Ik ken m niet uit mijn hoofd, maar de Regulatioan begint (want dat doen ze allemaal, namelijk) met iets in de geest van "Wij, de Europese Commissie, having regards for..." en dan volgt een hele opsomming van regulations en directives waarvan één van de eersten is degene die de werking van de EU beschrijft. Pas daarna - en dan ben je vaak al 5 tot 10 paginas verder - begint de feitelijke inhoud met artikel 1. In die regulation over de werking van de EU staat onder andere het doel: een level playing field for all European Economic operators, wat zoveel betekent als gelijke rechten en plichten voor alle partijen die iets op de markt brengen in de EU (op de markt brengen: maken en voor het eerst verkopen, of importeren vanaf buiten de EU teneinde te verkopen).
De essentiële technische- en veiligheidseisen aan in dit geval de drone zelf zijn vanaf de ingangsdatum (met inachtneming van eventuele overgangstermijnen) gelijk voor alle economic operators als hiervoor bedoeld. Dus het merk met de klasse er op is nog niet verplicht voor drones die nu op de markt gebracht worden. Pas na de overgangstermijn moeten alle nieuw op de markt gebrachte drones zo'n merk hebben (en voldoen aan alle voorwaarden die gesteld worden aan het dragen van een dergelijk merkteken). Het is wat dat betreft precies hetzelfde ingericht als machineveiligheid met de machinerichtlijn en CE markering.
Dat je misschien bepaalde dingen niet mag doen, omdat je zonder een bepaalde technische feature geen vergunning krijgt voor een bepaalde vliegmissie (binnen een CTR, bijvoorbeeld), dat is een andere discussie. Dat hangt helemaal van de vergunningverlener af hoe die risicos interpreteert en al dan niet een vergunning afgeeft.. Maar gewoon basis vliegen zoals een hobbyist dat nu mag, mag over twee jaar ook met een drone die nu nieuw is aangeschaft Dat is geen reden om m nu niet te kopen, of om m over twee jaar te moeten verkopen, of zo.
[EDIT]
rcee heeft inderdaad het juiste artikel er bij gepakt; zonder certificering van de drone zelf, mits op de markt gebracht voor 01-07-2022, valt -ie ,afhankelijk van het gewicht, automatisch in categorie A1 of A3 en daarmee is in pricipe vastgelegd hoe je er onder welke voorwaarden mee mag vliegen.