A2 (open) piloten VS Droneoperator specific

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Niek2

New Member
Lid geworden
28 mrt 2022
Berichten
8
Waarderingsscore
3
Punten
3
Leeftijd
35
Locatie
Amsterdam
Hallo allemaal,

Ik merk dat mij wat van het hart moet en wil graag weten of jullie wil delen...

Ik zie steeds vaker op Instagram prachtige plaatjes voorbij komen, maar als ik kijk wat voor beelden het zijn kan ik gelijk zien dat ze veel dichter op het onderwerp zitten dan de afgesproken 50m. Voor deze piloten is niet de veiligheid een belangrijk iets, maar het perfecte schot...

KNALLEN MET JE DRONE OP HOGE SNELHEID DOOR DE MIST, dicht bij gebouw langs over huizen ect. levens gevaarlijk als je Advanced opleiding gevolgd hebt (voorheen rpa-l). Als je deze gasten aanspreekt op de riscos, krijg je grote mond en als argument je mag ook geen 140 km op de snelweg rijden. Kortom de kloof wordt groter tussen de de drone operator aan de ene kant en de A2 open categorie aan de andere kant.

Hier een kort kosten plaatje voor de aanvraag specific.

- Specific opleiding ( 3,500 ex BTW)
- Vergunning via het il en t (tussen de 7 en de 10000).
- wachtijd ik en t (we hebben de aanvraag eind dec ingediend en nog is de aanvraag, door tijdsdruk nog niet afgeven.
- rt ( rond de 300 euro)
- drone vanaf 7000 euro.

Nu komt het open categorie A2
200 euro plus registreer bij RDW en verzekering. Klaar om te vliegen. Blijven ze op 50 meter afstand tot het onderwerp, zou ik er geen moeite maar hebben. Ze zoeken steeds meer de riscos op. Ook merk ik door bijvoorbeeld insta pagina's als deze. Krijgen dit type piloten een podium.


Ik ben heel benieuwd hoe jullie hier over denken en of jullie mijn zorgen delen. Of dat jullie een ander idee hebben.

Waar ik graag met jullie over wil sparen hoe zorgen we er voor dat er een duidelijke onderscheid onderscheid komt tussen open categorie vliegen op 50 meter afstand en de vergunning houders?
 
Hoe kan jij zien dat ze geen 50meter afstand houden?? Al gehoord van inzoomen?
Beetje gefrustreerd dat de gewone man, zonder dure opleiding, ook mooie beelden kan maken?
Erg dat men elkaar het licht in de ogen niet meer gunt.
p.s. In België is de A2 gratis. Eventueel 99eur betalen voor de cursus maar het examen is gratis.
 
  • Grrr
Waarderingen: JH54
Het gaat er niet om dat ik de gewone man geen mooie beelden mag maken. Het gaat mij er om dat er veel risico genomen wordt en de veiligheid in het geding komt, dat is het vraagstuk waar ik graag met jullie over in de discussie wil. Niet om elkaar het light niet te gunnen. Maar dat iedereen zich aan de veiligheid risicos houdt. Ik merk dat dat stuk in de open A2 de wensen over laat
 
  • Leuk
Waarderingen: JH54
Ik ga ervan uit dat die opnames met <250g drones zijn gemaakt, dus waarschijnlijk helemaal legaal. Het is wonderbaarlijk hoe goed die kleine drones tegenwoord

Ik ga ervan uit dat die opnames met <250g drones zijn gemaakt, dus waarschijnlijk helemaal legaal. Het is wonderbaarlijk hoe goed die kleine drones tegenwoordig zijn.
Het is wachten op het feit dat het mis gaat!

Wel eens gehoord van een fly a way.
Heli op 30 meter hoogte.
Door de mist vliegen je imu kan verstoren. Boven het water. Maar goed ik kan nog wel even doorgaan over de gevaren. Maar als het hier niet over hebben met elkaar. Wordt de kloof alleen maar groter. Met als gevolg dat het straks onmogelijk wordt gemaakt als er ongelukken gebeuren.

Maar ag ja!
 
Hoe kan jij zien dat ze geen 50meter afstand houden?? Al gehoord van inzoomen?
Beetje gefrustreerd dat de gewone man, zonder dure opleiding, ook mooie beelden kan maken?
Erg dat men elkaar het licht in de ogen niet meer gunt.
p.s. In België is de A2 gratis. Eventueel 99eur betalen voor de cursus maar het examen is gratis.

Hoe kan jij zien dat ze geen 50meter afstand houden?? Al gehoord van inzoomen?
Beetje gefrustreerd dat de gewone man, zonder dure opleiding, ook mooie beelden kan maken?
Erg dat men elkaar het licht in de ogen niet meer gunt.
p.s. In België is de A2 gratis. Eventueel 99eur betalen voor de cursus maar het examen is gratis.
Dit is ook precies het punt wat ik wil maken. ICT drone , dat kun je toch wel nagaan. Stel je rijd op de snelweg en ziet een hectometer paaltje. De helft is 50 meter.

Waar ik moeite mee hem is dat open categorie piloten zich voordoen als drone operators en de markt slopen met hun prijzen en schijt hebben aan de regelgeving. Als je ziet hoeveel moeite wij er voor moeten doen om überhaupt de lucht in te mogen. Dat A2 piloten klussen aannemen die eigenlijk niet kunnen.

En hoe wil de gewone man geld verdienen of wil hij zijn hobby uitoefenen?
 
Dit is ook precies het punt wat ik wil maken. ICT drone , dat kun je toch wel nagaan. Stel je rijd op de snelweg en ziet een hectometer paaltje. De helft is 50 meter.

Waar ik moeite mee hem is dat open categorie piloten zich voordoen als drone operators en de markt slopen met hun prijzen en schijt hebben aan de regelgeving. Als je ziet hoeveel moeite wij er voor moeten doen om überhaupt de lucht in te mogen. Dat A2 piloten klussen aannemen die eigenlijk niet kunnen.

En hoe wil de gewone man geld verdienen of wil hij zijn hobby uitoefenen?
Hoe kan jij dat nu meten als er ingezoomd wordt. Je weet de zoomfactor niet noch de snelheid.

Dan gaan we ook alle personenwagens van de weg halen. Het verschil in prijs om een rijbewijs voor de personenwagen te halen is ook vele male kleiner dan voor vrachtwagenrijbewijs. Een personenwagen kost 20000eur en vrachtwagen 100000eur. Dan hebben de vrachtwagens meer plaats op de openbare weg, minder tijdverlies in de files, minder kans op ongevallen. Goed voor de broodwinning van de vrachtwagenchauffeurs.

Voor alle duidelijkheid, iedereen moet zich aan de regels houden maar ik ben er van overtuigd dat de overgrote meerderheid dit doet. Uw veralgemening slaat dus nergens op!

De verzuurde maatschappij…
 
Laatst bewerkt:
  • Grrr
Waarderingen: JH54
Hoe kan jij dat nu meten als er ingezoomd wordt. Je weet de zoomfactor niet noch de snelheid.

Dan gaan we ook alle personenwagens van de weg halen. Het verschil in prijs om een rijbewijs voor de personenwagen te halen is ook vele male kleiner dan voor vrachtwagenrijbewijs. Een personenwagen kost 20000eur en vrachtwagen 100000eur.

De verzuurde maatschappij…
Dat is een appel met een peer vergelijking en dat heeft niets met dit onderwerp te maken en jammer dat we het hier blijkbaar niet over kunnen hebben. Maar wellicht is deze reactie van jouw ook precies het punt waarom er zoveel lui zich onttrekken aan de regels.

Het gaat mij om het feit de veiligheid in de lucht gewaarborgd blijft en series genomen. Niet overal maar roeleloos te vliegen!
 
Dat is een appel met een peer vergelijking en dat heeft niets met dit onderwerp te maken en jammer dat we het hier blijkbaar niet over kunnen hebben. Maar wellicht is deze reactie van jouw ook precies het punt waarom er zoveel lui zich onttrekken aan de regels.

Het gaat mij om het feit de veiligheid in de lucht gewaarborgd blijft en series genomen. Niet overal maar roeleloos te vliegen!
Waar slaat dat nu weer op…(maar wellicht is deze reactie…)

je bent heel goed in het veralgemenen van zaken dat is wel duidelijk!
 
  • Grrr
Waarderingen: JH54
Waar slaat dat nu weer op…(maar wellicht is deze reactie…)

je bent heel goed in het veralgemenen van zaken dat is wel duidelijk!
Veralgemenen of niet..... oordeel zelf maar!

En ja dit kan al gebeuren met een mavic mini.

Ik wil je wel bedanken voor je feedback en de mooie woordkeuze. Maar mijn doel is om mensen in de open categorie bewust te maken van de gevolgen.

Maar blijkbaar is dit gevoelig onderwerp en kunnen we hier met elkaar over in gesprek.
 
Deze discussie is natuurlijk niet nieuw. Jaaaaren geledern ergerden ROC-operators zich aan aan ROC-light houders die klussen aannamen die ver buiten hun operationele mogelijkheden lagen. En ROC-lighters moesten weer niks hebben van hobbyvliegers die bijschnabbelden.

Er zitten 2 aspecten aan deze discussie. 1 gaat over het doen van investeringen en het professionaliseren van een beroepsgroep. Dan is het zuur als er partijen zijn die niet of weinig investeren, maar er toch met de klussen vandoor gaan.

Het andere aspect betreft veiligheid. De veronderstelling is dat ‘cowboys’ onveilig werken en voor onnodige risico’s zorgen. Maar daar zijn de meningen altijd erg over verdeeld. Het gaat gelukkig niet heel vaak mis (maar er zijn wel steeds meer voorbeelden van incidenten, ook in Nederland). Maar als je dat veiligheidsaspect benoemt, wordt je vaak weggezet als dronepolitie, waarna de discussie vaak uit de hand loopt.

