EU droneregels: in welke (sub)categorie kom je op 1 juli 2020 terecht?

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

wdejager

Administrator
Forumleiding
Lid geworden
4 jul 2016
Berichten
5.280
Waarderingsscore
2.916
Punten
113
Leeftijd
47
Locatie
Renkum
Website
www.dronewatch.nl

Vanaf 1 juli 2020 vervalt het onderscheid tussen hobbyvliegers en professionele dronepiloten. In plaats daarvan worden de Open, Specific en Certified categorieën in het leven geroepen. Niet wie er vliegt is dan van belang, maar het risico dat uitgaat van de vlucht. In deze eerste editie van onze artikelserie over de Europese drone-regelgeving staan we stil bij de vraag hoe je kan bepalen met welke (sub)categorie je waarschijnlijk te maken krijgt.

Lees verder
 
  • Leuk
Waarderingen: peSHIr
Ik heb een Mavic Air. Deze is nog geen 500 gram zwaar. Ik ben recreatieve dronepiloot.
Mijn drone heeft dus geen nieuw CE productlabel, met als aanduiding van C0 tm C4.
Voor mijn Mavic Air geldt dus een overgangsregeling van 2 jaar.
Door het gewicht ( < 900 gr.) valt mijn Mavic Air dus in de open subcategorie A1.

Verderop in dat artikel staat :
Na 1 juli 2022 mag je met drones zwaarder dan 250 gram zonder zo'n Cx CE label alleen nog in de A3 categorie vliegen.

Dus doordat mijn Mavic Air geen juiste Cx CE label heeft, gaat mijn Mavic Air per 1 juli 2022 van A1 naar A3.

Gaat DJI dan geen nieuwe Cx CE labels afgeven voor bestaande drones?


Verzonden met mijn SM-G930F en de Dronepilots.nl app
 
Wiebe, heb jij enig idee wanneer U-Space van de grond komt? Ik sprak deze week met de enthousiaste eigenaar van UTM Europe, die zei dat we over niet al te lange tijd alles via een app gaan regelen. Zelfs moeten. Bijvoorbeeld het inchecken op je vlieglocatie. Dan bedoel ik niet (alleen) als je in een CTR wilt gaan vliegen, maar waar dan ook.
 
Wiebe,
Ik vlieg op dit moment met een Inspire 2 met ROC-light. Een Inspire 2 valt in de categorie voor drones met een maximaal gewicht van 4 kg. Jij geeft in de tabel aan dat deze straks in de categorie A3 terecht komt, is dit wel juist. Moet dit niet A2 zijn, omdat de drone niet meer weegt dan 4 kg.
 
Gaat DJI dan geen nieuwe Cx CE labels afgeven voor bestaande drones?

Dat klopt. Zo'n Cx CE label kan niet achteraf worden toegevoegd. Je kunt na 1 juli 2020 dus nog 2 jaar vliegen in A1, daarna ga je naar A3. (Maar ja, over 2,5 jaar is die Air echt wel verouderd hoor.. ;) )
 
Laatst bewerkt:
Wiebe, heb jij enig idee wanneer U-Space van de grond komt? Ik sprak deze week met de enthousiaste eigenaar van UTM Europe, die zei dat we over niet al te lange tijd alles via een app gaan regelen. Zelfs moeten. Bijvoorbeeld het inchecken op je vlieglocatie. Dan bedoel ik niet (alleen) als je in een CTR wilt gaan vliegen, maar waar dan ook.

Nou die man was iets te enthousiast. EASA kreeg eind vorig jaar zoveel kritiek op hun U-Space proposal dat ze deze zelfs hebben teruggetrokken. Komende weken zou er een nieuw proposal moeten komen. En daarna duurt het nog heeeel lang voordat dat allemaal is aangenomen en in concrete producten wordt verwerkt. Nu is het wel zo dat men ondertussen experimenteert met UTM (zo is LVNL een samenwerking aangegaan met Altitude Angel), maar dat zijn nog losse initiatieven, van U-Space is nog geen sprake. Het moment dat het hele luchtruim middels U-Space wordt gereguleerd is nog vele jaren van ons verwijderd. Kijk maar naar de Cx CE labels, daarin zijn nog helemaal geen voorzieningen opgenomen voor network ID - gelukkig maar denk ik trouwens.
 
Wiebe,
Ik vlieg op dit moment met een Inspire 2 met ROC-light. Een Inspire 2 valt in de categorie voor drones met een maximaal gewicht van 4 kg. Jij geeft in de tabel aan dat deze straks in de categorie A3 terecht komt, is dit wel juist. Moet dit niet A2 zijn, omdat de drone niet meer weegt dan 4 kg.

De Inspire is een zogenaamde 'legacy drone' (zonder Cx CE label). Voor 'oude' drones zegt de overgangsregeling dat de A2 categorie geldt tot toestellen van 2 kg. Daarboven kom je in A3.

Maar omdat je een ROC-light hebt kun je na 1 juli 2020 nog een jaar doorvliegen zoals je gewend bent. Dus op 50 meter afstand van bebouwing, max 50 meter hoog, 100 meter ver, etc etc.
 
