik me eens moeten verdiepen in het bewerken van Raw foto's.
Ga starten met het gratis programma RawTherapee.
Verder echt wel een tof toestel die mini2!
Binnenkort ga ik de mini eens goed uittesten bij ons op de vliegclub. Daar mogen we wel max 120 meter.
 
Zoals tvdwouw zegt: oefenen, oefenen, oefenen. Kan me wel voorstellen als je nog nooit hebt gevlogen met iets op afstandsbediening dit best wel wat wennen is. Zelf vlieg ik al 18 jaar met modelvliegtuigen dus heb ik dit voordeel al.
Ook moet ik nog wat zoeken in de instellingen hoe je mooie beelden kan maken.
Als ik eens veel tijd heb ga ik me eens moeten verdiepen in het bewerken van Raw foto's.
Ga starten met het gratis programma RawTherapee.
Verder echt wel een tof toestel die mini2!
Binnenkort ga ik de mini eens goed uittesten bij ons op de vliegclub. Daar mogen we wel max 120 meter.
Goeie tip, die gratis les !
 
RAW gebruik je wanneer je alle details en mb van het foto bestand wilt hebben om post productie te kunnen toepassen.
JPEG is veel gecomprimeerder en daardoor minder geschikt om achteraf te bewerken met een fotoprogramma.
Jouw keuze voor welk formaat wordt eigenlijk vooral bepaald door wat je achteraf met de beelden wilt gaan doen: veel bewerken en professioneel publiceren dan kies je voor raw. Voor een souvenir en hooguit een filmpje op YouTube dan heb je genoeg aan jpeg.

En over het vliegen in welke modus. Als je net begint en nog niet het Fingerspitzengefühl hebt ben je veilig in cinematic omdat je drone dan niet hard een kant op gaat die je niet goed onder controle hebt. Zeker dus niet in Normal gaan vliegen!
Let op: hard vliegen heeft dus ook een groot gevolg voor je stop afstand op het moment dat je schrikt en de sticks loslaat duurt het dus nog een tijdje voordat de drone stil hangt.
voorlopig zeker niet de sport mode gebruiken want dan bereik je snelheden tot wel een 50 km/u. Ben je geen geoefende piloot dan knal je heel snel ergens tegen aan met fatale schade aan je drone tot gevolg.

Begin gewoon in een weiland of een leeg parkeerterrein met het vliegen van figuren 8 op slechts een 5 meter hoog.
En als je de 8-jes goed beheerst in de vooruit, dan ga je achteruit je 8-jes vliegen.

Zo leer je de coördinatie tussen je linkerhand en je rechterhand met de subtiele bewegingen met de sticks.
Onthoud dat slechts een hele kleine uitslag met een stick al een grote beweging van de drone veroorzaakt.

Succes en laat even hier weten hoe het gaat met oefenen en natuurlijk als er nieuwe vragen bij jou opkomen.

Ruud
 
  • Leuk
Waarderingen: NAbster
RAW gebruik je wanneer je alle details en mb van het foto bestand wilt hebben om post productie te kunnen toepassen.
JPEG is veel gecomprimeerder en daardoor minder geschikt om achteraf te bewerken met een fotoprogramma.
Jouw keuze voor welk formaat wordt eigenlijk vooral bepaald door wat je achteraf met de beelden wilt gaan doen: veel bewerken en professioneel publiceren dan kies je voor raw. Voor een souvenir en hooguit een filmpje op YouTube dan heb je genoeg aan jpeg.

En over het vliegen in welke modus. Als je net begint en nog niet het Fingerspitzengefühl hebt ben je veilig in cinematic omdat je drone dan niet hard een kant op gaat die je niet goed onder controle hebt. Zeker dus niet in Normal gaan vliegen!
Let op: hard vliegen heeft dus ook een groot gevolg voor je stop afstand op het moment dat je schrikt en de sticks loslaat duurt het dus nog een tijdje voordat de drone stil hangt.
voorlopig zeker niet de sport mode gebruiken want dan bereik je snelheden tot wel een 50 km/u. Ben je geen geoefende piloot dan knal je heel snel ergens tegen aan met fatale schade aan je drone tot gevolg.

