Fixed-wing VTOL drones voor veiliger samenleving

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

henk5

Member
Lid geworden
10 mrt 2018
Berichten
54
Waarderingsscore
5
Punten
8
Locatie
Amsterdam
Fixed-wing VTOL drones hebben de hoge snelheid en het grote bereik van een fixed-wing drone, en ze kunnen toch verticaal opstijgen en landen.

Kunnen dit soort drones taken krijgen bij Nederlandse overheidsdiensten? Bijvoorbeeld bij politie, brandweer, boswachters, strandwacht of douane? Zo ja, welke taken? Welke problemen en belemmeringen kunnen daarbij spelen?
 
's Nachts is er vaak weinig verkeer in steden. Dan is het mogelijk veilig genoeg, om daar een lichtgewicht drone te laten vliegen. Bijvoorbeeld van vier kilo, of veel lichter.

Dat is mogelijk dag en nacht veilig boven bossen en weilanden, omdat daar nog minder mensen zijn. Vooral 's winters en 's nachts zijn er weinig mensen in bossen.

Een fixed-wing VTOL drone blijft in horizontale vlucht vooral in de lucht, door de luchtstroom rond zijn vleugels. Zijn propellors geven hem 'Vertical Take Off and Landing' (VTOL).

Dat maakt een fixed-wing VTOL drone veel meer energie-efficiënt dan een multicopter-drone. Fixed-wings VTOL-drones hebben een veel hogere topsnelheid, en een veel groter bereik, dan multicopter-drones van gelijk gewicht zonder vleugels.

Fixed-wing VROL-drones kunnen volgens mij worden gebruikt voor allerlei veiligheidstaken. Bijvoorbeeld grensbewaking, search @ rescue, kustbewaking en bewaking van wadden en duinen. Deze drones kunnen daarbij voorzien worden van een IR-video-camera en een op afstand verstelbare telelens.

Zo'n fixed-wing VTOL-drone kan de locatie van een incident snel bereiken, om de situatie te verkennen, om bewijs en signalementen op te nemen via de videocamera, en om de achtervolging van verdachten te starten. Ondertussen kunnen politieauto's en andere hulpdiensten toesnellen, om de achtervolging over te nemen, of om het incident te bereiken.

Video:

 
Laatst bewerkt:
Voorlopig zijn er nog wel wat hobbeltjes te nemen, voornamelijk op het gebied van wetgeving, voordat we zo ver zijn in Nederland met ons toch al overvolle luchtruim.
Maar de ontwikkelingen zijn wel gaande, al draaien die molens niet zo snel als jij kennelijk zou willen.


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
 
Voorlopig zijn er nog wel wat hobbeltjes te nemen, voornamelijk op het gebied van wetgeving, voordat we zo ver zijn in Nederland met ons toch al overvolle luchtruim.
Maar de ontwikkelingen zijn wel gaande, al draaien die molens niet zo snel als jij kennelijk zou willen.
Als we bijvoorbeeld afspreken, dat politie-drones lager moeten vliegen dan dertig meter boven de grond, en dat bemande luchtvaartuigen hoger vliegen dan 300 meter, kan dat de kans op botsingen verkleinen.
 
De criminaliteit is in veel Nederlandse steden al tientallen jaren totaal onbeheersbaar. En de georganiseerde misdaad groeit zorgwekkend snel. Als de politie geen fixed-wing VTOL drones mag gebruiken, omdat er bemande sportvliegtuigjes rondvliegen voor recreatie, leggen we volgens mij de prioriteiten verkeerd, in onze samenleving. Dat zeg ik als linkse kiezer.
 
Ik begon ook al te twijfelen of we met een trol te maken hebben.
 
Als je mensen kent, die direct of indirect betrokken zijn bij politie-drones, wil je ze dan alsjeblieft uitnodigen, om in dit topic te reageren?

Video: WingtraOne hover flight and back transition

De bovengenoemde WingtraOne fixed-wing VTOL drone weegt 3,7 kg, heeft een kruissnelheid van 55 km/u, en een maximale vliegduur van 55 minuten.

Stel dat een stad een diameter heeft van 10 km, en er is zo'n drone centraal gestationeerd op het dak van een politiebureau. Dan is de gemiddelde aanvliegtijd in het centrum slechts ongeveer twee minuten, onafhankelijk van de verkeersdrukte.

Gemiddeld over de hele stad is de aanvliegtijd dan ongeveer vier minuten. Waarbij de drone al direct een achtervolging kan inzetten in de stad, of kan gaan zoeken naar de verdachten. Dat kan betekenen, dat de pakkans flink wordt vergroot op criminele hot-spots, tegen beperkte kosten, en dat er minder verkeersongelukken gebeuren tijdens achtervolgingen.

De inzet van zulke drones kan worden beperkt tot ernstige meldingen 's nachts, wanneer er weinig verkeer op straat is, om de kans op drone-ongelukken te verkleinen. Voorbeelden van zo'n ernstige melding zijn een beroving, of inbraak heterdaad. Naar verwachting zullen drones de komende jaren steeds beter beveiligd worden tegen ongelukken, via constructie en software.
 
Laatst bewerkt:
Ook bij een terroristische aanslag, gijzeling, brand, ramp, enzovoort, kan een fixed-wing VTOL drone van de politie belangrijk zijn. Zo'n drone kan zeer snel ter plaatse komen, bij bijvoorbeeld een school-shooting, mall-shooting, bomaanslag, enz.

De drone kan daarbij snel een actueel overzichtsbeeld geven, en kan mogelijk daders of slachtoffers localiseren, eventueel via een raam. Op basis van die informatie kan de meldkamer snel onderbouwde beslissingen nemen, voor het oproepen en aansturen van arrestatieteams, ambulances, brandweer, wegafzettingen, radioberichten via de rampenzender, enz. In die situaties telt elke seconde. Een drone kan daarbij levens redden.
 
Als je mensen kent, die direct of indirect betrokken zijn bij politie-drones, wil je ze dan alsjeblieft uitnodigen, om in dit topic te reageren?
Of je gaat een keer met je drone naar het dichtstbijzijnde politiebureau en biedt je hulp aan. Als ze geen interesse tonen kun je nog even een demo geven. Dat zou ik dan wel buiten doen, je wilt geen agent in de haren vliegen.