72 dpi

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

BobbyMcGee

New Member
Lid geworden
2 jun 2018
Berichten
4
Waarderingsscore
1
Punten
3
Leeftijd
57
Locatie
Warmenhuizen
Hallo, ik vlieg regelmatig met mijn Mavic Pro en DJI Go4 app.

Als ik foto's maak zijn deze altijd in 72 dpi, dat moet toch beter kunnen? Ik heb al diverse instelling geprobeerd, 4:3 JPG

Weet iemand hoe dit in te stellen is?
Wellicht is het heel eenvoudig alleen lukt het me niet.

Hopelijk kan iemand me helpen!

Gr. Rob
 

Bijlagen

  • details afbeelding2.jpeg
    details afbeelding2.jpeg
    559,2 KB · Weergaven: 35
  • details afbeelding1.jpeg
    details afbeelding1.jpeg
    428,7 KB · Weergaven: 36
Laatst bewerkt:
Het beeld is 72 dpi. Veel toestellen schieten in 72 dpi, maar in een programma als Photoshop kun je de resolutie hoger zetten (pixels opnieuw berekenen uitzetten). Daarbij zal bij verdubbelen van de resolutie het formaat halveren. Over het algemeen genomen is 300 dpi ideaal, maar beelden tot 100 dpi zijn naar mijn ervaring nog acceptabel voor druk. Ik ben Grafisch Vormgever van beroep dus heb veelvuldig met dit soort zaken te maken. Als ik ergens mee kan helpen hoor ik het graag.

Verzonden met mijn SM-G920F en de Dronepilots.nl app
 
Laatst bewerkt:
Bij het maken van foto's gaat het niet om DPI, het gaat om resolutie. Bij een mavic pro is dat standaard (in 4:3) 3992 x 2992 = 11,9 Megapixel.

Pas bij tonen (op scherm of print) komt DPI om de hoek kijken.

Meeste schermen zijn inderdaad 72 dpi, maar bijvoorbeeld retina schermen doen veel meer. En bij printen ligt het eraan van hoe dichtbij je wilt kunnen kijken voordat je puntjes ziet. Een poster op een bilboard zal meestal niet over de 100 dpi gaan, maar daar sta je met je neus ook (meestal) niet bovenop. Een 10x15 afdruk bijvoorbeeld wel, dus die zal een hogere DPI moeten hebben om er "netjes" uit te zien.

Wil je bevoorbeeld afdrukken op 300 DPI dan kun je met een mavic foto 3992 / 300 * 2.54 = 33 cm groot langste zijde doen.