Aanvraag ontheffing in 'No Fly Zones'

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Oscar

New Member
Lid geworden
24 mei 2018
Berichten
1
Waarderingsscore
0
Punten
1
Leeftijd
51
Locatie
Rotterdam
Hallo,

De keuze voor opleiding - beroepsmatig ROC of ROC-Light - hangt voor mij vooral af van één specifiek verschil: de mogelijkheid om ontheffing aan te vragen in geval van ROC, aangezien het werkgebied omgeving Den Haag zal zijn welk op de kaart van de overheid zo'n beetje geheel als 'No fly zone' is gemarkeerd. De verschillen in kosten en tijdsinvestering tussen de beide opleidingen zijn aanzienlijk. De afweging betreft vooral de vraag: hoe zinvol is het om de dure opleiding voor beroepsmatig vliegen te volgen als meestal wordt gevlogen in gebied waar een vliegverbod geldt en dus ontheffing zal moeten worden aangevraagd? Is er überhaupt ontheffing mogelijk in een 'No fly zone' of is er alleen mogelijkheid tot verkrijgen ontheffing m.b.t. de afstandscriteria in de overige zones? Wat houdt zo'n aanvraag voor ontheffing precies in en hoe reëel is de kans in de praktijk dat je die ontheffing daadwerkelijk krijgt? Vraag je ontheffing aan voor een bepaald gebied en tijdstip/dag of moet je voor elke afzonderlijke vlucht (binnen een specifiek gebied en op een specifieke dag/tijd) een aparte ontheffing aanvragen?

Groet,
Oscar
 
Hallo Oscar,

Welkom op het forum, goede vraag die je stelt. Helaas moet ik je teleurstellen. De meeste CTRs en nofly-zones die je op de kaart van Nederland treft (en het gaat om flinke gebieden) zijn ook voor full ROC operators een 'no go' gebied. Op dit moment moet je voor het uitvoeren van een vlucht in een CTR niet alleen beschikken over een drone met een peperdure (en gekeurde) transponder, je moet ook tweezijdig radiocontact onderhouden met de verkeerstoren (RT licentie) en je moet een door de ILT goedgekeurde operations manual hebben waarin je kunt aantonen dat je dergelijke vluchten volgens de eisen van de wet kunt uitvoeren. Er is momenteel maar 1 bedrijf in Nederland die in (de buitenring van) een CTR mag vliegen. Het lijkt erop dat de transponderplicht komt te vervallen, maar de RT-eis zal er waarschijnlijk blijven en dan zullen er nog steeds maar weinig bedrijven zijn die voldoen aan de strenge eisen voor het maken van vluchten in CTRs. Dat vergt investeringen van vele tienduizenden euro's, de vraag is of je die investering ooit terugverdient.

Als het gaat om andere nofly-zones (zoals EHP25 rond Drakensteyn of EHP26 bij Den Haag / Wassenaar), daar is voor dronevluchten helemaal geen ontheffing mogelijk. Die optie is namelijk niet in de wet opgenomen en je kunt er dus ook geen ontheffing voor aanvragen.

Als het gaat om vluchten in (militaire) laagvlieggebieden, daar mag je zowel met ROC-light als onder het full ROC vliegen, mits je niet hoger vliegt dan 40 meter en een observer meeneemt die het luchtruim in de gaten houdt. Vluchten nabij kleine (zweef)vliegvelden en helipads mogen alleen uitgevoerd worden na overleg met de havenmeester. Vaak volstaat het om een paar uur van tevoren even te bellen.

Kortom: als het gaat om CTRs en nofly-zones heeft een full ROC gek genoeg weinig meerwaarde boven het ROC-light. Dat betekent inderdaad dat je in sommige gebieden - zoals Den Haag en omgeving - maar weinig kunt doen. Het is vooralsnog niet anders....
 
Hoi, even korte reactie. Ooit een keer die vraag gesteld bij vliegbasis leeuwarden. Hierbij moest ik een vergunning / ontheffing aanvragen, maar over transponder werd niet gesproken (wel over gehad) wel dat er op het moment van vliegen radio contact moet zijn met de verkeerstoren. Kan ik hieruit opmaken dat het veranderd is of dat de vliegbasis niet op de hoogte is van de vereiste regels (lijkt met stug, maar zou kunnen) Helaas heb ik de vereiste documenten niet dus had het voor mij sowieso niet zoveel zin... Gek genoeg krijg ik veel aanvragen uit dat gebied maar moet continu nee verkopen. Gek wordt je er van (want als hobby vlieger wil je zo graag).
 