Begin gewoon in een weiland of een leeg parkeerterrein met het vliegen van figuren 8 op slechts een 5 meter hoog.
En als je de 8-jes goed beheerst in de vooruit, dan ga je achteruit je 8-jes vliegen.

Zo leer je de coördinatie tussen je linkerhand en je rechterhand met de subtiele bewegingen met de sticks.
Onthoud dat slechts een hele kleine uitslag met een stick al een grote beweging van de drone veroorzaakt.

Succes en laat even hier weten hoe het gaat met oefenen en natuurlijk als er nieuwe vragen bij jou opkomen.

Ruud
Heel waardevolle info Ruud, bedankt.

Ik heb trouwens ontdekt waarom de drone niet vlot een bocht nam zoals ik dat wilde. Ik duwde de rechterstick namelijk diagonaal vooruit en naar links/rechts terwijl ik eigenlijk de rechterstick vooruit moet duwen en de linkerstick ook moest gebruiken (links/rechts). Gezien in een tutorial van die 8'tjes dus de eerstvolgende keren oefen ik op lage hoogte op dergelijke zaken.
 
Spectro,
Je sticks bedienen de drone op meerdere verschillende manieren.
Linker stick: stijgen en dalen en linksom en rechtsom draaien om eigen as.
Rechter stick: vooruit en achteruit en naar links en rechts.
Het spreekt voor zich dat indien je de stick diagonaal duwt dat er door de drone een combinatie van de genoemde bewegingen maakt.

Wanneer je de door jou genoemde cirkel wilt vliegen waarbij de neus van de drone, en dus ook de camera naar de binnenkant van de cirkel blijft "kijken" moet je een combinatie van de linker en de rechter stick tegelijkertijd maken.
De linkse stick laat de drone zachtjes om zijn as draaien naar rechts.
Tegelijk moet de rechter stick zachtjes naar links geduwd worden zodat de drone naar links gaat vliegen.
De combinatie van naar links opzij vliegen en tegelijk zachtjes naar rechts draaien om de as maakt de figuur van een cirkel.
Met nadruk: kleine subtiele bewegingen met de sticks.
Cirkel vliegen in de andere richting? Sticks andersom duwen!

Bij onduidelijkheden? Hier vragen stellen en daarvan leren.

Ruud
 
Spectro,
Je sticks bedienen de drone op meerdere verschillende manieren.
Linker stick: stijgen en dalen en linksom en rechtsom draaien om eigen as.
Rechter stick: vooruit en achteruit en naar links en rechts.
Het spreekt voor zich dat indien je de stick diagonaal duwt dat er door de drone een combinatie van de genoemde bewegingen maakt.

Wanneer je de door jou genoemde cirkel wilt vliegen waarbij de neus van de drone, en dus ook de camera naar de binnenkant van de cirkel blijft "kijken" moet je een combinatie van de linker en de rechter stick tegelijkertijd maken.
De linkse stick laat de drone zachtjes om zijn as draaien naar rechts.
Tegelijk moet de rechter stick zachtjes naar links geduwd worden zodat de drone naar links gaat vliegen.
De combinatie van naar links opzij vliegen en tegelijk zachtjes naar rechts draaien om de as maakt de figuur van een cirkel.
Met nadruk: kleine subtiele bewegingen met de sticks.
Cirkel vliegen in de andere richting? Sticks andersom duwen!

Bij onduidelijkheden? Hier vragen stellen en daarvan leren.

Ruud
De boodschap is duidelijk : practice, practice, practice !

Gelukkig heb ik vlakbij een open terrein gevonden waar nauwelijks iemand passeert en die net buiten een no fly zone ligt. Mijn eigen huis ligt helaad binnen een no fly zone omdat er een helihaven vlakbij is. Even fietsje pakken dus om te gaan vliegen.
 
