Welke site gebruiken jullie?

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

HertogJan71

New Member
Lid geworden
25 apr 2017
Berichten
21
Waarderingsscore
4
Punten
3
Locatie
Assen
Beste allen,

Welke site gebruiken jullie daar waar het gaat om de weersvoorspellingen ?
Welke site is echt zeer accuraat mbt o.a neerslag, windsnelheid en temperatuur ?
We kennen natuurlijk allemaal wel www.buienradar.nl maar er zijn vast nog meer interessante sites die handig zijn voor onze hobby.

groet,

Bert
 
Beste allen,

Welke site gebruiken jullie daar waar het gaat om de weersvoorspellingen ?
Welke site is echt zeer accuraat mbt o.a neerslag, windsnelheid en temperatuur ?
We kennen natuurlijk allemaal wel www.buienradar.nl maar er zijn vast nog meer interessante sites die handig zijn voor onze hobby.

groet,

Bert

UAV Forecast



Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: HertogJan71
Ik gebruik de app AirWeather (3,99 in de App Store). Dit zijn de weerberichten en voorspellingen die verkeersvliegers ook gebruiken. Officiëler krijg je het niet. In Nederland verzorgt het KNMI de voorspellingen voor verschillende vliegvelden, zie Authentication Request
 
  • Leuk
Waarderingen: vayreda en HertogJan71
KNMI - Vliegveldwaarnemingen Nederland - (AUTO) METAR
Of Teletekst p.707, voor degenen onder ons die nog met hamer en beitel schrijven (zoals ik ;))

Of eigenlijk gebruik ik www.luchtvaartmeteo.nl, maar daar heb je een inlogcode voor nodig. Daarmee heb je dan wel toegang tot alle weersinformatie voor de luchtvaart. AOPA en KNVvL leden kunnen met hun respectievelijke accounts in loggen, als ik me niet vergis.

Maar de bovengenoemde link geeft in ieder geval voor de grotere vliegvelden de officiële, HUIDIGE meteo waar piloten hun vluchtplanning op mogen baseren. (Onderaan op die pagina is nog een link naar de VERWACHTINGEN voor de komende 24 uur - de TAF)

Wel even wennen aan de codes, maar dat is niet heel erg moeilijk:
Zie je een blok met #####KT, dan zijn de eerste drie cijfers de windrichting en de laatste twee de sterkte in knopen (nautische mijlen per uur). 19017KT betekent dus 17 knopen wind uit richting 190 graden, waarbij 0 graden is Noord, 90 graden is Oost, etc.
Staat er VRB03KT, dan staat er nauwelijks wind. Zo weinig dat de richting niet goed te bepalen is.

Zie je RA staan, dan is er regen, -RA betekent dan weinig regen (maar wèl wat regen, dus)
GR is hagel, BR of MI of FG is nevel of mist.

Een blokje ##/## geeft de actuele temperatuur en het dauwpunt weer. Liggen die één of twee graden uit elkaar, dan is de kans op condens vrij groot. Samen met een temperatuur rond het vriespunt dus de kans op ijsvorming.

Uiteraard geeft WikiPedia een veel betere uitleg van àlle METAR codes:
METAR - Wikipedia
 
  • Leuk
Waarderingen: HertogJan71
Appje op de iPhone / iPad: AeroPlus Weather. Gratis voor METARs, TAF is een in-app purchase
'AeroPlus Aviation Weather' in de App Store

Geeft leuk met gekleurde bolletjes weer of er Visual Meteorological Conditions zijn - een voorwaarde om legaal te mogen vliegen op zicht.

[EDIT] Ik zie nu dat TAFs nu ook in de gratis versie ingebakken zitten :)
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: HertogJan71
Ik gebruik een combinatie van verschillende zaken:

www.windfinder.com (ook als app beschikbaar) is erg handig voor de windwaarnemingen en verwachtingen en geeft ook meteen temperatuur en regen. Deze vind ik zelf echt super als het gaat om wind. Ik gebruikte hem al een tijdje voor het vliegeren (staat er genoeg wind? welke vlieger neem ik mee met deze wind?, waar komt de wind vandaan?) en nu dus ook voor vliegen met mijn Mavic. Je kan zelf instellen of je de wind in knopen, m/s, bft, of wat anders wil zien.

www.weeronline.nl geeft een totaaloverzicht van de verwachtingen, maar is niet altijd even betrouwbaar voor de langere termijn. Zeker als je meer dan een dag vooruit wil kijken vind ik weeronline onbetrouwbaar.

Ik gebruik de iPhone Weer app (de standaard app) die gebruik maakt van The Weather Channel. Die geeft vooral temperatuur en regenverwachting per uur. Geen windsnelheden voor zover als ik heb gekeken.

www.buienradar.nl (of de app) natuurlijk, handig om voor de korte termijn de buien aan te zien komen. De betrouwbaarheid vind ik wisselend.

En als laatste gebruik ik mijn ogen om naar buiten te kijken en mijn gevoel als ik buiten ben (om de wind te voelen).
 
  • Leuk
Waarderingen: HertogJan71