Recente inhoud door BobvdM

  1. BobvdM

    EU spelregels voor Drones met max take off mass van max 250 gr.

    Leuke poging maar geen van de genoemde voorbeelden betreft een motorisch aangedreven luchtvaartuig. En laat dát nou net één van de voornaamste redenen zijn waarom het één wel aan luchtvaartwetgeving onderhevig is en het andere niet.
  2. BobvdM

    Geldigheidsduur 3-jaar ROC-light vergunning ?

    Vlieg je conform het ROC-Light regime of beschik je over een volledig ROC? Alleen in het tweede geval is er sprake van een S-BvL en eis tot verlenging o.b.v. allerlei verklaringen en onderhoudsprogramma's. Binnen het ROC-Light wordt echter een ontheffing op datzelfde S-BvL en bijbehorende eisen...
  3. BobvdM

    EU spelregels voor Drones met max take off mass van max 250 gr.

    Verbaas mij er nog het meest over dat ik m.b.t. de <250gr categorie in praktisch één en dezelfde zin iets lees over VLOS enerzijds en een maximum toegestane vlieghoogte van liefst 120m anderzijds. Geen van de meest voorkomende of binnenkort verwachte toestellen in deze categorie, doorgaans met...
  4. BobvdM

    Hmm, moet ik weer schelden op DJI Mavic 2 ???

    Interessant, dat is voor het eerst dat ik hoor over een FW update voor de charging hub. Overigens is bovenstaande passage niet meer terug te vinden in de meest recente versie van de handleiding, dit lijkt te zijn verwijderd. Waarschijnlijk omdat er in de praktijk nooit of zeer zelden updates...
  5. BobvdM

    Hmm, moet ik weer schelden op DJI Mavic 2 ???

    Dat is geen aparte update o.i.d. maar wordt tegelijkertijd uitgevoerd met een FW update van het toestel zelf. Je zult dus gewoon de batterij in de drone moeten doen deze vervolgens updaten, nieuwe batterij erin en update nog een keer doen, etc. totdat je alle accu's hebt gehad. Ps. Wat ik...
  6. BobvdM

    Hmm, moet ik weer schelden op DJI Mavic 2 ???

    Ik ben zelf niet bekend met de M2 of met de laatste Firmware, maar wellicht heeft deze laatste versie ook betrekking op de batterijen. Dat betekent dat je de update voor elk van de batterijen die je hebt apart moet installeren. Dat zou wellicht ook kunnen verklaren waarom de melding de eerste...
  7. BobvdM

    Potentiele nieuwe drone-eigenaar

    Welkom Martin, Voor de VS kun je de B4UFLY applicatie, beschikbaar op iOS en Android, gebruiken om zowel op locatie als op voorhand te checken of je ergens wel of niet mag vliegen. Wordt ook actief voor gepromoot door de Amerikaanse FAA, dus ik neem aan dat die redelijk kloppend en up-to-date...
  8. BobvdM

    RPA-L/ volledig ROC

    Zo ver ik weet is er online weinig terug te vinden. Het aantal uitgevers van de theorieboeken is nogal beperkt en zij die er zijn zijn nogal happig op het voorkomen van kopieën. Al valt daar natuurlijk prima wat voor te zeggen. Neem anders een keer een kijkje in de Drone ROC-Light en RPA-L...
  9. BobvdM

    Welke drone-verzekering ?

    Dat is toch nog stevig aan de prijs, zeker als je nagaat dat het 'slechts' voor een categorie Mavic is. Wij betalen €311,- aan premie, oftewel €391,- inclusief alle administratieve kosten en assurantiebelastingen. Ook is het eigen risico in ons geval met €250,- beduidend lager dan €500,-.
  10. BobvdM

    Drone mee naar de USA

    Ik heb vorig jaar April hetzelfde overwogen maar uiteindelijk toch maar besloten het hele boeltje thuis te laten. Alle National Parks/Monuments en State Parks zijn al enige tijd geleden omgedoopt tot No Fly Zone. Daar wordt ter plekke ook zichtbaar (tot in den treuren) voor gewaarschuwd en vrij...
  11. BobvdM

    Spoed; Drone piloot gezocht 31 januari + 1 februari Aalsmeer

    Kun je wellicht iets meer vertellen over de exacte locatie en of deze indoor of outdoor is? Aalsmeer ligt namelijk in zijn volledigheid in de binnenring van de CTR van Schiphol. Geen enkele operator is geautoriseerd om daar te vliegen, zelfs niet met een volledig ROC en alle mogelijke...
  12. BobvdM

    Boven voetbalveld tijdens een wedstrijd filmen

    Mocht het een schrale troost zijn; ook o.b.v. een volledig ROC en ontheffingen is een dergelijke vlucht niet toegestaan. Los van de wet- en regelgeving zou deze conclusie ook al moeten volgen uit de risico-analyse die een operator dient uit te voeren.
  13. BobvdM

    Even voorstellen...

    Een zeer mooie locatie om te vliegen/meten, de meerwaarde qua snelheid t.o.v. het inmeten door een 'gewone' landmeter moet gigantisch zijn. Wel erg typisch dat een groot deel van de grondbanken in Nederland last heeft van hoogspanningsmasten, hoe spring je daarmee om i.c.m. je ROC-L?
  14. BobvdM

    Even voorstellen...

    Het betreft zover ik kan zien wel de zgn. buitenring van de CTR, dus in principe kan daar wel gevlogen worden mits o.b.v. een volledig ROC, een ontheffing voor civiele CTR's en beschikking over personeel met een RadioTelefonie (RT) bevoegdheid en voorzien van RT apparatuur. Laten wij daar...
  15. BobvdM

    Even voorstellen...

    Juist voor een relatieve meting t.o.v. eerdere dagen zijn GCPs een must. Voor een meting op 1 moment voldoen schaalbakens om het model te schalen, dan praten we over zgn. relatieve modelnauwkeurigheid waarbij alleen de maatvoering binnen het model klopt. Wil je metingen tussentijds met elkaar...