Phantom 4 Tot welke windsnelheid mag men vliegen

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'
Er is geen regel voor, maar de Phantoms kunnen heel goed met wind overweg. Ik heb met windsnelheden tot 50 kmh gevlogen, en de Phantom was gewoon stabiel. Wel gaat het batterijverbruik dan de hoogte in en kan hij met een plotse windvlaag wat gaan schuiven, maar met weinig erg als je mooi over een open ruimte vliegt.
Wil je echter op zeker spelen, vlieg dan niet boven windsnelheden van 30 à 40 kmh.
Zie ook deze thread Maximum safe wind speed
 
Verschiet er van dat het nog lukt bij windsnelheden tussen 30 à 40 kmh. Met mijn vroegere Yuneec Q500 4K zou het niet gelukt hebben denk ik .
Bedankt voor je antwoord
 
Laatst bewerkt:
Mijn Phanom 3A voelt zich nog goed bij 40 - 50 km /uur. Bij die snelheid minimaal 2 meter veiligheidsruimte aan houden. Klappen van de wind worden goed opgevangen. Bedenk wel dat bij die storm tegen de wind vliegen extra tijd vraagt. Ik verdubbel de terug vliegtijd bij tegen wind. Dus bij 50% batterij al terug gaan.
Ook oppassen bij laag boven de grond vliegen voor oneffenheden zoals kuilen. De correctie in hoogte kan problemen geven bij horizontale verplaatsingen. Het effect van niet op tijd stijgen laat zich raden ....
 
Je kan technisch weliswaar bij windkracht 6 Bft nog met een P4 vliegen. De kans bestaat echter dat er ook vlagen van windkracht 7-8 Bft voorbij komen en dan loop je een groot risico dat een P4 neer stort of een boom in waait. Ik ben in Italie mijn Phantom bijna een keer verloren in windkracht 6 en heb daarom een Inspire-1 gekocht die ik wel in windkracht 6 (maar ook niet veel meer dan dat) durf te vliegen.
 
Veiligst is tegen de wind in vertrekken, dus met wind mee terugkeren.

Vertrek je met wind mee, dan ga je veel sneller (de windsnelheid sneller), dan wanneer je weer terug vliegt (de windsnelheid langzamer) - ten opzichte van de grond. Het verschil in grondsnelheid is dus twee keer de windsnelheid...

15 knopen, zo'n 30 km/u, windkracht 4, zou geen grote problemen op moeten leveren.

Kun je bijvoorbeeld 60 km/u vliegen, dan vlieg je maximaal 90 km/u weg met wind mee en dan met 30 km/u terug. Keer je om na 25% batterij opgestookt te hebben, dan red je het met die resterende 75% waarschijnlijk net niet om weer "thuis" te komen. Verkijk je daar niet op!


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app