KNMI - Vliegveldwaarnemingen Nederland - (AUTO) METAR
Of Teletekst p.707, voor degenen onder ons die nog met hamer en beitel schrijven (zoals ik
)
Of eigenlijk gebruik ik
www.luchtvaartmeteo.nl, maar daar heb je een inlogcode voor nodig. Daarmee heb je dan wel toegang tot alle weersinformatie voor de luchtvaart. AOPA en KNVvL leden kunnen met hun respectievelijke accounts in loggen, als ik me niet vergis.
Maar de bovengenoemde link geeft in ieder geval voor de grotere vliegvelden de officiële, HUIDIGE meteo waar piloten hun vluchtplanning op mogen baseren. (Onderaan op die pagina is nog een link naar de VERWACHTINGEN voor de komende 24 uur - de TAF)
Wel even wennen aan de codes, maar dat is niet heel erg moeilijk:
Zie je een blok met #####KT, dan zijn de eerste drie cijfers de windrichting en de laatste twee de sterkte in knopen (nautische mijlen per uur). 19017KT betekent dus 17 knopen wind uit richting 190 graden, waarbij 0 graden is Noord, 90 graden is Oost, etc.
Staat er VRB03KT, dan staat er nauwelijks wind. Zo weinig dat de richting niet goed te bepalen is.
Zie je RA staan, dan is er regen, -RA betekent dan weinig regen (maar wèl wat regen, dus)
GR is hagel, BR of MI of FG is nevel of mist.
Een blokje ##/## geeft de actuele temperatuur en het dauwpunt weer. Liggen die één of twee graden uit elkaar, dan is de kans op condens vrij groot. Samen met een temperatuur rond het vriespunt dus de kans op ijsvorming.
Uiteraard geeft WikiPedia een veel betere uitleg van àlle METAR codes:
METAR - Wikipedia