Airmap app voor DJI

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Gelderdrone

Member
Lid geworden
29 aug 2018
Berichten
75
Waarderingsscore
31
Punten
18
Leeftijd
46
Locatie
Didam
Website
www.gelderdrone.nl
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of hier iemand ervaring heeft met de Airmap app.
Ik heb hem wel op de tablet staan, maar het weer heeft het nog niet toegelaten om hem te proberen.

Is het wat? zijn er mensen hier die hem aanbevelen? of juist niet aanbevelen?
De app ziet er goed uit! en je hebt ook meteen in de app eventuele CTR en waarschuwingsberichten, maar verder heb ik er inhoudelijk nog niks mee kunnen doen.

AirMap for Drones - AirMap
 
Ik probeer mijn vluchten altijd in AirMap aan te melden, zodat voor anderen die daarnaar kijken (er was tot recent sprake van dat dit zelfs gekoppeld zou kunnen worden aan systemen van luchtverkeersleiding, maar weet niet of dat nog doorgaat na laatste nieuwsberichten..) weten waar mijn drone tot welke hoogte aan het vliegen is.

Je kunt AirMap zelfs in plaats van DJI Go 4 gebruiken, want ze gebruiken de DJI Mobile SDK. Dan krijg je een controller interface met de meldingen van ander vliegverkeer op je controller te zien (mits die telefoon op dat moment live dataverbinding heeft). Met die laatste functie heb ik weinig tot geen ervaring, ook omdat AirMap volgens mij geen interactie met Airdata.com heeft, en daar houd ik niet zo van.

Wat wel gaaf is aan AirMap is dat de kaartinformatie over no-fly-zones in landen waar ik het bekeken heb (NL, Duitsland en Spanje) mij over het algemeen erg compleet lijkt in verhouding tot andere bronnen uit/voor het land zelf.

Ik werd er op Fuerteventura zelfs netjes gewezen op een relevante NOTAM, die ik eerlijk gezegd anders niet had geweten. Weliswaar alleen een vage melding met een nummer en verder geen info (moest zelf daarnaar gaan zoeken om uit te vogelen dat het om een militaire oefening rond de Canarische Eilanden ging),maar ik was erg positief verrast. Zou mooi zijn als alle voor drone vliegen relevante NOTAMs netjes bij indienen van vluchtplan dat zo'n NOTAM raakt getoond zou worden. Hoop dat ze dat wereldwijd (gaan?) doen bij AirMap.

En ook regelgeving lijken ze zoveel mogelijk mee te willen nemen, met een aantal vragen tijdens het indienen van een vliegplan over onder welke regels je de vlucht gaat uitvoeren (in NL bijvoorbeeld recreatie, en varianten ROC/ROC-Light, sinds nog niet heel lang).

Erg nuttige app, vind ik, die ik voor vliegen eigenlijk altijd raadpleeg.
 
Laatst bewerkt:
Ik vind het een super app, vorig jaar met een Spark in Australië geweest en de app gaf precies aan waar ik wel en niet mocht vliegen dus ik ben zeer tevreden over airmap. En ook alle natura 2000 gebieden laat airmap keurig zien.

Verzonden met mijn Moto G (5) Plus en de Dronepilots.nl app
 
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of hier iemand ervaring heeft met de Airmap app.
Ik heb hem wel op de tablet staan, maar het weer heeft het nog niet toegelaten om hem te proberen.

Is het wat? zijn er mensen hier die hem aanbevelen? of juist niet aanbevelen?
De app ziet er goed uit! en je hebt ook meteen in de app eventuele CTR en waarschuwingsberichten, maar verder heb ik er inhoudelijk nog niks mee kunnen doen.

AirMap for Drones - AirMap

Ik gebruik hem af en toe om te controleren of ik op bepaalde plaatsen mag vliegen. Info lijkt betrouwbaar. Als je verder gaat om een vliegplan te maken en eventueel in te dienen loop je in de Nederlandstalige procedure tegen dusdanig krom vertaald Nederlands aan dat je eerst tien keer moet lezen om te snappen wat er staat. Ik ben daarom nooit verder gegaan, mede omdat ik niet weet wat er met de aanmelding gebeurt. Ik heb geen verzekering of ROC-Light en ook dat moet je aankruisen om verder te gaan. Als informatiebron ben ik er echter wel blij mee. Tot op heden alleen gevlogen op die plaatsen waar een blind paard geen schade kan aanrichten.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Ik heb er nog geen ervaring mee. Omdat het vliegseizoen voor mij nog niet begonnen is. Maar hij staat wel te wachten op me naast de app van asr. Asr is het voor mij voor Nederland en airmap voor de rest van europa. Je word dood gegooid met allerlei apps en kaarten maar door veel reviews en YouTube voor deze 2 gekozen.

