Aankoop oud model drone zinvol?

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

MattR83

New Member
Lid geworden
12 dec 2019
Berichten
16
Waarderingsscore
2
Punten
3
Leeftijd
41
Locatie
Nederland
Goedemorgen,

Ik wil heel graag een drone aanschaffen.
Ik twijfelde heel erg om de Xiaomi Fimi X8 se aan te kopen of een 2e hands Mavic pro of Air.

Ik heb ondertussen mijn keus gemaakt met een budget van 5 a 600 euro ga ik denk ik toch voor een 2e hands DJI.

maar.... is het nog wel verstandig nu een oud model drone te kopen ivm de nieuwe wetgeving.
Ik wil er prive leuke mee vliegen en plaatjes schieten en zou dan pas een nieuwe kopen als hij defect zou zijn ipv nieuw model.
 
  • Leuk
Waarderingen: rcee
Waarom denk je dat een 'oud' model kopen minder verstandig zou zijn? Het gaat toch voornamelijk om het gewicht, met/zonder camera en amateur/commercieel?
 
Heb net mijn typhoon verkocht en een mavic mini aangeschaft, had echt nooit gedacht dat de beelden zo mooi zouden zijn. Echt perfect voor bijvoorbeeld vakantie. Aanrader wat mij betreft. Valt binnen jouw budget en nieuw.
 
  • Leuk
Waarderingen: peSHIr
Omdat de oude drones zij. Registratie niet uit kunnen zenden

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk
 
Nieuwe regels zeggen toch dat de drone zijn gegevens moeten kunnen uitzenden. De oude kunnen dat niet.

Dat hoeft niet per se; we weten het gewoon nog niet. Die regels gaan pas juli in, en DJI was okt/nov al aan het testen met die identificatie-app en bestaande drones (Mavic Enterprise en Mavic Air, geloof ik?) met een aangepaste firmware. Als de wifi hardware er in zit, is het "slechts" een softwareaanpassing om bestaande drones dezelfde functie te geven die de Mavic Mini nu al heeft. En die kan dan best in een firmware-update zitten in juni volgend jaar.

Je keus is: staar je je blind op de nieuwe regels (en de dingen die nu nog niet duidelijk zijn), of wil je nu met een drone gaan vliegen?

Ergste geval koop je nu een tweedehands (of ouder type) drone, en kom je erachter dat je er vanaf juli niet mee zou mogen vliegen. Die kans is nagenoeg nul, aangezien er ook nog een overgangsperiode van twee jaar (dacht ik?) gaat zijn, en handhaving ook echt nog op gang moet komen.

Best case, vlieg je nu al lekker, en kun je die drone in ieder geval de overgangsperiode nog gebruiken, of heb je voor juli een firmware-update gehad waarmee de drone "gewoon" voldoet.

Go for it!
 
Ergste geval koop je nu een tweedehands (of ouder type) drone, en kom je erachter dat je er vanaf juli niet mee zou mogen vliegen. Die kans is nagenoeg nul, aangezien er ook nog een overgangsperiode van twee jaar (dacht ik?) gaat zijn, en handhaving ook echt nog op gang moet komen

Dit scenario kan je in ieder geval uitsluiten.
 
  • Leuk
Waarderingen: peSHIr
Dit scenario kan je in ieder geval uitsluiten.
Voor wie dat niet direct snapte: dat bedoelde ik met "nagenoeg nul" als kans daarop. Niets om je nu zorgen om te maken dus.
 
  • Leuk
Waarderingen: rcee
Het is net als met autos met een bouwjaar van voor 1972. Die hoeven geen autogordels te hebben.
Het gaat om het moment van “op de markt brengen binnen de EU”. De op dat moment geldende wetgeving is bepalend. Op zich logisch, want je kunt niet van iets dat nu op de markt gebracht wordt eisen dat het aan de regelgeving van over 10 jaar voldoet.
Met andere woorden: wat je NU koopt (nieuw), moet aan de HUIDIGE regelgeving voldoen. Met tweedehands artikelen geldt het moment waarop de originele eigenaar het ding kocht. Tenzij je tweedehands uit Amerika of zo (buiten de EU) koopt, want daarmee wordt jij een soort “importeur” in de EU.
Geen reden dus om nu niet te kopen of tweedehands uit te sluiten.


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
 
  • Leuk
Waarderingen: rcee
Precies, en daarom zullen de huidige drones ook nooit in de nieuwe regulering passen, ook niet met een software update. Die vallen nou eenmaal onder de huidige typegoedkeuring
 
En in hoeverre je met een dergelijke “oude” drone minder mag is dus nog maar af te wachten. Met een auto zonder autogordels mag je nu ook gewoon legaal de weg op, als het bouwjaar maar van vóór 1972 is.
Het is maar net hoeveel waarde gehecht wordt aan bijvoorbeeld het uitzenden van een ID. Is dat kritisch voor de veiligheid, dan zal er misschien een verbod komen voor “antieke” drones in die specifieke setting - een beetje zoals een verbod op autos van vóór 1972 in bepaalde stadscentra. Is het niet kritisch voor de veiligheid, dan hoef je die feature niet te hebben om te mogen vliegen; die feature moet dan alleen ingebouwd zijn in nieuw op de markt gebrachte drones, waardoor er uiteindelijk geen drones overblijven zonder die feature. Wederom net zoals autos zonder autogordel.


