Aanschaf tablet: do's, dont's & ervaringen

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

BobvdM

Active Member
Lid geworden
9 sep 2016
Berichten
435
Waarderingsscore
88
Punten
28
Leeftijd
32
Na enkele maanden gebruik te hebben gemaakt van een Samsung Galaxy Note 3 wil ik gaan upgraden naar een groter scherm op m'n P3P controller. I.v.m. een beperkt budget (tot ca. 250e) ben ik vrijwel automatisch aangewezen op Android, en vallen iPads af. Ter voorbereiding verneem ik graag wat jullie ervaringen zijn met bepaalde tablets, en op welke zaken ik zoal moet letten;

- Wat is de grootste breedtemaat (incl behuizing) welke in de remote controller past zonder extra aanpassingen?

- Wat is het belang van zaken als processor en intern geheugen op het (soepel) werken van veelgebruikte apps als de GO app en Litchi? Ergo, welke kloksnelheid en/ of hoeveelheid RAM is minimaal wenselijk? Idem geldt voor het interne opslag geheugen; heeft een SSD toeslag voor dergelijke toepassingen daadwerkelijke meerwaarde of valt dat mee?

- In hoeverre zijn de eerder genoemde apps doorgaans vrijelijk verkrijgbaar op alle Android tablets? Ergo, kan het voorkomen dat bijvoorbeeld de DJI GO app niet beschikbaar is in de playstore van een bepaald merk/ Android versie?

- In hoeverre is het van belang dat de tablet GPS heeft? Vervallen dan bepaalde functionaliteiten of bestaat er geen verschil?

- Ik ben van plan internet op de tablet beschikbaar te maken middels tethering (hotspots) via m'n smartphone. Kleven daar nog nadelen aan, of werkt alles dan exact hetzelfde als wanneer ik nu direct vlieg vanaf m'n telefoon? Is toegang tot internet überhaupt een vereiste?

- Ik zou graag in staat zijn om direct na een vlucht de originele foto's te bekijken ter beoordeling van de kwaliteit. Een microSD slot is dus een logische must. Maar; zijn er apps beschikbaar waarmee ik de SD kaart direct op de tablet kan uitlezen?

- Wat is de meerwaarde van een HDMI slot, anders dan het kunnen dupliceren van m'n scherm op een tweede monitor of goggles? Beiden ben ik namelijk niet van plan.

Alvast bedankt!
 
De beste Android-tablet voor drones is volgens mij de Nvidia Shield. Die is snel genoeg voor alle apps en heeft als één van weinige tablets ook een HDMI-uitgang. Dat wil zeggen dat je die bijvoorbeeld aan een tv of FPV bril kan hangen, zonder dat je een module nodig hebt in je ontvanger. Bovendien is hij ook nog goedkoop. Hij draait Litchi als een zonnetje. Je vindt hem niet overal (bijvoorbeeld niet bij BOL), maar op de pagina staan enkele dealers waar ze wel op voorraad zijn.
Nieuwe SHIELD-tablet K1 voor gamers
 
Ik heb inmiddels een Samsung Galaxy Tab A (10.1') aangeschaft. Ondanks dat ik buitengewoon goede verhalen heb gelezen over de Nvidia Shield was deze mij net iets te klein (t.o.v. mijn huidige Note 3) om de aankoop te verantwoorden.

Ik heb nog geen vluchten gemaakt maar zowel de DJI GO app als Litchi lijken prima te werken. Gezien de specs van de Tab had ik ook niet anders verwacht, de tijd zal echter leren of de apps betrouwbaar en zonder lag blijven werken in de praktijk.
 
Ik heb laatst voor een review de Flysight HD900 met HDMI en AV input opgestuurd gekregen. Dit is een Android tablet met een helder scherm en ingebouwd zonnescherm. In theorie ideaal dus in combinatie met een Phantom. Alleen bleek tijdens mijn eerste praktijktest dat ik veel storing had in de DJI Go app, het leek wel alsof de Lightbridge haperde. Ik weet nog niet waar dit aan ligt, met een iPad Mini ging het wel weer goed. Ik ga het probleem nog onderzoeken, maar ik vond het wel opmerkelijk.
 
Interessant. Ik was met grote interesse in afwachting van de review op Dronewatch, maar deze berichtgeving klinkt helaas ietwat tegenvallend. Ik ben benieuwd of je de oorzaak kunt herleiden, en uiteraard kunt verhelpen!
 
Ik heb inmiddels een Samsung Galaxy Tab A (10.1') aangeschaft. Ondanks dat ik buitengewoon goede verhalen heb gelezen over de Nvidia Shield was deze mij net iets te klein (t.o.v. mijn huidige Note 3) om de aankoop te verantwoorden.

Ik heb nog geen vluchten gemaakt maar zowel de DJI GO app als Litchi lijken prima te werken. Gezien de specs van de Tab had ik ook niet anders verwacht, de tijd zal echter leren of de apps betrouwbaar en zonder lag blijven werken in de praktijk.

Deze tablet gebruik ik ook al een tijdje. Prima tablet ;)
 
Deze tablet gebruik ik ook al een tijdje. Prima tablet ;)
Kijk 'ns aan, dat zijn bemoedigende woorden.

Mag ik vragen i.c.m. met welk toestel en bijbehorende remote je deze gebruikt? Ik heb 'm laatst op de RC van m'n P3P bevestigd en vond dat het geheel nogal wiebelde, alsof het bevestigingsmechanisme elk moment zou kunnen afbreken bij een fikse windvlaag. Een ietwat steverige bevestiging zou dus wel wenselijk zijn.
 
Kijk 'ns aan, dat zijn bemoedigende woorden.

Mag ik vragen i.c.m. met welk toestel en bijbehorende remote je deze gebruikt? Ik heb 'm laatst op de RC van m'n P3P bevestigd en vond dat het geheel nogal wiebelde, alsof het bevestigingsmechanisme elk moment zou kunnen afbreken bij een fikse windvlaag. Een ietwat steverige bevestiging zou dus wel wenselijk zijn.

Ik gebruik de Phantom 4 met bijbehorende remote. Het wiebelen had ik ook in het begin, dit los je meestal op door het schroefje vaster te draaien van de tablethouder als ook het ronde busje. (zie afbeelding!).
DJI-Phantom-3-Remote-Controller.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik de Phantom 4 met bijbehorende remote. Het wiebelen had ik ook in het begin, dit los je meestal op door het schroefje vaster te draaien van de tablethouder als ook het ronde busje.
Klopt, Ik heb ook wel eens gelezen dat het vervangen door een metalen versie (die van de i1) werkt om het voor eens en altijd vast te zetten.