Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Peet90

New Member
Lid geworden
11 mrt 2018
Berichten
1
Waarderingsscore
0
Punten
1
Leeftijd
29
Locatie
Amsterdam
DJI Spark gekocht voor recreatief gebruik.

Als ik even naar buiten ga met mooi weer en mijn sport op wil nemen. Op zeer minimale hoogtes mag dit dan?

Aangezien we in Amsterdam in een No-fly zone zitten betekend het dit voor de wet dan dat je hier absoluut niet mag vliegen?
 
DJI Spark gekocht voor recreatief gebruik.

Als ik even naar buiten ga met mooi weer en mijn sport op wil nemen. Op zeer minimale hoogtes mag dit dan?

Aangezien we in Amsterdam in een No-fly zone zitten betekend het dit voor de wet dan dat je hier absoluut niet mag vliegen?
Yep, dat kan inderdaad niet. En dat ga je ook in je scherm zien want de DJI Go app gaat je waarschuwen dat je in een no fly zone zit. Maar aan de rand van Amsterdam ZO kan je bij de Gaasperplas wel vliegen. Dat ligt er echt net buiten.

Verzonden met mijn [device_name] en de Dronepilots.nl app
 
Ik ben ook een recreatieve piloot en kijk vrijwel altijd naar drone.aeret.nl
Ik ben ook bekend met meerdere app's maar weet niet meer welke ik moet vertrouwen.
Het wordt een keer tijd dat het voor de recreatieve piloten duidelijk wordt wat "leading" is.

Zal nog wel ff duren want onze regering is niet zo snel....
 
  • Leuk
Waarderingen: Hermens
Leading is de regeling modelvliegtuigen en alle luchtvaartwet gerelateerde bronnen. Voor wat dat laatste betreft is het AIP de enig juiste, maar daar staat alles in voor alle luchtruimgebruikers. Dat is enorm veel tekst, waarvan minstens 80% niks met drone vliegen van doen heeft. Zeker niet als je je netjes aan de 120m hoogte regel houdt.
Vandaar dat Aeret de kaart app ontwikkeld heeft om precies in deze vraag te voorzien. Voor zover ik ze ken is dat de enige die betrouwbaar (juist en up=to=date gehouden) en werkbaar is voor de gemiddelde drone piloot. Zelfs DJI’s geofencing is een leuk initiatief, maar klopt qua geo-data ironisch genoeg nauwelijks.


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
 
Tip: Zuider IJdijk, Sluisbuurt. Valt buiten de no-fly zone. Daar kan je nu nog heel mooi vliegen en foto's over het water richting centrum maken.
De sluisbuurt is nu nog 1 grote zandvlakte, ze gaan er hoge flats bouwen.
Verder kan je buiten de ring noord ook veel mooie plekken vinden.
 
  • Leuk
Waarderingen: iFly1
Leading is de regeling modelvliegtuigen en alle luchtvaartwet gerelateerde bronnen. Voor wat dat laatste betreft is het AIP de enig juiste, maar daar staat alles in voor alle luchtruimgebruikers. Dat is enorm veel tekst, waarvan minstens 80% niks met drone vliegen van doen heeft. Zeker niet als je je netjes aan de 120m hoogte regel houdt.
Vandaar dat Aeret de kaart app ontwikkeld heeft om precies in deze vraag te voorzien. Voor zover ik ze ken is dat de enige die betrouwbaar (juist en up=to=date gehouden) en werkbaar is voor de gemiddelde drone piloot. Zelfs DJI’s geofencing is een leuk initiatief, maar klopt qua geo-data ironisch genoeg nauwelijks.


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
En aan dit antwoord heeft hij naar mijn inziens niets. Dat je thuis bent in deze materie is nu wel duidelijk.

Verzonden met mijn [device_name] en de Dronepilots.nl app
 
Volgens mij beantwoord het precies de vraag die gesteld werd
Het wordt een keer tijd dat het voor de recreatieve piloten duidelijk wordt wat "leading" is.
Wat zou jij dan geantwoord hebben, Falco?


