Vervorming Mavic Pro batterijen???

HBX

Member
Lid geworden
10 okt 2016
Berichten
42
Waarderingsscore
23
Punten
8
Locatie
Bergschenhoek
Website
www.kcalsport.nl
Vanmiddag was ik weer even aan het experimenteren met m'n Mavic Pro en bij het wisselen van de batterijen viel me het volgende op, namelijk dat de buitenkant van de batterijen niet meer glad aan voelde maar wat geribbeld.

Nu lijkt het net of door de ontwikkelde warmte de behuizing van de batterij vervormd is. Nu voelde de batterijen niet extreem warm aan, maar dit kan ook komen omdat het buiten maar 5 graden was...

De batterijen zijn alledrie een keer of drie gebruikt en opgeladen.

Hebben anderen deze ervaring ook of hoort dit zo en is het me gewoon niet eerder opgevallen?

Ik hoop dat op de bijgevoegde foto's het zichtbaar is wat ik bedoel.
fa619a658cc2d5aa407eee5f877fff4d.jpg

0fff0ca8812e53909e17b9df6e74e2e9.jpg

64ac93ae656219621a10e21af7d35084.jpg



Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
mmmm.... toch nog maar ff wachten met de aanschaf :-/
 
hoe meer ik zie en lees over de mavic.. hoe minder zin ik heb in die drone.

Horizon niet recht.
Besturing die niet reageert.
Spontane rotaties om zn as en klimmend in hoogte.
Etc etc. ..

Ik wacht de kinderziektes nog wel ff af.
 
Update:
Inmiddels een paar dagen en vliegmomenten verder met de Mavic Pro.

De vervorming van de afwerking van de batterij (zoals ik het noem) is niet toegenomen en ik maak me dan ook voorlopig geen zorgen. Het lijkt er in ieder geval op dat de ontwikkelde warmte net niet goed genoeg weg kan waardoor het kunststof iets te lijden heeft.
Ook tijdens het laden worden de batterijen niet overdreven warm.

Wellicht als ze de kunststof afdekking van de batterij een fractie dikker hadden gemaakt of er had een klein beetje ruimte tussen de batterij en de kunststof afwerking gezeten was het helemaal niet zichtbaar geweest.
 
Ik heb een tijdje als productontwerper in een automotive sector gewerkt en in die hoedanigheid veel spuitgiet delen ontworpen en beoordeeld bij eerste producties. Dit soort vervormingen treden op (inderdaad onder invloed van temperatuur) doordat er restspanningen in het materiaal aanwezig zijn. Dat is heel normaal, gezien het fabricageproces, maar meteen de grote makke van spuitgietdelen. Na het spuiten van de kunststof in de mal koelt deze af en stolt. Daarbij krimpt het natuurlijk, want kunststoffen hebben best een grote uitzettingscoëfficiënt. Tijdens het laatste stukje afkoelen - tussen stol temperatuur en omgevingstemperatuur - is het al een vaste stof, maar probeert nog steeds te krimpen. Als de wanddikte overal gelijk is, gaat dat mooi gelijkmatig, maar waar bijvoorbeeld een verstijvingsrib zit duurt het afkoelen net iets langer - en dus het krimpen ook. Daarmee "trekt" het materiaal wat, als het ware. Er zit dan in het materiaal nog een "kracht" opgesloten die het materiaal wil vervormen, maar niet kan omdat het gestold is.
Door de kunststof tijdens normaal gebruik te "verwarmen" (niet tot smelttemperatuur, maar iedere temperatuur hoger dan omgevingstemperatuur) wordt het iets zachter en beter vervormbaar. Dat kan het mogelijk maken dat die "opgesloten kracht" alsnog vervorming oplevert.

In de plaatjes meen ik de typische vervorming te herkennen die hoort bij een rib, daar net boven die indrukknop aan de zijnkant. Makes sense, want die knop moet ergens aan vast gemaakt zijn en zo'n tonnetje waar je een schroefje in draait, zit meestal met een rib aan de buitenkant vast.

