Nuttige Apps & Links

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'
Klopt, die optie is ingebouwd voor de mooi weer vliegers die misschien maar 4 maanden per jaar vliegen.
Toch blijf Ik er bij dat SD "overkill" is voor de gemiddelde dronepiloot. Voor een ROC houder een optie, wellicht.
 
Klopt, die optie is ingebouwd voor de mooi weer vliegers die misschien maar 4 maanden per jaar vliegen.
Toch blijf Ik er bij dat SD "overkill" is voor de gemiddelde dronepiloot. Voor een ROC houder een optie, wellicht.
Ik wil ook helemaal niet aangeven dat dit geen overkill is hoor! Maar het blijft een uiterst handige App!
 
Om op @Bert73 z'n vraag in een ander vergelijkbaar topic terug te komen.. De kaart die je op www.vliegjedroneveilig.nl aantreft is afkomstig van Drone Preflight, een service van Aeret. In principe wordt deze kaart wel actueel gehouden. Mocht in de toekomst blijken dat de kaart niet meer bijgewerkt wordt, dan plaats ik een andere kaart op de website. Afgezien hiervan is het goed om je te realiseren dat de kaart die er nu staat geen officiële bron van informatie is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bert73
Om op @Bert73 z'n vraag in een ander vergelijkbaar topic terug te komen.. De kaart die je op www.vliegjedroneveilig.nl aantreft is afkomstig van Drone Preflight, een service van Aeret. In principe wordt deze kaart wel actueel gehouden. Mocht in de toekomst blijken dat de kaart niet meer bijgewerkt wordt, dan plaats ik een andere kaart op de website. Afgezien hiervan is het goed om je te realiseren dat de kaart die er nu staat geen officiële bron van informatie is.

Waarbij ik overigens wel moet aangeven dat Aeret heel veel ongecontroleerde vliegvelden mist, zoals microlight en (hang)glider sites. Het hangt er een beetje vanaf van welke bron je raadpleegt of (binnen 3km van) dergelijke sites nu wel of niet als ongecontroleerd luchtruim wordt gezien, maar het is hoe dan ook relevant om in die situaties rekening te houden met overig luchtverkeer.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bert73
Om op @Bert73 z'n vraag in een ander vergelijkbaar topic terug te komen.. De kaart die je op www.vliegjedroneveilig.nl aantreft is afkomstig van Drone Preflight, een service van Aeret. In principe wordt deze kaart wel actueel gehouden. Mocht in de toekomst blijken dat de kaart niet meer bijgewerkt wordt, dan plaats ik een andere kaart op de website. Afgezien hiervan is het goed om je te realiseren dat de kaart die er nu staat geen officiële bron van informatie is.
Dat laatste was ik me van bewust, wordt ook duidelijk gemeld bij het openen van de pagina. De reden van twijfel was dat er oude tijdelijke no-fly zones te zien zijn. Het was overigens niet aanvallend bedoeld mocht je het zo opgevat hebben :)
 
Waarbij ik overigens wel moet aangeven dat Aeret heel veel ongecontroleerde vliegvelden mist, zoals microlight en (hang)glider sites.
Ik mis informatie waarom je ergens niet mag vliegen. B.v. het gedeelte over Rockanje, Oostvoorne. Kan iemand dat toelichten? Of een legenda van de kleuren delen?
 
Krijg jij geen pop-up wanneer je op een gekleurd gebied klikt, dan?
6859d53fe4822161931502011d3dddd9.jpg



Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app
 
Ik had niet door dat de kaart clickable was. Stom.
Dank voor je reactie Eric-Jan.

Je kunt ook een blik werpen in de AIP (Aeronautical Information Package); zie hier. Hier is alle informatie te vinden omtrent regels, procedures en classificaties omtrent het luchtverkeer boven Nederlands' grondgebied. Het is wellicht een ietwat complexe 'website' als je er de eerste keer op kijkt, maar het is wel de meest volledige (en actuele) bron die er is als het gaat om gebruik van het luchtruim.

Een kleine hint: als je meer wilt weten over laagvlieggebieden en zones, evenals de Prohibited, Restricted en Danger zones, kun je terecht bij respectievelijk ENR5.2 en ENR5.1 (part 2). Daar kun je niet alleen de coördinaten van de desbetreffende gebieden vinden, maar ook wanneer (en/ of hoe) deze geactiveerd zijn en hoe je de betekenis van de desbetreffende luchtruimklassen moet interpreteren. Een andere pagina die ik zelf buitengewoon handig vindt is ENR6 (eveneens in part 2), waar ook afzonderlijke kaarten voor elke vorm van luchtruim classificatie zijn te vinden. Dit maakt het een stuk makkelijker herleidbaar of je wel ergens mag vliegen, dan wanneer je de fysieke luchtvaartkaart zou gebruiken.
 
maar het is wel de meest volledige (en actuele) bron die er is
... en de enige echte officiële ;)

Maar dat is -ie voor alle luchtvaart in NL, dus 90% overkill voor de gemiddelde drone vlieger (en 50% overkill voor de gemiddelde G.A. piloot, zoals ik). Vandaar dat Aeret een heel goed initiatief is om de drone-relevante informatie te bundelen. Wat Wiebe eerder stelde dat Aeret geen officiële bron is, is dus correct (wordt niet door een regelgever uitgegeven), maar het is wel de meest complete die ik tot nu toe ben tegengekomen en wordt best goed actueel gehouden.
 
In de Aeret Drone Preflight zit een optie om afstanden te meten, die op zich best wel handig is.
Toen ik echter in een laagvlieggebied iets wilde opmeten kwam ik er achter dat dat niet ging.
Als je immers met de muis klikte kwam er de info over dat gebied en kon je dus niet meten.

Ik heb hier gisteren via de mail een vraag over gesteld en kreeg vandaag gelijk al antwoord en een oplossing.
Dit fenomeen was bekend en ze hadden er intussen al iets aan gedaan. Een snellere oplossing kan je niet verwachtten.

Er is binnen de site, rechts-boven, een icoontje upload_2017-3-22_15-35-8.png toegevoegd, waarmee je de verschillende bijzondere gebieden aan/uit kan zetten.
Als je op dit icoontje klikt krijg je een schermpje met alle verschillende gebieden, die je naar keuze aan/uit kan zetten.
Het meten van een afstand gaat dan heel simpel. Vergeet niet het gebied weer aan te zetten na het meten.
Het kan zijn, dat je de site even een paar keer moet verversen, voordat het icoontje voor de 1e keer zichtbaar wordt.

upload_2017-3-22_15-34-20.png

Mijn ervaringen met Aeret zijn geweldig. Ik heb in het verleden wel eens vragen gesteld, en binnen no-time heb je een goed antwoord.
Ook deze keer, en gelijk een oplossing. CHAPAU !!!
 
Ik heb het programma gebruikt zonder de veranderingen te bemerken ..... Wel een mooie uitbreiding.
 
Ik vind Hover nog altijd wel een mooie algemene app! (iOS en Android). En verder denk ik dat DronePan ook wel thuishoort in het lijstje DJI apps.
Jammer maar die is niet meer beschikbaar in de AppStore maar er zijn gelukkig alternatieven voor.
 
UAV forecast app doet het niet meer op zowel op m'n iPad als iPhone. Zijn er meer waar die het niet doet? laat het even weten dan kan ik van uit gaan dat het niet aan mij ligt (server uitgevallen of zo)
 
Bij mij na update via Play Store wel weer.