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie[/quote]
 
Volgens mij beantwoord het precies de vraag die gesteld werd

Wat zou jij dan geantwoord hebben, Falco?


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
[/QUOTE]Mijn excuus dat doe je inderdaad. Ik zat even met wat anders in mijn hoofd. Ik neem snel even koffie...

Verzonden met mijn [device_name] en de Dronepilots.nl app
 
No worries!
Ennehh... goed idee. Proost!


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
 
Yep, dat kan inderdaad niet. En dat ga je ook in je scherm zien want de DJI Go app gaat je waarschuwen dat je in een no fly zone zit. Maar aan de rand van Amsterdam ZO kan je bij de Gaasperplas wel vliegen. Dat ligt er echt net buiten.

Verzonden met mijn [device_name] en de Dronepilots.nl app

Helaas: bij de Gaasperplas wordt je opgewacht door de toezichthouder van Groengebied Amstelland. En daar mag vliegen ook niet. Wel, volgens hen, in Diemen en Boven Amsterdam Noord. Hier is hun kaart
Groengebied Amstelland
(naar beneden scrollen) :
 
Helaas: bij de Gaasperplas wordt je opgewacht door de toezichthouder van Groengebied Amstelland. En daar mag vliegen ook niet. Wel, volgens hen, in Diemen en Boven Amsterdam Noord. Hier is hun kaart
Groengebied Amstelland
(naar beneden scrollen) :
Dan heb ik mazzel gehad destijds. Ze hebben mij zelfs een keer vriendelijk gedag gezwaaid toen ik vloog...

Verzonden met mijn Nokia 6.1 en de Dronepilots.nl app
 
Helaas: bij de Gaasperplas wordt je opgewacht door de toezichthouder van Groengebied Amstelland. En daar mag vliegen ook niet. Wel, volgens hen, in Diemen en Boven Amsterdam Noord. Hier is hun kaart
Groengebied Amstelland
(naar beneden scrollen) :
Dat vind ik raar want dat staat niet op Drone PreFlight by Aeret
Weten die toezichthouders daar zelf wel hoe het werkt?
Je mag daar gewoon vliegen en dat kunnen ze niet zo maar verbieden (tenzij je overlast bezorgt of de privacy schendt).
 
Dat vind ik raar want dat staat niet op Drone PreFlight by Aeret
Weten die toezichthouders daar zelf wel hoe het werkt?
Je mag daar gewoon vliegen en dat kunnen ze niet zo maar verbieden (tenzij je overlast bezorgt of de privacy schendt).
Blijkbaar moet je een ontheffing aanvragen a 50 euro...

Verzonden met mijn Nokia 6.1 en de Dronepilots.nl app
 
Blijkbaar moet je een ontheffing aanvragen a 50 euro...

Verzonden met mijn Nokia 6.1 en de Dronepilots.nl app

Dat zou voor de beroepsvlieger kunnen wezen, maar voor een hobby 50 euro betalen is toch wel iets teveel van het goede.
Zolang er geen klachten zijn zou je bij de Gaasperplas kunnen vliegen.
 
Dat zou voor de beroepsvlieger kunnen wezen,
Nee hoor. Een terreinbeheerder mag gewoon activiteiten verbieden of vergunnen als hij dat nodig vindt om zijn beheersdoelstellingen te halen. Dat heeft niets met hobby/professioneel te maken. De kans dat je een vergunning krijgt wèl. Die is groter als je aannemelijk kunt maken dat je een beetje verantwoord kunt vliegen.
Dat -ie vervolgens niks over het luchtruim te zeggen heeft is weer een andere discussie, maar het besturen zèlf kan hij verbieden, net als andere activiteiten zoals het lopen op het gras (of buiten de paden), of honden uitlaten, zwemmen, enzovoorts, enzovoorts.

