Hoe ga je om met vliegers die de wet overtreden?

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

BRC

Member
Lid geworden
7 jan 2018
Berichten
80
Waarderingsscore
24
Punten
8
Locatie
Noordwijkerhout
Als je zelf goed van de regelgeving op de hoogte bent (zelf heb ik ROC-L) dan zie je natuurlijk vaak dat anderen er nogal eens een loopje mee nemen en kan dat (mij) best wel ergeren.
Ik ben zelf zo dat ik wel eens op iemand afstapt om te vragen of hij zich realiseert dat hij de regels overtreed (no-fly zone, boven bebouwing). Geen vervelende ervaringen mee, hooguit dat ze zich er toch niks van aantrekken.

Nu had ik een gevalletje op Facebook, op een pagina van onze regio, waar iedere keer iemand drone foto's en (amateuristische) video's plaatst die duidelijk buiten VLOS zijn gemaakt, boven bebouwing en hoger dan 50m. Hij krijgt daar enorm veel likes en complimenten voor iedere keer. Nu heeft hij ook een -in mijn ogen- commerciële oproep er bij geplaatst dat hij beschikbaar is voor kavel- en dakinspecties (vandaar dat ik >50m noemde).
Ik heb gevraagd of hij zich realiseerde dat hij een aantal regels overtrad en dat de mogelijke boetes hoog zijn.
Nou, dan krijg je een hoop commentaar van buitenstaanders natuurlijk; jaloers, zeurpiet, doet er niemand kwaad mee, moet je niks van aantrekken, blijf mooie beelden posten etc.
En de persoon zelf beweert doodleuk dat hij alles voor niets doet.

Ik weet het, je kan het beste nergens op reageren maar ik vind het belangrijk dat steeds meer mensen op de hoogte zijn dat er beperkingen zijn op het gebruik van drones.

Ik ben benieuwd hoe jullie hier mee omgaan en wat jullie ervaringen zijn?
 
Staat dat allemaal openbaar op facebook dan? En die persoon is ook bekend?
Dan zou je dit toch gewoon aan kunnen geven?
Als hij gecertificeerd zou zijn had hij dat vast wel aangegeven toch?
Ik zou trots zijn op zo'n certificaat en direct aangeven dat ik legaal bezig ben.

Ben wel erg benieuwd naar die beelden. Ik snap dat je die pagina misschien hier niet wilt delen maar een persoonlijk berichtje naar mij zou ik op prijs stellen.
Dit puur voor mijn eigen interesse.

We lezen helaas steeds meer van dit soort verhalen die onze hobby in een kwaad daglicht stellen en ik word daar net zo geërgerd van als jou.
 
  • Leuk
Waarderingen: BRC
Staat dat allemaal openbaar op facebook dan? En die persoon is ook bekend?
Dan zou je dit toch gewoon aan kunnen geven?
Als hij gecertificeerd zou zijn had hij dat vast wel aangegeven toch?
Ik zou trots zijn op zo'n certificaat en direct aangeven dat ik legaal bezig ben.

Ben wel erg benieuwd naar die beelden. Ik snap dat je die pagina misschien hier niet wilt delen maar een persoonlijk berichtje naar mij zou ik op prijs stellen.
Dit puur voor mijn eigen interesse.

We lezen helaas steeds meer van dit soort verhalen die onze hobby in een kwaad daglicht stellen en ik word daar net zo geërgerd van als jou.
Ja, op een pagina van de regio waar ik woon, niet openbaar op zijn eigen profiel.
Ja.
Geen idee, waar zou je dat moeten aangeven dan?
Ja.
Ik laat het wel zien bij de drone meeting ;-)
 
Laatst bewerkt:
Jammer dat het niet openbaar is.
Persoonlijke gegevens+beelden+diensten aanbieden lijkt mij niet zo'n moeilijke zaak voor onze handhavers.
Tenminste als hij geen certificaat heeft dan.

Ach vaak lopen mensen tegen de lamp, misschien vliegt hij wel een keer tegen een lantaarnpaal haha.

In ieder geval tot op de meeting!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Waarderingen: BRC
Herkenbaar, en het is een voortdurende ergernis. Vooral omdat het dus echt gewoon gebeurt dat ik 'nee' zeg op een opdracht (ik noem maar een recent voorbeeld: of ik drone-opnamen wilde maken van 'Klim naar de Hemel', een tijdelijke uitzichtsteiger op de Grote Kerk in Alkmaar), en dat je dan daarna meerdere updates ziet van bedrijven die daar wel vrolijk opnamen maken, zogenaamd 'met toestemming van de gemeente'. Wat een gelul allemaal.

