360 panorama lijnen zichtbaar

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'
Ok dan is die 1x standaard. Dit is dan ok.
Hoe het dan komt dat geen enkele foto's nog correct aan elkaar gestitcht worden weet ik niet. Ik vraag me af of hier nog mensen dit ervaren met hun mini 2.
 
Mijn probleem is veel bekeken zie ik maar waarschijnlijk niemand die hetzelfde ervaart. Vandaag ook nog eens een kalibratie van de IMU en de gimball gedaan. Nog steeds geen nette 360 sphere stitch mogelijk. Ook heb ik manueel zelf foto's genomen zodat een grotere overlap mogelijk is voor het stitchen. Terug weer op verschillende plaatsen die slechte stitch overgangen.
Zie hier een screenshot.
DJI_0001_stitch fout.jpg
 
Ik gebruik PTGui maar mijn ervaring is dat er eigenlijk altijd wel enkele plekjes zijn met stitching fouten. Ik zie het vaak vlak onder de horizon, misschien door bewegende wolken. Bij objecten dichterbij kan het ook komen omdat je drone/camera niet steeds exact op dezelfde plek hangt. Soms kan ik ze vermijden door wat aan te passen in de maskers (een deel van een foto wel of niet meenemen) waardoor de overgangen iets verschuiven. Maar vaak ook moet ik het corrigeren in Photoshop.
 
PTGui heb ik ook al geprobeerd. Ik volg je dat het misschien kan komen om de drone niet steeds op dezelfde plek hangt. Het is me ook al opgevallen dat de drone soms wat gaat driften. Ook al gaan testen in open vlakte hoger boven de grond. Ook zeer opvallende verschuivingen te zien in de stitching.
Bedankt voor het helpen meedenken.
 
je moet eens zoeken op kolor Autopano giga, je zal ergens nog wel een copy kunnen vinden, Kolor is helaas gestopt met ondersteuning maar je kan hem nog wel downloaden.
Dit programma gebruikt 200 controle points om de juiste overlapping te maken, foute controle points kun je verwijderen en nieuwe ook toevoegen. Maar automatisch is al heel goed. Je kan ook andere software gebruiken zoals Litchi.
Daar heb je meer opties zoals meerdere foto's , breedte van de pano, en de mogelijkheid om AEB pano te maken.
Ik maak wel eens aeb pano van 75 foto's in 45 graden.
 
je moet eens zoeken op kolor Autopano giga, je zal ergens nog wel een copy kunnen vinden
Intussen ben ik ermee gaan experimenteren.Wel een demoversie met watermerk. Maar voldoende om te kijken of het hiermee wel lukt. Met de standaard instellingen ook geen goed resultaat maar begonnen met tutorials te bekijken omtrent de control points.
Pffff dit lijkt niet al te simpel en veel werk. Toch raar dat andere mini 2 eigenaars dergelijk probleem niet ervaren.
Ik begrijp dat het niet altijd zomaar lukt op perfect te stitchen maar 20 shots, elk met 26 foto's waarvan er geen enkele deftig te stitchen is, lijkt me zeer raar.
 
Heb je bij settings - detection-daar de qualiteit veranderen en dan nummer of controle points op 200 zetten.
Mail even naar elintnl@gmail.com voor verdere ondersteuning
 
Heb je bij settings - detection-daar de qualiteit veranderen en dan nummer of controle points op 200 zetten.
Mail even naar elintnl@gmail.com voor verdere ondersteuning
Ja hoor. Daarmee was ik gestart. Maar intussen heb ik met deze toch al eentje deftig kunnen stitchen. Meer door deze functie te gebruiken van 40 sec.
Nadat ik deze procedure heb gedaan heb ik een goed resultaat. Ik probeer straks nog wat andere te stitchen. Bedankt alvast voor de tip van het programma.
 
Verder nog altijd moeilijk om een 360 panorama te stitchen. Net een demo getest van PTGui pro en met deze lukt het veel beter.
Aan de hand van een tutorial hier op het forum lukt het redelijk goed met de functie mask in PTGui.
Wel is de pro wat duur in aankoop. Nu zag ik ook Affinity Photo die goed zou werken. Iemand ervaring met dit programma? Is ook veel goedkoper.
 
Intussen ga ik de gedachte om een 360 panorama te maken opbergen. Wat een geklooi zelfs met PTGui is het haast onmogelijk.
Ik geef het op en zal me terug verder concentreren met het maken van video's en losse foto's.