nieuw op dit forum

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Peter Rijnhart

New Member
Lid geworden
11 feb 2017
Berichten
2
Waarderingsscore
1
Punten
3
Leeftijd
72
Locatie
Wijchen
Hallo mensen,
Ik ben Peter Rijnhart, Wijchen, Nederland, sinds kort in het bezit van een Drone. Ik heb hoog ingezet met een Phantom 4, als groentje in het vlieggebeuren, misschien dom en had ik wat eenvoudiger moeten beginnen, nu ja ... ik wil heel voorzichtig de Drone leren besturen en trachten te doorgronden. Ik ga binnenkort mijn eerste simpele oefenvluchten maken, waarbij ik zeker niet overmoedig te werk wil gaan. Hoop wat te kunnen keren van dit forum, groet, Peter
 
  • Leuk
Waarderingen: Freeze Pictures
Hallo Peter,

Welkom hier op dit forum. Ik ben zelf ook beginnend dronier, dus ik wil je meteen maar wat tips op basis van mijn beperkte ervaring meegeven:

Je stapt zeker "hoog" in, met een P4. Maar op zich vliegen de Phantoms relatief makkelijk. In ieder geval niet zo schichtig als bijvoorbeeld een kleine race quad, of zo.
Neem je tijd, lees de gebruiksaanwijzing (ja, echt!) en zorg dat je veel vrije ruimte om je heen hebt wanneer je voor het eerst vliegt. Weersta de verleiding in huis of de achtertuin voor het eerst te starten. Zoek een park op, of een leeg voetbalveld (gras als ondergrond is ideaal). En dan gewoon eerst maar eens hoveren. Ben je daar redelijk comfortabel mee, dan langzaamaan uitbreiden. Pas op als je met de voorkant naar je toe vliegt, dan is links sturen naar rechts bewegen en andersom. Dat is even wennen :)

Rust en ruimte, dat zijn de toverwoorden. Daarmee kom je er wel.
En vooral: genieten!


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
 
Wist je dat er in de DJI Go app ook een flight simulator is ingebouwd? Daarmee kun je volop oefenen, lekker in de leunstoel thuis. Voor het stickgevoel kan dat helemaal geen kwaad, zeker als de je virtuele drone met de neus naar je toe laat wijzen. O, en je moet je drone wel inschakelen als je met die simulator aan de slag gaat. Monteer dan zeker geen propellers!
 
  • Leuk
Waarderingen: Peter Rijnhart
Die simulator is inderdaad nuttig al is het 'speelveld' wel beperkt. De gimbal kan niet bediend worden wat ook wel jammer is als je wilt oefenen rond een vast punt te vliegen. Toch is het aan te raden ermee te spelen, rondjes en achtjes draaien bijvoorbeeld. Overigens worden de propellers wel geblokkeerd in de simulator maar deze eraf halen is wel het meest veilig. De Mavic moet zelfs opnieuw gestart worden na een simulatorsessie. Voor ik zelf een (speelgoed)drone kocht heb ik geoefend met een app op de tablet: Quadcopter FX Simulator. Je hebt dan geen echte joysticks maar het was toch nuttig en ook leuk!