A2 België - duurtijd examen

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'
Heb het ook gedaan. Bij mij tezamen zat een 737 piloot met 20 j dienst die niet slaagde … kun je nagaan … maar ik was er door .
ik heb cursus gevolgd bij Drone accademy . Belachelijk … strikvragen over batterijen , zicht , de stratosphere … enfin ..typisch Belgisch , de lat zo leggen dat ze veel kunnen verdienen . Wat was ook alweer de bedoeling ?? Veiligheid bij het nemen van een foto met een hoog statief ?, want dat is wat de meeste met hun dronetje doen nietwaar … je zou het bijna vergeten .. en specific is helemaal bibberen want de heren van DGLV delibereren nu al 3 jaar wat ze gaan vragen . En dan kijken naar verschil België en de rest van Europa .. jaja 1 Europa , 1 regel, dream on !
 
  • Verdrietig
Waarderingen: Max*
Volgens Bruggeling, kan je het A2 examen als Belg online afleggen in Nederland zoals te lezen in zijn bericht, althans volgens de info die hij verkreeg vanuit Nederland waar hij het examen deed en een link zou ontvangen om dan zijn EU A2 vliegbewijs aan te vragen.
Dus is het als Belg niet meer nodig om nog naar Brussel te gaan voor het behalen van het EU A2 document.

Echter kan ik daarover niets vinden of ik zoek niet goed (
behalve op deze site onder info BE : droneflightacademy.eu/be/opleidingen/dronepilot-basic-a2 ).
Daarom had ik graag geweten van Bruggeling of hij ondertussen al beschikt over een EU A2 vliegbewijs.

Indien iemand deze bron kan bevestigen?
Dan is het duidelijk voor alle Belgen die alsnog een A2 dienen te behalen, zij niet meer naar Brussel hoeven te gaan en het examen online kunnen afleggen met een kostprijs van 100€ in plaats van gratis.

Max


 
Ik heb die vraag gesteld aan mijn instructeur want idd , je kan ook in luxemburg of in ierland een examen doen.
Alleen zal de DGLV je bewijs niet willen registreren als je inwoner van belgie bent en je wil je a2 certificaat registreren.
Dat is de manier waarop het DGLV zichzelf beschermd . Achterlijk maar het is wel zo ..
 
  • Leuk
Waarderingen: Max*

In dit topic staat dat er al veel Belgen hun vliegbewijs hebben gekregen zonder het examen bij het DGLV af te leggen. Maar ik heb nog geen officiële bron gevonden of richtlijnen hoe je het bewijs kan bekomen.
 
Ik heb gehoord en gezien (a1/a3 had ik zelfs voor de grap in Ierland gedaan) dat je idd het examen kan doen , maar dan moet je je registeren bij het dglv en je Nederlandse certificaat krijg je niet geregistreerd . En daar sta je dan … het kan misschien veranderd zijn ( zou logisch zijn) maar ik denk niet dat er dan nog veel mensen naar brussel gaan want daar is het eigenlijk niet te doen zonder een deftige cursus, die je ook , tenminste even :) kent.
 
ONLINE DRONE OPLEIDINGEN + EXAMEN | Store Navitronics
Ben je geslaagd dan krijg je enkele dagen later van RDW het origineel EU Dronebewijs (PDF) via email toegestuurd.

Volgens deze site is het DGLV EU A2 examen overbodig en kan het online in Nederland , enkel registreren als operator bij DGLV is dan nodig.
 
Laatst bewerkt:
Maar , nadat je geregistreerd bent moet je je certificaat nummer A2 ingeven en uploaden bij het DGLV en dat gaat je niet lukken .
Ben ik bijna zeker van . Bovendien om deftig verzekerd te raken in belgie moet je een gelegaliseerd bewijs hebben en alleen registratie als operator is niet voldoende voor dekking .
In nederland doet het RDW er niet moeilijk over en zetten ze je bewijs uit het buitenland gewoon om , dat is het verschil.
Kijk het gaat om deze registratie (zie scherm).
Als belgisch operator (BEL nummer)
kun je geen ander certificaat dan een BEL certificaat uploaden
En een BEL certificaat krijg je enkel in Brussel
En dan is de cirkel rond denk ik ?
 

