Brandplaatje op Mavic?

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Dirkjan82

Member
Lid geworden
25 apr 2017
Berichten
58
Waarderingsscore
15
Punten
8
Leeftijd
41
Locatie
Edam
Ik wil graag met mijn DJI Mavic een ROC-light aan gaan vragen. Eén van de stappen die ik daarvoor moet zetten is het registreren van mijn drone en het plaatsen van een brandplaatje.
Waar en hoe kan ik dat op de kleine Mavic Pro het beste doen? Er is weinig plek en ik heb eigenlijk geen idee waar de gps-module zit.
Kan ik een plaatje plaatsen door deze goed vast te plakken, of moet die geschroefd zijn? Ik schroef natuurlijk liever niet zomaar zonder te weten wat ik kan raken...

Iemand die er ervaring mee heeft en mij wat goede tips kan geven? Bedankt!
 
Ik weet dat je hem ook mag plakken maar waar precies dat durf ik niet te zeggen. Wil dat ook graag weten.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Ik ben hier ook naar op zoek! Ik weet iig dat je hem niet bovenop de Mavic moet plakken, omdat daar de GPS module zit. Ik zit te denken aan de achterkant van de Mavic, maar weet niet of dat problemen kan geven. Ik heb ook gedacht aan de bovenkant van de accu, maar weet niet of dat mag (eventueel met meerdere identieke plaatjes voor mijn accu's).
 
Misschien moet ik binnenkort maar een mailtje naar DJI zelf sturen hierover, want ik kan nergens een antwoord vinden. Wel ergens op een ander forum dezelfde vraag. Ook daar is geen antwoord, alleen de vraag waarom iemand dat zou doen.
Op de accu lijkt mij ook lastig, omdat je dan indicatoren afdekt en meerdere plaatjes nodig hebt. Bovendien moeten ze volgens mij op het toestel zelf zitten.

edit: ik heb op de DJI website het contactformulier ingevuld. Als ik antwoord heb laat ik dat hier weten.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Arie Ton
Misschien moet ik binnenkort maar een mailtje naar DJI zelf sturen hierover, want ik kan nergens een antwoord vinden. Wel ergens op een ander forum dezelfde vraag. Ook daar is geen antwoord, alleen de vraag waarom iemand dat zou doen.
Op de accu lijkt mij ook lastig, omdat je dan indicatoren afdekt en meerdere plaatjes nodig hebt. Bovendien moeten ze volgens mij op het toestel zelf zitten.

edit: ik heb op de DJI website het contactformulier ingevuld. Als ik antwoord heb laat ik dat hier weten.

Thanks, ben benieuwd!
 
Van DJI:
Thank you for contacting DJI Technical Support.

For this, yes, you may want to contact the Local civil aviation in your country for any guideline or if they require a permit for you to fly your aircraft. Each country actually varies with each regulatory. So, yes, we recommend communicating with them for your safety in the future, because ti be honest, we don't have any idea about what they require you to put into your aircraft.

To address your concern with:

What is the best place to attach a dog-tag, and how can I best attach it?: Again, to be transparent with you, this is the first time we had this kind of concern, so any way that best suits you or you may just want to put it to your controller since your aircraft and controller has the same model.

Do you know any other solution than a dog-tag, a smaller solution perhaps?: To be honest, we don't have this information on our end. But no worries, since this has been brought up by you, we'll take considerations with all our consumers concern and we'll have this communicated with our R&D management.

Hebben we dus weinig aan.
 
Van DJI:


Hebben we dus weinig aan.

Nee niet echt. Blijkbaar zijn wij het enige land die het met een brandplaatje moeten doen. Als ik kijk naar Amerika dan mag er een speciale sticker geplakt worden.



Ik hoor en ik vergeet
Ik zie en ik onthoud
Ik doe en ik begrijp
 
Ik wil graag met mijn DJI Mavic een ROC-light aan gaan vragen. Eén van de stappen die ik daarvoor moet zetten is het registreren van mijn drone en het plaatsen van een brandplaatje.
Waar en hoe kan ik dat op de kleine Mavic Pro het beste doen? Er is weinig plek en ik heb eigenlijk geen idee waar de gps-module zit.
Kan ik een plaatje plaatsen door deze goed vast te plakken, of moet die geschroefd zijn? Ik schroef natuurlijk liever niet zomaar zonder te weten wat ik kan raken...

