Aanvraag PH nummer

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Neature

New Member
Lid geworden
15 aug 2017
Berichten
14
Waarderingsscore
15
Punten
3
Leeftijd
25
Locatie
Houten, Utrecht
Eergisteren met ILT gebeld en daar een PH nummer aangevraagd, iemand enig idee hoelang het duurt voordat je je PH nummer krijgt toegeschreven?
 
Als ik me niet vergis krijg je direct een PH nummer toegekend, maar deze wordt pas definitief zodra je alle benodigde documenten en bewijzen hebt ingestuurd en de leges hebt voldaan. Het Bewijs van Inschrijving (BvI) en de verklaring mbt geluidsproductie krijg je zo'n vier tot zes weken na de aanvraag toegestuurd.
 
  • Leuk
Waarderingen: vayreda
Als ik me niet vergis krijg je direct een PH nummer toegekend, maar deze wordt pas definitief zodra je alle benodigde documenten en bewijzen hebt ingestuurd en de leges hebt voldaan. Het Bewijs van Inschrijving (BvI) en de verklaring mbt geluidsproductie krijg je zo'n vier tot zes weken na de aanvraag toegestuurd.

Zou je dit dan al telefonisch horen? Of via de mail?
 
Nogmaals bellen, want het klopt dat je meteen een PH nummer krijgt toegewezen. Er is maar 1 persoon die dit doet, weet even zijn naam niet meer(Spanjaard?)
 
Ik heb vandaag gebeld en om een PH-nummer gevraagd. Krijg hem ook per mail. Werd eerst in de wacht gezet, later kwam ze weer terug. Lijkt mij dat als "die ene persoon" niet aanwezig is dat je hem dan per mail krijgt.
 
Er is in het afgelopen jaar inderdaad het nodige veranderd wat betreft de aanvraag procedure. Ik heb sinds oktober 2016 een zestal drones ingeschreven, elke keer ging e.e.a. weer (iets) anders in z'n werk.

Vroeger (lees: na intreding van de ROC-Light regeling in 2016) kon je inderdaad de ILT op het desbetreffende nummer bellen en melden dat je een PH-nummer wenste. Dan werd je doorverbonden met de beste man van het Luchtvaartuigregister en kreeg je meteen via hem telefonisch een PH-nummer toegewezen. Ofwel, je was letterlijk binnen twee minuutjes klaar!

Tegenwoordig, ongetwijfeld mede n.a.v. de alsmaar groeiende aantallen aanvragen, krijg je het nummer niet meer direct. Ook wordt je niet langer doorverbonden met het Luchtvaartuigregister. In plaats daarvan wordt je om allerlei informatie gevraagd (naam, organisatie, contactgegevens, e.d.) en vervolgens wordt je verteld dat je binnen ca. twee weken een bericht zult ontvangen met je PH-nummer. Ik verwacht dat men i.p.v. je door te verbinden deze informatie en bijbehorende PH-verzoek doorspeelt aan het register, welke vervolgens wordt verwacht het nummer af te geven.

Alleen dit eerste telefoontje kost je al aanzienlijk meer tijd dan het een jaar geleden duurde om een volledig PH-nummer te ontvangen. Ik zie ook niet in hoe deze aanpak voor de ILT zélf een tijdsbesparing oplevert, er zijn immers louter extra administratieve handelingen aan toegevoegd!

Overigens had ik onlangs na twee weken nog steeds geen bericht, laat staan een PH-nummer ontvangen. Na nogmaals de ILT te hebben gebeld (en wederom dézelfde informatie te hebben moeten overhandigen), werd ik ditmaal wel doorverbonden met het Luchtvaartuigregister. Mijn gegevens waren bij hen niet bekend en ook mijn verzoek voor een PH-nummer van ruim twee weken daarvoor kon bij het Luchtvaartuigregister niet worden teruggevonden, er zou worden gewerkt met een nieuw systeem en 'zo nu en dan iets zoek raken'. Toen dat het geval bleek kreeg ik, tegen alle verwachtingen in, per direct alsnog een PH-nummer toegewezen door dezelfde persoon die mij dat in het verleden altijd direct heeft kunnen geven. Wat 'ns te meer aangeeft dat de huidige methode volslagen idioot is, voor niemand een tijdswinst oplevert, en zelfs aanzienlijk meer tijd in beslag neemt!