krijg motors niet draaiend

RonX

New Member
Lid geworden
21 apr 2019
Berichten
16
Waarderingsscore
1
Punten
3
Leeftijd
53
Locatie
drenthe
Hallo allemaal,
Ik ben bezig om zelf een 3d geprinte drone te maken.
ik gebruik hiervoor een sp racing f3 bord en een spacestar in 1 esc.
Iik heb alles aangepast in cleanflight en dan werkt alles goed.
Maar als ik de usb loskoppel krijg ik de motors niet aan het draaien .
ik zie wel dat ik contact maak met mijn reciever maar dij doet het niet,
Ik heb ook al een nieuwe fc gekocht maar ook dat mocht niet baten.
op de foto kan je zien hoe ik het bnu heb aangesloten.
kan iemand mij hier mee helpen?

Gr, Ron
 

Bijlagen

  • IMG_20190421_171050 (Medium).jpg
    IMG_20190421_171050 (Medium).jpg
    178,2 KB · Weergaven: 47
Ben je lid van Modelbouwforum ? Nee, je kunt gratis lid worden, gewoon aanmeldenen daar zitten de specialisten. Hebben een afdeling helicopters en daaronder een subafdeling multicopters en poneer daar je vraag maar.


Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app
 
Ik vind de foto niet heel erg duidelijk, moet ik zeggen, maar ik ga toch een poging wagen:

1) Ik ga er vanuit dat je de accu aangesloten hebt, omdat je zegt dat de motoren draaien wanneer je via USB aangesloten hebt en aanstuurt via CleanFlight (toch?)
2) Ik ga er ook vanuit dat je polariteit van je accu klopt met wat er op je PDB (dat kleine printje linksboven) staat. Altijd link, twee zwarte draden voor je accu aansluiting, totdat je zeker weet dat je de connector fysiek niet verkeerd om kunt aansluiten en de polariteit klopt. Zijn die twee wèl omgedraaid, en heb je de accu er aan gehad, dan is je ESC doorgebrand en had je het wel geroken.
3) De spanning van je accu zet je direct op de rails voor de motor/servo outputs. Op zich is dat een manier, als dat gereguleerd 5V is. Dat meen ik wel te kunnen lezen op de PDB. Beter is het wellicht om direct de accuspanning op Vbat(in) (dat kleine connectortje naast die connector waar de ontvanger aan vast zit) te zetten. Op die manier krijgt de flightcontroller in ieder geval genoeg prik en reguleert ie zelf de 5V voor de PWM outputs en de rest van de flightcontroller
4) De ontvanger die - niet aangesloten - ik links onder de PDB zie liggen is volgens mij een FS-IA6. Dat is geen S-bus, i-bus, of PPM ontvanger, maar de aansluiting rechts op de foto suggereert wel dat je een "bus" ontvanger aangesloten hebt. Ik zie daar geen ontvanger aan zitten. Hoe zit dat? Zonder ontvanger zal het ESC bordje niet "armen", in ieder geval.
5) verder zie ik nog een blauwe, rode en gele draad door de body van je drone lopen, waarvan voor mij niet duidelijk is waar die voor dienen.

Dus: draaiden de motoren wèl toen je via USB had aangesloten, maar niet met alleen de batterij aangesloten? Dan is de kans het grootst dat je spanningsvoorziening van je batterij naar je FC niet goed is (draadje omgewisseld of verbinding verbroken achter dat stukje tape, o.i.d) of toch op de verkeerde plaats is aangesloten. Dat is het eerste stuk dat ik eens door zou meten, als ik jou was.
 
  • Leuk
Waarderingen: peSHIr
Eric-Jan , wat een kennis van electronica zeg, ik hoop voor hem, dat ie er uit komt.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: TomMeer
Eric-Jan , wat een kennis van electronica zeg, ik hoop voor hem, dat ie er uit komt.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app

Heb idd niet beister niet veel verstand van electronica (maar wil het wel graag leren)
Ik heb deze drone samen met mijn zoontje 3d geprint en hij wou hem graag maken.
Ik heb instructies gevolgd via de website DIY RC waar we het model vandaan hebben, maar het lukt nog niet echt.
Dus sorry dat ik domme dingen vraag.
 
Beste RonX, ik komplimenteer juist Eric-Jan voor zijn kennis en ik ben alleen maar blij voor jou, dat jij deze hulp krijgt en ik hoop, dat jouw probleem opgelost wordt.
Bovendien is geen enkele vraag dom.
Maar ik begrijp, dat het nog niet opgelost is ?



Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Ik vind de foto niet heel erg duidelijk, moet ik zeggen, maar ik ga toch een poging wagen:

1) Ik ga er vanuit dat je de accu aangesloten hebt, omdat je zegt dat de motoren draaien wanneer je via USB aangesloten hebt en aanstuurt via CleanFlight (toch?)
2) Ik ga er ook vanuit dat je polariteit van je accu klopt met wat er op je PDB (dat kleine printje linksboven) staat. Altijd link, twee zwarte draden voor je accu aansluiting, totdat je zeker weet dat je de connector fysiek niet verkeerd om kunt aansluiten en de polariteit klopt. Zijn die twee wèl omgedraaid, en heb je de accu er aan gehad, dan is je ESC doorgebrand en had je het wel geroken.
3) De spanning van je accu zet je direct op de rails voor de motor/servo outputs. Op zich is dat een manier, als dat gereguleerd 5V is. Dat meen ik wel te kunnen lezen op de PDB. Beter is het wellicht om direct de accuspanning op Vbat(in) (dat kleine connectortje naast die connector waar de ontvanger aan vast zit) te zetten. Op die manier krijgt de flightcontroller in ieder geval genoeg prik en reguleert ie zelf de 5V voor de PWM outputs en de rest van de flightcontroller
4) De ontvanger die - niet aangesloten - ik links onder de PDB zie liggen is volgens mij een FS-IA6. Dat is geen S-bus, i-bus, of PPM ontvanger, maar de aansluiting rechts op de foto suggereert wel dat je een "bus" ontvanger aangesloten hebt. Ik zie daar geen ontvanger aan zitten. Hoe zit dat? Zonder ontvanger zal het ESC bordje niet "armen", in ieder geval.
5) verder zie ik nog een blauwe, rode en gele draad door de body van je drone lopen, waarvan voor mij niet duidelijk is waar die voor dienen.

Dus: draaiden de motoren wèl toen je via USB had aangesloten, maar niet met alleen de batterij aangesloten? Dan is de kans het grootst dat je spanningsvoorziening van je batterij naar je FC niet goed is (draadje omgewisseld of verbinding verbroken achter dat stukje tape, o.i.d) of toch op de verkeerde plaats is aangesloten. Dat is het eerste stuk dat ik eens door zou meten, als ik jou was.

Hallo Eric-Jan,

Bedankt voor je reactie
Ik kan nu even geen foto plaatsen maar ik heb er nu een FS-IA6B ontvanger aan zitten en ik heb hem aangesloten met PPM.
Alles werkt in cleanflight ook de controller geeft geen problemen.
Alleen wanneer ik de usb afkoppel dan draaien de motoren niet, ik zie wel aan de ontvanger dat hij contact heeft maar het lijkt net of hij het signaal niet doorgeeft aan de escs.
De draden die je door de body ziet lopen zijn van de Sonar maar die heb ik nog niet aangesloten.
Je hebt i.d.d. gelijk dat het gevaarlijk is om 2 zwarte draden te gebruiken maar ik heb goed opgelet en deze zijn wel goed aangesloten.
Ik ga straks even proberen om de batterij direct aan te sluiten op de v-bat aansluiting en laat je het nog even weten hoe het uitpakt.

G, Ron
 
Ieder begin is lastig. Het belangrijkste is dat je begint! En de wil om te leren, houd die vast.
En domme vragen zijn er niet. ;)

Als ik er nou eens voor de gein vanuit ga dat de aansluitingen correct zijn, dan kan ik me nog bedenken dat de quad niet wil “armen”. Heb je daar een schakelaar aan toegewezen? En staat die wel in de juiste stand?

Bij INAV (een afgeleide van CleanFlight, waar ik nu een vliegtuig mee aan het uitrusten ben) wil de quad default niet “armen” als het bordje zelf niet vlak ligt. Binnen bepaalde - in te stellen - grenzen, natuurlijk. Standaard staat dat vrij krap ingesteld (bij INAV), maar dat kun je zelfs op 180 graden instellen. Dan kan de quad zelfs armen wanneer ie ondersteboven ligt. Niet zeker of CleanFlight ook zo’n optie heeft.

Trouwens, wanneer je de batterij er in plugt, hoor je dan piepjes? Als het goed is hoor je een paar piepjes van gelijke toon, waarvan het aantal gelijk is aan het aantal cellen in je batterij (2, 3, of 4), gevolgd door een tweetonige piep die lager begint en hoger endigt dan die eerste piepjes. Een beetje lastig uit te leggen in geschreven woord, maar het komt er op neer dat je op die manier kunt controleren of alle cellen van je accu nog OK zijn. En je stelt er mee vast dat je quad ge”armed” is. Dat geluid wordt door je ESCs doorgegeven aan je motoren, die dat geluid vervolgens maken. Dus hoor je de piepjes, dan weet je dat je motoren goed aangestuurd worden door de ESCs en dat je quad gearmd is.