Verzonden met mijn SM-G950F en de Dronepilots.nl app
 
Ik vergelijk ook altijd een aantal apps met elkaar wanneer ik naar "onbekend" gebied gaat. Hier zit dus ASR, Airmap en de standaard DJI Go app bij. Wanneer in ieder geval de eerste 2 aangeven dat je er mag vliegen, ga ik vliegen. De DJI Go app laat soms wel erg weinig toe, bijv. bij mij in Nieuwegein. Je mag overal (niet boven bebouwing natuurlijk) vliegen, maar er staat 1warmtecentrale voor stadsverwarming waar je niet boven mag vliegen. Logisch, alleen DJI geeft dus aan dat heel Nieuwegein daarmee een probleem is.
 
Hi Guys. Als er in AirMap een gebied blauw is, mag je er dan niet vliegen? Dit correspondeert met de kaart van de overheid, alleen is het gebied daar oranje.
 

Bijlagen

  • Schermafbeelding 2019-02-18 om 16.51.36.png
    Schermafbeelding 2019-02-18 om 16.51.36.png
    757,9 KB · Weergaven: 48
  • IMG_6A1666EBED12-1.jpeg
    IMG_6A1666EBED12-1.jpeg
    622,2 KB · Weergaven: 40
Tik/hold even op het gebied, of probeer een vluchtplan aan te melden, en je ziet naam/nummer/aanduiding van het gebied. Helaas ook niet veel meer dan dat, maar daarop even googlen geeft al gauw het volgende: MTA GLV VIII

In dat gebied (buiten andere aangegeven gebieden waar je misschien niet mag vliegen) mag je dus gewoon tot 100m hoog vliegen, mits je een spotter bij je hebt die uitkijkt voor mogelijk naderend laag militair vliegverkeer terwijl jij visueel zicht op je drone houdt. (Volgens mij.)

Al die kaarten geven eigenlijk alleen maar aan dat er een gebied bekend is (gemaakt) waarvoor mogelijk afwijkende regels gelden, die je dan ofwel al moet weten ofwel gewoon moet opzoeken in daarvoor geldende bronnen. Er zijn zoveel smaken, dat alleen een kleurtje op een kaartje nooit zomaar simpelweg iets zegt.

Tenzij het duidelijk een CTR rond een vliegveld is, of een duidelijke afstandsgrens rond een electriciteitscentrale of gevangenis, ofzo. Da's direct duidelijk dat je daar gewoon niet vliegen mag.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: RoelCuijpers
Tik/hold even op het gebied, of probeer een vluchtplan aan te melden, en je ziet naam/nummer/aanduiding van het gebied. Helaas ook niet veel meer dan dat, maar daarop even googlen geeft al gauw het volgende: MTA GLV VIII

In dat gebied (buiten andere aangegeven gebieden waar je misschien niet mag vliegen) mag je dus gewoon tot 100m hoog vliegen, mits je een spotter bij je hebt die uitkijkt voor mogelijk naderend laag militair vliegverkeer. (Volgens mij.)

Al die kaarten geven eigenlijk alleen maar aan dat er een gebied bekend is (gemaakt) waarvoor mogelijk afwijkende regels gelden, die je dan ofwel al moet weten ofwel gewoon moet opzoeken in daarvoor geldende bronnen. Er zijn zoveel smaken, dat alleen een kleurtje op een kaartje nooit zomaar simpelweg iets zegt.

Tenzij het duidelijk een CTR rond een vliegveld is, of een duidelijke afstandagrens rond een electriciteitscentrale of gevangenis, ofzo. Da's direct duidelijk dat je daar gewoon niet vliegen mag.

Thanks! Duidelijk verhaal! Maar de rode bollen rond Eindhoven, dat is sowieso een no-fly zone, right? Ook voor recreatief vliegen.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
In een CTR rond een groot vliegveld zou je strikt gezien nog niet mogen hardlopen (=regelmatig een moment dat je helemaal nergens de grond raakt) of iets uit je handen op de grond laten vallen, want het luchtruim begint als iets geen contact met de grond heeft. Die voorbeelden zijn totale gekkigheid natuurlijk, maar volgens mij is dat wel de wettelijke definitie, als ik het goed heb.
 
In een CTR rond een groot vliegveld zou je strikt gezien nog niet mogen hardlopen (=regelmatig een moment dat je helemaal nergens de grond raakt) of iets uit je handen op de grond laten vallen, want het luchtruim begint als iets geen contact met de grond heeft. Die voorbeelden zijn totale gekkigheid natuurlijk, maar volgens mij is dat wel de wettelijke definitie, als ik het goed heb.

Dus je impliceert dat het niet zo precies komt als je met verstand vliegt? Of trek ik het nu uit proportie? Haha.


Beer and Skittles!
 
Ik vind het een super app, vorig jaar met een Spark in Australië geweest en de app gaf precies aan waar ik wel en niet mocht vliegen dus ik ben zeer tevreden over airmap. En ook alle natura 2000 gebieden laat airmap keurig zien.

