FRANKRIJK - NIEUWE REGELGEVING !!!

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'
Hoi, Ik heb een tijdje terug de Franse FOX ALPHATANGO tests gedaan & gehaald na deze thread gelezen te hebben. Wil nu mijn ROC-light in orde brengen maar mijn BvI aanvraag wordt afgewezen omdat mijn Drone nu natuurlijk in FR geregistreerd is (en ik dat natuurlijk eerlijk invul in het aanvraagformulier). Heeft iemand anders hier te maken mee gehad? Geld mijn Franse inschrijving als een BvI voor de ROC-light? Dit lijkt me in principe logisch daar hij geregistreerd is en de vragen die je voor die FOX ALPHATANGO registratie moet invullen nagenoeg eender zijn aan diegenen in het Nederlandse formulier. Trouwens dat zou je ook nog eens € 77 schelen bij je totale aanvraag kosten.
Of... en dat zou nog het makkelijkste zijn, geldt de Franse UAS-FR niet als zijnde een registratie in een ander land?


Ik realiseer me dat ik deze vragen mogelijk beter bij het ILENT kan neerleggen maar wellicht weet een van u het en wellicht zal ik niet de enige zijn die hier tegen aanloopt.
Weet iemand of dat andersom ook problemen geeft?
Ik heb al ROC-light maar wil ook graag mijn Franse certificaat halen om daar te mogen vliegen.
 
Kunt het ook in hte Engels doen. Als je de cursus hebt doorlopen ga je naar de Fox Alpha pagina. Onderaan kun je dan weer Engels kiezen en op de pagina staat iets over GDAC licentie en Telecharger. Als je klikt op telecharger, dan downlaod je een pdf met certificaat.
Daar moet je ook je drone dus registreren.
 
Weet iemand of dat andersom ook problemen geeft?
Ik heb al ROC-light maar wil ook graag mijn Franse certificaat halen om daar te mogen vliegen.
Zou geen probleem moeten zijn, wordt niet naar gevraagd door de website volgens mij. Inmiddels ben ik er maar vanuit gegaan dat deze Franse "registratie" niet het type registratie is waar het ILENT op doelt als ze schrijven "is deze drone al eerder ergens geregistreerd geweest" bij aanvraag van de ontheffing en ben ik bezig opnieuw ontheffing aan te vragen. Geen idee nog hoe ze daar op gaan reageren na mijn eerdere aanvraag poging...
 
  • Leuk
Waarderingen: BRC
Hallo. Ik probeer al twee dagen het examen te doen. Het lukt mij niet om vraag 13 te beantwoorden. Wie kan mij helpen?


Verzonden met mijn HTC U11 en de Dronepilots.nl app
 
Geef even de tekst weer, dan gaat het wat makkelijker, dan het hele programma weer op te starten en zal je ook sneller een antwoord krijgen.


Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app
 
Hallo. Ik probeer al twee dagen het examen te doen. Het lukt mij niet om vraag 13 te beantwoorden. Wie kan mij helpen?


Verzonden met mijn HTC U11 en de Dronepilots.nl app
Bedankt voor de reactie.vraag 13 before the flight , for safety reasons I check the following ..several possible answers.. The battery charge etc. The suitability of weather conditions... Flight restrictions of prohibition on the site.. The weight of the unmanned aircraft.. The suitability of the operation zone (obstacles people in the area).
 
Laatst bewerkt:
Dat zijn eigenlijk alle maatregelen checken, voordat je gaat vliegen.


Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app
 
Dat zijn eigenlijk alle maatregelen checken, voordat je gaat vliegen.


Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app
Bedankt voor je antwoord. Ik heb de keuze in zowel de franse en engelse versie gegeven.Maar de site blijft een RODE 13 geven en dus kan ik niet verder. Wie heeft nog een idee. groet jan
 
Je moet ze alle 4 aanvinken.
 
Hallo bedankt voor de reactie. Bij mij zijn er 5 keuzes. Zoals ik al aangaf geeft het systeem een foutmelding als ik alle vijf aan stipt en dan kan ik niet verder er.
 
Hallo bedankt voor de reactie. Bij mij zijn er 5 keuzes. Zoals ik al aangaf geeft het systeem een foutmelding als ik alle vijf aan stipt en dan kan ik niet verder er.
Ja, sorry. Het is al weer even geleden. Je moest ze in ieder geval allemaal aanvinken, zover ik me kan herinneren.
 
Ja, sorry. Het is al weer even geleden. Je moest ze in ieder geval allemaal aanvinken, zover ik me kan herinneren.
Sorry bij mij. in de franse versie zijn het 4 en in de engelse versie zijn het 5 mogelijkheden. ik heb een mail naar frankrijk gestuurd. Kijken of dit helpt. Je wordt er wel craizy van.
groet jan
 
Wil je in Frankrijk vliegen?, dan moet je dit ABSOLUUT lezen:

Om met een RPAS van > 800gram in Frankrijk recreatief te mogen vliegen dien je voortaan een theoretische examen af te leggen en je drone te registreren.
Het goede nieuws is dat je dat online kan doen en volledig gratis! Je kan het bovendien ook in de engelse taal!

