Ja maar blijkbaar mag je wel vliegen ivm udpMijn DJI Fly app geeft inmiddels een waarschuwing binnen de ATZ Teuge. En op 31-1 ook al.
Graag gedaanLeuk om de reacties te zien, geeft inspiratie, dank daarvoor.
Dingen waar wij aan denken / mee bezig zijn.
Huidig:
- TSA gebieden pas op de kaart enkele dagen voor activatie. Hier zit bij sommige nog wel een uitdaging in omdat het 'de laatste zondag van de maand is', m.a.w. geen vaste dag / datum.
- NOTAMs waarbij een reeds bestaande airspacegebied bedoeld wordt (bijv EHTRA81 bij Zaltbommel) koppelen en kleuren aan dit gebied, ipv nu de (veel te grote) cirkel.
- Natura2000 gebieden / vogelbroedgebieden andere kleur / status buiten broedseizoen.
We nemen de feedback mee
De kaartaanduiding met restrictie is soms wat vreemd. Waar ik woon is een paar kilometer verderop een zweefvliegveld. Ik mag tot 120 m hoog vliegen. Als een zweefvliegtuig bij de rand vd kaartcirkel op 200 meter hoog zit, haalt hij nooit meer het vliegveld. Ik begrijp dat veiligheid voor alles gaat, maar gezond verstand hoor daar wel bij. Wat ik probeer te zeggen is dat de cirkel niet zo groot hoeft te zijn.
Andersom zit in Nijmegen een helihaven tbv het Radboud ziekenhuis. Die cirkel (op de kaart) is voor mijn gevoel weer erg klein omdat de heli al vroegtijdig zakt in hoogte. Ik heb al eens gehad dat ik op ongeveer 100 meter hoogte zat (in toegestaan gebied) en voor mijn gevoel de heli erg laag over vloog. Waarschijnlijk is dat ook wat gezichtsbedrog, maar toch. Ik schrok toen behoorlijk.
General Aviation mag in principe tot 500ft dalen. Dat is ongeveer 150m. En dat is meteen ook de reden waarom drones tot 120 m mogen. Omdat er nog wat marge tussen moet zitten omdat het inderdaad bijna niet in te schatten is en een hoogtemeter voor een drone niet verplicht is.ook hier vind ik het verrassend hoe kleine Cesna's en dergelijke heel laag lijken te vliegen. Probleem is, ik kan dat niet inschatten, is dat 100m, 200m...?
Is het bv niet mogelijk om per categorie en per periode kaart inhoud te zien?Leuk om de reacties te zien, geeft inspiratie, dank daarvoor.
Dingen waar wij aan denken / mee bezig zijn.
Huidig:
- TSA gebieden pas op de kaart enkele dagen voor activatie. Hier zit bij sommige nog wel een uitdaging in omdat het 'de laatste zondag van de maand is', m.a.w. geen vaste dag / datum.
- NOTAMs waarbij een reeds bestaande airspacegebied bedoeld wordt (bijv EHTRA81 bij Zaltbommel) koppelen en kleuren aan dit gebied, ipv nu de (veel te grote) cirkel.
- Natura2000 gebieden / vogelbroedgebieden andere kleur / status buiten broedseizoen.
We nemen de feedback mee
Ik post het maar even hier.
Een aantal weken geleden heb ik een mailtje naar Teuge gestuurd of zij bezwaar hebben tegen het vliegen binnen de 3km zone (daar woon ik net binnen). Vandaag even gebeld en heb antwoord gehad.
Ze hebben wel bezwaar tegen het vliegen binnen de openingstijden van het vliegveld, daar buiten is het toegestaan dus:
Het vliegveld is doordeweeks open van 08:00 tot 20:00 uur, op zaterdag van 09:00 tot 20:00 uur en op zondag van 10:00 tot 20:00 uur.
Daarnaast gaven ze nog aan dat het vliegveld op aanvraag langer open kan zijn, en dat je voor de zekerheid zou kunnen bellen.
Het risico is ze iets te groot en ze gaven ook aan best wat incidenten te hebben met ongeoorloofde dronepiloten. Ze waren in elk geval blij dat ik even contact met ze heb gezocht. En ik ben blij want ik kan in de avond even een kort vluchtje maken.
Bijgewerkt om de verwarring te voorkomen, bedankt voor de opmerking.Dus niet "zou kunnen bellen.", maar dat je MOET bellen, want het vliegveld kan open zijn.
Bekijk bijlage 2694
Die tijden zijn in UTC, Tijden van kwabrateur kloppen dus en in het weekend in principe binnen de daglichtperiode. Maar het gaat met name om "OPR HR 24 HR PPR": Het vliegveld kan 24 uur per dag open zijn. Dus bellen moet.
Met name buiten de standaard openingstijden kunnen er Instrument Vluchten zijn. Vluchten die in principe niet van hun vluchtpad kunnen afwijken. Een afwijking van het vliegpad op de approach houdt een missed approach in, waar ook het pad van beperkt is, meestal betekent dat ze alleen in hoogte kunnen uitwijken.
Aha, weer wat geleerd. Wist niet dat kleine vliegtuigen tot 150 m mogen gaan. Dat verklaard weer veel. Dat defensie lager mag heb ik zelf al enkele malen meegemaakt. Ik zit in het verlengde van de aanvliegroute naar Volkel en soms komen de heli's, straaljagers en transportvliegtuigen wel heel laag over. Naast verbazing schrik mij elke keer kapot van het plotselinge geluid.