Verzonden met mijn Moto G (5) Plus en de Dronepilots.nl app
Dat klopt niet helemaal volgens mij. Het Natura 2000 gebied bij de Holterberg in Nijverdal (en da's geen klein stukje) werd de laatste keer dat ik checkte niet getoond.

Verzonden met mijn SM-G920F en de Dronepilots.nl app
 
Ik impliceert niets natuurlijk. Iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen keuzes en acties..

Dat plannen van een vlucht in de app werkt fijn. Dan kun je precies zien welke regels je (eventueel) overtreed.

Gaaf!


Beer and Skittles!
 
Ik probeer mijn vluchten altijd in AirMap aan te melden, zodat voor anderen die daarnaar kijken (er was tot recent sprake van dat dit zelfs gekoppeld zou kunnen worden aan systemen van luchtverkeersleiding, maar weet niet of dat nog doorgaat na laatste nieuwsberichten..) weten waar mijn drone tot welke hoogte aan het vliegen is.

Je kunt AirMap zelfs in plaats van DJI Go 4 gebruiken, want ze gebruiken de DJI Mobile SDK. Dan krijg je een controller interface met de meldingen van ander vliegverkeer op je controller te zien (mits die telefoon op dat moment live dataverbinding heeft). Met die laatste functie heb ik weinig tot geen ervaring, ook omdat AirMap volgens mij geen interactie met Airdata.com heeft, en daar houd ik niet zo van.

Wat wel gaaf is aan AirMap is dat de kaartinformatie over no-fly-zones in landen waar ik het bekeken heb (NL, Duitsland en Spanje) mij over het algemeen erg compleet lijkt in verhouding tot andere bronnen uit/voor het land zelf.

Ik werd er op Fuerteventura zelfs netjes gewezen op een relevante NOTAM, die ik eerlijk gezegd anders niet had geweten. Weliswaar alleen een vage melding met een nummer en verder geen info (moest zelf daarnaar gaan zoeken om uit te vogelen dat het om een militaire oefening rond de Canarische Eilanden ging),maar ik was erg positief verrast. Zou mooi zijn als alle voor drone vliegen relevante NOTAMs netjes bij indienen van vluchtplan dat zo'n NOTAM raakt getoond zou worden. Hoop dat ze dat wereldwijd (gaan?) doen bij AirMap.

En ook regelgeving lijken ze zoveel mogelijk mee te willen nemen, met een aantal vragen tijdens het indienen van een vliegplan over onder welke regels je de vlucht gaat uitvoeren (in NL bijvoorbeeld recreatie, en varianten ROC/ROC-Light, sinds nog niet heel lang).

Erg nuttige app, vind ik, die ik voor vliegen eigenlijk altijd raadpleeg.
Vindt het niet nodig als een app al mijn vluchtgegevens opslaat (En als klopt wat jij zegt, ook nog eens deelt met de rest van de wereld). Doet airmap dit automatisch? Mijn ROC light vereist niet dat ik flightrecords bewaar en dat zal ik zeker ook niet doen zolang dit geen eis is. We worden al iets teveel gevolgd tegenwoordig.

Verzonden met mijn SM-G920F en de Dronepilots.nl app
 
In een CTR rond een groot vliegveld zou je strikt gezien nog niet mogen hardlopen (=regelmatig een moment dat je helemaal nergens de grond raakt)
De luchtvaartwet betreft alleen luchtvaartuigen (bemand of onbemand, dat dan weer wel).
Heeft dus niet heel erg veel met rennen te maken ;)
Of met vogels. Of voetballen. Of andere dingen die je in de lucht gooit ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: peSHIr
Ik heb er nog geen ervaring mee. Omdat het vliegseizoen voor mij nog niet begonnen is. Maar hij staat wel te wachten op me naast de app van asr. Asr is het voor mij voor Nederland en airmap voor de rest van europa. Je word dood gegooid met allerlei apps en kaarten maar door veel reviews en YouTube voor deze 2 gekozen.

Verzonden met mijn SM-G950F en de Dronepilots.nl app
ASR ondersteund geen Natura2000 gebieden. Verder is het altijd een leerroute van zelf de regels kennen. Wat ASR betreft mag ik midden in mijn woonwijk vliegen tussen de rijtjeswoningingen door.

Verzonden met mijn SM-G920F en de Dronepilots.nl app
 
Ik vergelijk ook altijd een aantal apps met elkaar wanneer ik naar "onbekend" gebied gaat. Hier zit dus ASR, Airmap en de standaard DJI Go app bij. Wanneer in ieder geval de eerste 2 aangeven dat je er mag vliegen, ga ik vliegen. De DJI Go app laat soms wel erg weinig toe, bijv. bij mij in Nieuwegein. Je mag overal (niet boven bebouwing natuurlijk) vliegen, maar er staat 1warmtecentrale voor stadsverwarming waar je niet boven mag vliegen. Logisch, alleen DJI geeft dus aan dat heel Nieuwegein daarmee een probleem is.
Stijgt hij in zo'n geval niet op?

Verzonden met mijn SM-G920F en de Dronepilots.nl app