Nog geen dronebezitter..

Vandaag naar de MM geweest en de DJI 3 professional aangeschaft. Eenmaal thuis allerlei problemen: het kliksysteem van het micro sd kaartje werkt niet, op internet staat dat je dan maar met een mesje moet poeren om het eruit te krijgen. Vervolgens doet de afstandsbediening het niet. Hij laadt niet op, geef geen lichtjes, helemaal niks. Wat een spijt en zooo zonde van m'n geld.
 
Maar het is mediamarkt. Snel terugbrengen toch?
 
Vandaag naar de MM geweest en de DJI 3 professional aangeschaft. Eenmaal thuis allerlei problemen: het kliksysteem van het micro sd kaartje werkt niet, op internet staat dat je dan maar met een mesje moet poeren om het eruit te krijgen. Vervolgens doet de afstandsbediening het niet. Hij laadt niet op, geef geen lichtjes, helemaal niks. Wat een spijt en zooo zonde van m'n geld.
Ai dat is knap vervelend om te horen, en niet bepaald een ideale eerste ervaring! Ik ben ook wel ietwat verbaasd, ik heb in al m'n vele vlieguren met de Professional louter positieve ervaringen. Ik vrees dat je 'gewoon' domme pech hebt en zou gewoon terug gaan naar de MM en een nieuw toestel vragen, dit mag niet gebeuren voor een apparaat van dit geld!

Wat betreft de remote, weet je zeker dat je het kabeltje er echt helemaal in hebt zitten? Ik dacht ooit ook bij mijn toestel dat het kabeltje erin zat en dat die niet wilde opladen, maar toen bleek dat ik 'm gewoon wat verder erin kon drukken.

Ik hoop in ieder geval niet dat dit je pret mag drukken, daar is het namelijk een veels te vermakelijke hobby voor!

Verzonden met mijn SM-G930F en de Dronepilots.nl app
 
Oke een update: gisteravond was ik echt woest maar ik kon helaas niet meer terug naar de MM (die was al dicht). Vond zoveel filmpjes op internet met hetzelfde probleem als ik, dus ik was bang dat ik m'n drone alweer weken kwijt zou zijn zonder ook maar 1 meter gevlogen te hebben. Vanochtend vroeg weer naar de MM gereden en daar meteen aangegeven dat de RC stuk was, gelukkig stond er nog eentje in de winkel en hebben ze alleen de RC omgewisseld met de andere in de nieuwe doos.

RC deed echt niets, hadden inderdaad allerlei tips al gelezen mbt kabeltje etc. maar met aandrukken vertoonde hij ook geen lampjes blabla.

Alles werkt dus nu! Net eventjes kort getest. Eigenwijs als ik was TOCH even binnen proberen, want ach dat ding is zo stabiel. Nou dat was geen succes, dus 1 propeller is al gesneuveld en we hebben onze tv kast half gesloopt, oeps. Nieuwe propeller erop en naar buiten gegaan, dat ging een stuk beter. Wel zweethandjes, wat is het eng om dat ding zo ver van je te laten vliegen, haha! Alles ligt nu op de lader, het regent ook trouwens, dus we kunnen nu nog even niet vliegen.

We hebben overigens 660 euro betaald voor de DJI 3 professional met een extra accu. Redelijke prijs dacht ik zo?
 
Dat is zeker een schappelijke prijs zeg! En sympathiek dat ze bij de MM gewoon een nieuwe RC hebben meegegeven.

Is het toestel trouwens binnen hard gecrashed of niet? Ik zou voor de zekerheid even kijken of de shell nog goed dicht zit. Er komen nogal wat krachten vrij die wanneer de propellor wordt tegengehouden al snel op de shell worden uitgeoefend. Even goed schudden om te horen of er binnenin mogelijk iets los is geraakt kan ook geen kwaad!

Hoe dan ook, ik zou vooral buiten oefenen en bij voorkeur op een groot open veld met weinig of geen obstakels in de buurt. Zeker als je nog een beetje zenuwachtig bent is de beperkte bewegingsruimte binnenshuis een extra factor waarvan je nog klammere handjes krijgt ;).

Als je toch binnen vliegt raad ik overigens wel aan om in ATTI modus te vliegen (A-mode op de RC) i.p.v. de F of P mode.

Verzonden met mijn SM-G930F en de Dronepilots.nl app
 
Binnen iets testen? Altijd de props eraf laten... En echt eerst je remote aan en dan pas je drone. Uit eigen ervaring weet ik dat dit vervelende consequenties kan hebben.

Verzonden met mijn Nexus 5X en de Dronepilots.nl app
 
Een groot nadeel (in mijn optiek) van Yuneec is dat zij de SDK (Software Developer Kit) niet openbaar heeft gesteld waardoor deze toestel niet gebruikt kunnen worden met veel gebruikte apps als Litchi, maar ook met flight planning applicatie apps als Dronedeploy en Maps Made Easy.



Verzonden met mijn SM-G930F en de Dronepilots.nl app
Hallo Bob,

Ik zag jouw melding van Maps Made Easy. Dat ziet er goed uit, maar werkt dit ook in Nederland? Ik doel hier op het 3D deel.Wat zijn jouw bevindingen met deze software?
 
Hallo Bob,

Ik zag jouw melding van Maps Made Easy. Dat ziet er goed uit, maar werkt dit ook in Nederland? Ik doel hier op het 3D deel.Wat zijn jouw bevindingen met deze software?

Dag VikingRider,

Mijn ervaringen zijn overwegend positief, na ook enige tijd DroneDeploy en de Pix4DCapture applicatie te hebben gebruikt. MME biedt ogenschijnlijk meer mogelijkheden en instellingen om aan te passen dan andere applicaties. Het feit dat je real-time mee kunt kijken met de beelden die je camera schiet zijn ook een zeer grote plus wat mij betreft!

Met het 3D deel doel je waarschijnlijk op Terrain Awareness. Ik heb dat zelf niet geprobeerd maar ik vermoed dat het ook gewoon in NL zal werken. Naar alle waarschijnlijk is het berust op een Global DEM (Digital Elevation Model). Nadeel is wel dat die doorgans een resolutie hebben van 30 bij 30 meter of lager, dus zeker in het geval van Nederland zal het een zeer beperkte benadering zijn. Zaken als waterkeringen zullen bijvoorbeeld al niet of heel beperkt zijn in het hoogtebestand. Ook in de verticale richting is het hoogteverschil in ons land beperkt, zeker binnen een afgebakend gebied dat relatief klein is i.v.m. afstands- en VLOS beperkingen.

Ik gebruik MME zelf met de Inspire Pro en Zenmuse X5. Nadeel is dat MME uit gaat van een verwerkingstijd van 3 seconden per foto, terwijl de X5 eigenlijk in staat is om foto's sneller weg te schrijven. Gevolg is dus dat je maximale vliegsnelheid wordt verlaagd om een bepaalde overlap te kunnen halen. Ook het focussen blijkt nog lastig, de scherpte van foto's wil nog 'ns verschillen tussen en/ of tijdens de vlucht. Dit komt mede doordat MME het mogelijk maakt om tussen foto momenten een autofocus toe te passen, iets wat klaarblijkelijk erg lastig is met de X5 omdat die veel meer aanpasbare parameters heeft dan andere DJI camera's. Ik heb vorige week een tiental testvluchten op verschillende settings uitgeprobeerd met uiteenlopende resultaten, die ik helaas nog niet helemaal kan verklaren. Dat is echter vooral een probleempje van de X5, niet van de applicatie.

Verder is de Light Speed Adjustment optie erg interessant, zodat je snelheid wordt aangepast o.b.v. de beschikbare hoeveelheid licht, de ideale shutter speed en een bepaalde motion blur. Het kan zijn dat je hierdoor minder snel kan vliegen dan bij andere applicaties die de gebruiker volledige vrijheid geven in het bepalen van de snelheid, met een grote kans dat je beelden bewogen zijn! De optie kan je overigens ook uitzetten als je er geen gebruik van wilt maken, maar handig is het wel.
 
Dat is zeker een schappelijke prijs zeg! En sympathiek dat ze bij de MM gewoon een nieuwe RC hebben meegegeven.

Is het toestel trouwens binnen hard gecrashed of niet? Ik zou voor de zekerheid even kijken of de shell nog goed dicht zit. Er komen nogal wat krachten vrij die wanneer de propellor wordt tegengehouden al snel op de shell worden uitgeoefend. Even goed schudden om te horen of er binnenin mogelijk iets los is geraakt kan ook geen kwaad!