Het helpt niet mee dat er amper handhaving is. En het wordt ook steeds moeilijker om illegale shots als zodanig te bewijzen, want er werd inderdaad wel met een sub 250 gram drone gevlogen.

Maar anyway. Ik herken de frustratie. Gelukkig zijn er wel steeds meer opdrachtgevers die eisen dat je de juiste papieren hebt. En verder probeer ik me niet teveel te storen aan instagrammers die alles doen voor de likes. Hoe mooi hun beelden soms ook zijn, ik kies gewoon mijn eigen weg en dat betekent dat ik vaak concessies moet doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: scorpioo en Niek2
Bedankt Wiebe, jij zegt precies wat ik bedoel. En idd wil ik een discussie starten over de stoel van de politie. Ook gun ik Iedereen zijn of haar shots en video's en dat ze er van mogen groeien.

Het gaat mij en wellicht andere operators die om de veiligheid risicos.

Maar goed punt laten we dit punt maar gewoon negeren als drone sector.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tipe
Beste Niek2,

Ik snap en deel je frustratie, maar dat geld niet alleen voor de A2 piloten.
Zie regelmatig newbees stuntelen zonder enige kennis van de regels en ervaring met het vliegen.

Op Insta zie je idd de mooiste plaatjes voorbijkomen, maar daar trek ik mij niets meer van aan.
Ik zou bijv. ook heel graag beelden van de bloesembomen in Amsterdam of het Tulp eiland bij Zeewolde willen schieten, maar dat mag niet in de Open categorie.
Ben ik dan zo heilig dat ik geen enkele "overtreding" maak? Nee, ik vlieg soms ook wel eens een stukje over een Natura2000 gebied, maar hou altijd rekening met broedseizoen, dieren en eventuele bezoekers. Maar voor de rest is een NFZ een NFZ voor mij.
Voor een opdracht vlieg ik soms in de PJE rond Utrecht, contact gezocht met het paracentrum en door goede communicatie nooit problemen gehad.

Vind zelf ook dat het A2 examen wat meer diepgang op meerdere vlakken had mogen hebben. maar ik bem niet degene die de regels bepaald. Vind het zelf ook frusterend dat, ondanks een Europa, ieder land toch weer zijn eigen extra eisen kan toevoegen.

Ik ben dus een operator met (alleen) A1/A3 & A2, maar dat wil niet zeggen dat ik de markt wil slopen met mijn prijzen.
Kan je vertellen dat mijn prijzen bovengemiddeld zijn, maar dat de klant dan wel de professionaliteit en kwaliteit krijgt die men verwacht.
Ben de markt nog aan het verkennen en wacht ook op de CX wetgeving voordat ik een nog grotere investering (opleiding/drone) ga doen.
Maar als bedrijf heb ik wel een bedrijfsaansprakelijksheidsverzekering en een extra droneverzekering afgesloten, heb mijn eigen checklists gemaakt die elke keer systematisch worden afgevinkt. Start/Landingzone word afgezet met pylonen en A4 bordjes, en draag altijd mijn Hi-Vis drone hesje.
Ik zet mijn drone vaak in voor fotoshoots of inspecties in magazijnen, opslagtanks en ladingtanks van schepen, aangezien dit binnen is kan dat vrijwel overal gebeuren. Als de inspectie of fotoshoot buiten in een NFZ plaatsvind, dan kan ik de opdracht helaas niet aannemen.
 

Bijlagen

  • DJI_0944 drone.jpg
    DJI_0944 drone.jpg
    371,6 KB · Weergaven: 21
  • Leuk
Waarderingen: Niek2
Kijk zo kan het dus ook! Top maar laten we deze discussie maar sluiten en met elkaar kijken hoe we het luchtruim op een verantwoorde manier kunnen gebruiken. Zo dat iedereen zijn of haar shots kan maken. Mijn doel is ook niet om de A2 piloten te onthouden van vliegen, maar juist bewust maken van de gevaren die drones met zich mee brengen.
 
  • Leuk
Waarderingen: NotCorr Drone Service
Veralgemenen of niet..... oordeel zelf maar!

En ja dit kan al gebeuren met een mavic mini.

Ja, je kan flinke schade veroorzaken aan een helikopter als je daar met een drone tegen botst, maar ik mag hopen dat je ziet dat dit filmfragment wel ernstig gedramatiseerd is...?

Ik ben het met je eens dat het frustrerend is dat veel dronevliegers zich niet aan de regels houden, maar het is wat het is. Je kan je bloeddruk er van laten oplopen maar daar los je het echt niet mee op. Ik wil ook wel een mooi shot boven het IJ maken van Amsterdam Centrum. Er zal echt geen vliegtuig gehinderd zijn als je daar op 60 meter hoog zit. De gebouwen er omheen zijn hoger... maar ik weet dat het niet mag dus ik doe het niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: NotCorr Drone Service