veilig onder brug door vliegen (GPS/ATTI)

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Tjerk

New Member
Lid geworden
20 aug 2018
Berichten
7
Waarderingsscore
1
Punten
3
Leeftijd
46
Locatie
Achterhoek
beste mede forummers,

ik heb inmiddels als 2 keer een vervelende ervaring gehad met het onder een brug door vliegen met de spark.
Hierbij verloor ik beide keren het GPS signaal.

De eerste keer stond ik wat verder weg, verloor ik GPS signaal maar ook de verbinding, met als gevolg dat de drone wilde opstijgen (RTH), boven open water. Dit kon ik net op tijd annuleren nadat de verbinding weer hersteld was.

De 2 keer viel mij op dat het GPS signaal weg viel, in ATTI mode ging en ineens veel sneller vloog en ander reageerde.

Wat kan ik doen om dit te voorkomen met de spark, mocht ik nog een keer onder de brug door willen vliegen?
 
Ik denk niet dat je hier veel aan kunt doen, behalve mogelijk snel onder een brug doorvliegen. ;-)

De GPS-antenne zit waarschijnlijk ergens bovenop, en ergens onder een brug (vaak met metaal en/of beton erin) kan die logischerwijs geen line-of-sight meer naar (voldoende) GPS-satellieten. Ook kan dergelijk metaal nog eens invloed hebben op het kompas en andere electronische sensoren.

De Spark heeft dan eigenlijk geen andere keus dan omschakelen naar ATTI modus, een modus waarin hij alleen op dezelfde hoogte probeert te blijven met behulp van een luchtdruksensor en mogelijk de neerwaartse infraroodsensoren (of waren ze ultrasoon?), en die laatsten werken laag boven water niet zo best.

Nog erger, de wifi-verbinding tussen drone en controller kan verstoord raken, wat inderdaad een RTH kan triggeren, zoals je blijkbaar ook hebt gezien. Een oplossing hiervoor zou kunnen zijn om bij een poging onder een brug door te vliegen de hele RTH-functie uit te schakelen, of mogelijk in te stellen op "terugkeer op huidige hoogte". Hoewel dat laatste bij een lage brug niet ver van het home point gevaarlijk kan zijn, omdat de drone dan kan besluiten ipv terug te vliegen naar het home point direct te landen op de plaats waar hij op dat moment is.

Een nadeel van de Spark is in deze hele situatie dat je ATTI mode niet handmatig op de controller kunt kiezen, dus je kunt besturing in die mode alleen oefenen op een andere drone, of in de mogelijk gevaarlijke situaties waarin je geen GPS-ontvangst hebt.

Belangrijkste tips in deze situatie:
* Vlieg gewoon niet onder bruggen door.
* Zorg dat je de RTH-functie uitgeschakeld hebt.
* Vlieg op tempo in een rechte lijn snel onder de brug door. (Ook gevaarlijk, met drone met alleen voorwaartse sensoren.)
* Vlieg niet in Sports Mode (=sensoren uit!)
* Probeer ervaring op te doen met vliegen in ATTI mode (op een andere drone, zonder GPS of een waarin je ATTI mode zelf kunt kiezen).

Succes!

P. S. Ik heb het zelf nog niet aangedurfd om onder een brug door te vliegen met mijn Spark.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sjakie
Voor zover mijn kennis gaat is het noooooit verstandig om op welke manier dan ook een obstakel te hebben tussen drone en satellieten. GPS is en blijft leading voor een drone. Zeker onder een brug neem je veel te veel risico, gewoon niet doen.
 
Het beste advies is, het gewoon niet meer doen, tenzij je het spannend vindt en je het niet uit maakt, als je je Spark verliest.


Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app
 
Ik heb nu zo vaak gelezen dat het onder een brug door vliegen tot onbeheersbaar vlieggedrag kan leiden, dat ik het zelf niet zal gaan proberen. Het verlies van contact met de drone schijnt ook al plaats te kunnen vinden bij een brug van maar 7 meter breed.
 
beste mede forummers,

ik heb inmiddels als 2 keer een vervelende ervaring gehad met het onder een brug door vliegen met de spark.
Hierbij verloor ik beide keren het GPS signaal.

De eerste keer stond ik wat verder weg, verloor ik GPS signaal maar ook de verbinding, met als gevolg dat de drone wilde opstijgen (RTH), boven open water. Dit kon ik net op tijd annuleren nadat de verbinding weer hersteld was.

De 2 keer viel mij op dat het GPS signaal weg viel, in ATTI mode ging en ineens veel sneller vloog en ander reageerde.

Wat kan ik doen om dit te voorkomen met de spark, mocht ik nog een keer onder de brug door willen vliegen?





Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Ik had een soort gelijke vraag over tunnels (korte, bijv onder snelweg door), maar ik geloof dat hier al voldoende info wordt gegeven: niet doen!
 
  • Leuk
Waarderingen: peSHIr
Ik had een soort gelijke vraag over tunnels (korte, bijv onder snelweg door), maar ik geloof dat hier al voldoende info wordt gegeven: niet doen!
In de buurt van een snelweg moet je dit al helemaal uit je hoofd laten. Grappig genoeg zegt de wetgeving niets over het vliegen onder wegen (alleen boven wegen), maar een drone die na een eventuele signal loss een return to home (RTH)-actie inzet ter hoogte van het wegdek, dat moeten we niet willen met z'n allen...
 
Grappig genoeg zegt de wetgeving niets over het vliegen onder wegen (alleen boven wegen).

Artikel 15 zegt:
Het is verboden een VFR-vlucht uit te voeren met een RPA binnen 150 meter horizontaal van mensenmenigten, aaneengesloten bebouwing, in gebruik zijnde autosnelwegen, in gebruik zijnde autowegen, of in gebruik zijnde wegen waar een maximale snelheid van 80 kilometer per uur geldt.

Daarin wordt niet gesproken over onder of boven, maar over horizontale afstand.
 
Artikel 15 zegt:
Het is verboden een VFR-vlucht uit te voeren met een RPA binnen 150 meter horizontaal van mensenmenigten, aaneengesloten bebouwing, in gebruik zijnde autosnelwegen, in gebruik zijnde autowegen, of in gebruik zijnde wegen waar een maximale snelheid van 80 kilometer per uur geldt.

Daarin wordt niet gesproken over onder of boven, maar over horizontale afstand.
Dat is de Regeling op afstand bestuurde luchtvaartuigen (voor professionals) waar je uit put, de oude versie wel te verstaan, want die 150 meter is 25 meter geworden (bij drones van het type 'H', tot 25 kg). In de Regeling modelvliegen (voor hobbyisten) wordt alleen gesproken over 'boven', niet over een horizontale afstand.
 
  • Leuk
Waarderingen: PHTB en Dennis Mengerink
Het GPS-signaal komt van geostationaire satellieten en is relatief zwak. Ieder obstakel tussen de ontvanger en satelliet verzwakt of blokkeert de ontvangst. Voor een juiste positiebepaling zijn meerdere satellieten nodig.
Een brug bestaat doorgaans uit beton met ijzer en vormt daardoor een barrière. Het is dus logisch dat je drone dan het GPS-signaal kan verliezen.
Ik zou het risico op verlies van mijn drone liever niet nemen.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app