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
 
Ieder begin is lastig. Het belangrijkste is dat je begint! En de wil om te leren, houd die vast.
En domme vragen zijn er niet. ;)

Als ik er nou eens voor de gein vanuit ga dat de aansluitingen correct zijn, dan kan ik me nog bedenken dat de quad niet wil “armen”. Heb je daar een schakelaar aan toegewezen? En staat die wel in de juiste stand?

Bij INAV (een afgeleide van CleanFlight, waar ik nu een vliegtuig mee aan het uitrusten ben) wil de quad default niet “armen” als het bordje zelf niet vlak ligt. Binnen bepaalde - in te stellen - grenzen, natuurlijk. Standaard staat dat vrij krap ingesteld (bij INAV), maar dat kun je zelfs op 180 graden instellen. Dan kan de quad zelfs armen wanneer ie ondersteboven ligt. Niet zeker of CleanFlight ook zo’n optie heeft.

Trouwens, wanneer je de batterij er in plugt, hoor je dan piepjes? Als het goed is hoor je een paar piepjes van gelijke toon, waarvan het aantal gelijk is aan het aantal cellen in je batterij (2, 3, of 4), gevolgd door een tweetonige piep die lager begint en hoger endigt dan die eerste piepjes. Een beetje lastig uit te leggen in geschreven woord, maar het komt er op neer dat je op die manier kunt controleren of alle cellen van je accu nog OK zijn. En je stelt er mee vast dat je quad ge”armed” is. Dat geluid wordt door je ESCs doorgegeven aan je motoren, die dat geluid vervolgens maken. Dus hoor je de piepjes, dan weet je dat je motoren goed aangestuurd worden door de ESCs en dat je quad gearmd is.


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie

Ik hoor wel piepjes,
Ik heb de vbat nu aangesloten maar hij wil nog steeds niet armen ....raar maar waar.
Ik zit er aan te denken om ook naar inav over te stappen ik hoorde dat de laatste cleanflight de sonar ook niet ondersteund.
Ik ben al zoooo lang bezig om hem aan de praat te krijgen, maar op de 1 of andere manier wil het maar niet lukken
 
Ideetje: ESC calibratie...

Zet throttle op voluit
Zet radio aan met throttle op voluit
Plug de accu van de quad er in
(ESC biept twee keer)
Zet Throttle op nul
(ESC biept twee keer)
Batterij weer loshalen
Radio uit

Uiteraard zonder props gemonteerd. ;)

Daarmee weet de ESC wat de range is van signalen die -ie voor z'n kiezen gaat krijgen.
Kleine kans dat dit nou DE oplossing is, want de ESC zou op zijn minst een gedeelte van de range moeten herkennen als zodanig. Maar goed, een kleine kans is ook een kans...
 
Ideetje: ESC calibratie...

Zet throttle op voluit
Zet radio aan met throttle op voluit
Plug de accu van de quad er in
(ESC biept twee keer)
Zet Throttle op nul
(ESC biept twee keer)
Batterij weer loshalen
Radio uit

Uiteraard zonder props gemonteerd. ;)

Daarmee weet de ESC wat de range is van signalen die -ie voor z'n kiezen gaat krijgen.
Kleine kans dat dit nou DE oplossing is, want de ESC zou op zijn minst een gedeelte van de range moeten herkennen als zodanig. Maar goed, een kleine kans is ook een kans...


helaas geen resultaat hij maakt wel geluid als de batterij koppel maar als ik throttle terug doe dan geen geluid , ik kan dan wel zien dat het rode lampje op fc uit gaat.
 
Als je dit voorbeeld:

Mini Mavic Clone v1.0 Released

aan het volgen bent, ... dat is er een met brushless motors. Dat is toch iets anders.
Zo te zien aan de draden die van de ESC naar de motoren lopen, gebruik jij brushless motoren. Dus dat maakt het verhaal iets gecompliceerder, maar je hebt volgens mij de juiste ESC / flightcontroller combinatie voor het aansturen van brushless motoren. Dus dat zou gewoon moeten werken. Hoe je de motoren fysiek vastgezet krijgt is dan een ander probleem, maar het draaien op zich zou dat niet in de weg mogen staan.