Het is niet netjes, maar ook niet per sé gevaarlijk of zo. En temperatuur versnelt alleen het proces dat over tijd toch wel op zou treden. Wel raar als anderen dit (nog) niet hebben. Dat zou een indicatie kunnen zijn dat jouw accu's warmer zijn geweest dan die van anderen. Dat kan ook zijn omdat ze langdurig in een warme auto gelegen hebben, hoor.

Om dit gedrag tegen te gaan, als productontwerper, zou je 30% glasvezel aan de kunststof toevoegen om het stijver te maken. Waarschijnlijk is dat ook gebeurd en dan zou het nog kunnen zijn dat de glasvezelverdeling niet homogeen genoeg zijn. Dat zou dan officieel een productiefoutje zijn.

Ik zou me er niet te druk over maken.


Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app
 
Ik heb een tijdje als productontwerper in een automotive sector gewerkt en in die hoedanigheid veel spuitgiet delen ontworpen en beoordeeld bij eerste producties. Dit soort vervormingen treden op (inderdaad onder invloed van temperatuur) doordat er restspanningen in het materiaal aanwezig zijn. Dat is heel normaal, gezien het fabricageproces, maar meteen de grote makke van spuitgietdelen. Na het spuiten van de kunststof in de mal koelt deze af en stolt. Daarbij krimpt het natuurlijk, want kunststoffen hebben best een grote uitzettingscoëfficiënt. Tijdens het laatste stukje afkoelen - tussen stol temperatuur en omgevingstemperatuur - is het al een vaste stof, maar probeert nog steeds te krimpen. Als de wanddikte overal gelijk is, gaat dat mooi gelijkmatig, maar waar bijvoorbeeld een verstijvingsrib zit duurt het afkoelen net iets langer - en dus het krimpen ook. Daarmee "trekt" het materiaal wat, als het ware. Er zit dan in het materiaal nog een "kracht" opgesloten die het materiaal wil vervormen, maar niet kan omdat het gestold is.
Door de kunststof tijdens normaal gebruik te "verwarmen" (niet tot smelttemperatuur, maar iedere temperatuur hoger dan omgevingstemperatuur) wordt het iets zachter en beter vervormbaar. Dat kan het mogelijk maken dat die "opgesloten kracht" alsnog vervorming oplevert.

In de plaatjes meen ik de typische vervorming te herkennen die hoort bij een rib, daar net boven die indrukknop aan de zijnkant. Makes sense, want die knop moet ergens aan vast gemaakt zijn en zo'n tonnetje waar je een schroefje in draait, zit meestal met een rib aan de buitenkant vast.

Het is niet netjes, maar ook niet per sé gevaarlijk of zo. En temperatuur versnelt alleen het proces dat over tijd toch wel op zou treden. Wel raar als anderen dit (nog) niet hebben. Dat zou een indicatie kunnen zijn dat jouw accu's warmer zijn geweest dan die van anderen. Dat kan ook zijn omdat ze langdurig in een warme auto gelegen hebben, hoor.

Om dit gedrag tegen te gaan, als productontwerper, zou je 30% glasvezel aan de kunststof toevoegen om het stijver te maken. Waarschijnlijk is dat ook gebeurd en dan zou het nog kunnen zijn dat de glasvezelverdeling niet homogeen genoeg zijn. Dat zou dan officieel een productiefoutje zijn.

Ik zou me er niet te druk over maken.


Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app

Wat een superduidelijke en interessante uitleg!
 
Hey Eric-Jan,

Thnx voor het duidelijke en uitgebreide uitleg. Top!!
In ieder geval bevestigt het mijn vermoeden en maak ik me inderdaad voorlopig geen zorgen


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Eén van de accu's van mijn Mavic Pro is dik aan de achterkant. Als je erop drukt veert het, net of er lucht onder zit. Kan dat kwaad ?