DJI eist dat ‘misleidende’ impactvideo offline wordt gehaald

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

wdejager

Administrator
Forumleiding
Lid geworden
4 jul 2016
Berichten
5.281
Waarderingsscore
2.919
Punten
113
Leeftijd
47
Locatie
Renkum
Website
www.dronewatch.nl

Een slowmotionvideo waarin te zien is hoe een Phantom 2 op een vliegtuigvleugel botst en daarbij flinke schade veroorzaakt is ‘misleidend’ en moet daarom zo spoedig mogelijk offline worden gehaald. Dat schrijft dronefabrikant DJI in een open brief aan het University of Dayton Research Institute. De impactvideo werd wereldwijd door veel media gedeeld, waaronder CNN en USA Today.

Lees verder
 
Voor een G.A. toestel is die snelheid inderdaad hoog. Het is zo ongeveer het maximum waarmee het snelste G.A. toestel een drone kan raken.
Voor een Airliner is het juist een normale naderingssnelheid (kleiner of gelijk aan 250 knopen onder 10.000 ft). Typically vliegt een airliner 220 knopen indicated vanaf ongeveer de grens met Duitsland of België . True Air Speed en daarmee ground speed is hoger naarmate de luchtdichtheid afneemt (dus: hoe hoger, hoe groter dat verschil) en verder nog afhankelijk van wind.
Maar ook bij een lagere snelheid zal het schadebeeld redelijk vergelijkbaar zijn. Deze drone had er ook bij 100 knopen nog wel een gat in geslagen en een vervorming van de leading edge is al genoeg om loslatingsverschijnselen (stall...) te induceren.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: peSHIr
Ik snap dat DJI dit soort video's niet online wil, maar met de misleiding vind ik het inderdaad wel meevallen. Prima bewustwording alom, zeg ik.
 
Als je testresultaten publiceert heb je ook een verantwoordelijkheid, dat je test niet rammelt. Dat doet deze test en geeft daarmee ruimte voor discussie en bezwaar.
 
Voor een G.A. toestel is die snelheid inderdaad hoog. Het is zo ongeveer het maximum waarmee het snelste G.A. toestel een drone kan raken.
Voor een Airliner is het juist een normale naderingssnelheid (kleiner of gelijk aan 250 knopen onder 10.000 ft). Typically vliegt een airliner 220 knopen indicated vanaf ongeveer de grens met Duitsland of België . True Air Speed en daarmee ground speed is hoger naarmate de luchtdichtheid afneemt (dus: hoe hoger, hoe groter dat verschil) en verder nog afhankelijk van wind.
Maar ook bij een lagere snelheid zal het schadebeeld redelijk vergelijkbaar zijn. Deze drone had er ook bij 100 knopen nog wel een gat in geslagen en een vervorming van de leading edge is al genoeg om loslatingsverschijnselen (stall...) te induceren.
En een low-altitude stall is wel het laatste wat je wilt... ook met een Mooney 20C.
Accident Mooney M20C N9667M, 23 Oct 2018
Vast niet door een drone veroorzaakt, maar even om de serieusheid van gevolgschade aan te kaarten (risicoperceptie, weet je nog?)

in theorie komt de praktijk overeen met de theorie.
 
Ja, die is ook stuk. Dat de gevolgen van een crash groot kunnen zijn hoef je niemand van te overtuigen. Meer conclusies kun je ook niet trekken uit het linkje.