Interessante wiki van veelvoorkomende meldingen uit dronelogboeken op Airdata.com

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

peSHIr

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
23 jul 2018
Berichten
1.625
Waarderingsscore
601
Punten
113
Leeftijd
50
Locatie
Vleuten
Website
about.me
Ik zie net dat Airdata iets nieuws heeft: Drone Error and Warning Codes - World's Most Comprehensive List, een soort wiki-achtige lijst die zij blijkbaar anoniem automatisch samenstellen uit de vele logfiles die bij hen op de website worden geupload door gebruikers.

Ik vind het best interessant om te zien hoeveel bepaalde meldingen wereldwijd voorkomen onder dronegebruikers.

Als je je bedenkt dat dit alleen uit de logs is van mensen die zo met hun drone bezig zijn dat ze überhaupt Airdata gebruiken, vind ik het (nog?) opvallend dat nu op nummer 4 van meest voorkomende (naast de voor de hand liggende informatiemeldingen Setting RTH-altitude en Setting max. altitude) de volgende waarschuwingsmelding staat: GEO: You are in a Warning Zone (Airport Class Airspace Unpaved Airports Power Plant)... (!)
 
Zo vreemd vind ik dat niet. Ik krijg een vergelijkbare waarschuwing voor een of andere warning zone (bv. class D airspace) regelmatig terwijl ik echt niet opstijg of vlieg op een plek waar dat niet mag. Op diverse plekken is/was de warning zone in de DJI database aanzienlijk ruimer dan de werkelijke no-fly zones. Een warning is ook geen blokkade: na accepteren van de waarschuwing kan ik gewoon opstijgen. Het maakt je hooguit bewust dat je in de buurt bent van een no-fly zone - maar dat wist ik natuurlijk al.
 
Op diverse plekken is/was de warning zone in de DJI database aanzienlijk ruimer dan de werkelijke no-fly zones
Interessant statement, mijn ervaring is precies andersom. kan je een voorbeeld hiervan geven ?
 
Even voor de duidelijkheid, het gaat om warning zones, dus niet om de gebieden waar het opstijgen echt wordt geblokkeerd.

Een paar voorbeelden:
Overijssel: ongeveer een kilometer buiten de buitenste grens van de no-fly zone rond een zweefvliegveld (warning zone: airport).
Brabant: een paar honderd meter buiten de buitengrens van een militaire CTR (warning zone: class D airspace).
Noord-Holland: ongeveer vijf kilometer ten noorden van de buitengrens van CTR Schiphol (warning zone: class C airspace).
IJsland: in de buurt van een klein vliegveldje, maar zeker buiten de no-fly zone.
 
Een paar voorbeelden:
Overijssel: ongeveer een kilometer buiten de buitenste grens van de no-fly zone rond een zweefvliegveld (warning zone: airport).
Brabant: een paar honderd meter buiten de buitengrens van een militaire CTR (warning zone: class D airspace).
Noord-Holland: ongeveer vijf kilometer ten noorden van de buitengrens van CTR Schiphol (warning zone: class C airspace).
IJsland: in de buurt van een klein vliegveldje, maar zeker buiten de no-fly zone.

Tja, da's wel een erg vage omschrijving. Om te beplalen of je ergens al dan niet kan vliegen zal je toch echt een exacte locatie moeten hebben. De ctr ten noorden van Schiphol loopt tot aan Assendelft [aanvliegroute]. Das een kilometer of 25 van Schiphol schat ik zo. Daarnaast vind je rond Beverwijk nog wat Heli Platforms. In Class C en Class D heb je niks te zoeken met jeen drone.
 
Ik vind het niet nodig om hier de exacte locaties te delen, maar zelf weet ik die natuurlijk wel. Neem maar van me aan dat ik de ICAO kaart, de online kaarten met no-fly zones en de NOTAM berichten echt wel kan lezen en altijd tevoren raadpleeg. Ik vlieg dus niet in de zones rond heliplatforms, paraglidingvelden en dergelijke (tenzij met expliciete toestemming) en al helemaal niet in klasse C en D. Alle plekken die ik noemde liggen zonder enige twijfel buiten alle no-fly zones.
 
Ik ken ook nog wel enkele locaties in Frankrijk, als we daar zijn.


Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app
 
Ik vind het niet nodig om hier de exacte locaties te delen, maar zelf weet ik die natuurlijk wel. Neem maar van me aan dat ik de ICAO kaart, de online kaarten met no-fly zones en de NOTAM berichten echt wel kan lezen en altijd tevoren raadpleeg. Ik vlieg dus niet in de zones rond heliplatforms, paraglidingvelden en dergelijke (tenzij met expliciete toestemming) en al helemaal niet in klasse C en D. Alle plekken die ik noemde liggen zonder enige twijfel buiten alle no-fly zones.

Tja, je kaart iets aan maar je kan / wil het niet onderbouwen.... Dan houd het op.
 
  • Leuk
Waarderingen: PHTB en JH54