Dat komt omdat Leeuwarden een militaire CTR is. Daar geldt geen verplichting voor een transponder, de RT-licentie en ook niet voor de zendapparatuur. Als full-ROC operator hebben wij een convenant met alle militaire CTRs en een ILT ontheffing om hier (na overleg én goedkeuring voor elke vlucht of serie vluvhten) wél te mogen vliegen. Civiele CTRs zijn echter ook boor ons een no-go.

Verzonden met mijn [device_name] en de Dronepilots.nl app
 
Bedankt voor je reactie. Resumeé: voor het vliegen in militair CTR gebied heb je minimaal volledig ROC nodig? Ik neem aan dat je het met ROC light niet red.
 
Ik meen dat er ooit in een 'officiële' publicatie werd gesteld dat zowel ROC-L als ROC houders met toestemming zouden kunnen vliegen in een Militaire CTR, echter kan ik deze publicatie helaas niet meer terugvinden. Blijft de vraag in hoeverre dit rechtsgeldig is en hoe, bijvoorbeeld, een verzekeraar/ jurist daar tegenaan kijkt. En wat te denken van de luchtverkeersleiding zelf, in hoeverre zullen zij klaring geven als jij een aanvraag doet en men constateert dat je niet over een volledig ROC maar slechts een ROC-L beschikt?

Vluchten in een CTR (militair óf civiel) zijn namelijk een activiteit waarvoor een ontheffing is vereist o.b.v. een convenant én door de IL&T goedgekeurde procedures die zijn omschreven in het Operationeel Handboek van de operator. Bij ROC-L is er echter geen mogelijkheid om aanspraak te maken op dergelijke ontheffingen en ook van een Operationeel Handboek is geen sprake. Ergo, hoe kijkt een verzekeraar/ jurist hier tegenaan mocht je in een militaire CTR schade/ letsel veroorzaken (ook al zou je toestemming hebben van de luchtverkeersleiding).
 
Blijkbaar is deze vraag al eens eerder gesteld: Vliegen in CTR Leeuwarden Echter veranderd dat nog wel eens, dus als je die publicatie nog kan vinden houd ik me aanbevolen. Eerlijkheidshalve moet ik er bij zeggen dat ik ook geen ROC-L heb, maar wel heb overwogen totdat ik er achter kwam dat het voor deze gebieden geen zin heeft. Ondertussen houd ik het zelf natuurlijk ook in de gaten.
 
Sinds dat vorige topic en nu zijn militaire CTRs buiten "operational hours" van de betreffende basis geen gecontroleerd luchtruim meer, maar wel een RMZ (Radio Mandatory Zone). Dat staat hier:
AIC 03 2018 SEVERAL CTRs OUTSIDE OPERATING HOURS CHANGED INTO RMZs
(ik hoop dat de link nog werkt na de volgende AIRAC update op 21 juni)
Formeel betekent dat, dat je er nog steeds niet mag vliegen, omdat je een tweeweg radioverbinding met de verantwoordelijke verkeersleiding (Dutch Mil in het weekend) moet heben. En daar heb ke weer een Radio Station License en een VFR RT certificaat voor nodig. Dat is op zich al ongeveer net zo duur als een ROC-light, dus een beetje overkill voor deze toepassing.


Wat ik zo links en rechts hoor is dat ook ROC-light houders wèl toestemming krijgen - dat er zelfs NOTAMs voor ze uitgegeven worden - wanneer ze een aanvraag doen bij de juiste instantie voor de betreffende CTR. Maar of daar een officieel document van is... Ik ken 'm in ieder geval niet. Het hangt een beetje af van de locatie, hoogte en QRA planning (QRA = Quick Response Alert) of die toestemming gegeven wordt. Hoe het dan verzekeringstechnisch zit weet ik ook niet precies (goede reactie in een ander topic hierover). Verzekeraars hebben maar één doel: niet uitkeren, alleen innen. Dus die zullen wel alle onwettigheid aanpakken om dat doel te bereiken, natuurlijk ;)
 
Bedankt voor je reactie Eric-Jan. Wat ik wel eens begrepen heb is dat ze dan iemand van de vliegbasis met je mee sturen die radio verkeer onderhoud. In die zin heb je dan zelf geen licentie nodig. Lijkt me wel prijzig maar het kan. Ik zal nog eens informeren bij de vliegbasis. Bedankt allen voor de info.
 
hoe neem je contact op met de vliegbasis leeuwarden? heeft iemand een email adres, bellen lijkt me weinig zinvol.
ik wil graag met een model helicopter/drone op een sportveld vliegen met een beperkte hoogt van bv 40 m , maar het zit wel aan de rand van een noflyzone van vlb lwd
 
Helaas, alleen als je een volledige ROC vergunning hebt kom je in aanmerking voor dronevluchten in een militaire CTR, op basis van een formele aanvraagprocedure die per basis is ingesteld.
 
