Vtol vliegtuig of drone

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

gijs1

Active Member
Lid geworden
4 mei 2017
Berichten
270
Waarderingsscore
30
Punten
28
Leeftijd
58
Locatie
harderwijk
Zou iemand mij kunnen vertellen of een vtol in dit geval xv 142 onder de wetgeving drone valt of model vliegruig aangezien het beiden kan . Alvast bedankt voor de reactie groetjes Gijs
12108d044986e14499d89d45dcc0260b.jpg


Verzonden met mijn SM-G903F en de Dronepilots.nl app
 
De Regeling modelvliegen spreekt over "modelluchtvaartuig: luchtvaartuig, niet in staat een mens te dragen, en uitsluitend gebruikt voor luchtvaartvertoning, recreatie of sport".
Daar valt dit vaartuig dus ook onder.
 
Heb ik laatst ook al iets over gevraagd in de Facebook groep over drone regelgeving. De modelvliegtuigen en drones vallen m.i. onder dezelfde regelgeving, in ieder geval wanneer ze recreatief gevlogen worden. Mijn argument daarbij is precies de passage die Sjakie aanhaalt.
Raar, eigenlijk, dat je dan overal in parken, weiden en velden drones ziet vliegen, terwijl modelvliegtuigen normaal alleen boven aangewezen modelvliegterreinen vliegen (en in club- of verenigingsverband)


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
 
Zijn er dan aangewezen model tereinen een verplichting in deze wetgeving ?

Verzonden met mijn SM-G903F en de Dronepilots.nl app
 
Er zijn een stuk of 200 aangewezen modelvliegterreinen in Nederland. Als je bijvoorbeeld in de Schiphol CTR legaal wilt vliegen, kun je terecht in Spaarnwoude en west van Nieuw-Vennep (in het verlengde van de Kaagbaan, notabene!).
Daar mag je vliegen tot (in het algemeen) 300 meter, maar beperkt tot boven één of twee weilanden. Daarvoor moet je wel lid of gast zijn van de betreffende modelvliegvereniging. En uiteraard aan de regels van die vereniging gehoorzamen.

Het idee er achter is dat door modelvliegen in een strak bepaald stukje luchtruim toe te staan en de vereniging verantwoordelijk te maken voor het niet daarbuiten vliegen, luchtverkeersleiding alsnog kan zorgen voor voldoende separatie, zelfs als ze geen enkel technisch middel hebben om te zien of en waar in dat gebied iets vliegt. Alles valt of staat dus met de discipline van het aan je beperkte stukje luchtruim houden.
(Iets wat van het algemene drone publiek kennelijk niet verwacht mag worden)

Zoek maar eens op modelvliegclub. Gegarandeerd dat er een in je buurt zit.


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
 
@gijs1.
Is de afgebeelde XC 142 van jou ? Ziet er wel gaaf uit, en het lijkt me wel heel apart vliegen.
Of jouw profielfoto staan de kids trouwens ook met een heel aparte drone. Ben jij soms een verzamelaar van aparte luchtvaartuigen ?
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad een gaaf ding. Ik heb 'm nog op YouTube opgezocht om te kijken wat het precies was. De gehele vleugel kantelt en (als het dezelfde is) nog een apparaat van een behoorlijk formaat. Heeft een flinke leercurve om te besturen lijkt me.
 
Het vliegt heel goed hele goede eigenschappen zowel vleugel op als neer denk allen dat ik ga uitdokteren er een een pixhawk in te bouwen

Verzonden met mijn SM-G903F en de Dronepilots.nl app
 
Ik bouw en verzamel en ontwerpgraag speciaale lucchtvaartuigen de quad copter met de kids er op wiel bassis 1 meter is klaar om proef te vliegen

Verzonden met mijn SM-G903F en de Dronepilots.nl app
 
Inderdaad een gaaf ding. Ik heb 'm nog op YouTube opgezocht om te kijken wat het precies was. De gehele vleugel kantelt en (als het dezelfde is) nog een apparaat van een behoorlijk formaat. Heeft een flinke leercurve om te besturen lijkt me.
Het besturen is vrij simpel



Verzonden met mijn SM-G903F en de Dronepilots.nl app
 
@gijs1.
Is de afgebeelde XC 142 van jou ? Ziet er wel gaaf uit, en het lijkt me wel heel apart vliegen.
Of jouw profielfoto staan de kids trouwens ook met een heel aparte drone. Ben jij soms een verzamelaar van aparte luchtvaartuigen ?
De xc is van mij en de drone is eigen ontwerp. Binnenkort testen wacht nu op 18650 batterijen om zelf accupack te maken voor deze drone

Verzonden met mijn SM-G903F en de Dronepilots.nl app
 
Laatst bewerkt: