A2 brevet behalen online

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'
Lid geworden
27 aug 2019
Berichten
30
Waarderingsscore
5
Punten
8
Leeftijd
53
Locatie
Rotselaar
Website
www.navitronics.be
Had vanmiddag een klant die het Open categorie A2 brevet online behaalde in Belgie .Hij vertelde dat je na 20 dagen het brevet effectief doorgestuurd krijgt via e-mail en heeft dit ook aan mij laten zien.Nu vraag ik mij af of dit brevet geldig is in België daar je hier in België bij DGLV het A2 examen normaal schriftelijk moet afleggen.De website waar de klant het brevet behaalde is geschikt voor mensen uit Nederland,Belgie en Duitsland. In elk vernoemd land is er een effectief opleidingscentrum gevestigd dus waarom nog schriftelijk examen in Brussel afleggen als het ook online kan….
 
Laatst bewerkt:
Goede vraag. Het goede nieuws is dat de richtlijnen voor drones door de EU zijn vastgelegd in de richtlijn: "Commission Implementing Regulation (EU) 2019/947 of 24 May 2019 on the rules and procedures for the operation of unmanned aircraft".

Landen mogen eigen wetten maken - mits ze maar voldoen aan deze geaccepteerde richtlijn. Met enige moeite (zoek op "certification") kan je afleiden dat er sprake is van uniforme certificering, en ik meen dat er in een of andere richtlijn (in brede context) is aangegeven dat vergelijkbare certificeringen, diploma's, registraties en beschikkingen over en weer erkend moeten worden. Vergelijk het maar rijbewijzen of met de toelating van een auto op de openbare weg in een EU land: overal moeten ze aan nagenoeg dezelfde eisen voldoen. Dat, en de eerder genoemde algemene richtlijn dat je elkaars zaken erkent maakt de weg vrij voor internationaal shoppen.

Over tien dagen geniet ik er zelf ook van, want ik heb in Luxemburg mijn A1/A3 theorie gevolgd en examen gedaan. Het Zweedse ministerie van transport was zo aardig om de A2 theorie beschikbaar te stellen voor niets, en in Brussel zou ik gratis eind november voor A2 examen kunnen opgaan. Ik heb het maar online voor 23 Euro bij de Dutch Drone academy gedaan.

Vanmiddag de gehele enchillada naar de RDW gestuurd met een speciaal formulier, en dan heb ik over twee weken een Nederlands A2 certificaat op zak. Kostenloos. Toch handig zo'n EU. (Kan je nagaan wat voor een voordelen dit betekent voor zaken als scheepvaart, luchtvaart en industrie: vroeger moest je alle landen afzonderlijk toestemming laten geven - met alle gevolgen voor de economie van dien. Lang leve de Brexit!!). Ik kan overigens nog voor geen meter vliegen - maar dat terzijde.
 
  • Leuk
Waarderingen: Gert Kracht
Dat vliegen is ook onderdeel van de opleiding. Anders hebben die papiertjes niet veel nut.
 
Onderdeel van een online opleiding? Ze gaan er (wettelijk) van uit dat je dat zélf doet, dat praktijkonderdeel 'vliegen'.
 
Klopt. Maar het is beperkt tot kenniscertificaten. Geen vaardigheidscertificaten.

En die papiertjes hebben natuurlijk wel nut. Eigenlijk precies vanwege de reden dat ik ze gehaald heb: Ik heb zo'n ding, nog geen millimeter mee gevlogen - maar er komt zoveel gefragmenteerde informatie op je af dat ik het verstandig vond om er maar eens structuur in aan te brengen. Voor een paar honderd Euro kan je ook praktijklessen nemen - maar dat voert voor het doel waar ik de drone wil gebruiken te ver.

Ik ga het stapje voor stapje mij eigen maken.
 
Over tien dagen geniet ik er zelf ook van, want ik heb in Luxemburg mijn A1/A3 theorie gevolgd en examen gedaan. Het Zweedse ministerie van transport was zo aardig om de A2 theorie beschikbaar te stellen voor niets, en in Brussel zou ik gratis eind november voor A2 examen kunnen opgaan. Ik heb het maar online voor 23 Euro bij de Dutch Drone academy gedaan.
hoe kom jij aan 23 euro, is toch 27,48 bij DDA? (niet dat me die paar euro uitmaakt maar gewoon waar komt de 23 vandaan)
 
... En daarnaast heb ik ook voor 13,72 een setje documenten besteld bestaande uit een stappenplan om te oefenen, de verklaring dat je geoefend hebt met jouw drone en diverse checklists.

Bij het toepassen van die checklists bekruipt mij het gevoel dat het voor een recreatieve gebruiker een beetje over the top is. Het gebruik is ook niet verplicht. Aan de andere kant: Het op voorhand in alle rust standaard checken bij verschillende bronnen of er restricties van toepassing zijn kan volgens mij echt beter bij onze gebruikers als ik de lokaties van drone foto's zie.
En uit ervaring weet ik dat bij landschap fotografie goed plannen tijd uitspaart en het verschil kan maken tussen een goede of slecht foto. Dat valt dan mooi samen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Klaaz
Over tien dagen geniet ik er zelf ook van, want ik heb in Luxemburg mijn A1/A3 theorie gevolgd en examen gedaan.

Begrijp niet waarom je dat in Lux wou doen... Kan evengoed en gratis in België... Just curious...
 
Wel, hierom:
- Eurocontrol is een gerenommeerd instituut;
- De cursus vond ik zeer uitgebreid en uitvoerig - en ik kan deze iedereen aanraden;
- De Engelse taal vormt voor mij geen enkel probleem;
- Het was gratis;
- Vanwege het feit dat het online was - interesseert mij de origine van de cursus minder.

Is jouw vraag hiermee beantwoord?
 
Wel, hierom:
- Eurocontrol is een gerenommeerd instituut;
- De cursus vond ik zeer uitgebreid en uitvoerig - en ik kan deze iedereen aanraden;
- De Engelse taal vormt voor mij geen enkel probleem;
- Het was gratis;
- Vanwege het feit dat het online was - interesseert mij de origine van de cursus minder.

Is jouw vraag hiermee beantwoord?
Yep - bedankt !