Bijlagen

  • screen.jpg
    screen.jpg
    63,7 KB · Weergaven: 15
  • Leuk
Waarderingen: Max*
Heb je ondertussen al een link ontvangen en heb je je EU A2 al op zak?
Ja, ik heb gisteren een mail van RDW gekregen met mn A2 licentie. Afzender is P. Ploeger, er staat een qr code op mn licentie die verwijst naar mn gegevens op een site van rdw.
Ik vlieg louter als hobby en niet professioneel. Het is een EU licentie (Nederlanders die deze licentie hebben mogen ook in België vliegen), dus ik zie geen reden waarom ik die nog eens zou moeten registreren in België, of zie ik dit verkeerd?
Ik heb mn A1/A3 via dglv gedaan en ik heb een EU A2, dus voor mij is dit afgesloten.
Ik ben blij dat ik het zo heb gedaan.
 
Ja , natuurlijk mag je als buitenlander in belgie vliegen als je in nederland in orde bent, als nederlander . En ja , dan volstaat wat je hebt
het is enkel zo dat je moet registreren als je specific wil vliegen in belgie want dan moeten ze weten wie je bent.
Maar als je als belg in belgie wil vliegen moet je een A2 belgie hebben en die moet je registeren in belgie en je verzekering dekt ook niet als je niet binnen je klassespecs vliegt . Als jij gaat vliegen als belg zonder geregistreerd A2 op de site ben je dus hetzelfde bezig als zonder certificaat . Dat is heel het punt
 
Mn verzekeringsagent heeft me bevestigd dat ik gedekt ben.
Ik geloof wel wat je zegt, maar ik zal het nu zo laten. Ik heb geen ambitie om specific te doen, en met mn A1/A3 ben ik in regel voor 80% van mn recreatieve vluchten…
 
prima hoor als je met een lichtgewicht of ver van mensen vliegt.
Alleen ... als je erbuiten gaat en er gebeurd wat gaan de poppen aan het dansen . En dan blijkt je verzekeringsagent plotseling te verwijzen naar wat op papier staat ....
 
Ben benieuwd of je een antwoord gaat krijgen. Dat is al een uniek iets op zich :)
 
Ben benieuwd of je een antwoord gaat krijgen. Dat is al een uniek iets op zich :)
Ondertussen antwoord gekregen van de cel UAS, staat te lezen in het topic

 
Laatst bewerkt:
Volgens mij zal jij een Nederlands A2 bewijs krijgen, ik kan me vergissen maar in België is er simpelweg maar één instantie waar je 't kan behalen en dat is in Brussel bij het DGLV. En onder geen enkel beding online.

In Nederland kan het wel online en ik heb al vaak vernomen dat het examen daar een lachertje is tov dat in Brussel. Dus ook dat strookt met wat jij zegt en doet me vermoeden dat jij simpelweg een A2 via de Nederlandse weg zal verkrijgen.
Klopt helemaal ! In België kan het examen alleen in Brussel...
 
Klopt helemaal ! In België kan het examen alleen in Brussel...
Klopt niet,sinds Oktober 2021 kan je in elk Europees land les volgen en het examen online afleggen A1/A3 of A2

Kali contacteerde hiervoor DGLV Belgie en dit was hun antwoord:
We hebben u laten weten dat de huidige verordening een Europese verordening is. U kunt uw examen dus in elk land afleggen. Met het door het EASA erkende Europese certificaat kunt u uiteindelijk vliegen in de verschillende landen die aan de Europese regelgeving zijn onderworpen. U zult dan de specifieke kenmerken van elk land moeten respecteren, en uw certificaat op elk verzoek van de betrokken autoriteit moeten overleggen. Het DGLV zal op dit niveau niet tussenbeide komen. U moet zich echter wel als exploitant laten registreren in het land waar u woont.
 
Klopt helemaal ! In België kan het examen alleen in Brussel...
Sorry, Maar Belgie doet weer moeilijk volgens de EU wetgeving mag je je licentie halen waar je wilt in Europa en is dei geldig in geheel Europa, ook moet de DGLV die aanvaarden, maar ze doen weer moeilijk hier in Belgie.
 
In BE moest ik me aanmelden met Itsme voor A3/A1 ….dat gaat dus niet met NL tel nr. In Ierland gaat dat stukken makkelijker bij de IAAA. Ik hem wel veel baat gehad bij de BE link die ik hierboven gaf.
Paar weken geleden A2 examen gedaan bij DDA via ProctorExam …. wel lastiger dan A1/A3 …..maar toch een makkie: geen enkele METAR/TAF vraag…en daar had ik toch wel wat tijd in gestoken.
Inmiddels de pasjes laten maken bij Amatu design … ik kan er voorlopig tegen