Kennis eisen aan dronegebruiker

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'
Als met een modelvliegtuig wil vliegen in club verband, dan wordt je daar opgeleid voor een brevet en mag je zelfstandig vliegen op velden van een modelvliegclub.
De wildvliegers hebben het zichzelf aangeleerd en vliegen “wild” op plekken, waar het eigenlijk niet duidelijk is, of het daar toegestaan is.
Wij dronevliegers zijn niet georganiseerd en hebben geen enkele opleiding gehad, behalve dan de mensen, die wel een ROC opleiding hebben gevolgd .
Dat men (de overheid) daar op een gegeven moment iets aan wil doen, hangt al enige tijd in de lucht, naast Europese regelgeving.
Het zal er wel op neer komen, dat er een soort schriftelijk examen gaat komen, wat niet al te moeilijk zal worden.
Nu hebben we al enkele regels, waar we ons aan moeten houden, wil je veilig vliegen.
Het is in ons eigen belang deze regels na te leven, willen we blijven dronen.


Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app
 
De vraag is wat je met een (soort van) brevet wilt bereiken.
1. Zorgen dat je kunt vliegen en zorgen dat je dit veilig doet
2. Zorgen dat er in het algemeen geen ongelukken gebeuren
Voor de tweede doelstelling vraag ik me af of een drone-brevet het juiste middel is om deze doelstelling te behalen. Hoe zorg je dat iedereen met een drone dit brevet gaat halen en zich ook daadwerkelijk aan de regels houdt.
 
Wij worden in Nederland geacht de wet te kennen en ons daaraan te houden en van “ ik wist het niet “ zal geen enkele rechter accepteren. En het feit, dat rechtbanken tijd te kort komen, geeft al aan, dat er veel overtredingen worden begaan.
Dus geen illusie, dat de droneregels 100% nageleefd zullen worden en de controle op de regels zal in de praktijk niet anders zijn dan nu .


Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app
 
Het is geen skill test, zoals doel nummer 1 suggereert. Er hoeft immers geen praktijkexamen gedaan te worden. Je toont wel aan over de minimale theoretische kennis te beschikken die nodig is om verantwoord te vliegen.
Maar om doel 2 mogelijk te maken moet er gehandhaafd kunnen worden. Zonder handhaving doet iedereen maar wat, "want het heeft allemaal toch geen gevolgen". Met een papiertje dat afgepakt kan worden heb je een eenvoudig middel om mee te handhaven: "U bent aan het vliegen? Mag ik uw papieren eens zien?". Ben je in overtreding dan kan het papiertje afgepakt worden (je weet immers hoe het moet, dat heb je aangetoond), zodat een volgende keer dat je betrapt wordt een (hogere) boete uitgeschreven kan worden. Op die manier werkt handhaving wèl. Nu alleen nog capaciteit om het daadwerkelijk te doen... Zoals het nu gaat lijkt het in ieder geval nog niet op handhaving.
 
Wij worden in Nederland geacht de wet te kennen en ons daaraan te houden en van “ ik wist het niet “ zal geen enkele rechter accepteren. En het feit, dat rechtbanken tijd te kort komen, geeft al aan, dat er veel overtredingen worden begaan.
Dus geen illusie, dat de droneregels 100% nageleefd zullen worden en de controle op de regels zal in de praktijk niet anders zijn dan nu .
Pleit je met dit betoog nou tegen de kennistest die de minister wil?
 
Het is geen skill test, zoals doel nummer 1 suggereert. Er hoeft immers geen praktijkexamen gedaan te worden. Je toont wel aan over de minimale theoretische kennis te beschikken die nodig is om verantwoord te vliegen.
Maar om doel 2 mogelijk te maken moet er gehandhaafd kunnen worden. Zonder handhaving doet iedereen maar wat, "want het heeft allemaal toch geen gevolgen". Met een papiertje dat afgepakt kan worden heb je een eenvoudig middel om mee te handhaven: "U bent aan het vliegen? Mag ik uw papieren eens zien?". Ben je in overtreding dan kan het papiertje afgepakt worden (je weet immers hoe het moet, dat heb je aangetoond), zodat een volgende keer dat je betrapt wordt een (hogere) boete uitgeschreven kan worden. Op die manier werkt handhaving wèl. Nu alleen nog capaciteit om het daadwerkelijk te doen... Zoals het nu gaat lijkt het in ieder geval nog niet op handhaving.
Met nummer 1 probeerde ik de test die voor de vliegclub wordt gedaan samen te vatten. Dat moet ik ook niet probeer in 1 zin te doen. ;) In ieder geval is een brevet niet te vergelijken met de test die nu wordt bedacht.

