Mavik Air verlies na 500 meter contact.

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'
Kan helaas niet zien maar volgens mij vloog ik toen ook in fcc. Misschien een keer afspreken? Dan kunnen we vergelijken.

Verzonden met mijn INE-LX1 en de Dronepilots.nl app


Prima om een keer af te spreken, ben benieuwd naar jouw setting. FCC zou het verschil kunnen verklaren, ik vlieg in CE modus. 500 meter vind ik ook meer dan genoeg hoor, maar mijn oude RC vliegtuig gevoel (uit het oog is ook uit het hart) wil vooral dat alles veilig is. Meer bereik betekent voor mij meer veiligheid.

Met de huidige techniek is dit idee wel een beetje achterhaald. De Air komt altijd automatisch netjes terug, wat een uitvinding zeg! In combinatie met ontwijk obstakels kan er weinig meer gebeuren, maar het blijft techniek. :)

@ Zelf dus ook 400 a 500 meter ver gevlogen? Een balk in je eigen oog weerlet niet een splinter in andermans oog te zien... :)


Bedankt voor alle reacties.

Mish
 
Als ik deze afstanden zo lees dan vlieg je zonder dat je de Mavic nog kan zien. De regels, indien je een ROC L vlieger bent, staan dat sowieso niet toe vanwege de gevaren die eraan kleven. De kans dat er iets gebeurt is dan niet meer denkbeeldig. In de buurt van Schiphol en met name de aanvliegroute's limiteren dronevluchten. Ik denk dat het uitproberen van maximum afstanden niet zo'n heel goed idee is. Mavic is een redelijk kostbaar dingetje. Vergeet niet dat de Mavic op wifi vliegt en niet op dezelfde wijzes als bv een Phantom 4 Pro. Wifi heeft een mindere reikwijdte, dus dat verklaart je probleem ook enigszins.
 
De regels, indien je een ROC L vlieger bent, staan dat sowieso niet toe vanwege de gevaren die eraan kleven.
Niet alleen ROC-Light, maar ook ROC, en eigenlijk gewoon alle drone-vliegers. Als je je drone en de directe omgeving ervan en de locatie ten opzichte van jezelf niet meer met het blote oog kunt zien, ben je wettelijk fout bezig.

Vanwege precies die regel is op het moment FPV vliegen in Nederland strikt gezien ook illegaal. (Met spotters, niet te hoog en binnen een beperkt gebied wordt er vast niet op gehandhaafd, maar het is eigenlijk niet toegestaan omdat je als vlieger je drone zelf niet kunt zien.)
 
  • Leuk
Waarderingen: BobvdM
Niet alleen ROC-Light, maar ook ROC, en eigenlijk gewoon alle drone-vliegers. Als je je drone en de directe omgeving ervan en de locatie ten opzichte van jezelf niet meer met het blote oog kunt zien, ben je wettelijk fout bezig.

Vanwege precies die regel is op het moment FPV vliegen in Nederland strikt gezien ook illegaal. (Met spotters, niet te hoog en binnen een beperkt gebied wordt er vast niet op gehandhaafd, maar het is eigenlijk niet toegestaan omdat je als vlieger je drone zelf niet kunt zien.)
Helemaal juist!!!
 
Helder. Ik schat in dat ik na zo'n 100 meter de drone niet meer (goed) kan zien. Met een Phantom zou dit misschien 200 meter zijn? Betekent dit dat de enorme reikwijdtes geen zin heeft? Neemt het risico op een crash ook toe naar mate je verder weg vliegt?

Wat betekent ROC?
 
Niet alleen ROC-Light, maar ook ROC, en eigenlijk gewoon alle drone-vliegers. Als je je drone en de directe omgeving ervan en de locatie ten opzichte van jezelf niet meer met het blote oog kunt zien, ben je wettelijk fout bezig.

Vanwege precies die regel is op het moment FPV vliegen in Nederland strikt gezien ook illegaal. (Met spotters, niet te hoog en binnen een beperkt gebied wordt er vast niet op gehandhaafd, maar het is eigenlijk niet toegestaan omdat je als vlieger je drone zelf niet kunt zien.)
Amen.

Verzonden met mijn BKL-L09 en de Dronepilots.nl app
 
Wat betekent ROC?
"RPA Operator Certificate", waarbij RPA dan weer staat voor "Remotely Piloted Aircraft".

Het gaat om een officiële toestemming om met onbemande toestellen het luchtruim te betreden voor commercieel gebruik dus voor bedrijven of personen die daar geld mee (willen) verdienen.

ROC-Light is de voor quadcopter drones meest gebruikte afgeslankte variant, waarbij je (als je vliegt met een RPA onder een bepaald gewicht) geen operations handbook hoeft te hebben, je drone niet apart gekeurd hoeft te worden, en je niet altijd per se een praktijkexamen hoeft af te leggen om te bewijzen dat je je RPA goed onder controle hebt.

Voor meer informatie:
Operator certificate: ROC-light (niet gecertificeerd)
 
Mischien niet zo relevant in Nederland, maar in Frankrijk is FVP vliegen wel toegestaan, mits er een tweede persoon naast staat, die de volledige controle over de drone kan overnemen.


Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app
 
Mischien niet zo relevant in Nederland, maar in Frankrijk is FVP vliegen wel toegestaan, mits er een tweede persoon naast staat, die de volledige controle over de drone kan overnemen.


Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app

Da's volgens mij in meer landen zo, geloof ik. En ik dacht dat ik iets dergelijks in de voorgestelde Europese regels ook ergens had gezien..? Maar zelfs dan is dat een Europees minimum aan wettelijke eisen en mag ieder land zelf strengere regels opstellen. Dus wat er vanaf april/mei/juni/juli 2019 op dit vlak gaat gelden zien we tegen die tijd wel weer.
 
Klopt. Dat komt doordat in de Nederlandse luchtvaartwet staat dat niet buiten UDP op zicht gevlogen mag worden. Daar zijn wij als landje uniek in, in Europa.
Er wordt al 50 jaar aan gewerkt om dat toegestaan te krijgen. Nu lijkt het moment toch eindelijk (onder druk van Europese harmonisatie) te gaan komen. Eerste implementatiedatum was juli 2018, maar volgens goed Europees gebruik is dat uitgesteld tot medio 2019...
 
(UDP = Universele Daglicht Periode)
Buiten UDP moet je dus onder instrumentvliegregels vliegen en dat kan met een drone niet.
 
Beetje off topic. Heb niks kunnen vinden over een goede VR app voor de Mavik Air. Liefst gewoon de Dji app, maar als het niet anders is misschien wel Litchi? Heeft iemand een suggestie?
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Declerck1986
Heb je een air of een mavic pro?
Ik had hiervoor de Spark, die kwam nergens verder dan 350 meter zonder connectie te verliezen.
Bij mijn weten heeft de spark 't zelfde communicatiesysteem met de remote als de Mavic Air. (Correct me if i'm wrong)
Met de mavic pro die k nu heb heb ik 't wel eens boven een landbouwgebied hier in het oosten uitgetest, maar die vloog rustig 2km weg met volle bak bereik. Omdat ik dat meer dan ver genoeg vond voor mijn test ben ik toen maar weer terug gevlogen. Doorgaans vlieg ik nooit verder dan 350-400 meter weg vanaf de plek waar ik op stijg. Los daarvan weet ik dat de Mavic Pro's en alle opvolgers hiervan gebruik maken van 't veel stabielere ocusync. Dit is eigenlijk ook de enige reden waarom ik voor de pro ben gegaan ipv de mavic air.
Sorry, zie dit nu pas. Een Air. En hij komt echt verder dan die 1500m maar het baasje kan het niet aan. Bedoel, dan heb je echt nul zicht op de drone en daar is hij mij te kostbaar voor.

Verzonden met mijn INE-LX1 en de Dronepilots.nl app
 
Prima om een keer af te spreken, ben benieuwd naar jouw setting. FCC zou het verschil kunnen verklaren, ik vlieg in CE modus. 500 meter vind ik ook meer dan genoeg hoor, maar mijn oude RC vliegtuig gevoel (uit het oog is ook uit het hart) wil vooral dat alles veilig is. Meer bereik betekent voor mij meer veiligheid.

Met de huidige techniek is dit idee wel een beetje achterhaald. De Air komt altijd automatisch netjes terug, wat een uitvinding zeg! In combinatie met ontwijk obstakels kan er weinig meer gebeuren, maar het blijft techniek. :)

@ Zelf dus ook 400 a 500 meter ver gevlogen? Een balk in je eigen oog weerlet niet een splinter in andermans oog te zien... :)


Bedankt voor alle reacties.

Mish
We spreken wel een keer af als het mooi weer is. Altijd leuk. Ik stuur je wel een pm

Verzonden met mijn INE-LX1 en de Dronepilots.nl app
 
Met helder weer zie je de air op 300m nog vliegen. Daarna word het al snel lastig als je even weg kijkt. Zoals ik al schreef, dit was voor ik de regels allemaal had gelezen. Inmiddels weten we dus beter en houd ik de drone gewoon in het zicht.

Verzonden met mijn INE-LX1 en de Dronepilots.nl app
 
Ok, meer dan 300 meter zal ik zeker niet vliegen. Heb inmiddels een maximum ingesteld. Bedankt voor de hulp!

Mish
 
  • Leuk
Waarderingen: MarkII
Ok, meer dan 300 meter zal ik zeker niet vliegen. Heb inmiddels een maximum ingesteld.

De in te stellen maxima (hoogte en afstand van home point, en RTH terugvlieghoogte) zijn wat mij betreft geen eenmalige "set-and-forget" instellingen, maar iets wat ik voor iedere vlucht op een andere locatie dan de vorige keer opstijgen controlleer en mogelijk bijstel al naar gelang de plaatselijke situatie.

Voorbeelden:
* Kleine maximum afstand als er van alles dichter dan zichtafstand in de buurt is.
* Kleinere maximum hoogte bij te harde wind voor mijn Spark boven een bepaalde hoogte (volgens UAV Forecast bijvoorbeeld).
* RTH hoogte hoger dan bomen of andere obstakels in de buurt.

Etcetera...

En zo zijn er meer instellingen, zoals bijvoorbeeld low battery warning percentages (afhankelijk van wat/hoe je wilt gaan vliegen, plus het weer/de temperatuur), camera stellingen, button assignments, en zo verder.
 
  • Leuk
Waarderingen: BobvdM
Ik heb het zelfde probleem gehad bluetooth uit gezet en wifi channel Mode op 2.4G zetten en voor je ga vliegen effe kijken op welk channel je het beste bereik heb channel 1 t/m 13 ik vlieg nu makelijk meer dan 2km succes groeten Petercar
 
Met een mavic Air?
Op 2 km zie je hem vast niet meer dus ben je technisch gezien aardig in overtreding als dit in NL is. :p

Ik heb het zelfde probleem gehad bluetooth uit gezet en wifi channel Mode op 2.4G zetten en voor je ga vliegen effe kijken op welk channel je het beste bereik heb channel 1 t/m 13 ik vlieg nu makelijk meer dan 2km succes groeten Petercar
M