Nog even aan toevoegen ... de Landing Pad die ik gisterennamiddag pas besteld had is deze middag al aangekomen ... lightspeed delivery ! Die gaat dus ook mee op de volgende testvlucht.
 
Vandaag heb ik eens mijn mini deftig kunnen testen bij ons op de club. Daar mag ik wel max 120 hoog en in een straal van 400meter.
Echt een leuk ding. Wel is de RTH functie niet geheel nauwkeurig. Bij starten is de home positie netjes opgeslagen maar toch bij indrukken RTH land de drone zeker 1 meter naast het landingsplatform. Iemand een idee hoe dit komt? Op zich is het al mooi dat hij tot daar terugkomt maar zou wel iets nauwkeuriger mogen. Nu druk ik de pauze knop in om de rest van de landing zelf te doen.
 
Ha Wes,
Lijkt mij op een kalibratie fout bij je kompas.
Mogelijk ligt je landingsplaats vlakbij iets van veel metaal.
Bijvoorbeeld gewapend beton of leidingen in de grond.
Probeer eens je een stuk te verplaatsen. En als je de kompas en ook de imu kalibreerd zorg dan dat je uit de buurt van metaal blijft.

Ruud
 
De Mini 2 werkt bij RTH met GPS dacht ik, niet met "landingsplatform herkenning" Dus de nauwkeurigheid zal nooit exact zijn. Een meter is best netjes voor GPS.
 
Intussen ook al dergelijke opmerking gelezen op ander forum. Daar praten ze soms tussen 5-10 feet. Dus dit is ongeveer 3 meter.
Zal waarschijnlijk ook afhankelijk zijn van plaats tot plaats.
 
Mijn Mavic Pro gebruikt ook GPS voor positiebepaling bij de landing. Maar vergelijkt de landingsplaats met een opgeslagen foto van de startplek.
Wat dus van invloed is dat wanneer je opstijgt en de home punt wordt bepaald, en de grond is erg homogeen van kleur en structuur dan kan de drone moeilijk exact terug te keren omdat de foto weinig details heeft.
Dan krijg je een kleine afwijking.


Ruud
 
De Mini 2 werkt bij RTH met GPS dacht ik, niet met "landingsplatform herkenning" Dus de nauwkeurigheid zal nooit exact zijn. Een meter is best netjes voor GPS.
Klopt. De Mini 2 heeft geen 'precision landing'.
 
Iemand tips welk programma (liefst gratis) simpel is in gebruik om wat filmpjes, gemaakt met de mini aan elkaar te knopen?
Op dit moment probeer ik Davinci resolve. Schijnt een goed gratis programma te zijn maar mijn laptop doet soms schokkerig wanneer ik daar de beelden ga afspelen. Voor alle duidelijkheid gaat het niet over het eindproject maar nog in het deel waar ik verschillende filmpjes aan elkaar wil zetten met overgangen en effecten. Best wel vervelend.
Vroeger had ik Movie maker maar deze heb je niet meer op Windows 10.
Alvast bedankt.
Mvg Wes.
 
Openshot heb ik al geprobeerd nog voor ik Davinci resolve heb getest. Ik had problemen met geanimeerde titel. Dit heeft blender nodig en blijft vaak super lang hangen om een geanimeerde titel te maken. Enfin misschien toch nog eens verder proberen met Openshot want het werkt wel simpel en daar hou ik van.
 
Hoi Wes,
Probeer eens Hitfilm Express.
Voordat je gaat downloaden kijk eens even op YouTube.
Zoek dan op Hitfilm express. Dan vind je wel een Nederlandse man die in 3 video's een uitleg geeft over hoe je met Hitfilm moet video bewerken en wat ermee mogelijk is.

Houd er wel rekening mee dat ook al is het programma gratis het toch wat rekenvermogen van je processor en videokaart vergt om zonder te haperen te videobewerking.
Jouw problemen met je eerdere programma's kan komen door de systeemvereisten.

Ruud