A2 opleiding België (INFO)

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'
Daarom doe ik het héél vroeg. Dan heb je trouwens mooier licht... EN Iedereen slaapt dan nog. En ja, als er dan eens een verloren gereden fietser jouw pad kruist wacht je eventjes.... Safety first. PS Over een tuin vliegen zal ik sowieso al niet doen. Dan heb je nog de privacy regels erbovenop ook. Dus zeker niet OK. In een stedelijke omgeving kan je ook al niet zo ver geraken omdat de kans op interferentie véél te groot is. En VLOS kan je ook al bijna niet houden als je over huizen gaat vliegen...
PS2 > We gaan hier niet taalkundige analyses beginnen voeren, maar zo had ik dit ook niet bedoeld. >
Dus creativiteit overstijgt de regels, maar als je de regels in het achterhoofd hebt is het in orde?
Interessant(). > Ik bedoelde hiermee om wél degelijk de regels te respecteren, maar creatief te zijn binnen deze beperkingen. En dat lukt heel aardig. Door evt op Google maps/earth de plekken uit te zoeken, en ook evt de afstanden die je moet respecteren te checken. Hoedanook is het nog steeds in A2 50m van personen...
 
Laatst bewerkt:
Is dan natuurlijk nog een verschil als je wil foto's nemen of echt een filmpje draaien. Foto's zijn nog eenvoudiger dan. Je staat op een 'strategische' plek. Hopla. Je vliegt loodrecht omhoog en je kan al aardig wat foto's nemen. Dus ja een beetje creatief zijn mét de veiligheidsregels in het achterhoofd... Toch?

Zelf vlieg ik eigenlijk nooit zonder intentie om foto's of filmpjes te maken. Misschien dat ik net daarom een beetje terughoudend ben om in stedelijk gebied te gaan vliegen.
@Rosse Wie achteraan in de tuin zit is eigenlijk irrelevant zolang ze niet herkenbaar zijn. Als je pakweg op 30m hoogte vliegt is er denk ik niemand nog herkenbaar, en dan maakt het niet uit of je gaat filmen of niet (hier in België toch niet). Daarvan heb ik bevestiging van de GBA gekregen.
 
Afstand houden van niet betrokken personen(staat los van de privacy), iemand achteraan in de tuin is relevant als die persoon binnen je vliegzone zit of je nu filmt of niet je mag er niet overvliegen lijkt me toch. Sterker nog je dient afstand te houden.
 
  • Leuk
Waarderingen: EmpieDrone
Dat zal inderdaad kloppen, ik was even teveel gericht op het privacy gedeelte.
In dat geval zou je al in SPECIFIC categorie vliegen met een STS-01 scenario denk ik.
 
Als je het goed kan organiseren is veel mogelijk. A2/A3 zijn te beperkt voor de hobbyist in het algemeen. Beroepsmatig is een A2 interessant voor het moment.Je kan dan ook een passende verzekering afsluiten.

Als hobbyist cq particulier ga je met een A2 dichter bij mensen gaan vliegen, als er een defect is aan de drone en deze is onbestuurbaar, komt tot stilstand op een persoon en laat ernstige lichamelijk letsels na, welke verzekering heb je nodig? Door de afstand tot mensen te verkleinen is het risico op een ongeval met mensen groot bij een technisch defect.Wat als het geen technisch defect is?
Tja
 
Ik heb ook nog even wat research gedaan, in veel landen kan je via een extern bedrijf de leerstof leren en ook de test online afleggen.
Doordat ikzelf momenteel voor 7 maanden in het buitenland zit en toch wel mijn A2 wil heb ik wat rond gezocht en op de volgende site terecht gekomen: ONLINE: Open A2 EU-Drone Pilot Certificate

Via deze site kan je ongeacht waar je je A1-A3 examen hebt verkregen, je A2 behalen. De prijs is 200 euro voor de online cursus en online examen... Het is niet goedkoop, maar ik denk dat je in België praktisch niets goedkoper vind als je ergens de theorie wil bekomen... Voor mensen zoals mijzelf is dit dan ook een oplossing... Ik heb ook even naar enkele bedrijven in de UK gemaild om te zien of het daar ook zo kan als Belg, nog even afwachten op resultaat.
 
Hét addertje is niet meteen óf je een training en examen kan doen, maar of je dan een geldig (in dit geval dan universeel EU) A2 bewijs krijgt als je geslaagd bent.
Ik vrees dat dit bv in de UK niet (meer) kan, wegens geen EU lid meer.
 