Wat je verder beschrijft is de zwakke plek die een kennistest momenteel zinloos maakt.
 
Wat je verder beschrijft is de zwakke plek die een kennistest momenteel zinloos maakt.
Ik denk het juist niet dat die kennistest zinloos is.
Die kennistest (of in ieder geval het verplichte bewijs dat je die met goed gevolg hebt afgelegd) is een noodzaak om handhaving überhaupt mogelijk te maken. Dat die test er nu nog niet is, is dus juist een gemis, want handhaving is precies wat we al jaren nodig hebben. Daarvoor hebben handhavers dan wel de tools nodig. Want als ze die hebben, dan is het alleen nog een kwestie van doen (dus de "teiten": capaciteit en prioriteit).
Qua inhoud van de test ben ik het wel met je eens, want het niveau zal abominabel laag zijn. Ongetwijfeld.
 
Al met al is het toch een beetje , het opkrikken van het niveau van de dronevlieger om zo veilig mogelijk met een drone om te kunnen gaan.
Gaan we dat niet doen, dan zou de recreatieve drone vlieger wel erg in zijn mogelijkheden beperkt kunnen worden.
Sommige wetten of voorschriften worden uitgevaardigd, zonder dat er een adequate controle is op de naleving ervan. Zo ook met dit voornemen.


Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app
 
Iedereen kan een drone kopen, en er zijn er altijd een aantal die er mee gaan stunten.
Ik denk dat iedereen die regelmatig "droont" onverwachte dingen heeft mee maakt.
Een app die vastloopt, onverklaarbaar weg vallen van de verbinding, ineens last krijgen van magnetische interferentie (RTH werkt dan niet meer), of nog meer van die vreemde zaken.
Weet dan wel hoe te handelen in dit soort situaties en wees blij bent dat je hem terug hebt.
Je hebt hem gewoon niet aan een draadje.
Ik ben zeker geen tegenstander van een soort van test of praktijk examen.
Maar om iedereen verplicht een ROC Ligt te laten volgen..... tis toch zo 1100 euries...
 
  • Leuk
Waarderingen: PHTB
Helemaal waar wat je zegt, alleen lost dat het probleem niet op , waarom de overheid regels gaat vaststellen.


Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app
 
Ik denk het juist niet dat die kennistest zinloos is.
Kennis an sich is zeker niet zinloos. Ik zou het zelfs een goed plan vinden dat alle benodigde/vereiste kennis wordt meegeleverd bij elke drone die verkocht wordt.

Het uitgangspunt waarmee nu een verplichte kennistest in het leven wordt geroepen is volgens mij niet okay. De opmerking van Wiebe in het interview, "Niet alleen moet je zorgen dat je vlucht veilig wordt uitgevoerd, ook moet je rekening houden met de rust en privacy van anderen.", ga je niet afdwingen met deze kennistest. Ik zeg niet dat Wiebe geen gelijk heeft, maar de aanpak deugt niet.

Zoals Louis zegt, er zullen altijd gasten zijn die gaan stunten, ook met deze verplichte kennistest.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jakob
Als zo’n papiertje nodig is om te mogen vliegen heb je iets om “af te pakken” wanneer een overtreding begaan wordt. Daarmee, samen met dat het argument “ik wist het niet” niet meer opgaat, wordt handhaving mogelijk. Verplicht registratie er bij en het feest is compleet.
Nee, je gaat goed gedrag nooit helemaal afdwingen, maar je hebt op die manier wèl iets om mee te handhaven. Op dit moment is dat er nog niet. En als er gehandhaafd kan worden, dan hebben handelingen ineens ook gevolgen voor jezelf, als piloot. Dat zal voor een grote groep reden zijn om zich toch maar wèl verantwoordelijk te gaan gedragen.


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
 
En als er gehandhaafd kan worden, dan hebben handelingen ineens ook gevolgen voor jezelf, als piloot.
Ja 'als' er gehandhaafd kan worden, daar zit precies de zwakke plek van dit initiatief.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jakob