Overigens, dat de Gaasperplas beheerder je naar boven Amsterdam Noord verwijst vind ik wel opmerkelijk, want daar heb je weer een beheerder van Het Twiske, of van Landsmeerse polder, die precies hetzelfde roepen. "vraag maar een vergunning aan bij de provincie, of ga naar Amsterdam Zuid-Oost"

Wat ik ook raar vind is dat dronevliegen daar (Gaasperplas) vergund is, als je ziet welke activiteiten je er allemaal kunt en mag doen zonder vergunning. Dat heeft niets met verstoring of beheerdoelen meer te maken, dat is gewoon geldklopperij.
 
Je maakt er geen vrienden mee, maar juridisch heb je gelijk.


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
 
ik heb ook een Dji Spark gekocht. En wil hem dus even testen buiten, maar uiteraard zonder er problemen mee te krijgen.

Amsterdam is bijna “no go” maar waar kan ik hier in de buurt wel even vliegen zonder vergunning/problemen etc? İs er bijvoorbeeld ergens in zaandam een plekie? Of kan ik aan het strand ergens even vliegen?

İk heb op site van rijks waterstaat gekeken maar wat ik van dit topic begrijp is dat zelfs niet eens “leading” ?




Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Zaanstad doet een beetje moeilijk.
In Het Twiske, bijvoorbeeld, wordt wèl maximaal 4 x per jaar een festival georganiseerd voor maximaal 10.000 personen, plus het is een recreatiegebied. Evengoed mag je er niet (zonder vergunning) vliegen met je drone of radiografisch bestuurd voetruig in ziijn algemeenheid (auto, vliegtuig, boot, ...). En geloof me ... een vergunning verkrijgen is best lastig en onpraktisch.
Ook bij de Zaanse Schans is de polder Natura2000 gebied met vergunningplicht. De molens zelf staan net buiten het gebied, maar ook daar heb je Kinderdijk-achtige taferelen; het wordt niet erg gewaardeerd als je daar vliegt.
Landsmeer idem dito.
De kaart van Aeret is denk ik het meest praktische uitgangspunt. Drone PreFlight by Aeret
Noord-Oost Amsterdam biedt nog wat mogelijkheden (IJburg, die kant op), of daarvandaan richting Muiden. Let wel goed op je hoogte, want als de Buitenveldert baan in gebruik is, komen de jets vrij laag over, daar. En de brievenbus aan luchtruim daaronder is waar je in NL zo ongeveer de meeste General Aviation tegen komt van/naar Lelystad en Hilversum (nagenoeg iedereen gebruikt daar de Hollandse Brug of het baken Pampus als waypoint). Dus blijf onder de 120m en you're safe.
Verder denk ik dat in het voorgaande van dit draadje al aardig uitgelegd staat wat kan en iet kan in en om Amsterdam.
Richting IJmuiden, ten zuiden van het Noordzeekanaal wordt ook nog wel gevlogen. Net buiten de Schiphol CTR en vaak ook buiten de 3km cirkel om de helihaven aldaar. Het kan wel zijn dat je daar de hele Natura2000 discussie nog eens over mag doen (zie elders op dit forum). Ook voor de Kennemerduinen geldt dat drone vliegen een vergunde activiteit is, maar er zijn plekjes die niet binnen het Natura2000 gebied vallen van waar je dus zou kunnen en mogen opstijgen. Het strand zelf (vanaf een meter of 10 uit de voet van de duinen) hoort niet meer tot het N2000 gebied, maar is bij tijd en wijle wel erg druk met mensen / honden. Moet je even over nadenken of je dat wel wilt.
Net ten zuiden van Zandvoort een zelfde situatie. Net buiten CTR, N2000 waar je wèl je hond mag uitlaten - dus dat gebeurt daar dan ook heeeel veel.

Ik hoop dat de experimenten met drones in de buitenring van de Schiphol CTR binnenkort wat positieve resultaten opleveren (in de zin van: tot een beperkte hoogte vliegen vanaf 3km weg van Schiphol), want dat zou een hoop extra mogelijkheden bieden. Maar zo ver is het nu nog niet.
 
Eric-jan helemaal helder en duidelijk ! Dank voor je uitleg, ik ga nog wat verder spitten hier en zal daarna even bepalen waar ik de Spark wil testen :)


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app