Ik heb hier wel zo'n F3 bordje liggen, maar even geen ESC of motor bij de hand (die liggen op de camping, waar ik het meeste vlieg). Misschien dat ik na het weekend nog wat kan uitproberen. Eens kijken of ik je probleem kan reproduceren. Want zo uit mijn hoofd valt het niet mee ;). Daarvoor moet ik toch echt even de hele powertrain nabouwen en uitproberen. Ik kan me bedenken dat dat een rood LEDje is om te vertellen dat het bordje niet ge-armed is, of dat je receiver niet gebonden is aan je zender. Maar dat mag geen verschil maken tussen of je je power uit de batterij haalt of uit de USB aansluiting (of beide tegelijk).
Weet je zeker dat je begonnen bent met de ESC kalibratie met de batterij los van de quad en de radio uit - en dan pas de genoemde stappen? Ik krijg namelijk het gevoel dat ie niet wil armen zonder dat throttle = 0. En als je calibratie dan net een beetje mis zit en minimaal +5% throttle gezien wordt, dan wil ie niks, natuurlijk. Aan de andere kant, dat zou ook in CleanFlight niet moeten armen (dus met de FC via USB aan PC of laptop geknoopt).

Kortom: ik weet het ook (nog) niet. Het gaat iets heel basaals zijn, let maar op. Ineens valt het kwartje en dan doet alles het weer. Dat is het mooie en frustrerende tegelijk van elektronika: Het doet het, of het doet het niet. Er is meestal geen tussenweg.
Maar ik geef nog niet op! Het moet kunnen gaan werken!
 
Als je dit voorbeeld:

Mini Mavic Clone v1.0 Released

aan het volgen bent, ... dat is er een met brushless motors. Dat is toch iets anders.
Zo te zien aan de draden die van de ESC naar de motoren lopen, gebruik jij brushless motoren. Dus dat maakt het verhaal iets gecompliceerder, maar je hebt volgens mij de juiste ESC / flightcontroller combinatie voor het aansturen van brushless motoren. Dus dat zou gewoon moeten werken. Hoe je de motoren fysiek vastgezet krijgt is dan een ander probleem, maar het draaien op zich zou dat niet in de weg mogen staan.

Ik heb hier wel zo'n F3 bordje liggen, maar even geen ESC of motor bij de hand (die liggen op de camping, waar ik het meeste vlieg). Misschien dat ik na het weekend nog wat kan uitproberen. Eens kijken of ik je probleem kan reproduceren. Want zo uit mijn hoofd valt het niet mee ;). Daarvoor moet ik toch echt even de hele powertrain nabouwen en uitproberen. Ik kan me bedenken dat dat een rood LEDje is om te vertellen dat het bordje niet ge-armed is, of dat je receiver niet gebonden is aan je zender. Maar dat mag geen verschil maken tussen of je je power uit de batterij haalt of uit de USB aansluiting (of beide tegelijk).
Weet je zeker dat je begonnen bent met de ESC kalibratie met de batterij los van de quad en de radio uit - en dan pas de genoemde stappen? Ik krijg namelijk het gevoel dat ie niet wil armen zonder dat throttle = 0. En als je calibratie dan net een beetje mis zit en minimaal +5% throttle gezien wordt, dan wil ie niks, natuurlijk. Aan de andere kant, dat zou ook in CleanFlight niet moeten armen (dus met de FC via USB aan PC of laptop geknoopt).

Kortom: ik weet het ook (nog) niet. Het gaat iets heel basaals zijn, let maar op. Ineens valt het kwartje en dan doet alles het weer. Dat is het mooie en frustrerende tegelijk van elektronika: Het doet het, of het doet het niet. Er is meestal geen tussenweg.
Maar ik geef nog niet op! Het moet kunnen gaan werken!


jammer dat ik je geen filmpje kan laten zien dan kan je zie wat het doet.
Ik doe vast iets doms
 
Ik ben wat aan het uitproberen.
Ik heb een 5V spanningsbron die de draad vanaf je power distribution board moet voorstellen. Ik gebruik daar zelf een breadboard power supply voor, maar dat mag het verschil niet maken.

_MG_9888.JPG

Van die servo draad die daar vanaf komt zijn dus alleen plus en min ergens mee verbonden.
Die gaan in één uitgaand kanaal van de flight controller. Maakt niet uit welke, want van allen zijn + en - met elkaar doorverbonden.
Ik heb een receiver aangesloten zoals jij dat ook hebt: op IO1 van de flightcontroller.