Een tijd geleden heeft martin_hier in Luxemburg A2 examen gedaan, deze zomer is hem medegedeeld zou er ook A2 lesmateriaal beschikbaar komen. Hij heeft wel een betaalde cursus gevolgd. Ik wacht nog even af. Heb trouwens grote moeite om een volgens de regels A3 geschikte vliegplek te vinden. Groot gecontroleerd luchtruim (MAA] en AWACS ) in de buurt en dichtbevolkt.
 
Hét addertje is niet meteen óf je een training en examen kan doen, maar of je dan een geldig (in dit geval dan universeel EU) A2 bewijs krijgt als je geslaagd bent.
Ik vrees dat dit bv in de UK niet (meer) kan, wegens geen EU lid meer.
Ik heb vandaag wat heen en weer gemaild met coptrz en nog wat verder info opgezocht, een UK based bedrijf zal niet gelden omdat het als een third country state aanzien wordt na brexit en niet meet als easa member state…

de link die ik had gedeeld was van een pools bedrijf en die zijn wel easa member state dus in theorie zou dit wel moeten gelden in alle easa member states (dus ook belgie…)
 
En een lipo 2s 2500 is voor 2/3 leeg. Je laadt hem met 2C, hoe lang laadt hij dan tot vol? (kiezen uit enkele tijden).

Hoe bereken je dit??
 
Als je een "lege" accu laadt met 1C dan is die in theorie na 1 uur vol. Laad je met 2C dan duurt het 1/2u.
Maar in de vraag gaat het om een accu die 2/3 leeg is. Je hebt dus 2/3 van de tijd nodig die je zou gebruiken om een lege accu op te laden. In dit geval 2/3 van 30 minuten, dus 20 minuten.
De rest van de info (2S, 2500mAh) is hier niet van belang.
 
  • Leuk
Waarderingen: Max*
Hoi Matthias,

als je in 1C zou laden is hij vol in 1 uur. In 2 C in een half uur. Hij is niet helemaal leeg: slechts 2/3= in 20 minuten is hij opgeladen. Het feit dat je 2 cellen in serie hebt en dat je vermogen 2500mA/h is heb je niet nodig.
Groeten,

Riho
 
Als je een "lege" accu laadt met 1C dan is die in theorie na 1 uur vol. Laad je met 2C dan duurt het 1/2u.
Maar in de vraag gaat het om een accu die 2/3 leeg is. Je hebt dus 2/3 van de tijd nodig die je zou gebruiken om een lege accu op te laden. In dit geval 2/3 van 30 minuten, dus 20 minuten.
De rest van de info (2S, 2500mAh) is hier niet van belang.
We antwoordden beiden exact hetzelfde, ‘t zal dus wel juist zijn. ‘k Zit op de trein op weg naar Brussel voor mijn A2 examen om 14:30. Goed om nog eens te oefenen
 
Hoi allen,
Bedankt voor de duimpjes, ‘t heeft geholpen. Ik ben er van af voor 5 jaar!
Ik kreeg net bericht dat ik geslaagd ben.
Ik telde op het einde van het examen de antwoorden waarvan ik zeker was en voelde me niet zeker over mijn 75%. Er zijn een deel “weet-vragen” en een deel redeneringsvragen die niet altijd zo duidelijk zijn. Een Mavic 2 doet veel automatisch, in die redeneringsvragen moet je goed nadenken hoe hij het doet.
De weet-vragen moet je echt goed hebben om te kunnen slagen. Weet-vragen zijn bv. omrekeningen, batterijvragen en METAR.
Bij de redeneringsvragen wordt een situatie omschreven en daarna krijg je een vraag. Indien het geen computer-examen zou zijn dan zou je extra vragen stellen om de situatie duidelijker te krijgen, maar dat kan niet en dan wordt het soms wel goed nadenken en “schrappen” wat niet past …
Ik kreeg veel vragen over fixed wings. De Lipobatterijen waren goed vertegenwoordigd alsook METAR.
‘t Was toch moeilijker dan ik dacht. Onvoorbereid kan je echt niet slagen.
 
Laatst bewerkt:
  • Geweldig
  • Leuk
Waarderingen: Max* en EmpieDrone
We antwoordden beiden exact hetzelfde, ‘t zal dus wel juist zijn. ‘k Zit op de trein op weg naar Brussel voor mijn A2 examen om 14:30. Goed om nog eens te oefenen
Ah toevallig, ik was daar ook vandaag! :D Hopelijk beide een positieve uitslag!
 
  • Leuk
Waarderingen: Riho
Ah toevallig, ik was daar ook vandaag! :D Hopelijk beide een positieve uitslag!
Oei, vorige berichten niet gezien. Proficiat met je geslaagde examen! Ik nog geen bericht gekregen..
 
  • Leuk
Waarderingen: Riho