bedank voor je snelle reactie, ik las dat er volgend jaar veel gaat veranderen, worden de noflyzone's dan ook veranderd? ik woon op 15 km van de vliegbasis LWD de hele zone is overdreven groot vind ik, de toestellen zitten bij mijn woonplaats al op grote hoogte en zelfs met de 120 m limiet ga je ze nooit bereiken
 
ik weet dat er bv ook een modelbouw vereniging op de basis zit die vliegen daar in het weekend ook met een ontheffing en die doen dat hobby matig en daar heeft geen van allen een roc
 
Kort antwoord: nee, het luchtruim wordt niet opnieuw ingedeeld met de invoering van de nieuwe regels. Nationale overheden mogen dat wel, maar in NL gaan CTRs in ieder geval niet veranderen op korte termijn.

Wel wordt er gekeken of er niet andere mogelijkheden zijn om drone vliegen binnen gecontroleerd luchtruim toe te staan, met de nodige beperkingen, uiteraard. Zie dat andere topic over het meedenken over een nieuwe drone kaart. Ik verwacht dat er naast de hartlijn van de landingsbaan toenemend hogere zones worden gedefinieerd waarin onder voorwaarden gevlogen mag worden, rekening houdend met aankomst- en vertrekroute en de daaraan verbonden hoogtebeperkingen voor het vliegend verkeer. Maar dat is hoe ik het zelf zou inrichten en zeker geen garantie voor hoe het gaat worden. Sowieso gaat dat nog wel een paar jaar duren, voordat het uitgekristalliseerd en ingevoerd is. Tot die tijd zitten we gewoon aan in de basis cirkelvormige CTRs vast.
Dat een CTR groot lijkt is een kwestie van perspectief. Zit je in een vliegtuig, dan is die juist hartstikke klein. Zit je in een toren verkeersleiding te geven, dan ook, trouwens. Je moet zó ontzettend veel doen in die twee minuten dat de de CTR doorkruist totdat je op de grond staat... die workload is echt heel hoog. Zeker als er meer verkeer is dat van dezelfde radiofrequentie gebruik maakt, in combinatie met het configureren van je vliegtuig en het heel strikt volgen van naderingsroutes - zowel qua positie als qua hoogte als qua snelheid. Ik weet nog wel dat ik de eerste paar keer totaal verzadigd was en er absoluut niks meer bij kon hebben. Als je op zo’n moment een drone schept, reageer je waarschijnlijk verkeerd (er is niet veel dat je kunt doen dat goed is, namelijk). Dus er zal best wat marge aangehouden worden tussen de verschillende typen luchtruimgebruikers.
De taak van verkeersleiding is het uit elkaar houden van luchtruimgebruikers. Dat er binnen een CTR modelvliegvelden kunnen bestaan komt doordat die altijd hetzelfde stukje luchtruim toebedeeld krijgen, zodat luchtverkeersleiding het overige verkeer daar omheen kan leiden. Of, zoals in het geval van militaire CTRs vaak het geval is, het modelvliegveld mag alleen buiten openingstijden van het vliegveld gebruikt worden. Ook worden er extra eisen gesteld aan het hebben van toezicht (door de modelvliegclub) op het niet overtreden van de laterale en hoogtegrenzen van het toebedeelde stukje luchtruim. Zo wordt er zo goed mogelijk separatie gegarandeerd.

Wil je contact opnemen met vliegbasis Leeuwarden, dan kun je tel:+ 31
58 2346911 bellen. Dat is het nummer dat in het AIP vermeld staat. Buiten openingstijden zul je daar geen gehoor krijgen en doorverwezen worden naar “DutchMil”, de Nederlandse militaire luchtverkeersleiding:
MILATCC Schiphol tel:0577-458705



In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
 
thanx eric-jan
ik snap het helemaal dat overlast of gevaar door drone's voorkomen moet worden door regelgeving , mijn menig is echter wel dat hierdoor het onmogelijk wordt om bv op een sportveld of weiland tot een zeer beperkte hoogte ook niet gevlogen mag worden , tot een 20 m heeft het vliegverkeer er geen hinder van.
 
Ik snap je helemaal, maar dat verandert de regels niet. Ik woon zelf in Haarlem en als ik fatsoenlijk de ruimte wil hebben en ook nog legaal wil vliegen, dan zit ik ook minstens 20 minuten in de auto. Terwijl vliegtuigen juist OM Haarlem heen geleid worden (tenzij het Kerstmis is, kennelijk). Niemand heeft er last van als ik net buiten Haarlem in de polder ga vliegen, maar het mag evengoed niet.


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
 
  • Leuk
Waarderingen: peSHIr