Ik zeg niet dat ik heilig ben, ik vlieg ook wel eens wat hoger of verder dan zou mogen volgens het ROC-light, maar vluchten die een zeker risico met zich meebrengen - zoals het geval is als je al dan niet buiten het zicht boven bebouwing en mensen gaat vliegen - daar begin ik niet aan. Maar het is wel zuur als je dan ziet dat anderen het dan wel gewoon doen en daar waarschijnlijk ook een leuke factuur voor kunnen sturen. En helemaal krom is het dat er daarna toch niet op gehandhaafd wordt. Dan wordt slecht gedrag dus echt beloond.

Toch denk ik dat de hele dronesector erbij gebaat is dat er partijen zijn die wel gewoon volgens de regels vliegen, en dat je anderen erop blijft aanspreken als ze dingen doen die eigenlijk niet door de beugel kunnen. Niet om de klikspaan uit te hangen maar gewoon voor de bevordering van de veiligheid. Geloof me, zo'n Phantom kan echt ineens uit de lucht vallen of zijwaarts wegscheren (ik heb het meegemaakt) en dat wil je echt niet boven mensen of nabij historische gebouwen laten gebeuren. Het zal je gebeuren, dat een kerk in de fik vliegt omdat de lipo van jouw crashende drone ontvlamt...
 
  • Leuk
Waarderingen: BRC
En dan zijn wij tenminste nog verzekerd (mits we ons aan de regels houden). Maar volgens mij realiseren de meeste mensen niet wat er fout kan gaan. Of willen het gewoon niet weten. Zoals dat geval met die trauma heli laatst...

Wat me nog het meest verbaasd is dat derden die, niet geremd door enige kennis van zaken, zich er mee gaan bemoeien op Facebook.
'mooie beelden hoor. Niks aantrekken van die zeikerds, je doet er niemand kwaad mee. Je mag mijn wijk ook komen filmen.'
 
Wet overtreden? Gewoon uit de lucht schieten
 
  • Leuk
Waarderingen: Delphi
Had hier ook pas iemand in de wijk. Ben er gewoon op afgestapt en gezegd dat die voor de rest verpesten.
Het intreseerde hem niet zo veel helaas. Dus dan ga ik toch maar netjes met de auto ergens waar het mag . Dit om gezeik te verkomen.

Verzonden met mijn [device_name] en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: vayreda
Staat dat allemaal openbaar op facebook dan? En die persoon is ook bekend?
Dan zou je dit toch gewoon aan kunnen geven?
Als hij gecertificeerd zou zijn had hij dat vast wel aangegeven toch?
Ik zou trots zijn op zo'n certificaat en direct aangeven dat ik legaal bezig ben.

Ben wel erg benieuwd naar die beelden. Ik snap dat je die pagina misschien hier niet wilt delen maar een persoonlijk berichtje naar mij zou ik op prijs stellen.
Dit puur voor mijn eigen interesse.

We lezen helaas steeds meer van dit soort verhalen die onze hobby in een kwaad daglicht stellen en ik word daar net zo geërgerd van als jou.
Iemand verraden kreeg je vroeger een rijksdaalder voor.
 
Er is 'verraad' en verraad. Onder de eerste versta ik dan helpen om erger te voorkomen. Als iedereen altijd zijn mond houdt zal er ook niks veranderen, eerder verergeren.
Dus wat is verraad?
 
Er is 'verraad' en verraad. Onder de eerste versta ik dan helpen om erger te voorkomen. Als iedereen altijd zijn mond houdt zal er ook niks veranderen, eerder verergeren.
Dus wat is verraad?
Verraad is mensen aanbrengen om ze af te laten straffen. Vorm van lafheid zelf niet op te durven treden.
 
Herkenbaar, en het is een voortdurende ergernis. Vooral omdat het dus echt gewoon gebeurt dat ik 'nee' zeg op een opdracht (ik noem maar een recent voorbeeld: of ik drone-opnamen wilde maken van 'Klim naar de Hemel', een tijdelijke uitzichtsteiger op de Grote Kerk in Alkmaar), en dat je dan daarna meerdere updates ziet van bedrijven die daar wel vrolijk opnamen maken, zogenaamd 'met toestemming van de gemeente'. Wat een gelul allemaal.

