Kabelballonnen voor veilige samenleving

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

henk5

Member
Lid geworden
10 mrt 2018
Berichten
54
Waarderingsscore
5
Punten
8
Locatie
Amsterdam
Een kabelballon is een onbemande luchtballon, die is bevestigd aan de grond, door middel van ankerlijnen. Kabelballonnen zijn gevuld met helium. Ze zijn vaak ongeveer 10 meter lang, met een doorsnede van ongeveer 4 meter. Ze kunnen tussen de 50 en 100 meter hoog gebruikt worden.

Kunnen kabelballonnen gebruikt worden door Nederlandse overheidsdiensten? Bijvoorbeeld politie, brandweer, boswachters, strandwacht of douane? Zo ja, met welke toepassingen? Welke problemen en belemmeringen kunnen daarbij spelen?

Is er bij Nederlandse en Europese overheden genoeg deskundigheid, menskracht en geld beschikbaar voor het onderzoeken van deze mogelijkheden? Zo nee, hoe kan dat worden verbeterd?

Wikipedia over kabelballonnen:
Kabelballon - Wikipedia

Luchtballon - Wikipedia


Luchtschip - Wikipedia

Tethered balloon - Wikipedia


Airship - Wikipedia


Balloon (aeronautics) - Wikipedia
 
Laatst bewerkt:
Ik hoop, als General Aviation vlieger, van harte dat kabel vliegdingen voorlopig nog beperkt blijven. Dat zijn echt levensgevaarlijke obstakels om tegenaan te vliegen.


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
 
Ik hoop, als General Aviation vlieger, van harte dat kabel vliegdingen voorlopig nog beperkt blijven. Dat zijn echt levensgevaarlijke obstakels om tegenaan te vliegen.

Maar een automobilist moet ook goed opletten op zijn omgeving. En we moeten de voor- en nadelen van die bewakingsballonnen tegen elkaar afwegen.

Stel dat er een politieballon van 10 bij 4 meter boven een stadscentrum hangt, op een hoogte van 50 meter. Dan is er denk ik geen grote kans, dat je daar tegenaan vliegt met een bemand vliegtuigje, of met een politie-heli of trauma-heli. En je moet als piloot van een bemand toestel ook alert zijn op kerktorens, vuurtorens, fabrieksschoorstenen en hoogspanningsmasten.

Bovendien moet verplicht worden dat politie-ballonnen op kaarten worden aangegeven. En ze moeten rondom lichtreflectie en radarreflectie hebben, en knipperlampjes. En ze moeten denk ik worden uitgevoerd in oranje met brede zwarte strepen, zodat ze goed zichtbaar zijn.
 
Laatst bewerkt:
Je hebt duidelijk zelf nog nooit gevlogen. Misschien moeten we dat maar eens een keertje regelen, dan. Dan kun je met eigen ogen zien hoe moeilijk het is een ander vliegtuig te zien, zelfs als je weet waar die vliegt. Een kabel zie je sowieso niet totdat ie je doorsnijdt. En het vervelende daarvan is dat je niet zonder dat stukje kunt dat er af gesneden wordt.
Een kabelaanvaring leidt bijna altijd tot de dood van alle inzittenden, ook op 30 meter.

Nu komt natuurlijk een quote van die Apache die een hoogspanningsleiding raakte...
En daar stel ik dan weer dat filmpje tegenover van die valscherm-aan-een-touwtje mijnheer die zijn touwtje bijna doorgevlogen zag, ondanks dat die spot op de kaart stond aangegeven en er een NOTAM voor was uitgegeven.

Je ziet ze niet. En als je denkt dat je 500m verder zit dan je werkelijk bent, dan kunnen die dingen gewoon gebeuren. Ook met politie en trauma heli die inderdaad wèl op die hoogte (maar niet zo snel) vliegen.

Ik bewonder je positieve houding, hoor. Maar ik zie gewoon nog te veel praktische en wettelijke hindernissen om zoiets te realiseren.



Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Je ziet ze niet. En als je denkt dat je 500m verder zit dan je werkelijk bent, dan kunnen die dingen gewoon gebeuren. Ook met politie en trauma heli die inderdaad wèl op die hoogte (maar niet zo snel) vliegen.
Dank voor je reactie. Er kan in vliegtuigjes en helikopters navigatie-software worden gebruikt, die automatisch waarschuwt bij nadering van een politie-ballon, op basis van vaste GPS-coördinaten. Dat geldt dus ook voor politie- en trauma-heli's.

Criminaliteit is een gigantisch probleem. Het veroorzaakt jaarlijks doden en gewonden, en enorme financiële schade bij onschuldige en vaak kwetsbare slachtoffers. De georganiseerde misdaad groeit snel in Nederland, en is vaak innovatief.

Als dat onorthodoxe tegenmaatregelen nodig maakt, moeten we daarvoor de ogen niet sluiten, vind ik. Dan moeten we de voors en tegens zorgvuldig afwegen, liefst op basis van wetenschappelijk onderzoek, ook in het buitenland.

Misschien is het nodig, dat er boven de uitvalswegen van grote steden politieballonnen komen te hangen, met op afstand bestuurde video-camera's, op een hoogte van 50 meter, of lager.

Als bemande sportvliegtuigjes daar niet op minimaal 300 meter hoogte, overheen kunnen vliegen, moet er misschien een verbod komen voor sportvliegtuigjes, om bij die grote steden te vliegen.

