GPS Modus

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Abfly

New Member
Lid geworden
8 nov 2018
Berichten
5
Waarderingsscore
0
Punten
1
Leeftijd
74
Locatie
Mijdrecht
Hallo iedereen,
Ben helemaal nieuw hier. Ook als dronevlieger nieuw en redelijk onervaren.
Heb n DJI Mavic pro, en vlieg er met veel plezier mee. Echter er zijn toch wel dingen die me zorgen baren.
Namelijk het regelmatig wegvallen van verbindingen, met name GPS en verbinding van de RC met de MP.
De mode verandert dan van GPS naar ATTI mode, ook komen meldingen als NO RTH mogelijk voor.
Is het normaal dat verbindingen zo willekeurig wisselen ? of ligt dat aan instellingen, of aan mij ?
Ben benieuwd of anderen ook dit soort problemen hebben, en ben benieuwd naar hun oplossing.
Groets, Bert
 
Welkom abfly,

Leuk je hier ook te zien.
E.e.a. kan te nemen hebben met de manier van aansluiten. Gebruik je de kleine aansluiting links op de controller? En het type kabeltje kan ook veel invloed hebben op verbindingen. Ook heb ik gemerkt dat een bepaalde volgorde van aanzetten invloed kan hebben op de verbinding. Ik zet altijd eerst de MP aan, dan de controller en dan pas sluit ik mijn telefoon aan.

Succes

Verzonden met mijn SM-G950F en de Dronepilots.nl app
 
Welkom, Bert!

Ik zet altijd eerst de MP aan, dan de controller
?
Ik heb het juist altijd andersom op het hart gedrukt gekregen, voor als het RC ding (stamt nog uit mijn vliegtuigen tijd) besluit zijn eigen gang te gaan. Als je dan in "paniek" eerst nog een controller moet pakken en aanzetten voordat je ook maar iets kunt doen... :eek:
 
Welkom, Bert!


?
Ik heb het juist altijd andersom op het hart gedrukt gekregen, voor als het RC ding (stamt nog uit mijn vliegtuigen tijd) besluit zijn eigen gang te gaan. Als je dan in "paniek" eerst nog een controller moet pakken en aanzetten voordat je ook maar iets kunt doen... :eek:
Heb vanmorgen nog een vluchtje gedaan. Eerst RC aan, daarna MP. Maar vooral eerst mn smartwatch thuisgelaten en mn smartphone op vliegtuigmodus gezet. Deze keer geen GPS errors gehad. Wel 1x spontaan naar ATTI mode gegaan, na enkele seconden weer terug naar GPS. Toeval ? of zou het toch de interferrentie van de smartwatch en smartphone kunnen zijn......
 
Welkom abfly,

Leuk je hier ook te zien.
E.e.a. kan te nemen hebben met de manier van aansluiten. Gebruik je de kleine aansluiting links op de controller? En het type kabeltje kan ook veel invloed hebben op verbindingen. Ook heb ik gemerkt dat een bepaalde volgorde van aanzetten invloed kan hebben op de verbinding. Ik zet altijd eerst de MP aan, dan de controller en dan pas sluit ik mijn telefoon aan.

Succes

Verzonden met mijn SM-G950F en de Dronepilots.nl app
Hallo Riet, volgens de voorschriften van DJI Mavic doe ik eerst de RC aan, daarna de MP. Ik gebruik voorlopig nog even de meegeleverde kabel voor de aansluiting van de smartphone aan de RC.
 
Welkom Bert, direct al de eerste adviezen gekregen op dit waardevolle forum. Als je eerst je zender aanzet en daarna je Mavic pro, hou je altijd controle over je drone. Bij uitzetten , eerst de drone en daarna de zender , ook hier weer controle behouden.
O, ja, ook welkom natuurlijk. Ook ik vlieg met een MPP en herken jouw problemen niet. In wat voor een soort omgeving heb je gevlogen ?
Dat kan van invloed zijn geweest .


Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app
 
.
Welkom Bert, direct al de eerste adviezen gekregen op dit waardevolle forum. Als je eerst je zender aanzet en daarna je Mavic pro, hou je altijd controle over je drone. Bij uitzetten , eerst de drone en daarna de zender , ook hier weer controle behouden.
O, ja, ook welkom natuurlijk. Ook ik vlieg met een MPP en herken jouw problemen niet. In wat voor een soort omgeving heb je gevlogen ?
Dat kan van invloed zijn geweest .


Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app
Ja, de randstad onder de rook van Schiphol. Heb inmiddels wel gemerkt dat er veel GSM masten in de buurt zijn, maarja dan zou die toch continu in ATTI mode of OPTI mode moeten werken. Nu gebeurt het dat tijdens het vliegen de mode veranderd.
Heb het zelfs meegemaakt dat alle verbindingen wegwaren...…. gelukkig na 30 seconden weer terug. Maar niet goed voor het hart.o_O Ik zal dus nog veel huiswerk moeten maken vrees ik, tenzij het normaal is...….
 
.

Ja, de randstad onder de rook van Schiphol. Heb inmiddels wel gemerkt dat er veel GSM masten in de buurt zijn, maarja dan zou die toch continu in ATTI mode of OPTI mode moeten werken. Nu gebeurt het dat tijdens het vliegen de mode veranderd.
Heb het zelfs meegemaakt dat alle verbindingen wegwaren...…. gelukkig na 30 seconden weer terug. Maar niet goed voor het hart.o_O Ik zal dus nog veel huiswerk moeten maken vrees ik, tenzij het normaal is...….

Nee, ik herken dit helemaal niet. Heb ook een Mavic Pro: nooit verbinding kwijt, altijd GPS, geen problemen...

Ik zet mijn iPhone nooit op vliegtuigstand (behalve als de vrouw aandacht wil tijdens het vliegen) en draag een Apple watch.

Al ooit eens geprobeerd om het 10km verderop te proberen? Wellicht sluit je hiermee de stoorzenders uit de buurt uit.

Succes
 
Hallo Abfly,
Inderdaad staat in de vliegvoorschriften van de Mavic pro dat je altijd eerst de controller aan moet zetten en pas daarna de drone. Wanneer je de I Phone aanzet is minder belangrijk maar dat doe ik zowel voor als na het starten van de controller en dit geeft tot nu toe geen problemen.
En wat dat verbindingskabeltje betreft: het originele kabeltje is wel erg kort en dat gaf toen ik het nog gebruikte vaak storingen in de verbinding controller / IPhone.
Ik heb het toen gauw vervangen door een veel langer kabeltje waarmee je veel preciezer en gemakkelijker de verbinding tussen controller en IPhone tot stand kunt brengen.
Ter oriëntatie nog het volgende: ik vlieg ook met een phantom 3 standard en als je dan de fout maakt om eerst de drone aan te zetten en dan pas de controller - en andersom eerst de controller uit zetten en dan pas de drone- wordt de connectie tussen beide verbroken en moet je de speciale koppelingsprocedure toepassen om de connectie te herstellen. Erg lastig als je een vliegdemo wilt geven...….
Nog een vraag: vlieg je wel eens in de nabijheid van een GSM-zendmast? Of hoogspanningsmast? Dan kan door interferentie van signalen de GPS-koppeling verstoord raken.
 
voor mijn gevoel zijn er altijd storende masten in de buurt. heb echter gemerkt dat het gps probleem veel minder is als je voor elke vlucht het kompas callibreert.
 
Het is natuurlijk veel verstandiger uit de buurt te blijven van verstorende elementen als het om GPS gaat.
Elke keer calibreren van het kompas is niet nodig, tenzij er tussen de plaatsen, waar gevlogen wordt ,afstanden van ca.500 km zit.