Droneregistratie niet zichtbaar bij RDW

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Elpedro

New Member
Lid geworden
17 dec 2020
Berichten
27
Waarderingsscore
8
Punten
3
Leeftijd
60
Locatie
Nieuwerkerk aan den IJssel
Onlangs heb ik mijn drone geregistreerd bij de RDW.
Alles verliep prima en het registratienummer heb ik netjes op mijn drone geplakt.
Wat mij verbaasd en misschien ten onrechte, is het feit dat als ik inlog bij de RDW ik wel mijn geregistreerde auto en bijbehorende gegevens zie staan, maar niet
mijn geregistreerde drone.
Ok, de RDW is voor het wegverkeer en mijn drone is een luchtvaartuig... maar dan nog, je bent wel verplicht om het via RDW te registreren en voor die € 23 mag je toch op zijn minst verwachten dat het administratief correct is verwerkt en voor de eigenaar onder zijn RDW-account zichtbaar is..... toch!?
 
Ik denk dat je je vergist.
Je hebt namelijk niet je drone geregistreerd bij de RDW, maar je hebt een exploitantennummer aangevraagd. Dat ben je ook verplicht. Dat nummer heb je ontvangen en op je drone geplakt. En dat is ook precies het enige dat bij registratie van je verwacht wordt.

Sterker nog: je kúnt je drone helemaal niet registreren bij de RDW.
 
  • Leuk
Waarderingen: Gert Kracht
Ik denk dat je je vergist.
Je hebt namelijk niet je drone geregistreerd bij de RDW, maar je hebt een exploitantennummer aangevraagd. Dat ben je ook verplicht. Dat nummer heb je ontvangen en op je drone geplakt. En dat is ook precies het enige dat bij registratie van je verwacht wordt.

Sterker nog: je kúnt je drone helemaal niet registreren bij de RDW.
Helder, heb ik dan idd verkeerd geïnterpreteerd ... dank voor de toelichting
 
  • Leuk
Waarderingen: SnitserNL
Onlangs heb ik mijn drone geregistreerd bij de RDW.
Alles verliep prima en het registratienummer heb ik netjes op mijn drone geplakt.
Wat mij verbaasd en misschien ten onrechte, is het feit dat als ik inlog bij de RDW ik wel mijn geregistreerde auto en bijbehorende gegevens zie staan, maar niet
mijn geregistreerde drone.
Ok, de RDW is voor het wegverkeer en mijn drone is een luchtvaartuig... maar dan nog, je bent wel verplicht om het via RDW te registreren en voor die € 23 mag je toch op zijn minst verwachten dat het administratief correct is verwerkt en voor de eigenaar onder zijn RDW-account zichtbaar is..... toch!?

De vraag is echter heeft het uberhaupt nut om alle drones bij een eigen acount te zetten? het gaat erom dat een eventuele handhaver het exploitanten nummer op jouw drone scanned en zo in hun datasysteem jouw gegevens ziet of als je drone op een of andere manier zoek raakt en iemand hem vind via dat nummer de eigenaar kan vinden.
De enige reden wat ik kan bedenken waarom het serienummer bijvoorbeeld bij rdw geregistreerd kan worden is als back up in het geval het exploitanten nummer eraf gaat (bij een crash bv) , of iemand vergeet t erop te plakken of eventueel als n drone gestolen wordt.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Laatst bewerkt:
De handhaving kan nog helemaal niks controleren.
Je dronebewijs zou ook opvraagbaar moeten zijn aan de hand van het nummer maar dat kan nog niet.
Dus de nieuwe regels handhaven op basis van het RDW zal niet gebeuren.
Neemt niet weg dat je bij controle alles moet kunnen tonen. Maar controleren of het juist is wat je laat zien zal niet gaan.

DJI Mini www.dronefilmsnederland.nl
Arjan Fotografie
 
De handhaving kan nog helemaal niks controleren.
Handhaving is vanaf nu juist wèl mogelijk.

Er moet een nummer op de drone staan; staat dat er niet, dan ben je als piloot in overtreding.
Aan de hand van dat nummer kunnen handhavers bij RDW opvragen welke (rechts-)persoon daar bij hoort. Heeft de drone een overtreding begaan, dan is die (rechts-)persoon verantwoordelijk.

En als piloot (dat hoeft niet dezelfde (rechts-)persoon te zijn) moet je een bewijs bij je dragen van het succesvol afleggen van een theoretische "opleiding". Daarmee geef je tevens aan dat je op zijn minst op de hoogte bent van het minimum aan regels. Heb je je daar niet aan gehouden, dan ben je in overtreding en gaat het argument "dat wist ik allemaal niet" niet op, dus kun je beboet worden.

Het zal allemaal zo'n vaart niet lopen, met die handhaving - dat heeft het nog nooit gedaan en dat zal niet 1, 2, 3 veranderen. Maar het is wel mogelijk, vanaf nu. En als er weer eens een drone gevonden wordt op het dak van een molen langs de Zaanse Schans, of in de klokkentoren van de Dom, dan is via het nummer de verantwoordelijke te achterhalen.

NOTE: meestal zal de eigenaar ook de piloot zijn, maar het exploitantnummer (geregistreerd bij RDW en aangebracht op de drone) kan ook op naam van bijvoorbeeld een bedrijf staan, welke eventueel meerdere piloten in dienst kan hebben, of zelfs een drone verhuurservice kan aanbieden, of zo. De exploitant is dan eindverantwoordelijk voor wat er met de drone gebeurt.
En de piloot blijft "Pilot in Command", dus verantwoordelijk voor de vliegbewegingen. Dat kan nog een conflict opleveren, maar als ik die beerput opentrek dan dwaal ik wel erg ver van het oorspronkelijke onderwerp af.
 
Ik begrijp hoe het systeem zou moeten werken. Feit is dat de handhaving nog niks kan opvragen bij het RDW.
Je kunt dus van alles op je drone plakken en een bewijs met wat voor nummer dan ook tonen. Controleren op echtheid kan dus nog niet!
Dat is wat ik bedoel.
Maximaal fraude gevoelig nog dus.

DJI Mini www.dronefilmsnederland.nl
Arjan Fotografie
 
Ik begrijp hoe het systeem zou moeten werken. Feit is dat de handhaving nog niks kan opvragen bij het RDW.
En juist dit vind ik een interessant issue en hier was mijn initiële vraag ook mede op gebaseerd.
Als ik als eigenaar niets bij het RDW kan opvragen omdat je, zoals eerder gereageerd door mede forumleden, de drone registreert a.d.h.v. een exploitatienummer en niet de eigenaar... wat kan handhaving hier dan mee!?
Brengt mij ook op een ander punt, wie is m.b.t. drones van de handhaving?
Ik dacht in dit forum een tijdje geleden een reactie gelezen te hebben dat dit niet bij de politie ligt omdat het simpelweg op basis van de regelgeving op dit moment te complex voor hun is om hierop te handhaven en te bekeuren.
Dit geldt denk ik dan ook als je in een Natura2000 gebied aangehouden wordt.
Maar wie is dan wel van de handhaving?
 
Feit is dat de handhaving nog niks kan opvragen bij het RDW.
Jawel hoor. Handhavers kunnen bij RDW achterhalen welke (rechts-)persoon bij het nummer hoort dat op de drone staat. Dat is meteen ook de eindverantwoordelijke voor alles wat ze onrechtmatig vinden.

En de echtheid van een "Proof of Completion" kan via de instantie die m uitgegeven heeft plaatsvinden. Dus bij IAA als de piloot zijn A1/A3 in Ierland hebt gehaald (via de QR code), of bij de RDW als je je A1/(A2/)A3 bij een Nederlandse opleider hebt gehaald (idem voor alle andere EASA landen)
de drone registreert a.d.h.v. een exploitatienummer en niet de eigenaar..
Dat was nou juist mijn punt eerder: je registreert niet je drone; je registreert jezelf bij RDW als (rechts-)persoon. Jouw persoonlijke nummer komt op al jouw drones te staan. Al zijn dat er 8 - zoals in mijn geval- ze krijgen allemaal hetzelfde nummer.. Dus het nummer op de drone verwijst naar de eigenaar. Of in ieder geval naar een verantwoordelijke partij die aansprakelijk gesteld kan worden.