Iemand die er ervaring mee heeft en mij wat goede tips kan geven? Bedankt!

Hi Dirk Jan,

Ik zit er ook aan te denken om een ROC Light aan te vragen.
Echter zit ik met het volgende: mag je ook hobbymatige vluchten maken als je eenmaal je drone hebt geregistreerd?
En kan jij mij misschien een link geven waar ik precies de informatie terug kan vinden wat iemand exact moet doen om alle papieren in orde te maken. Ik heb veel gelezen maar lees ook verschillende verhalen m.b.t. wat je nodig hebt en wat je moet doen.
Ook ben ik wel benieuwd naar de kosten hiervan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tipe
Hi Dirk Jan,

Ik zit er ook aan te denken om een ROC Light aan te vragen.
Echter zit ik met het volgende: mag je ook hobbymatige vluchten maken als je eenmaal je drone hebt geregistreerd?
En kan jij mij misschien een link geven waar ik precies de informatie terug kan vinden wat iemand exact moet doen om alle papieren in orde te maken. Ik heb veel gelezen maar lees ook verschillende verhalen m.b.t. wat je nodig hebt en wat je moet doen.
Ook ben ik wel benieuwd naar de kosten hiervan.

Hier vind je de informatie Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) - RPAS Operator Certificate



Ik hoor en ik vergeet
Ik zie en ik onthoud
Ik doe en ik begrijp
 
Hi Dirk Jan,

Ik zit er ook aan te denken om een ROC Light aan te vragen.
Echter zit ik met het volgende: mag je ook hobbymatige vluchten maken als je eenmaal je drone hebt geregistreerd?
En kan jij mij misschien een link geven waar ik precies de informatie terug kan vinden wat iemand exact moet doen om alle papieren in orde te maken. Ik heb veel gelezen maar lees ook verschillende verhalen m.b.t. wat je nodig hebt en wat je moet doen.
Ook ben ik wel benieuwd naar de kosten hiervan.

Marlon, sommige van die vragen had ik al gesteld in een ander topic, wellicht heb je er wat aan: Vragen over ROC-light en DJI Mavic
Volgens de wet mag je geen privé/hobbymatige vluchten maken, maar zolang je binnen de beperkingen van het ROC-light blijft is het natuurlijk jou woord tegen dat van de handhaver. De verzekeraar zal geen schade dekken die je maakt van hobbymatige vluchten als je daarbij buiten de beperkingen van het ROC-light vloog.

Een plek waar veel info staat over het ROC-light:
ROC Light
Hier vind je nieuws, maar ook een kostenoverzicht (weet je meteen wat je moet regelen) en antwoorden op sommige andere vragen.

De sites van de overheid geven ook wat info, maar kunnen onduidelijk zijn. Omdat ze de wetteksten op verschillende overheidssites in "normaal Nederlands" proberen uit te leggen blijkt dat elke site er een eigen variant op na houdt en het dus alleen onduidelijker kan worden.
Zelf vind ik de website van IL&T nog het duidelijkst, dat is ook de instantie waar je moet zijn voor alle papieren.
Zie Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) - Dronevliegers - RPAS
en Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) - RPAS Operator Certificate
 