Dat klopt. Je kunt na 1 juli 2020 dus nog 2 jaar vliegen in A2, daarna ga je naar A3. (Maar ja, over 2,5 jaar is die Air echt wel verouderd hoor.. ;) )

Volgens dat schema valt mijn Mavic Air ( gewicht tot 500 gr ) tot 1 juli 2022 in de categorie A1 en niet zoals jij in bovenstaande alinea aangaf in categorie A 2.
Slip of the pen?;)
 
Volgens dat schema valt mijn Mavic Air ( gewicht tot 500 gr ) tot 1 juli 2022 in de categorie A1 en niet zoals jij in bovenstaande alinea aangaf in categorie A 2.
Slip of the pen?;)
Ja sorry, het moest A1 zijn in geval van de Mavic Air (als zijnde een <500 gram legacy drone). Ik pas mijn vorige reactie nog even aan.
 
De Inspire is een zogenaamde 'legacy drone' (zonder Cx CE label). Voor 'oude' drones zegt de overgangsregeling dat de A2 categorie geldt tot toestellen van 2 kg. Daarboven kom je in A3.

Maar omdat je een ROC-light hebt kun je na 1 juli 2020 nog een jaar doorvliegen zoals je gewend bent. Dus op 50 meter afstand van bebouwing, max 50 meter hoog, 100 meter ver, etc etc.
Jammer dit beperkt de vliegmogelijkheden na 1 juli 2021

Is het straks wel toegestaan om met een drone tot 250 gram over provinciale, autosnelwegen en industrieterreinen te vliegen.
 
Jammer dit beperkt de vliegmogelijkheden na 1 juli 2021

Is het straks wel toegestaan om met een drone tot 250 gram over provinciale, autosnelwegen en industrieterreinen te vliegen.
Nou, in de EU regelgeving staat niet letterlijk dat het niet mag. Maar er staat ook niet letterlijk dat het wel mag. Dus ja...

Of het heel verstandig is om te doen, daar zijn de meningen over verdeeld. Sowieso zul je altijd rekening moeten houden met privacy aspecten en de regel dat je de drone niet buiten het zicht mag vliegen.
 
Of te dicht bij mensen toch? Ook in gebouwen (voor zover te zien) en voer-of vaartuigen op de weg op waterwegen?
 
Goede morgen, wellicht een erg overbodige vraag, maar toch even voor mijn eigen duidelijkheid:
Ik ben in het bezit van een ROC-Light brevet en vlieg namens mijn werk met een DJI Phantom 3 standard.
Deze drone is geregistreerd.
Als ik het goed begrijp val ik dan onder catogorie A2, maar please correct me if i'm wrong!
 
Als ik het goed begrijp val ik dan onder catogorie A2, maar please correct me if i'm wrong!

Nee:

In de toekomst krijgen alle drones die je kant en klaar koopt een nieuw soort CE productlabel, met de aanduiding C0 tot en met C4. Dit label helpt je om te bepalen in welke categorie je terecht komt en welk examen je moet doen. Let wel: geen van de drones die op het moment van schrijven verkocht worden hebben zo’n Cx CE label. Voor bestaande drones gaat een overgangsregeling van twee jaar gelden.
 
  • Leuk
Waarderingen: frankblzs
... Let wel: geen van de drones die op het moment van schrijven verkocht worden hebben zo’n Cx CE label. Voor bestaande drones gaat een overgangsregeling van twee jaar gelden.
Precies. En daarom komt hij initieel inderdaad in A2 trecht en na twee jaar in A3 met zijn huidige P3S (250g < P3S < 2kg)
 
Precies. En daarom komt hij initieel inderdaad in A2 trecht en na twee jaar in A3 met zijn huidige P3S (250g < P3S < 2kg)
En om het nog eenvoudiger te maken: omdat hij een ROC-light heeft, kan hij nog een jaar doorvliegen onder de operationele condities van die ontheffing. Het ROC-light 'overruled' de condities van A2 zeg maar.
 
Nou da's lekker, mijn DJI Mavick eerste generatie met 3 accu's kan ik dus over twee jaar dumpen, alleen verouderd vanwege regelgeving. Ook al zou hij het nog perfect doen. Wat is dit voor wegwerpmaatschappij? Mijn eerste DJI Phantom en Phantom 2 doen het ook nog steeds en die kan ik dan ook weggooien? Beide zijn perfecte oefendrones waar je tenminste de GPS van kan uitzetten. Dit is dus de vooruitgang. Be happy ...
Of zie ik het te zwart wit?
 
Als jij vindt dat vliegen in categorie A2 of A3 overeenkomt met weggooien, gooi m dan deze kant op ...
 
"De verschillende klassen gaan onderdeel uitmaken van het Europese CE keurmerk. Voor reeds verkochte drones die nog geen C0 tot C4 markering hebben komt er een overgangsperiode van een paar jaar. U kunt dus blijven vliegen met bestaande systemen, zij het voor een beperkte tijd." (zie: De aankomende EU drone-regelgeving uitgelegd - Skytools)

Als met 'een paar jaar', 2 jaar bedoeld wordt, dan zou over 2 jaar met ELKE drone die tot nu toe verkocht is niet meer gevlogen mogen worden.
Dat lijkt mij een te korte termijn.

Wederom zie ik het te zwart wit, of lees ik verkeerd?