Ik zeg niet dat ik heilig ben, ik vlieg ook wel eens wat hoger of verder dan zou mogen volgens het ROC-light, maar vluchten die een zeker risico met zich meebrengen - zoals het geval is als je al dan niet buiten het zicht boven bebouwing en mensen gaat vliegen - daar begin ik niet aan. Maar het is wel zuur als je dan ziet dat anderen het dan wel gewoon doen en daar waarschijnlijk ook een leuke factuur voor kunnen sturen. En helemaal krom is het dat er daarna toch niet op gehandhaafd wordt. Dan wordt slecht gedrag dus echt beloond.

Toch denk ik dat de hele dronesector erbij gebaat is dat er partijen zijn die wel gewoon volgens de regels vliegen, en dat je anderen erop blijft aanspreken als ze dingen doen die eigenlijk niet door de beugel kunnen. Niet om de klikspaan uit te hangen maar gewoon voor de bevordering van de veiligheid. Geloof me, zo'n Phantom kan echt ineens uit de lucht vallen of zijwaarts wegscheren (ik heb het meegemaakt) en dat wil je echt niet boven mensen of nabij historische gebouwen laten gebeuren. Het zal je gebeuren, dat een kerk in de fik vliegt omdat de lipo van jouw crashende drone ontvlamt...
Dat over handhaven is niet helemaal correct. Voor politie Noord-Holland bekijkt beelden op YouTube en andere media. Constateren zij overtredingen dan krijgen de betreffende piloten echt wel beschikking van de Officier van Justitie. Indien ze te identificeren zijn uiteraard...

Verzonden met mijn [device_name] en de Dronepilots.nl app
 
Wet overtreden? Gewoon uit de lucht schieten
dan krijgt de schutter een ander probleem want je vernield iemand anders zijn eigendom
ik weet het ,het is niet eerlijk maar zo is wel de wet
 
Dit wordt toch geen Amerika-shooting-forum?
Volgens mij is drones uit de lucht schieten in Nederland niet aan de orde.
Het onderwerp van dit draadje gaat over mensen aanspreken en bewust maken van de risico's.
Afwijken van het onderwerp kan opgelost worden door een nieuw topic te starten.
Ik volg dit onderwerp en zie op het laatst alleen maar dingen die niets met de eerste post te maken hebben.
Jammer...

Groeten, Dennis.
 
Ik zie op TV ook wel eens beelden waarvan ik sterk betwijfel of je daar wel mag vliegen.
Boven een snelweg, spoorbaan, of gewoon Oostvaardersplassen (natura 2000), of onder de rook van Amsterdam (Schiphol).
Dan denk ik dat er eigenlijk meer mag dan we zelf denken, of hebben die mensen echt ergens toestemming gekregen.
 
Ik zie op TV ook wel eens beelden waarvan ik sterk betwijfel of je daar wel mag vliegen.
Boven een snelweg, spoorbaan, of gewoon Oostvaardersplassen (natura 2000), of onder de rook van Amsterdam (Schiphol).
Dan denk ik dat er eigenlijk meer mag dan we zelf denken, of hebben die mensen echt ergens toestemming gekregen.
Ja en nee.

Snelwegen zijn voor iedereen verboden en vereisen minimaal 25m horizontale afstand. Tenzij een snelweg buiten gebruik is, maar dat is zelden het geval. Het droneteam van de politie (full-ROC) moet bijvoorbeeld elke keer de volledig snelweg afzetten als zij een drone inzetten voor sporen onderzoek. Geen ontheffing mogelijk.

Boven spoorwegen kan in theorie, mits o.b.v. een full-ROC en ontheffing daarvoor. Voorwaarde voor die ontheffing is wel dat de spoorlijn expliciet onderdeel uitmaakt van het luchtwerk, dus bijvoorbeeld voor inspecties aan de treinportalen. 'Gewone' foto en videobeelden zoals vertoond op TV zijn uitgesloten van ontheffing. Ook moet men bij elke passerende trein minimaal 25m horizontaal uitwijken. Indien er voor langere tijd binnen 25m van het spoor wordt gevlogen is aanwezigheid van iemand van ProRail/NS vereist.

Natura2000 is een ietwat grijs gebied. In veel gebieden is dit inmiddels een vergunningsplichtige activiteit, die je veelal bij de provincie kunt aanvragen. Dit proces duurt echter vrij lang (weken, maanden, etc.) en een vergunning wordt alleen onder strikte voorwaarden afgegeven. Doorgaans geldt dat de vluchten expliciet moeten bijdragen aan het beheer of onderhoud van het gebied. Denk dan bijvoorbeeld aan vegetatie monitoring met multispectrale sensoren of detectie van fauna voorafgaand aan maaiwerkzaamheden met warmtebeeldcamera's. Gewone foto en videobeelden, ter vertoning op TV en/of voor promotiedoeleinden, valt hier wederom doorgaans niet onder.

