Remote Identification

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'
En zelfs dat is ambigu. In het engels betekent dit 12 februari. :)
Nee dat is de Amerikaanse manier.. Feb-12
Engels is gewoon 12-feb.

"Britse datumnotatie:​


De volgende manier van datumnotatie is Brits, maar wordt ook gebruikt in Canada, Australië en Nieuw Zeeland.


20 November 2017
20th of November 2017
20/11/2017 (day – month – year)"

mvg,
Martijn.
 
Mij lijkt het dat de drie vertalingen vanuit het Engels foutief zijn uitgevoerd. Als het "at least 900" is dan houdt het in dat C1 en hoger de identificatie moeten hebben en C0 niet.

Net dit doorgestuurd naar Skeyes:
Heb je hier al een reactie op gekregen? Wij staan namelijk op het punt om een Mavic Air 2 aan te schaffen, maar hierdoor zou die al na 10 maanden rijp zijn voor de prullenbak.
 
En dat explotatienummer kun je dan alleen (DJI) in de Flight Information kwijt aangezien Identification maximaal 10 karakters kan bevatten.
Wellicht dat DJI het Identification veld met een DJI Fly app update nog zal vergroten?

1613647660399.png
 
Heb je hier al een reactie op gekregen? Wij staan namelijk op het punt om een Mavic Air 2 aan te schaffen, maar hierdoor zou die al na 10 maanden rijp zijn voor de prullenbak.
Ja.

C1 en hoger moeten zowiezo ID hebben volgens Europese wetgeving. In VLL2 voegt skeyes dit ook toe voor c0. Dus alle drones. Mini 2 heeft dit aan boord, niet zeker voor air.

Ik zou nu niets kopen behalve mini 2 want je gaat zowiezo in A3 terechtkomen...
 
Hier de specifieke verwoording: Als je in België in VLL2 gebieden wil vliegen, zal je wel degelijke remote ID moeten hebben (en vanaf dec '21)

Eens curieus of de mini/mini 2 hieraan gaat voldoen.

Uit de toelatingsvoorwaarden voor EBAW VLL2 bijvoorbeeld:

Using a direct remote identification system is mandatory, but for UAS operations performed in the "open" category with a UAS with a maximum take-off mass of less than 900g or in the "specific" category, it will be mandatory only as from 2/12/21, except if the usage of a direct remote identification system is required in accordance with the Regulation (EU) 2019/947.
 
Ja.

C1 en hoger moeten zowiezo ID hebben volgens Europese wetgeving. In VLL2 voegt skeyes dit ook toe voor c0. Dus alle drones. Mini 2 heeft dit aan boord, niet zeker voor air.

Ik zou nu niets kopen behalve mini 2 want je gaat zowiezo in A3 terechtkomen...
Bedankt, het gaat een mini2 worden. Teveel onzekerheden: over remote ID en in A3 ben je te Antwerpen niets.
 
  • Leuk
Waarderingen: TonioRoffo
Even een update hierover.

Vanaf 2/12/2021 mag je in VLL2 zones niet meer vliegen als je drone geen remote ID aan boord heeft.

Using a direct remote identification system is mandatory, but for UAS operations performed in the "open" category with a UAS with a maximum take-off mass of less than 900g or in the "specific" category, it will be mandatory only as from 2/12/21, except if the usage of a direct remote identification system is required in accordance with the Regulation (EU) 2019/947.

Ik heb via Skeyes support even geïnformeerd wat dat nu net inhoudt tov de europese wetgeving. Ze zijn niet bevoegd en hebben me doorgestuurd naar de "BCAA", e-mailadres uas@mobilit.fgov.be

Ik vroeg of een DJI Mini 2 (welke remote ID aan boord heeft) compliant is met de wetgeving. Antwoord is basically dat ze niet weten welk systeem in mijn UAS zit en krijg dan een excerpt van de wetgeving naar m'n hoofd (zie hieronder)

We kunnen dus bijna met zekerheid zeggen dat een Mini 2 (of andere DJI systemen) hier niet zullen aan voldoen.

De pret is dus uit met vliegen in de grotere VLL2 zones rond Antwerpen, Brussel & andere luchthavens.

Wel irritant dat je dus eigenlijk geen duidelijke uitlegt krijgt. Ik wacht nu op antwoord of ze een lijst met UAS/3rd party devices hebben die momenteel wel compliant zijn.

Wetgevingen zijn mooi, maar als geen enkele partij er kan aan voldoen....

We do not know the system that is installed in your UAS.
Therefore, please find the description of the system in the EASA Easy Access Rules:
A direct remote identification add-on shall comply with the following:
(1) allow the upload of the UAS operator registration number required in accordance with Article 14 of Implementing Regulation (EU) 2019/947 and any additional number provided by the registration system; the system shall perform a consistency check verifying the integrity of the full string provided to the UAS operator at the time of registration; in case of inconsistency, the system shall emit an error message to the UAS operator;
(2) have a unique serial number compliant with standard ANSI/CTA-2063-A-2019, Small Unmanned Aerial Systems Serial Numbers, 2019, affixed to the add-on and its packaging or its manufacturer’s instructions in a legible manner;
(3) ensure, in real time during the whole duration of the flight, the direct periodic broadcast from the UA using an open and documented transmission protocol, in a way that it can be received directly by existing mobile devices within the broadcasting range, of at least the following data:
(i) the UAS operator registration number and the verification code provided by the Member State of registration during the registration process unless the consistency check defined in point (a) is not passed;
(ii) the unique serial number of the add-on compliant with point (2);
(iii) the time stamp, the geographical position of the UA and its height above the surface or take-off point;
(iv) the route course measured clockwise from true north and ground speed of the UA; and
(v) the geographical position of the remote pilot or, if not available, the take-off point;
(4) reduce the ability of tampering the functionality of the direct remote identification system; and
(5) be placed on the market with manufacturer’s instructions providing the reference of the transmission protocol used for the direct remote identification emission and the instruction to:
(a) install the module on the UA; and
(b) upload the UAS operator registration number.
 