_MG_9889.JPG

Deze opstelling neem ik komend weekend mee naar de camping om ze daar met een accu, ESC en motor te verbinden om te kijken of ik je probleem kan reproduceren. Dat is stap 1 naar een oplossing.

Wat ik nu al zie is dat de receiver geen power krijgt wanneer alleen met de USB kabel aangesloten. Daarvoor is dus echt vermogen via de andere ingang nodig, zoals in plaatje 1.

Enfin... wordt vervolgd!


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
 
Ik ben wat aan het uitproberen.
Ik heb een 5V spanningsbron die de draad vanaf je power distribution board moet voorstellen. Ik gebruik daar zelf een breadboard power supply voor, maar dat mag het verschil niet maken.

Bekijk bijlage 880

Van die servo draad die daar vanaf komt zijn dus alleen plus en min ergens mee verbonden.
Die gaan in één uitgaand kanaal van de flight controller. Maakt niet uit welke, want van allen zijn + en - met elkaar doorverbonden.
Ik heb een receiver aangesloten zoals jij dat ook hebt: op IO1 van de flightcontroller.

Bekijk bijlage 881

Deze opstelling neem ik komend weekend mee naar de camping om ze daar met een accu, ESC en motor te verbinden om te kijken of ik je probleem kan reproduceren. Dat is stap 1 naar een oplossing.

Wat ik nu al zie is dat de receiver geen power krijgt wanneer alleen met de USB kabel aangesloten. Daarvoor is dus echt vermogen via de andere ingang nodig, zoals in plaatje 1.

Enfin... wordt vervolgd!


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
Super,
Ik ben ook nog even bezig geweest.
Ik heb de esc direct verbonden met de ontvanger en zo ff gekaibreerd. Tot mijn verbazing draaiden de motoren wel als ik de throttle naar boven deed, en piepen deden ze ook.
Het moet dus echt iets met de fc zijn.
Maar die is niet kapot ofzo want ik heb er 2 dat zou wel etg toevallig zijn dat ze beide kapot zijn.
Ik had ook op youtube gezien dat als er een rood lampje op je fc brand er een arming probleem is( instelling of zo).

Verzonden met mijn BLN-L21 en de Dronepilots.nl app
 
Super,
Ik ben ook nog even bezig geweest.
Ik heb de esc direct verbonden met de ontvanger en zo ff gekaibreerd. Tot mijn verbazing draaiden de motoren wel als ik de throttle naar boven deed, en piepen deden ze ook.
Het moet dus echt iets met de fc zijn.
Maar die is niet kapot ofzo want ik heb er 2 dat zou wel etg toevallig zijn dat ze beide kapot zijn.
Ik had ook op youtube gezien dat als er een rood lampje op je fc brand er een arming probleem is( instelling of zo).

Verzonden met mijn BLN-L21 en de Dronepilots.nl app
Is het zo dat kanaal 3 omgekeert eerk dan deze in je zender om zetten . Reverse functie staat dan op nor moet op reverse gr gijs

Verzonden met mijn SM-G955F en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: Eric-Jan
Is het zo dat kanaal 3 omgekeert eerk dan deze in je zender om zetten . Reverse functie staat dan op nor moet op reverse gr gijs

Verzonden met mijn SM-G955F en de Dronepilots.nl app
Goeie, Gijs!
Maar werkt throttle - indien inverted - dan niet gewoon van 2000 naar 1000 microseconden, in plaats van van 1000 naar 2000 microseconden pulsbreedte? Dat zou dan full throttle betekenen wanneer de stick beneden staat.
 
Ja dat werkt zo maar als je niet weet hoe het werkt krijg je niet de ingeving je trottel helenmaal laag te zetten en de procedure omgekeert uit te voeren dus zender controleren en staat kanaal 3 op nor deze op revers zetten en dan opnieuw kalbereren .

Verzonden met mijn SM-G955F en de Dronepilots.nl app
 
Laatst bewerkt:
Soms wilt kalbereren niet via zender en pilot. Ik kalbereer daarom bijna al mijn esc en motoren stuk voor stuk via de ontvanger kanaal 3 dus door rechtstreeks de esc en motor 1 voor 1 te kalibereren . Deze methode zorgt ook voor een veel strakkere kalberatie je esc lopen dan allenmaal gelijk.(zie ook je esc hand leiding hoe te kalibereren ) . Zo kan je ook testen of je zender en ontvanger goed werkt en er geen defect of verkeerde instelling in je pilot zit

Verzonden met mijn SM-G955F en de Dronepilots.nl app
 
Laatst bewerkt: