Phantom 4 Pro Magnetic interference, WTF?

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'
Wat ik nou echt zou willen weten, hoe is het je dan toch uiteindelijk gelukt om je drone weer onder controle te krijgen ?
Ik kan me voorstellen, dat je enorm schrikt, als je drone zijn eigen leven wil gaan leiden.
 
Wat ik nou echt zou willen weten, hoe is het je dan toch uiteindelijk gelukt om je drone weer onder controle te krijgen ?
Ik kan me voorstellen, dat je enorm schrikt, als je drone zijn eigen leven wil gaan leiden.
Het vervelende is dat er geen antwoord is. De drone reageert vreemd, je kijkt nog eens naar de drone en ineens merk je dat deze niet meer reageert op de sticks. Vervolgens zet deze 'sokken erin' en gaat richting zee. Ik heb aanhoudend de 'Go Home' commando gegeven. Met horten en stoten kwam deze weer terug. Het laatste stuk heb ik de drone uit de lucht gepakt (wat niet zo lastig is).

Het gebeurde in Perros-Guirec (Bretagne, Frankrijk). Een lokale kennis vertelde dat er geruchten waren over een stoorzender van de Franse marine. Maar goed, ik weet niet of dit verhaal met een korreltje zout genomen moet worden. Het grappige is dat Airdata het voorval wel registreerde. Bijgaand een link naar de log.
 
Bij een dergelijke storing werkt geen enkele GPS ondersteunde functie meer correct. Je hebt daar beide voor nodig, GPS plus kompas.
Vaak kun je de GPS ondersteunde functies (zoals RTH) overrulen met maximale stickuitslag. Is die functie eenmaal uitgeschakeld, dan kun je “met het handje” verder - of juist terug - vliegen.
Althans, zo werkt dat bij mijn GDU Byrd. En omdat die helemaal afgekeken is van DJI technologie en functionaliteit (een soort Phantom 2 met inklapbare armen), neem ik aan dat dat bij op zijn minst oudere DJI drones ook zo zal werken.


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
 
Beste Chatkib, ik weet niet, met welke drone je vliegt en het advies is, schakel over naar de ATTI mode en dan kan je het commando terug krijgen over je drone. Ik heb een Mavic Pro en die gaat automatisch bij verlies van GPS over in de ATTI mode, behalve bij een compass error.
Dit zei overigens Erik -Jan in zijn bijdrage.
Alles bij elkaar heb je dan soms geluk of dikke pech. Snik, snik...
 
Laatst bewerkt:
Beste Chatkib, ik weet niet, met welke drone je vliegt en het advies is, schakel over naar de ATTI mode en dan kan je het commando terug krijgen over je drone. Ik heb een Mavic Pro en die gaat automatisch bij verlies van GPS over in de ATTI mode, behalve bij een compass error.
Dit zei overigens Erik -Jan in zijn bijdrage.
Alles bij elkaar heb je dan soms geluk of dikke pech. Snik, snik...
Erg mooi verhaal maar niet echt overtuigend. Ik begrijp uit je reactie dat het voor jou lastig is om de gegevens van Airdata te analyseren.
 
De Airdata informatie zegt niets over GPS of compass uitval, toch? Ik zie alleen downlink storing (terwijl je 40m hoog en 50m ver zowat boven een huis hangt) en daarna RTH. Vreemd..

Was dat strand niet te betreden? Lijkt me een veel handiger/veiliger homepoint dan deze parkeerplaats (?) langs de weg rondom tussen de huizen..
 
Ondanks dat je geschrokken bent over de "magnetic interference", wat is de toegevoegde waarde van WTF?
Ben je een Amerikaan of zo?
WTF heeft totaal geen toegevoede waarde aan je vraag over de "magnetic interference", dus doe even normaal.....
 
Blij, dat ik niet zo’n vader ben, Sjakie.........
 
Magnetische interferentie kan heel lastig zijn en vergroot het risico op verlies van de drone. Ik vlieg met een Phantom 3 Standard (erg gevoelig voor interferentie) en ook met een Mavic Pro, die veel minder gevoelig is voor dat soort verstoringen. Blijf ook uit de buurt van zendmasten van de G4. ANDERE ERVARING: in de HF Wiite hal in De Bilt bleek de Phantom 3 St.door sterke interferentie van allerlei signalen tijdens een electronicabeurs in het geheel niet meer te reageren op de GPS-fixatie. Alleen in atti-mode kon er nog mee gevlogen worden.
 
En bruggen met veel metaal erin, of voornamelijk gemaakt van metaal.

En ander soort mogelijkheid van interferentie (meer globale schaal, en van invloed op bijvoorbeeld ontvangst van GPS satellieten) om in de gaten te houden is de zogenaamde Kp-index.