  • Leuk
Waarderingen: Max*
De lijst is er nog niet en(want) de drone zal een C0 label moeten hebben met een daaraan gekoppeld/goedgekeurd remote ID systeem als ik me niet vergis.
 
Laatst bewerkt:
De lijst is er nog niet en(want) de drone zal een C0 label moeten hebben met een daaraan gekoppeld/goedgekeurd remote ID systeem als ik me niet vergis.

Wel, dan kan er de facto niet meer worden gevlogen in VLL2 rond Antwerpen/Brussel vanaf 2 december, met welke huidige drone dan ook. Vreemde wetgeving zo.

Vliegen vanaf dan is auto/fiets nemen en Oost-Vlaanderen of zo intrekken. :(
 
Heeft niemand interesse in VLL2 vluchten & remote ID, dan?

Anyway, ook DJI nog eens aangeschreven:

Hi Tonio, thanks for your feedback. We have not got specific information about it at present, we'll forward the situation to our corresponding team, if there is an update, we'll let you know.

"We weten het niet en hebben uw vraag verticaal geklasseerd"
 
  • Wow
Waarderingen: Max*
Ikzelf momenteel niet, nu ik weet dat België streng is in het homologeren, ik vermoed dat de CX gelabelde drones wel de goedkeuring zullen krijgen.
Het is natuurlijk zwak en niemand verschaft een duidelijk antwoord.
Zou het BIPT daar kunnen op antwoorden? Je kan het maar vragen.

 
Ondertussen heb ik klaar & duidelijk antwoord in de vorm van deze PDF:

White Paper Skeyes

Hier kan je duidelijk zien, dat op het moment van publicatie, geen enkele UAV (zonder Cx label) nog een vlucht kan maken in VLL2 gebieden:

1633952820930.png

De eerste Cx certified drones worden pas in 2022 verwacht. Erger nog, C0 drones (<250 gram) hebben geen vereiste voor Remote ID en Geo Awareness dus die krijgen die functionaliteit denkelijk niet (laat ons hopen van wel) en zullen dus ook niet in VLL2 kunnen vliegen.

Weeral een knauw voor hobbyisten die het "by the book" willen doen. Onlangs nog een DJI FPV gezien die gewoon in een helicopter area rond het U.Z.A. aan't rondvliegen was, die "piloten" ga ik toch aanspreken indien mogelijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jietie en Max*
Hey,

Bedankt voor het mooie opzoekwerk.:)

Ja het is weeral moeilijk gemaakt.

Ik heb er al meer gezien die zich extreem niet aan de regels houden.
Respect voor de mensen die zich netjes aan de regels houden. Voor mij is het simpel lukt het niet dan pak ik in en verplaats mij naar ergens anders.
Ik vraag me af of we in België echt gaan kunnen vliegen in A3 met de drones die we nu hebben en dit vanaf 01/01/2023.
 
Gewone vliegtuigen worden tegenwoordig individueel geïdentificeerd door een 24 bits ICAO address and identification.
Voor details zie AIP NL AIC Series B 23/2004.

Het zou vreemd zijn om voor drones iets anders te bedenken.
24 bits past decimaal in 8 cijfers. Heb je bijna 16.8 miljoen mogelijke luchtvaartuigen wereldwijd.

Verzonden met mijn SM-N960F en de Dronepilots.nl app
 
Hey,

Er zal waarschijnlijk een Remote ID geïntegreerd worden bij drones met een CX label die voldoet aan de normen, waarschijnlijk kan een bestaand systeem voldoen, dat weet ik niet.

Zolang je geen gehomologeerde drone hebt (lees uitgerust met een CX label en goedgekeurd R ID systeem), mag je niet meer vliegen in België in de zone VLL2 en dit vanaf 2 december dit jaar.

Vanaf 01/01/2023 is R ID verpicht voor alle drones groter dan 250gr als ik me niet vergis, dan vermoed ik dat je ook niet meer kan vliegen in A3 met drones
zonder CX label vanaf 01/01/2023 omdat ze dan niet beschikken over een door België gehomologeerd goedgekeurde remote ID.
België verzet zich tegen updates op bestaande drones, heb hier op het forum ergens de tekst gepost.

Jammerlijke is, dat elk land zelf het een en het ander kan aanpassen (zie nachtvluchten met een drone).

 
Hey,

Er zal waarschijnlijk een Remote ID geïntegreerd worden bij drones met een CX label die voldoet aan de normen, waarschijnlijk kan een bestaand systeem voldoen, dat weet ik niet.
De kans is groot dat C0 het niet aan boord gaat hebben, want "niet nodig" voor deze klasse.... behalve in VLL2 dan, dus hier zou de kleine mini 3(?) wel eens uit de boot mee kunnen vallen. Laat ons hopen dat het ook daar aan boord is.