Goede vraag. Het goede nieuws is dat de richtlijnen voor drones door de EU zijn vastgelegd in de richtlijn: "Commission Implementing Regulation (EU) 2019/947 of 24 May 2019 on the rules and procedures for the operation of unmanned aircraft".
Landen mogen eigen wetten maken - mits ze maar voldoen aan deze geaccepteerde richtlijn. Met enige moeite (zoek op "certification") kan je afleiden dat er sprake is van uniforme certificering, en ik meen dat er in een of andere richtlijn (in brede context) is aangegeven dat vergelijkbare certificeringen, diploma's, registraties en beschikkingen over en weer erkend moeten worden. Vergelijk het maar rijbewijzen of met de toelating van een auto op de openbare weg in een EU land: overal moeten ze aan nagenoeg dezelfde eisen voldoen. Dat, en de eerder genoemde algemene richtlijn dat je elkaars zaken erkent maakt de weg vrij voor internationaal shoppen.
Over tien dagen geniet ik er zelf ook van, want ik heb in Luxemburg mijn A1/A3 theorie gevolgd en examen gedaan. Het Zweedse ministerie van transport was zo aardig om de A2 theorie beschikbaar te stellen voor niets, en in Brussel zou ik gratis eind november voor A2 examen kunnen opgaan. Ik heb het maar online voor 23 Euro bij de Dutch Drone academy gedaan.
Vanmiddag de gehele enchillada naar de RDW gestuurd met een speciaal formulier, en dan heb ik over twee weken een Nederlands A2 certificaat op zak. Kostenloos. Toch handig zo'n EU. (Kan je nagaan wat voor een voordelen dit betekent voor zaken als scheepvaart, luchtvaart en industrie: vroeger moest je alle landen afzonderlijk toestemming laten geven - met alle gevolgen voor de economie van dien. Lang leve de Brexit!!). Ik kan overigens nog voor geen meter vliegen - maar dat terzijde.