Hallo Pilots,
Ik wil deze info met jullie delen. In België kan je, als je toch wil vliegen in een No-Fly Zone of in een risico-zone toestemming vragen via de DSA planner app. Als het gaat om een laag riciso zone krijg je vrij snel toestemming op voorwaarde dat je vlieggebied niet groter is dan 1 km2 en indien je niet hoger gaat dan 150 ft. Omdat je via de DSA planner al die gegevens moet ingeven minstens 3 uur voor je gaat vliegen krijg je waarschijnlijk automatisch antwoord.
Toen ik enkele weken terug toestemming vroeg om daags nadien in een hoog-risicogebied te vliegen kreeg ik de feedback dat mijn aanvraag afgekeurd was en dat ik minstens een week van op voorhand de toestemming moest vragen. Ik diende het voorstel opnieuw in voor vandaag en kreeg toestemming. Hieronder zie je de toestemming en de vluchtgegevens die ik moest doorgeven.
Toen ik echter deze ochtend op mijn startplaats kwam kreeg ik in de linkerbovenhoek van het scherm op mijn controller het bericht Cannot take off.
Als ik in de settings ging vond ik terug dat ik daar niet mocht opstijgen omdat ik in een No-Fly zone zat en dat ik een unlocking license nodig heb. Ik was eigenlijk positief verrast dat de beveiliging van het DJI-systeem zo goed was. Ik had die toestemming en DJI had zich gewoon kunnen er van af maken door me die boodschap te laten wegklikken, maar dat ging dus niet. Ik ben onverricht ter zake moeten opstappen.
Ik ben dus deze namiddag op zoek gegaan hoe dat ineen zit.
Ik kwam bij dit youtube filmpje terecht: Custom Unlocking waar je de uitleg krijgt hoe je via de DJI site een unlocking license kan krijgen voor het gebied waarin je wil vliegen. Op de DJI custom unlock site moet je terug aanduiden waar je wil vliegen, moet je de hoogte aangeven, de periode waarin je wil vliegen (maximum 1 jaar) en moet je de nodige documenten (ik gebruikte bovenstaande screenshot) aanhechten + je moet het serienummer van je controller doorgeven, daarna zou je van DJI zo'n licentie moeten krijgen en zou je dus moeten kunnen vliegen.
daags nadien krijg je per mail bericht dat je de licentie kan uploaden naar je controller en van je controller naar je drone. Indien dat niet lukt (uploaden van licenties blijft niet selecteerbaar) ben je wellicht niet aangelogd op de DJI-site.
Moraal van het verhaal: DJI voorkomt dat je onwetend in een no-fly-zone kan vliegen. Wil je dat toch, dan moet je eerst toestemming krijgen van de lokale autoriteiten, moeten die gegevens doorgegeven worden aan DJI en pas dan zal je, via een unlocking license kunnen vliegen.
Ik dacht een goede maand geleden dat ik enkel een DJI-drone kocht, maar in realiteit kocht ik ook een (goede) service en veiligheidssysteem. Een pluim voor DJI!
Dit zit echt wel goed in elkaar en veiligheid staat voorop. Wil dat zeggen dat je niet kan knoeien? Nee, maar dan doe je dat met volle bewustzijn en ben je verantwoordelijk voor je daden.
Groeten,
Riho
Ik wil deze info met jullie delen. In België kan je, als je toch wil vliegen in een No-Fly Zone of in een risico-zone toestemming vragen via de DSA planner app. Als het gaat om een laag riciso zone krijg je vrij snel toestemming op voorwaarde dat je vlieggebied niet groter is dan 1 km2 en indien je niet hoger gaat dan 150 ft. Omdat je via de DSA planner al die gegevens moet ingeven minstens 3 uur voor je gaat vliegen krijg je waarschijnlijk automatisch antwoord.
Toen ik enkele weken terug toestemming vroeg om daags nadien in een hoog-risicogebied te vliegen kreeg ik de feedback dat mijn aanvraag afgekeurd was en dat ik minstens een week van op voorhand de toestemming moest vragen. Ik diende het voorstel opnieuw in voor vandaag en kreeg toestemming. Hieronder zie je de toestemming en de vluchtgegevens die ik moest doorgeven.
Toen ik echter deze ochtend op mijn startplaats kwam kreeg ik in de linkerbovenhoek van het scherm op mijn controller het bericht Cannot take off.
Als ik in de settings ging vond ik terug dat ik daar niet mocht opstijgen omdat ik in een No-Fly zone zat en dat ik een unlocking license nodig heb. Ik was eigenlijk positief verrast dat de beveiliging van het DJI-systeem zo goed was. Ik had die toestemming en DJI had zich gewoon kunnen er van af maken door me die boodschap te laten wegklikken, maar dat ging dus niet. Ik ben onverricht ter zake moeten opstappen.
Ik ben dus deze namiddag op zoek gegaan hoe dat ineen zit.
Ik kwam bij dit youtube filmpje terecht: Custom Unlocking waar je de uitleg krijgt hoe je via de DJI site een unlocking license kan krijgen voor het gebied waarin je wil vliegen. Op de DJI custom unlock site moet je terug aanduiden waar je wil vliegen, moet je de hoogte aangeven, de periode waarin je wil vliegen (maximum 1 jaar) en moet je de nodige documenten (ik gebruikte bovenstaande screenshot) aanhechten + je moet het serienummer van je controller doorgeven, daarna zou je van DJI zo'n licentie moeten krijgen en zou je dus moeten kunnen vliegen.
daags nadien krijg je per mail bericht dat je de licentie kan uploaden naar je controller en van je controller naar je drone. Indien dat niet lukt (uploaden van licenties blijft niet selecteerbaar) ben je wellicht niet aangelogd op de DJI-site.
Moraal van het verhaal: DJI voorkomt dat je onwetend in een no-fly-zone kan vliegen. Wil je dat toch, dan moet je eerst toestemming krijgen van de lokale autoriteiten, moeten die gegevens doorgegeven worden aan DJI en pas dan zal je, via een unlocking license kunnen vliegen.
Ik dacht een goede maand geleden dat ik enkel een DJI-drone kocht, maar in realiteit kocht ik ook een (goede) service en veiligheidssysteem. Een pluim voor DJI!
Dit zit echt wel goed in elkaar en veiligheid staat voorop. Wil dat zeggen dat je niet kan knoeien? Nee, maar dan doe je dat met volle bewustzijn en ben je verantwoordelijk voor je daden.
Groeten,
Riho
Bijlagen
Laatst bewerkt: