’s-Werelds kleinste drone heeft slechts één propeller

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

wdejager

Administrator
Forumleiding
Lid geworden
4 jul 2016
Berichten
5.281
Waarderingsscore
2.919
Punten
113
Leeftijd
47
Locatie
Renkum
Website
www.dronewatch.nl

Onderzoekers verbonden aan de universiteit van Pennsylvania hebben een microscopisch kleine drone ontwikkeld die slechts 2,5 gram weegt en ongeveer zo groot is als een muntstuk. Voor de aandrijving beschikt de microdrone over slechts één propeller. Heel toepasselijk is het toestelletje Piccolissimo gedoopt, het Italiaanse woord voor ‘miniscuul’.

Lees verder
 
Onderzoekers verbonden aan de universiteit van Pennsylvania hebben een microscopisch kleine drone ontwikkeld die slechts 2,5 gram weegt en ongeveer zo groot is als een muntstuk. Voor de aandrijving beschikt de microdrone over slechts één propeller. Heel toepasselijk is het toestelletje Piccolissimo gedoopt, het Italiaanse woord voor ‘miniscuul’.

Lees verder

Stel nou dat je deze drone zakelijk wilt gaan gebruiken (ik neem aan dat het ding niet voor de hobbyist is ontwikkeld) dan vraag ik me een paar dingen af:
  1. Zou je deze drone ook van een PH-Nr moeten voorzien? Waar plak je het brandplaatje dan?
  2. Hoe hoog zou de verplichte zakelijke WA verzekering (die ook dekking biedt voor kaping) uitvallen?
  3. In hoeverre is het nuttig dat een piloot van een dergelijke drone een ROC-Light theorie examen doet?
  4. Zou je met een dergelijke drone in een CTR mogen vliegen of kunnen de Boeings ook niet tegen deze drones?
 
Stel nou dat je deze drone zakelijk wilt gaan gebruiken (ik neem aan dat het ding niet voor de hobbyist is ontwikkeld) dan vraag ik me een paar dingen af
Antwoord op vraag 1: Je krult je plaatje zodat je deze als body voor je drone kan gebruiken. Je plaatje wordt je drone.
De andere vragen zijn te hypothetisch. ;)
 
  • Zou je deze drone ook van een PH-Nr moeten voorzien? Waar plak je het brandplaatje dan?
  • Hoe hoog zou de verplichte zakelijke WA verzekering (die ook dekking biedt voor kaping) uitvallen?
  • In hoeverre is het nuttig dat een piloot van een dergelijke drone een ROC-Light theorie examen doet?
  • Zou je met een dergelijke drone in een CTR mogen vliegen of kunnen de Boeings ook niet tegen deze drones?
Ik denk dat het PH-nummer tijdens de productie van de body door de 3D printer meteen ingegraveerd kan worden, op atomaire schaal. Verder is de verzekering gewoon 400 euro of meer, want er zijn nog geen staffels mbt gewichtsklassen. ROC-light is niet verplicht voor drones tussen de 0-1 kg. En nee, je mag met dit toestel niet in een CTR vliegen, want dat verbod geldt voor alle UAVs, ongeacht hun gewicht.
 
Kijk, Wiebe gaat de hypothese voorbij. Heel goed.
Ik zie door de wijze van besturing nog geen toepassing voor deze micro-drone. Maar het is technisch verbluffend en een mooie eerste stap.
 
Ik denk dat het PH-nummer tijdens de productie van de body door de 3D printer meteen ingegraveerd kan worden, op atomaire schaal. Verder is de verzekering gewoon 400 euro of meer, want er zijn nog geen staffels mbt gewichtsklassen. ROC-light is niet verplicht voor drones tussen de 0-1 kg. En nee, je mag met dit toestel niet in een CTR vliegen, want dat verbod geldt voor alle UAVs, ongeacht hun gewicht.

Dat zijn inderdaad de correcte antwoorden volgens de boekjes van de gevestigde orde. Daar gaan we het op termijn echter IMHO niet mee redden.