Vliegen in de CTR van Schiphol is sinds enige tijd toegestaan, maar alleen in de buitenring (tot 3.700m vanaf de laterale begrenzing) en o.b.v. een full-ROC en ontheffing. Maximale hoogte is 45m AGL, geen uitzonderingen. Tot voor kort was er 1 bedrijf in NL dat hier mocht vliegen i.v.m. de transponderplicht en zij de enige waren die beschikten over een drone met een (buitengewoon kostbare) transponder. De transponderplicht is onlangs komen te vervallen, wel dient men nog steeds over een radiostation te beschikken voor contact met de luchtverkeersleiding, een antenne van tenminste 10m hoog en een zendvergunning van EZ Telecom (BAR). Ook moet de piloot of waarnemer beschikken over de algemene bevoegdverklaring RT (Radiotelefonie) op zijn/haar RPA-L. Voorafgaand aan de operatie moeten de vluchtplannen worden goedgekeurd door LVNL, voor de vlucht zelf moet middels de radio expliciet klaring worden gevraagd aan de toren op Schiphol.

Samenvattend: Zeer grote kans dat die partijen geen toestemming hadden en de beelden illegaal zijn verkregen.

Verzonden met mijn BKL-L09 en de Dronepilots.nl app
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: peSHIr
Ja en nee.

Snelwegen zijn voor iedereen verboden en vereisen minimaal 25m horizontale afstand. Tenzij een snelweg buiten gebruik is, maar dat is zelden het geval. Het droneteam van de politie (full-ROC) moet bijvoorbeeld elke keer de volledig snelweg afzetten als zij een drone inzetten voor sporen onderzoek. Geen ontheffing mogelijk.

Boven spoorwegen kan in theorie, mits o.b.v. een full-ROC en ontheffing daarvoor. Voorwaarde voor die ontheffing is wel dat de spoorlijn expliciet onderdeel uitmaakt van het luchtwerk, dus bijvoorbeeld voor inspecties aan de treinportalen. 'Gewone' foto en videobeelden zoals vertoond op TV zijn uitgesloten van ontheffing. Ook moet men bij elke passerende trein minimaal 25m horizontaal uitwijken. Indien er voor langere tijd binnen 25m van het spoor wordt gevlogen is aanwezigheid van iemand van ProRail/NS vereist.

Natura2000 is een ietwat grijs gebied. In veel gebieden is dit inmiddels een vergunningsplichtige activiteit, die je veelal bij de provincie kunt aanvragen. Dit proces duurt echter vrij lang (weken, maanden, etc.) en een vergunning wordt alleen onder strikte voorwaarden afgegeven. Doorgaans geldt dat de vluchten expliciet moeten bijdragen aan het beheer of onderhoud van het gebied. Denk dan bijvoorbeeld aan vegetatie met multispectrale sensoren of detectie van fauna voorafgaand aan maaiwerkzaamheden met warmtebeeldcamera's. Gewone foto en videobeelden, ter vertoning op TV en/of voor promotiedoeleinden, valt hier wederom doorgaans niet onder.

Vliegen in de CTR van Schiphol is sinds enige tijd toegestaan, maar alleen in de buitenring (tot 3.700m vanaf de laterale begrenzing) en o.b.v. een full-ROC en ontheffing. Maximale hoogte is 45m AGL, geen uitzonderingen. Tot voor kort was er 1 bedrijf in NL dat hier mocht vliegen i.v.m. de transponderplicht en zij de enige waren die beschikten over een drone met een (buitengewoon kostbare) transponder. De transponderplicht is onlangs komen te vervallen, wel dient men nog steeds over een radiostation te beschikken voor contact met de luchtverkeersleiding, een antenne van tenminste 10m hoog en een zendvergunning van EZ Telecom (BAR). Ook moet de piloot of waarnemer beschikken over de algemene bevoegdverklaring RT (Radiotelefonie) op zijn/haar RPA-L. Voorafgaand aan de operatie moeten de vluchtplannen worden goedgekeurd door LVNL, voor de vlucht zelf moet middels de radio expliciet klaring worden gevraagd aan de toren op Schiphol.

Samenvattend: Zeer grote kans dat die partijen geen toestemming hadden en de beelden illegaal zijn verkregen.

Verzonden met mijn BKL-L09 en de Dronepilots.nl app

Duidelijke uitleg.