Hoe dan ook, ik zou vooral buiten oefenen en bij voorkeur op een groot open veld met weinig of geen obstakels in de buurt. Zeker als je nog een beetje zenuwachtig bent is de beperkte bewegingsruimte binnenshuis een extra factor waarvan je nog klammere handjes krijgt ;).

Als je toch binnen vliegt raad ik overigens wel aan om in ATTI modus te vliegen (A-mode op de RC) i.p.v. de F of P mode.

Verzonden met mijn SM-G930F en de Dronepilots.nl app

Ben ook zeker tevreden. Vooral met de extra accu erbij. 660, accu zou normaal +/- 150 euro kosten, dus voor 510 heb ik de DJI 3 pro (zo zie ik het dan).

Niet heel hard gecrashed, ik kreeg hem niet uit dus ik wilde hem pakken maar vond het toch wel eng met die propellers. Ik dacht ik pak hem wel even uit de lucht, maar dat ging niet zo makkelijk. Dus hij klapte met 1 propeller tegen de kast en toen kregen we hem gelukkig snel uit. Was een stukje van de propeller afgebroken en alleen de kast beschadigd. Hij is zeg maar niet ondersteboven kaboem bam geland. Heb net nog even gecheckt, maar verder echt geen schade, ook geen gerammel van binnen.

Vonden het gister buiten ook wel echt even eng hoor, je stijgt toch zo'n 'ding' van een paar honderd euro tig meters boven de grond, maar dat is denk ik een kwestie van even wennen.

Binnen iets testen? Altijd de props eraf laten... En echt eerst je remote aan en dan pas je drone. Uit eigen ervaring weet ik dat dit vervelende consequenties kan hebben.

Verzonden met mijn Nexus 5X en de Dronepilots.nl app

Haha ja, dat blijkt nu inderdaad. We deden alles zoals het 'moest' en ik zag zoveel filmpjes dat de drones zo stabiel opstegen en dan stabiel bleven hangen in de lucht, dat ik dacht dat het wel kon, haha. Niet meer doen.
 
Vonden het gister buiten ook wel echt even eng hoor, je stijgt toch zo'n 'ding' van een paar honderd euro tig meters boven de grond, maar dat is denk ik een kwestie van even wennen.

Ja en nee, het is en blijft toch altijd een beetje spannend. Ik vlieg tegenwoordig met een Inspire Pro van een kleine 4.000 euries, alleen de gedachte dat die ineens als een baksteen naar beneden kan vallen kan je stiekem al aardig zenuwachtig maken. Toen ik 'm vorige week in het atrium van een groot kantoorgebouw heb gevlogen met rondom tientallen personen aan publiek op verschillende etages had ik ook wel ietwat knikkende knietjes.

En dan te bedenken dat we er binnenkort mogelijk nog een extra camera van een slordige 14.000 bij gaan plaatsen o_O
 
Ja en nee, het is en blijft toch altijd een beetje spannend. Ik vlieg tegenwoordig met een Inspire Pro van een kleine 4.000 euries, alleen de gedachte dat die ineens als een baksteen naar beneden kan vallen kan je stiekem al aardig zenuwachtig maken. Toen ik 'm vorige week in het atrium van een groot kantoorgebouw heb gevlogen met rondom tientallen personen aan publiek op verschillende etages had ik ook wel ietwat knikkende knietjes.

En dan te bedenken dat we er binnenkort mogelijk nog een extra camera van een slordige 14.000 bij gaan plaatsen o_O

Haha, ik kan me er wat bij voorstellen ja! Maar hoe meer je oefent hoe meer het went, ik vond het gister na een paar minuutjes al wel wat beter gaan. In principe kan er niet 'zomaar' wat fout gaan, maar toen ik HEEL VEEL vogels zag vliegen dacht ik NEEEEEEEE. Hahaha! Verder ben ik gelukkig niet zo angstig aangelegd :).
 
Ik zie op de site van MM helemaal geen verkoop van DJI Phantoms??
 
BTW op sites als bv banggood.com kan je voor leuke prijzen reserve onderdelen kopen. Moet je wel een week of twee a drie levertijd voor lief nemen.

Verzonden met mijn Nexus 5X en de Dronepilots.nl app
 
Ik zie op de site van MM helemaal geen verkoop van DJI Phantoms??

Klopt, door die BTW actie waren ze op de website heel snel uitverkocht en daardoor niet meer zichtbaar. We zijn 4 filialen langsgeweest :).

BTW op sites als bv banggood.com kan je voor leuke prijzen reserve onderdelen kopen. Moet je wel een week of twee a drie levertijd voor lief nemen.

Verzonden met mijn Nexus 5X en de Dronepilots.nl app

Had inderdaad ook al op Ebay gekeken, vergelijkbaar met banggood. Twijfel alleen welke onderdelen ik wel- of juist niet van DJI zou willen gebruiken. Vind namaak soms toch wat spannend. Wat heb je zoal zelf besteld? :)
 
Ik bestelde propellers en deze hebben ze van DJI maar ook van Gemfan. Beide goed en je kan altijd de reviews lezen mocht je twijfels hebben. Maar ook landingsgestel onderdelen, lensprotectors etc scheelt veel geld. Momenteel hebben ze mooie aluminium koffers in de aanbieding.

Verzonden met mijn Nexus 5X en de Dronepilots.nl app
 
Op naar de baanstee in Purmerend en oefenen zou ik zeggen :)
Zelf dit weekend even gevlogen met de Hubsan 109s. Is in het begin allemaal best wel eng maar het werkt allemaal heel erg stabiel en doet de drone het bijna allemaal vanzelf
Wat techniek allemaal mogelijk maakt tegenwoordig.

Hieronder fotootje van de baanstee in Purmerend tijdens eerste vlucht.

Untitled.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik bestelde propellers en deze hebben ze van DJI maar ook van Gemfan. Beide goed en je kan altijd de reviews lezen mocht je twijfels hebben. Maar ook landingsgestel onderdelen, lensprotectors etc scheelt veel geld. Momenteel hebben ze mooie aluminium koffers in de aanbieding.

Verzonden met mijn Nexus 5X en de Dronepilots.nl app

Goed om te weten! Ik heb nu zelf wat beschermdopjes besteld, voor op de lens van de camera en voor op de bovenkant waar normaal de propellers opzitten. Soort beschermdopjes. Ik was op zoek naar een tas, maar goedkoopste wat ik tot nu toe heb gevonden was geloof ik 20 euro (voor een simpele zwarte tas).

Op naar de baanstee in Purmerend en oefenen zou ik zeggen :)
Zelf dit weekend even gevlogen met de Hubsan 109s. Is in het begin allemaal best wel eng maar het werkt allemaal heel erg stabiel en doet de drone het bijna allemaal vanzelf
Wat techniek allemaal mogelijk maakt tegenwoordig.

Hieronder fotootje van de baanstee in Purmerend tijdens eerste vlucht.

Bekijk bijlage 81

Gaaf! Ziet er goed uit! :) Wij hebben voor het eerst gevlogen tegenover de begraafplaats, waar nu alles gesloopt wordt!
 
Ik bestelde propellers en deze hebben ze van DJI maar ook van Gemfan. Beide goed en je kan altijd de reviews lezen mocht je twijfels hebben. Maar ook landingsgestel onderdelen, lensprotectors etc scheelt veel geld. Momenteel hebben ze mooie aluminium koffers in de aanbieding.

Verzonden met mijn Nexus 5X en de Dronepilots.nl app

Waar ook nog leuke dingen op staan, en nog goedkoper is: wish Alleen de levertijd is daar wat langer, maar verder is alles netjes aangekomen wat ik daar ooit besteld heb!
 
Waar ook nog leuke dingen op staan, en nog goedkoper is: wish Alleen de levertijd is daar wat langer, maar verder is alles netjes aangekomen wat ik daar ooit besteld heb!

Heb hier net even gekeken. Meteen wat accu's en een lader gekocht voor m'n mini drone. Je wordt wel heel hebberig met die prijzen. Accus 3 euro per stuk, normaal hier in Nederland 15 euro. Een ladertje van 3 euro. Dat zijn prijzen! Bedankt voor de tip!! Kon deze site nog niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erwin