Luchtfotografie wordt ondertussen al overgenomen door drones, voor bedrijven en overheden. En grote passagiersvliegtuigen en vrachtvliegtuigen vliegen sowieso nog veel hoger, zodat er geen kans is dat zij botsen met een politieballon.

De kabel of lijn van een kabelballon kan bevestigd worden aan een hoog gebouw of hoge paal, met een stevig dubbel hek met prikkeldraad rondom, plus elektronisch alarm en bewakingscamera's. Dat verkleint de kans dat die kabel wordt doorgeknipt uit vandalisme. En die kabel of lijn moet periodiek vernieuwd worden.

Er kan een elektriciteitsdraad langs lopen, voor de energievoorziening van verlichting en apparatuur aan de ballon. Er moeten ook afdoende maatregelen worden genomen voor bliksembeveiliging van een kabelballon. Of de ballon moet tijdens onweer telkens naar beneden worden gehaald met een lier.
 
Laatst bewerkt:
Het aantrekkelijke van aan kabelballon is, dat hij geen brandstof nodig heeft, zoals een politiehelikopter. En dat hij relatief goedkoop en eenvoudig is, en dat hij niet snel slijt, en toch 24/7 gebruikt kan worden. Bemande politiehelikopters scoren op die kenmerken veel minder gunstig, hoewel die natuurlijk ook grote voordelen hebben, zoals bij de achtervolging van snelle auto's.

De kosten van politieballonnen kunnen betaald worden, door bijvoorbeeld wat minder nieuwe politieagenten in dienst te nemen. Of door criminele veelplegers extreem hoge boetes te geven, door criminele vermogens vaker af te nemen, enz.

De bewakingsbeelden van politieballons kunnen worden bekeken door vrijwilligers via internet, vanuit hun woonhuis. Die politievrijwilligers kunnen zich daarvoor bijvoorbeeld opgeven voor een uur per week, via een dienstrooster op internet. Ze moeten voor dat werk goed gescreend, getraind en begeleid worden.
 
Ik vind het sowieso discutabel, als sportvliegtuigjes zonder noodzaak boven bebouwde gebieden mogen vliegen. Want als ze daar neerstorten door een technisch probleem, of doordat de piloot onwel wordt enz., kan dat ernstige gevolgen hebben, ook voor bewoners en mensen op straat.
 
Ik zat serieus te overwegen je een keer mee te nemen. Zat...

We zijn het in deze discussie niet met elkaar eens, maar op andere onderwerpen misschien wel. Ik respecteer jouw standpunten. En dank voor je aanvankelijke aanbod.

Misschien kunnen piloten aan de politie aanbieden, om gratis te helpen bij politiewerk, met een bemand sportvliegtuigje. De politie kan de strijd tegen de criminaliteit niet alleen winnen. Uiteindelijk staan we daarin aan dezelfde kant van de strijd, neem ik aan. We kunnen allemaal slachtoffer worden van ernstige misdrijven.
 
Er kunnen dus politieballonnen met video-camera's worden gestationeerd aan een kabel, 50 meter boven de uitvalswegen van steden. Dan hoeven die uitvalwegen, niet te worden bemand door politieauto's na een ernstig misdrijf. Dat betekent, dat er veel meer politieauto's kunnen blijven rondrijden, om te zoeken naar de verdachte, of om te reageren op andere spoedmeldingen.

De videobeelden die een politieballon of politie-drone maakt van een vermoedelijke vluchtauto, kunnen direct worden doorgeschakeld naar de meldkamer, politieauto's en politie-heli. En ze kunnen eventueel ook direct worden gedeeld met burgers in de regio via een app.
 
Een kabelballon heet ook wel 'tethered balloon'. Een elektronische variant daarop is een 'tethered drone', oftewel kabeldrone. Dat is een drone, die in de lucht bevestigd is aan een vertikale lijn van kevlar of nylon.

Langs dat synthetische koord kun je een dun koperdraadje laten lopen voor de stroomvoorziening. Dan kan zo'n kabel-drone zeer langdurig in de lucht blijven, zonder dat je de batterij telkens hoeft te vervangen.

Een tethered drone kan veel zwaarder zijn dan een drone op batterijen, en kan daardoor een zwaardere camera dragen, plus eventueel een verstelbare telelens en verlichting. Ook is er minder kans dat een tethered drone verstrikt raakt in een boom, of tegen een gebouw botst, enzovoort, dan een vrij vliegende drone.

Ook tethered drones kunnen worden opgelaten boven de uitvalswegen van steden, liefst boven kruispunten of rotondes, op de grens van de bebouwing. Dan kunnen ook de zijwegen daar worden bewaakt met de videocamera's.

Een tethered-drone kan ook snel worden opgelaten op een veilige plek bij een incident of evenement. Bijvoorbeeld bij een grote brand, bosbrand, kettingbotsing, rel, treinramp, chemische ramp, gijzeling, aanslag, overstroming, enzovoort. Daarnaast kan daar ook een vrij vliegende drone worden gebruikt, op veilige afstand van de kabel-drone.

Tethered drones kunnen ook worden gebruikt ter vervanging van kapotte zendmasten voor mobiele telefonie, in een rampgebied. Of voor het oplaten van een repeater voor radiocommunicatie voor hulpdiensten en mliitairen.

Weblinks over kabeldrones:

‘Soms moet je bij de inzet van drones letterlijk out of the box denken’ #adv

Nederlandse kabeldrone getest tijdens reddingsoefening KNRM

Kabeldrone telt verkeer op A1 bij Muiden

The Power of Tethered Drones - xyHt