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
 
En in hoeverre je met een dergelijke “oude” drone minder mag is dus nog maar af te wachten. Met een auto zonder autogordels mag je nu ook gewoon legaal de weg op, als het bouwjaar maar van vóór 1972 is.
Het is maar net hoeveel waarde gehecht wordt aan bijvoorbeeld het uitzenden van een ID. Is dat kritisch voor de veiligheid, dan zal er misschien een verbod komen voor “antieke” drones in die specifieke setting - een beetje zoals een verbod op autos van vóór 1972 in bepaalde stadscentra. Is het niet kritisch voor de veiligheid, dan hoef je die feature niet te hebben om te mogen vliegen; die feature moet dan alleen ingebouwd zijn in nieuw op de markt gebrachte drones, waardoor er uiteindelijk geen drones overblijven zonder die feature. Wederom net zoals autos zonder autogordel.


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
Sorry hoor, maar de wegenwet is wel iets anders dan de nieuwe wetgeving. 2 jaar na het ingaan van de aankomende EU-regeling moeten alle drones aan de eisen voldoen, oud of niet. Uitzonderingen heb ik nog niet gezien. Om een 'oude' drone te voorzien van een certificatie staan de instanties ook niet op te wachten.
 
2 jaar na het ingaan van de aankomende EU-regeling moeten alle drones aan de eisen voldoen, oud of niet. Uitzonderingen heb ik nog niet gezien.

Onzin, zie artikel 20. Daarin wordt toch echt vermeld dat drones zonder certificering toch echt nog wel mogen gaan vliegen, mits voor 1 juli 2022 in de handel gebracht.


20.PNG
 
  • Leuk
Waarderingen: Eric-Jan en peSHIr
Sorry hoor, maar de wegenwet is wel iets anders dan de nieuwe wetgeving.
Lees nog eens wat je zelf schreef; het is letterlijk exact hetzelfde. Uiteraard landelijk versus Europees, en je kunt niet zomaar aannames doen, maar je moet de wettekst erop nalezen (in geval van twijfel), maar ik vind dit dus een erg grappige reactie.
 
Ik ken m niet uit mijn hoofd, maar de Regulatioan begint (want dat doen ze allemaal, namelijk) met iets in de geest van "Wij, de Europese Commissie, having regards for..." en dan volgt een hele opsomming van regulations en directives waarvan één van de eersten is degene die de werking van de EU beschrijft. Pas daarna - en dan ben je vaak al 5 tot 10 paginas verder - begint de feitelijke inhoud met artikel 1. In die regulation over de werking van de EU staat onder andere het doel: een level playing field for all European Economic operators, wat zoveel betekent als gelijke rechten en plichten voor alle partijen die iets op de markt brengen in de EU (op de markt brengen: maken en voor het eerst verkopen, of importeren vanaf buiten de EU teneinde te verkopen).
De essentiële technische- en veiligheidseisen aan in dit geval de drone zelf zijn vanaf de ingangsdatum (met inachtneming van eventuele overgangstermijnen) gelijk voor alle economic operators als hiervoor bedoeld. Dus het merk met de klasse er op is nog niet verplicht voor drones die nu op de markt gebracht worden. Pas na de overgangstermijn moeten alle nieuw op de markt gebrachte drones zo'n merk hebben (en voldoen aan alle voorwaarden die gesteld worden aan het dragen van een dergelijk merkteken). Het is wat dat betreft precies hetzelfde ingericht als machineveiligheid met de machinerichtlijn en CE markering.
Dat je misschien bepaalde dingen niet mag doen, omdat je zonder een bepaalde technische feature geen vergunning krijgt voor een bepaalde vliegmissie (binnen een CTR, bijvoorbeeld), dat is een andere discussie. Dat hangt helemaal van de vergunningverlener af hoe die risicos interpreteert en al dan niet een vergunning afgeeft.. Maar gewoon basis vliegen zoals een hobbyist dat nu mag, mag over twee jaar ook met een drone die nu nieuw is aangeschaft Dat is geen reden om m nu niet te kopen, of om m over twee jaar te moeten verkopen, of zo.
[EDIT]
rcee heeft inderdaad het juiste artikel er bij gepakt; zonder certificering van de drone zelf, mits op de markt gebracht voor 01-07-2022, valt -ie ,afhankelijk van het gewicht, automatisch in categorie A1 of A3 en daarmee is in pricipe vastgelegd hoe je er onder welke voorwaarden mee mag vliegen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: rcee
Wellicht kan ik het knettermis hebben, maar als voorbeeld een Typhoon H, nu in het bezit. Hiermee mag je in ieder geval doorvliegen tot en met 2022. Daarna moet hij aan de eisen voldoen die volgend jaar ingaan toch? Zonder een 'transponder' mag hij in principe in 2022 de prullenbak in?
 
Nee hoor, daarmee kom je gewoon in A3 volgens artikel 20. En pakken we artikel 10 er ook nog bij, dan vervallen dus de "luchtwaardigheidseisen" (lees: de technische eisen) aan de drone.
De operationele eisen blijven daarme wèl van kracht, dus ver weg van mensen, max. 120m, etc. Ook de eisen aan de piloot zijn die welke bij opeartie in subcategorie A3 horen, maar de technische eisen aan de drone zelf komen dus te vervallen.
upload_2019-12-23_14-42-47.png
Je mag dus gewoon zonder gordels met je drone blijven vliegen, als je maar ver van mensen blijft (en al die andere regeltjes m.b.t. vluchtuitvoering)