Thanks voor aanvullende info en linkjes. Denk dat het ook beter is om de info van IL&T aan te houden.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Echter zit ik met het volgende: mag je ook hobbymatige vluchten maken als je eenmaal je drone hebt geregistreerd?
Ik heb zojuist gebeld met IL&T om een PH nummer te reserveren en meteen deze vraag gesteld. INCORRECT: Er moet nog een antwoord komen van de inspecteur (want de dame aan de telefoon wist dit niet zeker), maar de persoon van het luchtvaartregister (die PH nummers uitdeelt) gaf een duidelijk en kort "Nee, dit mag niet."
Dan is enkel de vraag hoe een inspecteur het verschil ziet tussen een hobbymatige vlucht die binnen de richtlijnen van het ROC-light wordt gedaan en een oefenvlucht om de vaardigheden op peil te houden (wat weer wel mag omdat dit dan onder zakelijk gebruik kan vallen: training/scholing), of een vlucht waarbij geen directe opdrachtgever is betrokken. Dat laatste bijvoorbeeld omdat ik een foto maak voor mijn portfolio en die ik mogelijk wil aanbieden aan mensen die gewoon een leuke foto aan de muur willen hebben en kunnen kiezen uit beschikbaar materiaal.
Daar wist de man van het luchtvaartregister geen antwoord op, dus wacht ik het antwoord wat ik nog ga krijgen even af.

De link van ChristC, naar Droneland is wel het beste wat ik tot nog toe tegen ben gekomen. €50,- is wel duur als je beseft dat een gewone dog-tag ongeveer €10,- kost. Bovendien zien die plaatjes eruit als een klein voordeurbordje waar je naam op staat, dus volgens mij kun je die ook wel elders goedkoper laten maken.


edit: bovenstaande schuingedrukte tekst is INCORRECT. Ik ben zojuist gebeld door een inspecteur van IL&T die alles weet over vliegen met drones privé en met ROC(-light) en die vertelde mij dat de heer van het luchtvaartregister het verkeerd heeft.
Een geregistreerde drone mag volgens hem gewoon voor privédoeleinden worden gebruikt binnen de daarvoor geldende wetgeving (modelvliegen). Je mag bij privégebruik nu dus bijvoorbeeld tot 120 meter hoog waar dit is toegestaan. In de wetgeving staat volgens hem niets over of deze drone dan wel of niet geregistreerd moet/mag zijn en of deze drone ook zakelijk binnen een ROC(-light) gebruikt wordt. Dat staat er namelijk los van. Als je niet in opdracht vliegt, maar privé, mag dit dus gewoon met een geregistreerde drone. Het toestel is geregistreerd, maar dat staat los van een ROC(-light). Die laatste staat namelijk op een persoon of bedrijf en niet op de drone.

Naast privégebruik biedt een geregistreerde drone bovendien de mogelijkheid om deze in te zetten voor zakelijk gebruik, binnen de regels die gelden bij een ROC(-light).

Een analogie: een vrachtwagenchauffeur die een eigen vrachtwagen heeft mag hiermee ook privé rijden. Mits hij zich dan houdt aan de verkeersregels die van toepassing zijn binnen het gekozen gebruik. Volgens de inspecteur van IL&T was dit een prima vergelijking.

Ik ga dus wel door met het aanvragen van een ROC-light!
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Marlon en Arie Ton
Weet iemand trouwens het type motor wat erin zit? Bij registratie wordt er gevraagd naar fabrikant, type en aantal motoren. DJI als fabrikant en 4 motoren begrijp ik nog wel, maar het type...?
 
@Dirkjan82 Thanks voor het navragen! Ik heb het document vorige week ingevuld, en heb online gevonden dat bij het type propellors & motoren simpelweg "DJI Mavic Pro" volstaat. Ik moet het document nog terugkrijgen van IL&T, maar dit is wat ik ingevuld heb.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dirkjan82
@Dirkjan82 Thanks voor het navragen! Ik heb het document vorige week ingevuld, en heb online gevonden dat bij het type propellors & motoren simpelweg "DJI Mavic Pro" volstaat. Ik moet het document nog terugkrijgen van IL&T, maar dit is wat ik ingevuld heb.
Mooi, dat scheelt een boel Googlen!
 
Hi Dirkjan,

Bedankt voor het navragen. Zo is het duidelijk en ook interessanter om een ROC Light aan te vragen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dirkjan82
Brengt ons weer terug bij vraag 1: waar kunnen we het beste het brandplaatje plakken. Is er nog niemand hier die een ROC-L met Mavic heeft aangevraagd?
 
  • Leuk
Waarderingen: Dirkjan82