Dat is precies wat er aan ontbrak tot voor dit jaar, waardoor handhaving in de praktijk onmogelijk was.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tipe
Ik dacht in dit forum een tijdje geleden een reactie gelezen te hebben dat dit niet bij de politie ligt omdat het simpelweg op basis van de regelgeving op dit moment te complex voor hun is om hierop te handhaven en te bekeuren.
Dit geldt denk ik dan ook als je in een Natura2000 gebied aangehouden wordt.
Maar wie is dan wel van de handhaving?

Als dit voor de politie al te complex is, waarom zou een groene BOA van staatsbosbeheer of een BOA van de gemeente het dan wel snappen?
Overlast hoort ook zeker bij de politie thuis.


DJI Mini www.dronefilmsnederland.nl
Arjan Fotografie
 
Als dit voor de politie al te complex is, waarom zou een groene BOA van staatsbosbeheer of een BOA van de gemeente het dan wel snappen?
Overlast hoort ook zeker bij de politie thuis.


DJI Mini www.dronefilmsnederland.nl
Arjan Fotografie
Mee eens... maar het begrip 'Overlast' is te vaag.
Wat voor de een als overlast wordt ervaren hoeft niet per definitie voor een ander te gelden, het gaat volgens mij bij handhaving om de wet- en regelgeving.
Ik heb bij de hond uitlaten in een bos altijd 'overlast' van mountainbikers... maar volgens de wet- en regelgeving mogen ze daar fietsen.
Als ik mijn DJI mini 2 zo'n 80 meter in een natuurgebied bij Zevenhuizen laat vliegen heeft niemand (of politie) daar 'overlast' van... je hoort en ziet hem niet eens.
Maar het gaat niet om de ervaring van 'overlast', het is een No-Fly zone!
 
Laatst bewerkt:
Als dit voor de politie al te complex is, waarom zou een groene BOA van staatsbosbeheer of een BOA van de gemeente het dan wel snappen?
Overlast hoort ook zeker bij de politie thuis.


DJI Mini www.dronefilmsnederland.nl
Arjan Fotografie
Helaas zijn veel BOA's nogal rechtlijnig, als het om drones gaat. Ze willen het vaak gewoon niet hebben dat je met een drone boven 'hun' natuurgebied vliegt. Ook al is het maar een Mavic Mini, waar niemand last van heeft.

En ze halen er helaas vaak allemaal oneigenlijke argumenten bij, zoals de aanname dat een art. 461 (verboden te betreden) ook van toepassing zou zijn op overvliegende drones. Wat niet het geval is, zolang je als dronepiloot niet het betreffende gebied betreedt.

In discussie gaan heeft meestal geen zin. Maar als je een prent krijgt, dan zou ik die zeker aanvechten. Grote kans dat een rechter je alsnog in het gelijk stelt.
 
  • Leuk
Waarderingen: SnitserNL
Helaas zijn veel BOA's nogal rechtlijnig, als het om drones gaat. Ze willen het vaak gewoon niet hebben dat je met een drone boven 'hun' natuurgebied vliegt. Ook al is het maar een Mavic Mini, waar niemand last van heeft.

En ze halen er helaas vaak allemaal oneigenlijke argumenten bij, zoals de aanname dat een art. 461 (verboden te betreden) ook van toepassing zou zijn op overvliegende drones. Wat niet het geval is, zolang je als dronepiloot niet het betreffende gebied betreedt.

In discussie gaan heeft meestal geen zin. Maar als je een prent krijgt, dan zou ik die zeker aanvechten. Grote kans dat een rechter je alsnog in het gelijk stelt.

Yep, een andere hobby van mij is offroad rijden. Daar is al leuke jurisprudentie over ontstaan.
 
.....
In discussie gaan heeft meestal geen zin. Maar als je een prent krijgt, dan zou ik die zeker aanvechten. Grote kans dat een rechter je alsnog in het gelijk stelt.

Altijd netjes te woord staan, inpakken en vertrekken. Het zij met of zonder prent.

Thuis op je gemak een bezwaarschrift opzoeken op internet of zelf maken en bezwaar indienen.
99,9% kans op sepot inderdaad.
 
  • Leuk
Waarderingen: peSHIr en SnitserNL