Het is en blijft een lastige keuze. Het framework voor de toekomstige wet - en regelgeving staat, maar de daadwerkelijke uitvoering daarvan is nog niet eens bij de Rijksoverheid volledig bekend. Ik heb contact gehad met de Rijksoverheid alvorens ik de Air 2 (mijn eerste drone) heb aangeschaft, omdat ik op site zag staan dat er vanaf 2021 nieuwe (Europese) regels gelden.
De verschillende classificeren zijn bekend, echter zijn de verschillende EU landen het nog niet helemaal eens over de technische randvoorwaarden van de drones. DJI geeft aan dat de Air 2 volledig aan de C1 classificatie voldoet zoals momenteel beoogd. Omdat de classificatie pas vanaf 2021 definitief is, en de randvoorwaarden nog aangepast kunnen worden, keurt de EU momenteel nog geen drones middels het nieuwe systeem. Afhankelijk van de wijziging zou dat namelijk betekenen dat er een boel drones teruggeroepen moeten worden, dat is niet haalbaar en zodoende de overgangsklassen (A).
Ook AirSense/ADS-B mist in Europa omdat het hier nog niet gecertificeerd is, maar de techniek zit in wel in de drone. Geruchten gaan dat het in de toekomst via een software patch te activeren is, maar andere bronnen zeggen weer dat er twee (VS/EU) varianten zijn die hardwarematig verschillen van elkaar. DJI geeft aan dat, indien nodig, reeds aangeschafte drones tegen meerkosten door DJI zelf kunnen worden klaargemaakt voor ADS-B. Op de verschillende drone fora duiken EU-modellen op waarbij men in de FlyApp de keuze heeft om AirSense in te schakelen, de informatie uit verschillende richtingen strookt dus met elkaar. Je kunt met de Air 2 die in Nederland verkocht wordt via een omweg ook in FCC-modus vliegen, waardoor het bereik van 6 km naar 10 km gaat. Beide is belachelijk ver, en je zult in de praktijk denk ik nooit zo ver gaan vliegen (het mag ook niet in de huidige regelgeving).
Ook is er nog niks bekend over het certificeren met terugwerkende kracht. De Air 2 is sowieso CE/FCC gecertificeerd, en het lijkt me niet dat DJI voor elke (mogelijk tijdelijke) wijziging vanuit Europa een nieuw model Air 2 gaat produceren.
Moraal van het verhaal: met alle onzekerheden moet je jezelf afvragen of je tot 2021 gaat wachten met het aanschaffen van een drone. Er komt ongetwijfeld een Mavic 3-serie, maar wanneer die komt of die gecertificeerd is weet ook nog niemand. Als jij de Mavic 2 Air echt tof vindt dan zou ik vooral niet aarzelen en gaan genieten van je nieuwe Air 2!
.
PS: De Mavic Mini weegt startklaar meer dan 249g, dus ook die drone valt onder een bepaalde certificering. Meer hierover vindt je op het internet. De meeste drone eigenaren vliegen met gezond verstand, en zolang je mensen (en dieren) niet ten overlast bent zul je niet of nauwelijks meer rekening hoeven te houden met wat wel/niet mag. Over de bebouwde kom/stedelijk gebied vliegen ‘voelt’ ook gewoon niet oke, laat staan de tuinen van andere mensen. Idem voor het vliegen rond vliegvelden/detentiecentra etc. De max toegestane hoogte is 120m, dit is in de praktijk best hoog (je ziet en hoort de drone dan nauwelijks meer). Daarnaast zul je in natuurgebieden, ver weg van vluchtverkeer, geen last ondervinden of uitoefenen op anderen als je hoger dan 120m vliegt. Sowieso geldt; hoe hoger je gaat des te hoger de windsnelheid, de maximale windsnelheid voor de Air 2 is 8,5 - 10,5 m/s (30-38 km/u). De drone geeft zelf aan wanneer de windsnelheid té hoog is, dus ook dat lost zichzelf wel op. In Nederland heb je nog best veel vrijheden met een drone, in België is het bv. een stuk minder leuk allemaal ivm zeer strenge regelgeving.