Je moet je eerst registreren (belangrijk: gebruik enkel je eigen en volledig correcte identiteit!). Dan moet je de opleiding volgen (een reeks instructiefilmpjes bekijken) en vervolgens kan je het online examen afleggen. Er zijn ongeveer 20 vragen.

De meeste vragen zijn poepsimpel voor iemand met iet of wat drone-ervaring, Zelf heb ik het examen in het frans afgelegd (ik ben een Belg) nadat ik de filmpjes aandachtig had bekeken. Toch was het examen niet van de eerste keer goed, er zitten immers ook enkele tricky vragen bij en je moet het 100% goed hebben. Gelukkig mag je het examen onbeperkt hernemen. Bij de derde poging was het voor mij volledig goed en kon ik aanstonds mijn 'diploma' downloaden. Deze staat uiteraard op naam en is 5 jaar geldig.

Vervolgens heb ik mijn Phantom4pro geregistreerd, dat kan enkel met een Frans registratienummer "UAS-FR-...." Je selecteert gewoon het model, vult aan met het correcte serienummer, beantwoordt enkele vragen en verzenden maar. Het bewijs van inschrijving kan je vervolgens ook onmiddellijk downloaden.

Alles bij elkaar ben ik er een uurtje mee bezig geweest. Een dikke pluim voor de Franse overheid om het zo eenvoudig en gratis te houden, daar kan mijn eigen Belgische overheid een puntje aan zuigen (heeft me ruim 1000 Euro gekost om in eigen land puur recreatief te mogen vliegen tot 45m hoogte... SCHANDE !)

Hier is de link, véél succès:
FOX ALPHATANGO

Paul

Bedankt voor je uitleg

Verzonden met mijn SM-G930F en de Dronepilots.nl app
 
Bedankt voor je uitleg

Verzonden met mijn SM-G930F en de Dronepilots.nl app
Misschien kun je me helpen met vraag 13 van het examen. Ik accordeerde alle 5 punten. Het systeem geeft van de twintig vragen voor de zoveelste keer alles goed op vraag 13 na. Ik word er gek van. Weet jij een oplossing
Groetjes. Jan


Verzonden met mijn HTC U11 en de Dronepilots.nl app
 
Laatst bewerkt:
Het werkte! In het Frans kwam er wel een certificaat. Foutje in hun site qua Engelse taal dus.

Het maakte de vragen wel even wat lastiger, maar wel goed om mijn "roestige frans" te verfrissen ;-)

Bekijk bijlage 684
Fijn dat het lukte. Bij mij gaat het bij het beantwoorden van vraag 13 fout. ik kies bij de franse alle 4 en engelse alle 5. Systeem blijft beiden antwoorden fout melden. ik kom er niet doorheen. Jammer want ik ga deze zomer weer naar frankrijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Travel and Drones
Fijn dat het lukte. Bij mij gaat het bij het beantwoorden van vraag 13 fout. ik kies bij de franse alle 4 en engelse alle 5. Systeem blijft beiden antwoorden fout melden. ik kom er niet doorheen. Jammer want ik ga deze zomer weer naar frankrijk.
Gelukkig is het toch gelukt na een aanwijzing vanuit Frankrijk. bedankt allemaal die reageerden
 
Ik had nog een mailtje gestuurd ivm de registratie, omdat mijn drone reeds in België geregistreerd is.
Hun antwoord: de registratie op de site van AlphaTango is niet van hetzelfde type als de nationale registratie die wij hebben.
Een in het buitenland geregistreerde drone moet je dus nog wel aanmelden op die site, maar je moet het nummer niet te bevestigen op je drone, omdat daar dus al je OO- of PH- registratie hangt.
Het bijhebben van de print-out van je Drone registratie op hun site volstaat in dat geval.
Als je je drone wilt inschrijven in het luchtvaart register van je eigen land nadat je dat op die site in Frankrijk al gedaan hebt, kun je dus naar eer en geweten zeggen dat je drone niet in het buitenland ingeschreven is (in een luchtvaart register)
 
Het gaat dus niet om een registratie in het Franse luchtvaartregister, bij deze club...
Gaat het dan wel om een nationaal erkend certificaat? Dan zou een registratie in een luchtvaartregister van een andere staat die aangesloten is bij EASA namelijk ook moeten voldoen. Zo is dat nou eenmaal afgesproken.
Of is dit Frankrijk’s manier om via nationale regelgeving de EASA regelgeving te omzeilen? (Het “wij weten het beter” complex)


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie